Brud84 Skrevet 12. februar 2009 #1 Skrevet 12. februar 2009 Jeg har hatt ett sterkt ønske om barn siden jeg var 12 år, men har ikke turt å sette i gang prøvingen pga økonmisk situasjon. Nå er den på plass, og sambo og jeg ønsker å begynne prøvingen rett etter bryllupet vårt i August. Men jeg er redd det kan bli en laaang affere, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre i forkant, for at det kansje kan klaffe ganske fort? Jeg fikk mensen som 12 åring, og hadde den da ca 3-4 ganger i året... Som 15 åring ble jeg akuttoperert for en cyste på størrelse med en håndall på ene eggstokken. Spurte legen om dette vile gjøre graviditet vannskelig, men det kunne de vist ikke svare på før jeg evt. fikk problemer.... Etter denne operasjonen fikk jeg mensen 4-6 ganger i året, til jeg begynte med p-piller som 19 åring. (er 24 nå) Sluttet med hormonprevensjon for 6 mnd siden, og syklussene nå er på mellom 43 og 52 dager.... Finnes det noen måte å få hjelp til å få en "normal" sykus på?? så det kansje blir litt lettere å finne EL??? Noen andre som har hatt det slik, og lyktes med å bli gravid??
Gjest Gjesti Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Hei! Det jeg ville gjort i din situasjon er å bestille time hos fastlegen din som henviser deg til gynekolog. Der får du tatt ultralyd og blodprøve som kan avdekke feks PCO-polycystisk ovariessyndrom(mange små folikler, sjeldne eggløsninger ofte et klassisk bilde), som kan gjøre det vanskeligere for deg å bli gravid. Jeg ville gjort det så fort som mulig for det kan skåne deg for mange måneders skuffelse dersom dere prøver i vei og det ikke skjer noe på mange måneder. Det er ikke sikkert at det vil ha noe å si for dine muligheter for å bli gravid det du skriver, men greit å være føre var en etterpå snar spør du meg! Kanskje gynekolog avdekker at du kan ha godt av noen medikamenter som påvirker eggløsningen, sjeldne menstruasjoner kan dessverrre tyde på manglende eggløsning, men ikke sikkert, så ta en tur til gynekolog. Dersom du er utålmodig er det også mulighet for å komme seg raskt til gynekolog ved å gå privat (slipper henvisning, men da koster det i underkant av tuden kroner i stedet for ca 300) Håper det hjalp litt! Mener ikke å være pessimistisk, men det var dette med føre var prinsippet da.. Hilsen en som med måneder med prøving fant ut at det var mannens svømmere som ikke svømte fort nok og nå er inne i prøverørskarusellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå