Gå til innhold

ubegrunnet sjalusi - hvordan endrer jeg tankemønster?

Anbefalte innlegg

Gjest sjalu-og hater det
Skrevet

jeg er sammen med en utrolig fin gutt, og vi har det kjempefint sammen. alt går riktig vei og jeg føler vi blir mer og mer glad i hverandre. selvsagt er det en hake.

jeg har egentlig aldri vært spesielt sjalu, har hatt noen lengre forhold før og det har gått greit, men denne gang... jeg holder på å sprekke av sjalusi! det verste er eksene hans. av en eller annen grunn har jeg fått vite langt mer om disse enn jeg i utgangspunktet vil. han kan være utenksom og slenge ut en og annen historie som tilfeldigvis omhandler en eks, alt fra morsomme historier til poengløse bemerkninger. jeg vet at han ikke prøver å såre meg eller heve seg selv, han bare tenker ikke før han snakker. jeg har sagt altfor mange ganger at jeg ikke vil høre flere historier, men likevel kommer de..! det verste er at dess mer jeg vet, dess mer nysgjerrig blir jeg, og ender desverre av og til opp med å spørre spørsmål jeg vet jeg ikke vil vite svaret på. og han svarer dønn ærlig. jeg vet dette er dustete men ofte klarer jeg ikke la være å spørre mer når han vifter informasjonen rett opp under nesa mi. jeg har vært veldig bevisst på ikke å snakke noe særlig om mine ekser, da jeg merker hvordan jeg reagerer på at han forteller meg så mye om sine. jeg lever litt etter den "det du ikke vet har du ikke vondt av" og nå vet jeg bare altfor mye, og nye ting fortsetter å komme opp, så jeg blir liksom aldri ferdig med å bearbeide det jeg vet heller! det resulterer i at jeg også blir sjalu på andre jenter rundt meg, og denne trenden misliker jeg sterkt!! jeg har aldri vært sånn før,

hvordan endrer jeg tankemønsteret mit??

jeg holder på å bli gal av dette, og jeg føler forholdet vårt for min del går i emosjonelle bølgedaler fra topp til bunn ene og alene på grunn av dette. om jeg klarer å innse at ekser er fortid og at jeg er nåtid tror jeg alt hadde vært perfekt.

så igjen, hvordan endrer jeg tankene mine?? hva gjør jeg for å klare skyve bort tankene på alle de andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en av de som er kjempenysgjerrig på ekser, og spør og graver. Jeg ser det absolutt ikke som en trussel i det hele tatt... Men merker at fyren kanskje ikke er så ivrig på å fortelle om de, så slik er nå det... Du får egentlig bare ta det opp skikkelig seriøst med han. Fortell akkurat hvordan du føler, og hvorfor. Han må jo kunne la være å snakke om de. Men samtidig skjønner jeg han, de har jo vært en stor del av livet hans en gang, og det er et bra tegn at han snakker ubesværet om det synes jeg..

Skrevet

Høres ikke ut som at han har lært at man ikke skal skravle så mye om eksene med nykjæresten...du må nok sette foten ned her litt..så lærer han kanskje...fordi det kan sabotere deres forhold.

Jeg har selv vært eksen til en tydeligvis skravler..og det skapte masse brydderi for min del, med flere av hans nye kjærester som ble besatt av meg..selv om jeg ikke hadde noen interesse der...huff det var ikke noe særlig hyggelig nei...kanskje det ville hjelpe deg å vite at disse eksene har gått videre i livet og ikke er noe trussel?

Sjalusi er tross alt frykt..og dere skal skape ett forhold sammen,da må dere jo fokusere på dere..ikke på fortiden.

Siden han tydeligvis har en historie med dette, ville han nok fortelle neste hyggelige historier om deg også..haha..snakk om selv sabotasje...nei få han til å forstå dette.

Ellers hvis du hadde vært sammens med en med barn som alltid ville hatt kontakt med exen, så ville du blitt vant til det med årene..man blir vant til det meste: )

Skrevet

Jeg kan kanskje fortelle min historie da. Når jeg ble sammen med mannen min opplevde jeg å bli sjalu for første gang. Jeg hadde ikke vært det i de tidlgiere forholdene mine. Jeg visste også en del om eksene hans, delvis fordi vi var i samme miljø. Han hadde også en gammel flamme som la seg veldig etter ham når han plutselig ble opptatt og mer attraktiv enn tidligere. Han hadde også en "crush" på en skuespiller og jeg taklet dårlig at vi så på noe som hun spillte i.

Jeg tenker at grunnen til at jeg ble sjalu da, var fordi jeg opplevde en så sterk kjærlighet og at jeg ikke hadde lært meg å kontrollere følelsene mine. Jeg hadde ikke lært å stole på ham enda, og var veldig redd for å miste ham.

MEN; dette var noe som gikk over av seg selv etter ikke så veldig lang tid. Jeg så jo at han plent avviste den jenta som la seg etter ham, jeg så jo at vi hadde like spennende sex som han hadde hatt med andre og ikke minst så jeg jo at det var meg han ville ha over alt i verden.

I dag stoler jeg veldig på ham, og vi har et kjeme avslappet forhold til dette med venner av motsatt kjønn og ekser. Jeg er i dag veldig lite sjalu og har egentlig ikke gjort noe for at sjalusien skulle gå over. Jeg måtte bare ta tiden til hjelp, for å motbevise alle tankene mine. Og de ble jo motbevist til de gradet.

Se på hva han faktisk gjør sammen med deg. Se på at han velger deg hver dag, forran ekser og andre tilgjengelige damer. Får ikke det deg til å føle deg ganske bra med deg selv, og ganske selvsikker? Tenk på denne måten heller, så tror jeg dette vil gå over av seg selv når du får alle disse dumme eksene litt mer på avstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...