Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noen betydning?...utenom vegg dekorasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen betydning for meg, utenom at det er pent å se på og at jeg kan drømme meg bort når jeg ser på dem (liker veldig godt landskapsbilder).

Ikke har jeg noen preferanse for hvor det er kjøpt heller, slik mange har. Så lenge det er pent, driter jeg en lang marsj i om det er kjøpt for 99,- på Ikea eller 3000,- i et galleri.

Skrevet

ja, men stort sett er det min egen kunst da, så det er kanskje ikke så rart.... :fnise:

men billedkunst må vekke noe i meg, for at jeg skal fatte interesse i det, det må være mer en bare pent å se på (jeg er ikke spesiellt glad i landskapsbilder...) .

Det må være en spenning der, noe annerledes, det må vekke en følelse i meg som jeg oppfatter som positiv på en eller annen måte.

Ett landskapsbilde som stort sett ser ut som ett foto, bare malt, er ikke interessant for meg og jeg ville aldri hatt det på veggen. Det må gi meg noe mer, og jeg må kunne finne noe mer i det en det man ser ved første øyekast. Liker bilder der jeg stadig vekk kan finne noe nytt, der detaljer i bildet stadig kommer frem, og som byr på seg selv.

Skrevet

Billedkunst er da interessant.

Form, farger, teknikker, mystikken, intensiteten.

Jo, billedkunst er så mangt.

Skrevet

TS igjen: )

Hva betyr noe for deg når det gjelder kunsten du vil ha på veggene dine?..farger, form, mening, følelse,original kunst, masseproduksjon.. eller kjent kunstner?

Er det forskjell på hva man setter pris på og finner interesant i ett galleri/ museum/ ikea..og hva man vil ha selv..?

Skrevet

Jeg glemmer ikke første (og hittil eneste :fnise: ) gang jeg var på Nasjonalgalleriet. Jeg var helt satt ut! Det gjorde et voldsomt inntrykk med all jobben og alle følelsene bak.

Men det betyr ikke at jeg vil ha Brudeferden i Hardanger på veggen! Hjemme hos meg vil jeg helst ha originaler, og jeg liker trykk. Det er viktig at bildene passer inn i rommet. Non-figurativt er jeg ikke så glad i.

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)

Hva betyr noe for deg når det gjelder kunsten du vil ha på veggene dine?..farger, form, mening, følelse,original kunst, masseproduksjon.. eller kjent kunstner?

Er det forskjell på hva man setter pris på og finner interesant i ett galleri/ museum/ ikea..og hva man vil ha selv..?

Billedkunst er for meg mer enn det jeg har på veggen. Er utdannet billedkunstner og lager mye selv. Klart jeg er glad i egne malerier og eget arbeid, fordi jeg legger mye arbeid, tid og følelser i det. Men å se andres arbeid kan gi meg like mye. Det er det som er så interessant!

Dessuten er jeg veldig opptatt av samfunn og psykologi, følelser og tanker, derfor er Edvard Munch min yndling. Folk ble sinte og sure da de så bildene hans, nettopp fordi han malte samfunnet og ikke bare norsk natur (de fleste som kjøpte malerier på den tiden var rike mennesker, og de ville slippe å se samfunnet, eller evt at en politimann kunne voldta et menneske og ødelegge livet hennes, eller at en rikmann kunne ha en hore i sengen. De ville fortsatt bare se norsk natur). Eller at en jente/mann kunne gifte seg å bli ulykkelig.

Grunnen til at dette fascinerende for meg, er fordi det var så ukjent på "den" tiden. Ikke i dag! Men på den tiden var det det. Jeg elsker bildene hans.

Så det handler om kunsthistorie, følelser og psykologi for meg.

Jeg kunne hørt på en kunsthistorie forteller i år og dager, tror jeg.

Endret av Langsyne
Skrevet

Finnes det noen gode norske kunstnerforum?..

Har kun vært borti det på kunstforalle..

Finnes jo mange utenlandske...

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe kunst på veggene fordi jeg har hatt dårlig økonomi og prioritert andre ting, men har noen ønsker om hva jeg vil ha. Da er det snakk om kunstnere jeg liker, som lager noe i passe format og prisklasse til å ha hjemme. Er nok mest opptatt av om motivet og teknikken treffer meg (er stort sett veldig glad i skisser og tegninger... og noe grafikk og noe akvarell).

Ja, for meg er det stor forskjell. Aldri i verden (nåja, jeg kunne jo sagt jatakk og hengt dem i et annet rom) om jeg ville hatt et 4x4 meters sterkt og mørkt bilde av Killi Olsen eller Kiefer eller Goya eller Munch på stueveggen, uttrykkene blir for sterke til å omgåes hjemme. Når jeg går på galleri eller museum blir jeg alltid sliten av inntrykkene etter ganske kort tid. Hjemme vil jeg ha noe som er litt lettere og mindre dominerende. Som kan være dekorativt på avstand og meningsfullt når man studerer det.

Gjest Gjest_Mathilda_*
Skrevet

Kunst betyr veldig mye for meg.

Hjemmet mitt er omtrent tapetsert med original kunst i alle former. Jeg har et lyst og litt minimalistisk hjem - men veggene er ikke minimalistiske i det hele tatt :ler: Har kunst overalt ... bortsett fra bad og vaskerommet.

Er også interessert i kunsthistorie - som jeg har studert - til tross for at det ikke har noenting med mitt yrke som sekretær å gjøre.

Noen mener at det ikke er et skikkelig hjem uten at man har bøker i stuen .. jeg for min del synes ikke det er et ordentlig hjem før man har skikkelig kunst på veggene .. Litt flåsete sagt - for det er selvsagt ikke det som har betydning for et hjem - men det har mye med trivsel å gjøre.

Skrevet

Det betyr mye hva jeg har på veggen. Jeg er så heldig å kjenne en dyktig fotograf, og har et par nydelige fotografier som jeg har kjøpt av ham. Det er virkelig kunst, og jeg håper han blir verdenskjent slik at bildene jeg har øker enormt i verdi :fnise:

Ikea unngår jeg. Jeg synes de har en del fint, men litt av vitsen forsvinner når "alle" har det samme bildet på veggen.

Siden jeg har begrensede midler til å bruke på kunst, blir det til at jeg kun har noen få bilder - kjøpt og arvet, og heller sparer til noe jeg liker virkelig godt heller enn å kjøpe noe billig for å fylle opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...