Gå til innhold

Om å amme store barn.


Silfen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Så Milla... denne kvinnen som ammet sitt "store" barn viste ikke aktsomhet ovenfor dere? La hun puppen på bordet eller? Hvorfor så støtt over amming? En litt vid utrigning viser jo mer enn en pupp når mor ammer.....

Jo, jeg har også en "jeg ammer når og hvor jeg vil", men jeg skjermer både meg og ungen, men jeg gjemmer meg _ikke_ bort. De som ikke tåler det, får da snu seg bort. Det er ikke _mitt_ problem at folk ikke klarer å se på et bryst bli brukt til det det er ment som... men som klarer å se bryster veggimellom både på stranden, på filmer og i dype utrigninger...

Så selv om jeg ammer overalt... så kan jeg også vise hensyn, men mitt viktigste hensyn er barnet mitt og dets behov for mat. (uansett alder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

On 2002-04-27 20:00, Milla wrote:

Hvis du hadde kjeftet tilbake på meg var det jo du som hadde dummet deg ut. Med puppen ute, ungemas og en flau ektemann ved bordet. Skulle du liksom krevet din rett til å amme offentlig når samtilige gjester blir ille berørt av din oppføsel. Tror ikke det nei! Tro meg, du hadde blitt like flau som henne.  

Og hva er alt dette pratet om g strenger og puppene havveis ute av blusen? Tåpelige og smakløse fjortiser går ikke på fine resturanter.  

Milla

Flau? Nope... og Milla... det er ikke bare fjortiser som bruker slike klær...! Tro meg. Og klarer ikke folk å høre hverdagslige toner fra en familie, vel, så er det deres problem. Det var kanskje ikke ungegråt/mas og flau ektemann _før_ du måtte stikke nesa di borti andres saker? Før du måtte gjøre skam på alle kvinner..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett, man sitter ikke og ammer på en flott resturant. Og er det vanlig og amme 2 åringer, det høres jo perverst ut.

Milla

Ammer man ikke på en flott restaurant? Vel... da får man vel holde seg unna da, for da trenger de iværtfall ikke pengene våre overhodet... (hvis alle småbarnsforeldre sluttet å gå på restaurant... hm.. tror nok de da må regne med mye "tap" i kassa)

Perverst å amme? Har du noen gang prøvd det? Jeg får overhodet ingen seksuelle følelser når jeg ammer, og det er bare et fåtall som gjør dette, så jeg ser ingenting perverst i å amme "store barn". Da tror jeg nemlig ikke at du helt vet betydningen av ordet perverst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere klar over at det har faktisk ikke vært 1-en-mann inne på denne tråden og gitt dine synspunkter som far og samboer/ektemann?

Om de synes det er okey at fruen slenger ut puppen i tide og utide for at barnet skal ha mat,de må nok bare holde flabben igjen i dagens norge,eller hva??

Freetime icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla - jeg støtter deg virkelig her, og synes du det hørtes helt greit ut at du sa ifra til denne "mamma'n", jeg er mor som selv har ammet og jeg kan alikevel mene det samme som deg!! Det er ikke alltid passende og da må mamma og baby finne det egnet sted.

Ammende mødre bør vise litt mer forståelse enn de som tydeligvis er her inne. Respekt og fortåelse bør går begge veier, mener nå jeg. Har noen lyst til å amme 10 åringen 5 åringen eller noen andre...så har ingen noe med det, men gjør det hjemme.

Det er en grunn til at barn skal spise fast føde også....Utover 1 år er det ikke noe som sier at ungen får iseg så mye næringstoffer fra morsmelka som skal styrke immunforsvaret - slik det gjør det første året!! Hærlighet, hvis det hadde vært næringstoffer der som styrket immunforsvaret hele tiden, så kunne vi voksne ha blitt ammet av våre mødre fortsatt da???

Tussemor - kjente meg igjen i det du skrev ang. puppene dine!!! Sånn føler jeg det litt også!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er kjempefint det, selv om jeg ikke skjønner at noen vil amme store barn. Ekkelt, synes jeg, men nok om det. Man kan jo pumpe seg og gi morsmelk fra flaske i stedet.

Når det gjelder amming på offentlig sted synes jeg det er helt greit hvis man gjør det diskret, men vær så snill IKKE på et spisested. Ammende mødre synes jeg kan være like uappetittelige som folk som piller seg i nesa, nyser uten å holde seg for munnen eller snyter seg så man hører hver eneste buse som kommer ut. Naturlige greier det også, men man går på toalettet.

Det finnes andre løsninger på å gi barnet mat når man er på restaurant/cafè, og man må kunne respektere at ikke alle synes barn, pupp og gulp er like koselig som den nybakte moren.

Tror nok ikke jeg hadde gjort som Milla, men sagt ifra til kelneren at enten får moren kneppe igjen, eller jeg få regningen.

Å dra inn at det å amme er så naturlig i andre kulturer er dessuten usaklig. Det er mye som blir sett på som vanlig og naturlig i andre kulturer uten at vi engang vil drømme om å godta det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg lurer på hvor lenge det er naturlig å amme jeg? Dere som ammer barn i 2 år eller mer, hvor går grensen deres for å amme barnet? Er det slik at så lenge barnet vil ha pupp så skal hun/han få det?

Hva f.eks om barnet er stort nok til å slutte med bleie.... er da da fortsatt like greit at barnet vil suge pupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en intoleranse!! Barn over xx mnd, skal IKKE ammes, og iallfall IKKE offentlig. Barn under xx mnd. kan til nød ammes, men da heller ikke offentlig. Da skal man pumpe og ha med flaske, eller ikke i det hele tatt. For å skrive om et annet ordtak: "toleranse - kom til meg så skal du hvile finne"

Ærlig talt - hva er problemet deres?? SE EN ANNEN VEI, da vel! Jeg har aldri i mitt syndefulle liv opplevd at en mor har "slengt rundt med puppen på restaurant" for å amme en toåring. Og jeg er endel ute. OM det sitter en mor og ammer et sped- eller litt større barn, og du syns det er så plagsomt - GÅ ET ANNET STED. Ikke plag dem med dine fordommer.

Å kreve at mødre som ammer skal pumpe seg og ha med flaske om de skal vise seg offentlig er jo helt sykt!! Som noen skrev tidligere - det er ikke alle unger som vil ha flaske. Dessuten er det faktisk ganske lettvint med puppen, da har alt rett temperatur etc.

Jeg ble visst litt hissig her, men syntes etterhvert at denne debatten gikk over alle støvleskaft.

Det er noe som heter "live and let live" og det høres virkelig ut som om flere av dere som skriver her, burde tenke litt over den setningen.

ha ellers en fortreffelig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere "hører" litt dårlig, alle dere som synes at Milla, jeg og våre meningsfeller på denne tråden er intolerante og sneversynte overfor "verdens mest naturlige fenomen- AMMING".

Jeg blir så OPPGITT!!!!

En gang til:

Budskapet fra meg er at det er bra å amme, men at også ammende mødre kan utvise litt diskresjon og hensyn overfor andre på noen offentlige plasser. Selv om amming er naturlig er det i mine øyne også meget privat, og ikke akkurat det jeg vil se gjøres åpenlyst på feks restaurant.

Jeg sier heller ikke at ALLE ammende "slenger puppen opp i ansiktet på andre" (ære være dere som er diskrete!!) MEN en del ammende tenker faktisk ikke på hvordan dette oppfattes av omgivelsene i det hele tatt.

ALLE bør tenke på å tilpasse sine "aktiviteter" til omgivelsene OGSÅ AMMENDE!

Det er bare det jeg sier. IKKE at amming er ekkelt eller feil.

Når det gjelder g-streng over bukselinningen og denslags synes jeg selvsagt at dette heller ikke passer overalt, men det tilhører en ANNEN diskusjon.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så enig så enig med Lula!

Klarer dere ammende mødre som reagerer så sterkt, overhode ikke å skille mellom det å amme og det å vise hensyn til andre mennesker?

Jeg har også sagt, som mange andre (deriblandt Lula og Milla) at diskret amming av små barn er det vel ingen av oss som reagerer på!!!!

At dere som synes vi er så fæle aldri har sett en ammende mor som slenger puppen over på nabobordet fordi en superaktiv toåring fikk lyst på pupp samtidig som h*n vil få med seg alt som skjer rundt, betyr ikke det samme som at di ikke finnes!!! Det finnes mange mennesketyper som ikke alle har møtt skjønner dere!

Og det er jo DE vi reagerer på!!

Det vi vil frem til, som tydeligvis er heeelt uoverkommerlig, er at ammende mødre med barn som faktisk ikke MÅ ha morsmelk akkurat når de er ute på restaurant, kanskje kan ta hensyn til at det er andre mennesker rundt som ikke nødvendigvis ønsker en pupp slengt oppi ansiktet!

Det er da ikke snakk om ikke å amme, men å vise hensyn.

Ja, vi som ikke setter pris på pupp sammen med maten vår, kan se en annen vei, men skal VI være nødt til å gå ett annet sted, fordi ammende mødre ikke gidder ta noe som helst hensyn??? hvorfor er det kun de med barn som ammes som har rett til å gjøre akkurat som de selv ønsker akkurat der de selv ønsker? uten å ta hensyn til noen andre?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det - jeg er ikke en ammende mor.

Så var det det med å ta hensyn, og det er egentlig det jeg reagerer på i denne tråden. Det bør vi salvsagt alle bestrebe oss på. Samtidig sitter jeg igjen med følelsen av at de eneste som SKAL ta hensyn er ammende mødre.

Mulig jeg lever i en helt annen verden enn dere. Jeg bor i Oslo, noe jeg har gjort de siste 12 årene. Jeg går en del ut, både på kafe og restaurant. Siden jeg har barn (om enn ikke ammende) også på typiske "familierestauranter". For å spise, drikke, hygge meg med venner. Til dags dato har det ALDRI plaget meg at mødre har ammet sine barn! Kanskje fordi jeg har mer interessante ting å gjøre enn å følge med på nabobordet? Jeg har heller ikke sett spesielt mange (om noen?) som ammer store barn (1 - 2- 3 år). For ikke å snakke om å irritere meg over hva de gjør/ikke gjør. Vet det er komplett irrelevant i forhold til denne tråden - men syns faktisk det er mye mer plagsomt med alle som snakker høyt i sine mobiltelefoner når de er på kafe/restaurant.

Er det rart det blir ufred i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Ammende mødre som sitter på en benk i en park er helt i orden. Det er bare på resturanter at jeg reagerer på dette, for uansett hvor "flott" nybakte mødre synes amming er, er det ikke alle som setter pris på denslags aktivitet i kombinasjon med at de selv sitter og spiser.

På meg virker det som det er dere mødre som ikke takler og få høre at det ikke sees på som "bare fint og kos" at dere tar fram puppen når det passer dere.

Og at mødre lar barn bare ta ut puppen selv synes jeg er direkte kvalmt. Det hadde jeg ALDRI latt min baby få lov til.

Milla 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ammer min datter hvor det passer oss best. En dag er det kanskje på McDonalds, en annen utenfor kassa på Rimi. Er barnet mitt sultent så får det mat!

Selv om hun nå nærmer seg året har hun ikke særlig matlyst på annet enn pupp, og hva skal jeg da gjøre? Ikke spiser tar hun smokk, flaske eller brødskiver. Lage grøt? Vel, det går an, men på en "fin restaurant"...??

Jeg tar ut puppen, ammer mitt barn og legger puppen inn igjen. Tviler på at noen ser stor, hvis de da ikke sitter og nistirrer.. og da er det jo de det er noe "galt" med. Er det ikke?

(har fått mye "pepper" på andre debattsider fordi jeg ammer utenfor kassa på Rimi, for da viser jeg meg frem, så dassen eller et ammerom må jeg finne meg i å amme på. Har noen forresten vært inne på et ammerom? De jeg har vært på frister iværtfall ikke til gjentagelse!)

Ammende kvinner har rett til å amme hvor som helst, og de aller fleste gjør det. Men også de aller fleste viser hensyn og legger ikke puppen på bordet.

OG DERE SOM ikke vil at jeg skal amme på deres restaurant... hva er best/verst... en hylende/sutrete unge, eller en stille unge som blir ammet? For jeg kan love deg at mi kan sutre hvis hun ikke får puppen sin når hun er sulten eller tørst. Eller bare har behov for litt kos og nærhet.

Vennlig hilsen en ammende mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Til ammende mor:

hvis barnet ditt er sulten så tar hun/han både flaske og mat!!!!

og ja - jeg har vært på mange skifterom/ammerom og de fungerer faktisk helt ok. Barna mine var aldri opptatt av hvordan det så ut der inne - de ønsket bare å få mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på rundt ett år burde vel uansett bli tilvendt litt fast føde, så den om at ungen nekter å ta til seg annen næring enn brystmelk, den kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Enig med Milla.

Mødrene vet at barna er avhengig av sin mor så lenge de får pupp, og holder fast til denne tanken så lenge som mulig.

Det er de samme mødrene som skriver innlegg om at "barnet mitt liker meg ikke lenger", eller "bare pappa er bra nok for mitt barn", når ungene senere vil at den andre foreldren skal hjelpe de med det meste.

De vet det så godt selv og derfor kommer de med unnskyldninger om at barne vil slutte med puppen og hun/han klarer ikke spise noe annet.

Nei dette handler om morens ønske om å få være den barna er avhengige av når de vil ha kos og nærhet. Så lenge barna fortsatt ammer, vet moren at ungen kommer til henne for å få trøst. Mamma er best.

Hilsen Gøril - som har venninner voksne nok til å innrømme hvorfor de ammer barna så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Ah, endelig en forklaring. Men hvis mødrene ammer kun for sin egen del.... er det ikke da litt perverst? Jeg har en mistanke om at det for noen innebærer seksuelle følelser og amme.

Men det er det vel ingen som tør og innrømme.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøril og Milla: Har dere ammet selv? Det virker som dere ikke vet hva dere snakker om. Synes det blir for useriøst når dere sier at mødrene ammer for sin egen skyld. Og at amming er perverst. Unnskyld meg, men den er bare for drøy.

Ikke alle barn drikker av flaske. Dessuten er det ganske strevsomt å pumpe seg. Morsmelk har heller ikke særlig lang holdbarhet utenfor kjøleskap eller fryser.

Og til deg som er så påståelig og sier at barnet spiser når det er sultent nok. Ærlig talt: Jeg tror mødrene vet best om barnet deres trenger morsmelken eller ikke. De vet det i hvert fall bedre enn de som ikke har hatt barn selv.

Forøvrig anbefaler WHO at barn ammes til de er to år. Amming forebygger allergi og styrker immunforsvaret. For meg er det mye viktigere at barnet mitt for være frisk, enn å ta hensyn til at noen blir kvalme ved synet av at jeg ammer ettåringen min.

Det er sjelden jeg ammer ungen min i full offentlighet nå. Men om jeg gjør det, forsøker jeg å være diskret. Og det tror jeg de fleste andre ammende mødre gjør også. Jeg har aldri, verken før eller etter jeg selv ble mor, blitt provosert eller kvalm (!) av å se en mor amme ungen sin. Om ungen er ett eller to år har ingen betydning.

Smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg virkelig på hvor gammel du er, Milla.

Synes du går langt over streken enkelte ganger - faktisk så tror jeg ikke du mener alt det du sier - lurer litt på om du ikke bare er ute på å provosere andre med påstandene dine.

Mang en gang har jeg lurt på hvem du egentlig er...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...