Gå til innhold

Rotta biter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor biter rotter egentlig?

Jeg har to, men det er bare den ene som biter, og han biter på sokkene.det har han plutselig begynt med og det er irriterende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en hamster som aldri biter, men det hender hun biter på sokkene. Jeg tror det er fordi man kan ha smuler eller annet som lukter (sokkene trenger ikke være veldig skitne,men disse dyrene har en voldsom luktesans) på sokkene som hun vil smake på og ikke har skjønt at inni sokken er faktisk en del av kroppen min :P Ja, det er veldig irriterende, men man kan vel ikke skifte sokker hele dagen heller.

Skrevet

ja det er mulig det. Men igår tror jeg han beit meg i gensern på pyr f , etter at jeg hadde kjefta på han for han krøyp bort til armen min og så på meg og tok tak i genseren.meget mulig at det var for å demonstrere. jeg lar de bare løpe rundt uten og plage de så det kan jo ikke være pga det.

Skrevet

Biter han eller "biter" han? Hvis han biter deg til blods, kan det være tegn på atferdsproblemer, sykdom eller frykt, men hvis han småsmaker litt på klærne dine kan det være hans måte å få kontakt med deg på. Mange rotter har en uforklarlig tå/sokke-fetisj, de synes at tåfis smaker glimrende...

Ta turen innom Norsk Tamrotteforening (NTFs hjemmeside) - her har de et eget forum med kjempemange erfarne rotteeiere som kan forklare disse merkelige tingene rottene gjør ;)

Hvis du skal irettesette en rotte, forøvrig, er det gjerne mest effektivt å gjøre det på rotters vis. Legg ham bestemt over på ryggen og si "nei". Ikke hyl, skrik, kjeft, slå i bordet, etc, bare lær ham at et bestemt nei betyr nei. Og ved å legge ham på rygg lærer han at du har kontroll og du bestemmer. Etter en stund er det nok med tilsnakk for at han skal forstå hva du mener.

Men du sier at du bare lar dem løpe rundt uten å plage dem - hvis du lærer deg å kommunisere godt med rottene, vil du få langt mer hengivne og interessante kjæledyr :)

Lykke til, håper du får mye glede av de små vennene dine =)

Skrevet

Det at rotter biter folk på føttene har ikke noe med aggressivitet å gjøre, det er rett og slett fordi tåfis lukter kjempespennende i rotteverden. Forstå det den som kan :fnise: Så enten må man være nyvasket og med rene sokker, eller gå barbeint, eller ha på tøfler.

Hvis rotta biter det andre steder, trenger det ikke være aggressivitet det heller. Klær kan lukte spennende, ører kan lukte spennende, kanskje har du en spennende krem- eller såpelukt på fingrene osv. Man må se det litt an.

Skrevet

rotter biter ting som lukter deilig, som tåfis ja! støtter forslaget om å legge rotta på ryggen. har sett det flere ganger med rottene mine når de har lekeslåss, den som havner på ryggen blir plutselig underdanig ;)

søte små....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...