Gå til innhold

abort/Senabort

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mette_*
Skrevet

Det har vært diskutert mange ganger for og imot abort. Jeg er for selvbestemt abort, men er imot senabort etter uke 12. Synest og at grunnen til at man skal ta abort bør være "god". Jeg synest og at om man skal ta abort bør det gjøres tidligst mulig i svangerskapet.

Dette standpunktet hadde jeg tatt før jeg tenkte og lurt litt på:

Når kan et foster kjenne smerte?

Det fikk jeg svar på her:

Foredrag fra «For Livsrett og Menneskeverd»

BIOTEKNOLOGIENS JANUSANSIKT

En menneskerett å være frisk?

Av professor dr.med. Ola Didrik Saugstad

Barneklinikken, Rikshospitalet, Oslo

Vi vet at fosteret kan kjenne smerter, men vi vet ikke eksakt når. Vi vet at nervecellene begynner å få kontakt med hverandre og at hjernen viser aktivitet alt fra 7 uker-alder. Nyere forskning gjør det mulig å regne med at et foster har mulighet til å kjenne smerte før 12.svangerskapsuke. - Fosteret er i sum et unikt individ som er på et høyt nivå både med tanke på biokjemi, fysiologi og anatomi.

En riktig beskrivelse av den kunnskapen vi har fått om fosteret de siste 20-25 årene er å si at grensen mellom det fødte og ufødte liv i ferd med å viskes ut.

Jeg ble veldig overrasket egentlig, og tenker at det er ganske horribelt! Og jeg synest det er enda verre at noen tar veldig lett på en abort, vet de om dette tro? Jeg synest ikke det er rart at mange sliter etter en abort, for det er nok en stor på kjenning. For all del i noen tilfeller er det det eneste rette og da kan jeg forstå det. En annen ting som har slått meg er om det er noen som har fått avslag på senabort som har "angret" på at de fikk barnet?

Hva synest dere? Visste dere dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_p_*
Skrevet

Det er grusomt at barnet kan kjenne smerte og jeg mener en skal ha en GOD grunn til å ønske abort så seint i svangerskapet. Jeg kan godt forstå at mange sliter veldig med reaksjoner etter en abort. :tristbla:

Skrevet

Jeg mener at 12 ukers "fristen" man har burde stå og at abort er et valg alle bør ha. Ingenting er verre enn anti-abortpropaganda.

Skrevet
Det har vært diskutert mange ganger for og imot abort. Jeg er for selvbestemt abort, men er imot senabort etter uke 12. Synest og at grunnen til at man skal ta abort bør være "god". Jeg synest og at om man skal ta abort bør det gjøres tidligst mulig i svangerskapet.

Dette standpunktet hadde jeg tatt før jeg tenkte og lurt litt på:

Når kan et foster kjenne smerte?

Det fikk jeg svar på her:

Foredrag fra «For Livsrett og Menneskeverd»

BIOTEKNOLOGIENS JANUSANSIKT

En menneskerett å være frisk?

Av professor dr.med. Ola Didrik Saugstad

Barneklinikken, Rikshospitalet, Oslo

Vi vet at fosteret kan kjenne smerter, men vi vet ikke eksakt når. Vi vet at nervecellene begynner å få kontakt med hverandre og at hjernen viser aktivitet alt fra 7 uker-alder. Nyere forskning gjør det mulig å regne med at et foster har mulighet til å kjenne smerte før 12.svangerskapsuke. - Fosteret er i sum et unikt individ som er på et høyt nivå både med tanke på biokjemi, fysiologi og anatomi.

En riktig beskrivelse av den kunnskapen vi har fått om fosteret de siste 20-25 årene er å si at grensen mellom det fødte og ufødte liv i ferd med å viskes ut.

Jeg ble veldig overrasket egentlig, og tenker at det er ganske horribelt! Og jeg synest det er enda verre at noen tar veldig lett på en abort, vet de om dette tro? Jeg synest ikke det er rart at mange sliter etter en abort, for det er nok en stor på kjenning. For all del i noen tilfeller er det det eneste rette og da kan jeg forstå det. En annen ting som har slått meg er om det er noen som har fått avslag på senabort som har "angret" på at de fikk barnet?

Hva synest dere? Visste dere dette?

Det er jo ingen som er "for abort", som om dette var en bra ting.. Men for retten til å velge, det er jo en helt annen ting. Alternativet er en forgubbet nemd som skal fortelle deg hva du har lov og ikke lov til. Abort er en svært vanskelig beslutning og jeg synes et slikt valg skal være et godt informert valg. Det finnes jo desverre fremdeles noen FÅ kvinner som nærmest bruker abort som prevensjonsmiddel, dette er horribelt. Men dette betyr vel på ingen måte at de skal frata retten andre kvinner har til å bestemme over egen kropp. Denne retten er politisk bestemt, og man skal ikke ta noe politisk som en selvfølge. Derfor kjenner jeg også at all anti-abort-propaganda får det til å gå kaldt ned over ryggen på meg. Det minner av og til om et direkte forsøk på å umyndiggjør kvinnen..

Og hvorvidt en angrer på et barn! Det er jo umulig å si etter et barn er kommet til verden og er et lite menneske en elsker over alt- at en angrer! En vil vel heller ikke direkte angre på et barn som blir født med en dødelig sykdom og lider seg gjennom noen få år på jord, men en kan jo spørre seg hvorvidt det er rettferdig? Det er umulig å svare på om en heller ville tatt abort enn å sette dette barnet til verden, for etter det har skjedd vil en jo såklart elske barnet og sette pris på all den tid en fikk! Bare for å sette det litt på spissen, en skal ikke sammenlikne et embryo på noen uker og et nyfødt barn, den grensen kan en faktisk ikke bare "viske ut".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...