Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Funderer litt på uttrykket "tung beinbygning" som enkelte bruker (ofte ifbm at de vil forklare at de ikke er overvektige selv om vekten viser "for mye").

Er det noe som heter tung beinbygning? Betyr det at selve beina i kroppen er tyngre i vekt hos noen enn hos andre? Eller er dette bare ett uttrykk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Bein veier uansett ikke særlig mye, så det vil ikke utgjøre stor forskjell på vekta. Men det som kan utgjøre en forskjell, er størrelsen på beinbygningen; det kreves jo mer "kjøtt" for å fylle ut en kraftig ramme enn en spinkel ramme, selv om beina i seg selv ikke veier stort. :)

Skrevet

Det er nok bare et uttrykk, dessverre. For vekten av beinmassen er nok den samme hos oss alle, så godt som iallefall. Men noen har jo mer av den massen enn andre da, altså lengre knokler osv., og da utgjør den jo mer vekt.

Skrevet

Det heter vel "kraftig beinbygning" som egentlig brukes om tettvokste mennesker med stor "medfødt" muskelmasse, men som folk gjerne litt spøkefult adopterer når de har brøstkassa hengende som ei dissende livbøye rundt midjen...

Skrevet

Ja, okay :-) Går på Grete Roede kurs og har hørt de på kurset (kanskje tilfeldig men har vært de som er skikkelig store) snakke om at de har tung beinbygning... Men da er det altså "rammen" de mener.. at de f.eks er bredere over skuldre/håndledd etc enn de som er spinkle? Men utgjør dette noe i vekt da?

Det jeg vil frem til (og som jeg selvfølgelig ikke kan spørre de direkte om): er dette en reell forklaring på hvorfor noen er store? Eller er det bare en slags unnskyldning?

Skrevet

Det er vel heller en forklaring på hvorfor noen er lubne, ikke skikkelig store. Tviler på at noen kan veie 150 kg og ikke ha noe overflødig, da måtte vel i tilfelle hoftene være 2 m brede....

Jeg har såkalt "kraftig beinbygning" selv. Har brede hofteben, skuldre, håndledd og ganske stor brystkasse. Skulle jeg veid like lite som en tynn person med liten beinbygning, ville jeg sett ut som et spøkelse! Men: det betyr ikke at det er mer naturlig for meg å ha mer kroppsfett. Det er vel heller det man må se på.

Skrevet
[...]

Det jeg vil frem til (og som jeg selvfølgelig ikke kan spørre de direkte om): er dette en reell forklaring på hvorfor noen er store? Eller er det bare en slags unnskyldning?

Er nok i de fleste tilfeller ment som et spøkefullt understatement. "Jeg er ikke feit, jeg har bare litt kraftig beinbygning." Sikkert litt morsomt når den som sier det ser ut som en god og rund michelin-figur gone sumo, og sikkert irriterende å høre for folk MED kraftig beinbygning. ;)

Skrevet

Jeg leste en artikkel i bladet iform for en tid tilbake, der sto det at det var galt å skylde på tung benbygning når man er overvektig. Det er forskjell i benbygningen til folk, men det utgjør toppen 1-1,5kg.

Skrevet (endret)

Det stemmer som mange allerede har sagt, at "tung beinbygning" ikke utgjør store forskjellen på vekten, i forhold til en mer spinkel beinbygning.

Gjennomsnittsvekten av skjelettet ligger på ca 2,5kg hos kvinner og 3,5kg hos menn. Variasjonen kan utgjøre ca 30%, +/-. Altså ingen enorm eller avgjørende differanse når det kommer til total kroppsvekt.

Edit: Dobbeltsjekk av fakta, og fjernet "jeg tror". ;)

Endret av Imogen
Skrevet

Kraftig beinbygning gir seg vel mer utslag i bredden på folk. Kompakte mennesker som ser ut som små brytere uansett hvor tynne de måtte være. Slike mennesker kan ikke veie 50 kg, for da stikker knoker og skjelett ut, mens en person med tynn benbygning helt fint kan være 50 kg. At selve skjelettet veier mer tviler jeg på.

Når man er 150 kg kan man neppe skylde på brei benbygning, den vil jo uansett ikke vises under all polstring. Når man derimot nærmer seg 65 kg, og faktisk ikke kan gå ned mer fordi man rett og slett må ha litt fyll, da derimot.

Skrevet

Det er helr rett som flere sier - det er noe som heter tung beinbygning, men det utgjør ikke stor vektforskjell uansett.

Jeg gikk til kroppsanalyse (Inbody) og fikk konstatert at jeg er i den tunge enden av beinskalaen, men det var snakk om en ekstra kilo og kan ikke forklare overvekt f.eks ;)

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det ikke betyr at skjelettet i seg selv veier så mye mer, men at de har en større ramme og dermed litt mer kjøtt og muskler. Noen som har brede skuldre eller hofter må vel veie litt mer enn ei som er supersmalt bygd selv om de har lik fettprosent, siden de har større kropp?

Ikke at jeg vet, er bare sånn jeg har tenkt :)

Skrevet
Jeg har alltid tenkt at det ikke betyr at skjelettet i seg selv veier så mye mer, men at de har en større ramme og dermed litt mer kjøtt og muskler. Noen som har brede skuldre eller hofter må vel veie litt mer enn ei som er supersmalt bygd selv om de har lik fettprosent, siden de har større kropp?

Ikke at jeg vet, er bare sånn jeg har tenkt :)

Er nok rett tenkt. - Form og størrelse på ramma. Tyngdeforskjellen i selve sjelettet er marginal, men kjøttvekta gjør at man kommer i øvre del av idealvekta, mens spebygde med samme høyde havner i motsatt ende av idealvektskalaen.

Uttrykket er "kraftig benbygning" eller også "tettbygd". "Tung beinbygning" er beror på en misforståelse, nettopp fordi mange misbruker uttrukket kraftig beinbygning når de "bortforklarer sin fedme og overvekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...