Gå til innhold

Og stoppe ved fortgjengerfelt.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en skummel opplevelse med det her for en stund siden! Jeg var ute og gikk midt i Oslo med bisken min, og krysset en vei med fortgjengerfelt uten lys. Hunden går kanskje en meter foran meg i bånd, og plutselig durer det en motorsykkel mellom meg og den lille dachsen, treffer båndet og slenger hunden en meter eller to bortover veien. Han bråbremser, stopper og prøver å få surra seg ut av flexibåndet som var rundt både ham og motosykkelelen. DA holdt jeg på å klikke i vinkel! Fytte rakkern, det var like før jeg slo ned fyren, og hadde bikkja vært litt større hadde jeg virkelig sendt ham etter med mord i blikket...!

:frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke for gøy, fordi knappen er der. Jeg skal jo over veien. Hva skal jeg gjøre, gå på rødt? Jeg gjør ikke det fordi en bilist mener jeg burde gjøre det, noen bilister mener sikkert det motsatte av deg også. Hvor står jeg da? Skal dere begynne å kjøre med store skilt på toppen av bilen som markerer meningen i saken, så fotgjegere vet hvordan de skal forholde seg til tilfeldige bilister?

Så da gjør du det midt på svarte natta også da? Når det ikke er en eneste bil i sikte. Du står der og venter på grønn mann? Du MÅ ikke trykke på den fordi om det er en knapp der (med mindre du har en greie for det da; tvangstanke eller noe).

Jeg skjønner at du trykker når det er mange biler, men ikke når det er én langt der borte i horisonten, og du kunne gått frem og tilbake seks ganger før den kom i nærheten av deg. Det er DEM jeg snakker om.

Endret av Smulan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint gjøre det midt på natta, for jeg bryr meg fint lite om hva som irriterer deg. Det kan hende jeg unnviker, men det får jeg ta på humøret mitt der og da. For min del skulle hvert gangfelt hatt en sånn knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

De som skremmer meg aller mest er sykkelister som SYKLER over fotgjengeroverganger. Helst i like stor hastighet som de pleier å sykle i. Fysøren jeg har fått meg mange nesten-infarkt pga disse idiotene. Det er et kryss her i byen som man har veldig dårlig oversikt i, faktisk så er det beplantet store busker rett ved fotgjengerovergangen sånn at man som bilist ikke har sjans til å se om noen er på vei ut i veibanen. Jeg blir nervøs hver gang jeg kjører forbi.

En gang sto jeg og ventet i en rundtkjøring. Kikker meg til venstre for å se når jeg kan kjøre inn. Da kommer det pokker meg en mann på sykkel FORRAN min bil millisekundet før jeg kjører ut. Har man vett i hodet sykler man i det minste bak bilen!

Det finnes så mange selvmordskandidater i trafikken at jeg tør ikke annet en å bremse ned foran alle fotgjengeroverganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fint gjøre det midt på natta, for jeg bryr meg fint lite om hva som irriterer deg. Det kan hende jeg unnviker, men det får jeg ta på humøret mitt der og da. For min del skulle hvert gangfelt hatt en sånn knapp.

Folk tenner på det utroligste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skremmer meg aller mest er sykkelister som SYKLER over fotgjengeroverganger. Helst i like stor hastighet som de pleier å sykle i. Fysøren jeg har fått meg mange nesten-infarkt pga disse idiotene. Det er et kryss her i byen som man har veldig dårlig oversikt i, faktisk så er det beplantet store busker rett ved fotgjengerovergangen sånn at man som bilist ikke har sjans til å se om noen er på vei ut i veibanen. Jeg blir nervøs hver gang jeg kjører forbi.

En gang sto jeg og ventet i en rundtkjøring. Kikker meg til venstre for å se når jeg kan kjøre inn. Da kommer det pokker meg en mann på sykkel FORRAN min bil millisekundet før jeg kjører ut. Har man vett i hodet sykler man i det minste bak bilen!

Det finnes så mange selvmordskandidater i trafikken at jeg tør ikke annet en å bremse ned foran alle fotgjengeroverganger.

Og nå trenger ikke syklister gå av sykkelen og leie den over, for at du skal ha vikeplikt. Og da lønner det seg å følge med på trafikken, og ikke mobilen, avisa eller sminken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor selv i Oslo, og syns folk er riktig så flinke til å stoppe ved fotgjengerfelt, både her i suburbia hvor jeg bor og i sentrum, både ved lysregulerte overganger og overganger som ikke er lysregulerte.

Én gang i mitt 30 år lange liv har jeg opplevd en bilist som var i ferd med å kjøre meg ned. Det var rett ved en rundkjøring, og jeg så på god avstand at kjerringen kun hadde øyne for å finne et smutthull inn i rundkjøringen. Jeg trasket ut i fotgjengerfeltet, og da jeg var midt foran bilen, var bilen så nærme at jeg kunne smelle knyttneven i panseret med strak hånd. Skal love dere at jeg ga henne fingeren! Forhåpentligvis lærte hun. Idioti, kan man kanskje si, da hun kunne tråkket på gassen i ren forferdelse, men jeg hadde sykkelen min mellom meg og bilen, så den ville tatt av det aller meste av støtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissBella

Der jeg bor, så har det flere ganger skjedde at jeg nesten har blitt påkjørt, både ved fotgjengerfelt med/uten trafikklys. Og jeg bor ikke midt i Oslo sentrum en gang. Det synes jeg er litt skummelt! Jeg har lært selvom det er rødt lys for bilene og grønt lys for meg så må jeg se meg for flere ganger før jeg går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en relativt stor by, og opplever sjelden at folk ikke stopper ved fotgjengerfeltet. Det er et par strekninger hvor gangfeltene er særdeles dårlig plassert (såpass at man må lure på om det er med hensikt). Der pleier det ikke kjøre mer enn 2-3 biler forbi før noen stopper dersom man stiller seg i grøftekanten, selv om det er en rimelig trafikkert vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og synes folk jevnt over er flinke til å stoppe ved fotgjengerfelt. Fikk kjeft en gang for noen år siden. Anpasset gåfarten min i forhold til biler og så etter hvem som måtte stoppe for meg, noe han ikke var enig i. Han tutet, banket i vinduet og pekte på meg og sine øyne som at jeg måtte se meg for. Enten var han mer morgengretten enn meg eller så kunne han ikke trafikkreglene. Og det skal mye til å være mer morgengretten enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...