Gjest Gnuffisen Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Hei! Satt å surfet på nett, og kom over denne siden hvor du kunne sende brev til folk som satt inne i USA.. Det jeg da lurer på er, hvis jeg skal sende brev dit, kan jeg legge ved frimerker fra Norge så de kan sende tilbake? Eller funker det bare med norske frimerker ene veien? Må jeg kjøpe amerikanske frimerker å sende ved, hvor isåfall får jeg kjøpt de? Heh, lurer på så mye, syntes det virket så spennende.. Noen andre som har gjort det? Erfaringer??
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #2 Skrevet 12. februar 2009 Jeg synes hele greia er særdeles tvilsom. Hvorfor skal man skrive til innsatte i amerikanske fengsler? Fordi de er ensomme og trenger noen som bryr seg? I såfall finnes det haugevis av ensomme mennesker som ikke har begått kriminelle handlinger som kunne trenge din omsorg. Det er nok av historier om folk som har havnet i trøbbel etter å ha blitt brevvenn med innsatte.
Gjest fangevenn Skrevet 12. februar 2009 #3 Skrevet 12. februar 2009 HALLOOOOO gjest...?? Jeg har vært brevvenn med en dødsdømt fange i 7 år! Fant ham på en nettside som heter Pen Pal der fangene får lov å legge ut en kort profil av seg selv. Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger fra ham når jeg har slitt med livet selv. Så det er ikke bare enveis. Men over tid blir man sliten, fordi han sitter i en situasjon man knapt kan forestille seg engang. Fordi hele hans tilværelse handler om å lete etter noen som kan hjelpe. Penger til å få saken opp igjen. Det å bli hørt... Man slites av å høre historien hans mange mange ganger. Han er et ikkemenneske helt uten rettigheter, og får så få impulser utenfra at hele hans verden etterhvert består av gjennomsyret hat mot systemet. Fengselet er helvete på jorda. Rasismen blomstrer fra hvite fangevoktere nedover i rekkene, fra afroamerikanere og til de med spanske/søramerikanske gener. Gjengene styrer hele systemet, vold er daglig, både fanger imellom og fra voktere. De på dødscellene er så lite verdt at de ikke engang får medisinsk behandling når de trenger det. Kompisen min gikk med ørebetennelse i ukesvis...ingen gadd gi ham smertestillende engang. Han ble angrepet av en medfange en gang og skutt av vaktene i den sammenhengen. Etter det ble han satt på isolat i et år!! Det går ikke an å forestille seg hvordan det er. Du begynner å føle ansvar for dette mennesket. Du kan føle smertene hans på kroppen og du føler deg som et svin fordi du ikke makter å skrive brev til senatorer og foreninger. Du makter ikke det underliggende kravet om å sende frimerker, brevpapir, penger. Og du makter ikke å si nei. Fordi du vet at han har null sjanse. Uansett. Ingen er interessert i å snakke med deg om denne vennen din, alle som hører at du engasjerer deg tror du er idiot. 99% mener at han fortjener å dø og lide i tyve år først.... De ser ned på deg fordi du er kvinne og mistenkeliggjør motivene dine... Det er verdens mest ensomme oppgave å bry seg. Uansett hvorfor man velger å bry seg. Jeg maktet ikke mer og kontakten har ebbet ut... bare det å sitte å vente på brevet med den endelige datoen for avrettelsen er så tungt at du aner det ikke...
