Gå til innhold

Blodtyper

Fremhevede innlegg

Gjest Mzfire
Skrevet

Lurer på noe jeg. Når det gjelder rhesus pluss og minus. Er det ikke ideelt å ha samme rhesus ? Om jeg har rhesus pluss og mannen har minus er ikke det farlig for fosteret da? Har glemt det jeg har lært dessverre. Hva kan da skje? Noen som vet? Mener å huske at da kan barnet dø for da vil kroppen utstøte fosteret for det vil da danne antistoffer eller noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Chickxsy_
Skrevet

Oh, dette burde jeg vite, gravid som jeg er :wink:

Mener å huske at det er følgende:

om mor er rhesus pluss er det ingen fare.

Om mor er rhesus minus må far ta blodprøve. Om han også er rhesus minus er det ingen fare.

Om mor er rhesus minus og far er rhesus pluss kan mor få svangerskapsforgiftning og det kan gå ut over barnet, og hun kan utvikle antistoffer som uhm... ikke er sunt med tanke på senere svangerskap.

Tror det skulle stemme 8)

Gjest Starya
Skrevet

Jeg har aldri hørt at rhesus-faktoren skal kunne påføre en svangerskapsforgiftning, er du sikker på dette..?

Det med antistoffene er korrekt, mor kan utvikle antistoffer som kan føre til at et neste foster støtes vekk. Derfor er det viktig at Rh- mødre får en sprøyte rett etter fødsel (evt abort) for å hindre dette.

Skrevet

Det fører IKKE til svangerskapsforgiftning, men moren danner antistoffer om fosteret har RH + og moren har RH -. Dette kan være livstruende for neste barn fordi det innebærer at morens blod "angriper" barnets blod.

Jeg er RH - og ble sjekket når jeg gikk gravid. Fikk ei anti- antistoff sprøyte ved fødselen for å forhindre evt. komplikasjoner i senere svangerskap.

Selvfølgelig var datteren også RH - ..... :roll:

Suz :wink:

Skrevet

Holder med sprøye ved fødselen.

(bare å forebede meg på om jeg skulle få unge en gang..hehe..liker ikke sprøyter)

Gjest Anonymous
Skrevet

Om mor er rhesus minus og far er rhesus pluss kan mor få svangerskapsforgiftning og det kan gå ut over barnet, og hun kan utvikle antistoffer som uhm... ikke er sunt med tanke på senere svangerskap.

Det har ingenting med svangerskapsforgiftning å gjøre!!!

Blodtyping er en av blodprøvene som blir tatt ved første legebesøk. Dette for å finne ut om mor er rhesus -/+.

Hvis mor er rhesus + er det ingen betydnign for videre testing i svangerskapet.

Hvis mor er rhesus - derimot, og far er positiv vil du danne et antistoff mot barnet under fødselen ettersom barnets blod ofte kommer over i mors blodbane.

Du vi umiddelbart få en sprøyte for å hindre dette.

Dette er ikke farlig i første svangerskap, og heller ikke ved senere svangerskap hvis du har fått sprøyte mot dette.

Ved dette "narres" morens immunsystem til å tro at hennes eget immunsystem alt har laget antistoff mot rhesus-antigenet

Derimot hvis fomodning du ikke hadde fått sprøte ville blodet ditt pga. antistoffenen bryte ned ditt barns blod og det dør.

Hvis mor er rhesus - vil hun bli fulgt opp med jevnlige antistoffundersøkelser utover i svangerskapet for å undersøke om hun danner anti-rhesus-antistoff.

Hvis både mor og far er rhesus -, vil barnet automatisk også bli rhesus - og du har ikke behov for noen injeksjon.

Gjest Mzfire
Skrevet

Takk for svar. Så altså om moren da har rehsus pluss er det ingen fare. Og da spiller det ingen rolle hva mannen har. Trodde de skulle matche jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...