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #4 Skrevet 12. februar 2009 HALLOOOOO gjest...?? Jeg har vært brevvenn med en dødsdømt fange i 7 år! Fant ham på en nettside som heter Pen Pal der fangene får lov å legge ut en kort profil av seg selv. Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger fra ham når jeg har slitt med livet selv. Så det er ikke bare enveis. Men over tid blir man sliten, fordi han sitter i en situasjon man knapt kan forestille seg engang. Fordi hele hans tilværelse handler om å lete etter noen som kan hjelpe. Penger til å få saken opp igjen. Det å bli hørt... Man slites av å høre historien hans mange mange ganger. Han er et ikkemenneske helt uten rettigheter, og får så få impulser utenfra at hele hans verden etterhvert består av gjennomsyret hat mot systemet. Fengselet er helvete på jorda. Rasismen blomstrer fra hvite fangevoktere nedover i rekkene, fra afroamerikanere og til de med spanske/søramerikanske gener. Gjengene styrer hele systemet, vold er daglig, både fanger imellom og fra voktere. De på dødscellene er så lite verdt at de ikke engang får medisinsk behandling når de trenger det. Kompisen min gikk med ørebetennelse i ukesvis...ingen gadd gi ham smertestillende engang. Han ble angrepet av en medfange en gang og skutt av vaktene i den sammenhengen. Etter det ble han satt på isolat i et år!! Det går ikke an å forestille seg hvordan det er. Du begynner å føle ansvar for dette mennesket. Du kan føle smertene hans på kroppen og du føler deg som et svin fordi du ikke makter å skrive brev til senatorer og foreninger. Du makter ikke det underliggende kravet om å sende frimerker, brevpapir, penger. Og du makter ikke å si nei. Fordi du vet at han har null sjanse. Uansett. Ingen er interessert i å snakke med deg om denne vennen din, alle som hører at du engasjerer deg tror du er idiot. 99% mener at han fortjener å dø og lide i tyve år først.... De ser ned på deg fordi du er kvinne og mistenkeliggjør motivene dine... Det er verdens mest ensomme oppgave å bry seg. Uansett hvorfor man velger å bry seg. Jeg maktet ikke mer og kontakten har ebbet ut... bare det å sitte å vente på brevet med den endelige datoen for avrettelsen er så tungt at du aner det ikke... Sorry, men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Hva i all verden fikk deg til å ta kontakt i utgangspunktet? Som sagt så finnes det MANGE lovlydige flotte mennesker der ute som trenger en venn. Men så velger man å bruke energien sin på en kriminell istedet. Værsågod, kos deg... Ditt valg. Din dumskap. Ikke mitt problem.
Gjest Gnuffisen Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Selv om en person sitter i fengsel, trenger ikke det bety at han er et dårlig menneske.. Han har helt klart gjort noe dumt, å tatt noen gale valg, men jeg synes det bli feil å si at de ikke skal få retten til å ha kontakt med verden utenom. (om jeg forsto deg rett) Det finnes selvsagt ensomme mennesker her også, som kunne trengt noen å snakke med, men det er jo mitt valg om jeg vil lyse opp hverdagen til noen som ikke har så mange lyspunkt? Jeg ville uansett ikke at dette skulle bli en diskusjon om det er "rett" å skrive brev til en innsatt, men høre andres erfaringer, og hvordan di gikk frem..
waco Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Jammen snuflyet, det er jo en generell forakt i befolkningen mot mennesker som gjør handlinger som blir ansett som kriminelle. Å mislike eller hate eller "jammen de får ha det så godt" er en enkel måte lovlydige mennesker kan distansere seg fra disse "kriminelle". At vår tids behandling av fanger vil bli sett på som tortur i fremtiden, og at vi må svare for våre barnebarn, ja den debatten får vi ta i fremtiden...
Gjest fangevenn Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Jammen snuflyet, det er jo en generell forakt i befolkningen mot mennesker som gjør handlinger som blir ansett som kriminelle. Å mislike eller hate eller "jammen de får ha det så godt" er en enkel måte lovlydige mennesker kan distansere seg fra disse "kriminelle". At vår tids behandling av fanger vil bli sett på som tortur i fremtiden, og at vi må svare for våre barnebarn, ja den debatten får vi ta i fremtiden... Du har rett.. desverre... Folk som gjesten over her bør lese litt historie. Så lærer de kanskje at det systemet vi har i dag med tredelt makt og rettigheter til folket ikke kom av seg selv. Det er slike som gjerne vil ha gapestokken og og offentlig pisking tilbake. For DE SELV kommer jo aldri til å havne i problemer...Det er til å gråte av.
Gjest Gnuffisen Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Waco: Jaa, er enig med deg der.. Synd, men sant.. Fangevenn: Siden du har/hatt brevvenn der, vet du om jeg kan legge ved norske frimerker, og om de da kan bruke dem til å sende brev tilbake til Norge? Eller må jeg kjøpe amerikanske og sende over? Ca hvor mange frimerker blir det på et brev?
Gjest fangevenn Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Waco: Jaa, er enig med deg der.. Synd, men sant.. Fangevenn: Siden du har/hatt brevvenn der, vet du om jeg kan legge ved norske frimerker, og om de da kan bruke dem til å sende brev tilbake til Norge? Eller må jeg kjøpe amerikanske og sende over? Ca hvor mange frimerker blir det på et brev? Jeg kjøpte amerikanske frimerker på postkontoret og fikk på sånne "air mail" lapper. Du kan også bestille frimerker her http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4388922.ab da får du dem på rull. Populært når du legger ved brevet ditt ekstra frimerker inni.. Fangene har ikke penger og bruker frimerker (blandt annet) til å skaffe seg goder i fengselet. Enten det er bestikkelser for å unngå voldtekt og juling. Eller til å kjøpe sigaretter og såpe. De kan ikke bruke norske frimerker nei.
Gjest fangevenn Skrevet 12. februar 2009 #10 Skrevet 12. februar 2009 Nei... feil link! Jeeeeezzz... HER! http://shop.usps.com/webapp/wcs/stores/ser...catalogId=10152
Gjest Gnuffisen Skrevet 12. februar 2009 #11 Skrevet 12. februar 2009 Takk.. Tenkte å legge ved noen frimerker ja, bare visste ikke hvordan..
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #12 Skrevet 12. februar 2009 Du har rett.. desverre... Folk som gjesten over her bør lese litt historie. Så lærer de kanskje at det systemet vi har i dag med tredelt makt og rettigheter til folket ikke kom av seg selv. Det er slike som gjerne vil ha gapestokken og og offentlig pisking tilbake. For DE SELV kommer jo aldri til å havne i problemer...Det er til å gråte av. Vel, det er jo sånne som synes så synd på de stakkars kriminelle som bare har vært "uheldig" og rotet seg bort i problemer, som selv ender med skjegget i postkassa. Naivitet, tror jeg de kaller det. Du er advart. Men jeg regner med du har passert 18 så gjør hva du vil.
Gjest Gnuffisen Skrevet 12. februar 2009 #13 Skrevet 12. februar 2009 Vell, det er noe jeg vil, og, har jo ikke noe å tape på det.. Så brevet blir nok sendt, og jeg tror ikke jeg kommer til å angre.. Er 21 år, ikke så veldig gammel, men vet iallfall hva jeg gjør..
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #14 Skrevet 12. februar 2009 Jeg synes dette er farlig, for det er gjerne kvinner som har lett for å bli utnyttet som gjør ting som dette. Samme typen som alltid ender opp med menn som slår dem osv. Pass på dere selv, jenter.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #15 Skrevet 12. februar 2009 http://www.klikk.no/samliv/dating/article376746.ece http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article750890.ece
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #16 Skrevet 12. februar 2009 Jeg synes dette er farlig, for det er gjerne kvinner som har lett for å bli utnyttet som gjør ting som dette. Samme typen som alltid ender opp med menn som slår dem osv. Pass på dere selv, jenter. Støttes!
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #17 Skrevet 12. februar 2009 Vell, det er noe jeg vil, og, har jo ikke noe å tape på det.. Så brevet blir nok sendt, og jeg tror ikke jeg kommer til å angre.. Er 21 år, ikke så veldig gammel, men vet iallfall hva jeg gjør.. Har ikke noe å tape på det... Neivel nei.
waco Skrevet 12. februar 2009 #18 Skrevet 12. februar 2009 Til dere gjester. For enkelte kan det føles bra å hjelpe andre mennesker uselsvisk. Ikke alle som skjønner det og det må vi respektere.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #19 Skrevet 12. februar 2009 Det er nok av historier om folk som har havnet i trøbbel etter å ha blitt brevvenn med innsatte. Kan du fortelle litt mer og detaljert om det?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #20 Skrevet 12. februar 2009 Kan du fortelle litt mer og detaljert om det? Flesteparten av de som sitter i fengsel er som kjent ikke mors beste barn. Joda, noen er uskyldig dømt, og noen har bare gjort en dårlig vurdering som har fått dem ut i problemer. Men de aller fleste som sitter i fengsel er der fordi de har begått en virkelig kriminell handling, som drap, voldtekt, voldsbruk, kidnapping, narkotikahandel, våpenhandel, ran osv. Dette er ikke ting man gjør ved et uhell. Det finnes mange historier om hvordan disse mennene har utnyttet kvinner (og menn også, for den del) som har blitt kjent med dem via brevvennkanaler. Noen kvinner blir forelsket, sjarmert og ender med å bruke penger på den innsatte. I tillegg mister de hjertet sitt til denne fyren som i mange tilfeller har et "forhold" gående med mange kvinner rundt om i landet/verden. Noen kvinner blir bare svært medfølende, synes synd på stakkaren som sitter innesperret på et sted der det er langt fra hyggelig å være. De gir av seg selv og sine penger for å hjelpe, uten å vite at de blir utnyttet grovt. Noen har fått politiets interesse vendt mot seg fordi de har brevvekslet med en særdeles tvilsom person. Politiet har mistenkt at det var snakk om å knytte nettverk i kriminell hensikt. Naive kvinner har latt seg lure av fengselsfugler i årevis. Vil dere utsette dere selv for dette, så sett i gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå