Gjest *lottelise* Skrevet 1. juli 2003 #1 Skrevet 1. juli 2003 Har en bekjent som hele livet har vært veldig konservativ kristen, og som alltid har ment at man skal vente med å ha sex til etter man er gift. (noe jeg aldri vil kunne ha forståelse for!) Denne personen har hele tiden snakket VELDIG negativt om andre som har sex før de er gift, samt begynt på p-piller o.l. De mest konservative er oftest flinkest til å baksnakke ++ Min bekjent har nå fått seg kjæreste, som er for sex før ekteskapet. Dette byr på store problemer. Hun vet nemlig ikke hvor lang hun vil gå, hun får skyldfølelese av å kanskje ha gått for langt... og det er millimeter før de har fullført. Jeg er OVERBEVIST over at hun kommer til å ha sex med kjæresten - og da selvsagt før de er gift. Er det ikke da utrolig dårlig av min bekjent slik som hun har oppført seg, med å snakke så negativt om andre.. ?? Og grensen på hva som er lov har blitt flyttet mye den siste tiden.. Hvordan er det mulig??
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2003 #2 Skrevet 1. juli 2003 Det er slike ting som irriterer meg med såkalte kristen, skal legge seg opp i andre menneskers liv. hva andre gjør har hun vel ikke noe med og en eller annen bør lære henne litt om akkurat den biten. Går hun for langt selv i forhold til hva hun har predikert for andre før er hun ikke mye kristen i mye øyne. Det er bare en som skal og kan dømme mennesker og det er GUD ingen andre har rett til å dømme noen i det hele tatt, og om de velger å tro det da tror jeg nok de kommer til å banke på feil dør den dagen de dør, og ikke er det himmelporten.
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2003 #3 Skrevet 2. juli 2003 har vi ikke alle vært i en eller flere situasjoner hvor vi reagerer annerledes enn vi på forhånd trodde vi ville? Er det ikke veldig lett å "vite" hva som er riktig og hva som er galt, helt til vi havner i samme situasjon selv? (Ref. tråden om barnløse sine råd om barneoppdragelse...) Hun som kaller seg kristen er selvfølgelig lært opp til at sex før ekteskap ikke er akseptabelt. I følge boken er det heller ikke det. Hittil har det ikke vært et aktuelt problem for henne, og derfor lett å predike det hun "vet" er det riktige. Vi har alle våre egne sannheter, og de vil vi gjerne gi andre også. Fullstendig menneskelig. Nå er hun i en situasjon med kjæreste, som hun er veldig forelsket i, og redd for å miste. Han øver sannsynligvis et visst press på henne, og hun har det fryktelig vanskelig. Jeg føler med henne - tenk hvor mye lettere vi har det vi som ikke bekjenner oss til noen spesiell tro? Ikke døm henne for dette, prøv heller å sette deg i hennes situasjon og se om du kan få en anelse om hva hun gjennomgår....
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #4 Skrevet 2. juli 2003 Er det ikke da utrolig dårlig av min bekjent slik som hun har oppført seg, med å snakke så negativt om andre.. ?? Og grensen på hva som er lov har blitt flyttet mye den siste tiden.. Hvordan er det mulig?? Slik alt er mulig når amn snakker uten erfaring. Det er så lett å utale seg bombastisk om utroskap, sex før ekteskapet, stemødre/stebarn, svigerforeldre, barneoppdragelse - ja livet generelt - når man kun tar utgangspunkt i den ideelle teoretiske situasjonen. Venninnen din skjønner fort at følelser er sterkere enn fornuft (?) og teori, la oss da også håpe at hun ser kjærlighet og sex som en gave fra Gud slik at hun slipper å føle skam og skyld i tillegg til å gå på akkord med sine egne overbevisninger.
Gjest Venus, ikke innlogget... Skrevet 2. juli 2003 #5 Skrevet 2. juli 2003 Hun er tydeligvis en dobbeltmoralistisk person som uttaler seg SKRÅSIKKERT om saker og ting mot bedre vitende !!! Hun var nok sikker i sin sak FØR hun forelsket seg så til de grader som NÅ... Men det viser seg som så mye annet her i livet_____Man kan ALDRI vite !!! :-? Forsøk å "bær litt over" med henne. Hun visste jo ikke bedre den gangen. Hun trenger nok ganske sikkert støtten din, nå som hun er så usikker på alt hun har stått for til NÅ. Dette er sannelig ikke enkelt. Men det finnes vel knapt noe som er så naturlig som sex. Og det er forhåpentligvis ingen tragedie for henne om hun koser seg litt før ekteskapet... :blunke: Håper hun finner ut av det. Ønsker henne i alle fall God Fornøyelse. Venus.
Rufus Skrevet 2. juli 2003 #7 Skrevet 2. juli 2003 Fra egen erfaring: Tror hun har det ganske tøft nå, jeg... For "alt" hun trodde på og faktisk mente viser seg og ikke være sånn - det er ikke veldig lett! Det at konservative kristne er flinke til og baksnakke tror jeg er like individuelt der som i alle andre miljøer, men de har ofte mye mer og henge seg opp i fordi de har veeeeeldig mange regler (både skrevet og ikke!!) Hvorvidt det er dobbeltmoralsk og ta feil...tja, det tror jeg ikke jeg vil mene så mye om, men mulig er det fordi hun faktisk var like overbevis den ene veien som du er den andre. Men tror du bør være der for henne, jeg...hun trenger det helt sikkert!! For om man velger og gå "et skritt bort" fra de konservative kristne enter over til mer liberale menighter eller helt ut at kirke/menighetssamfunn trenger man et nettverk rundt seg...!!! Vis at du er der selv om hun har tatt feil i dine øyne - inrømmelsen kommer nok skal du se, om ikke med en gang så... Hvis/når hun kommer til å sex med ham skal du ikke se helt bort i fra at hun også kan komme til og ha fryktlig dårlig samvittighet - for ingen har noen gang lært henne at dette kan være en fint ting...Det kan jo også være en grunn til at grensene nå er flyttet....
Luringen Skrevet 3. juli 2003 #8 Skrevet 3. juli 2003 Kristne mennesker er kjent for "Dobbeltmoral"!!!
coda Skrevet 3. juli 2003 #9 Skrevet 3. juli 2003 Er kristne mennesker kjent for dobbeltmoral via erfaring - eller via rykter og tankespinn? Enig med Rufus, det er ganske tøft å være i en slik situasjon der den ene vil, mens den andre ikke vil av årsaker som ligger utenfor en selv. Men jeg er ikke enig i konklusjonen: det trenger ikke å vise seg at alt en trodde på var feil. Det kan vise seg at det ikke er så lett som en trodde. Dessuten kan en være fullt klar over at dette er en utrolig fin ting, selv om en ikke har sex før etter ekteskapsinngåelsen. Det er alltid viktig med venner når en står ved et veiskille, så der er jeg igjen enig med Rufus. Venus: det er ikke sikkert at det viser seg som en tragedie. Likevel er det mange som leser Bibelen slik at sex er noe som hører hjemme innenfor ekteskapet. Det er ikke en større eller mindre synd enn noe annet, derfor ingen større tragedie enn noe annet - fordi tilgivelsen gjelder i like stor grad på det området. Ja, sex er naturlig, kjærlighet og sex er fra Gud, men ha respekt for at noen mener ekteskapet er rammen for sex. Det behøver ikke være slik at fordi noe er naturlig og kjennes bra er det riktig i alle sammenhenger. Jeg vet at mange stiller høyere krav til kristne. Derfor er det lettere å bli såret når kristne venner sårer eller tråkker feil. Likevel, det er vel ingen grunn til å være av samme sort tilbake, dømme den personen fordi den har sagt noe som ikke burde vært sagt?
Gjest Hønemor Skrevet 15. august 2013 #10 Skrevet 15. august 2013 Hei. Både kristne og ikke kristne har leveregler de ikke alltid klarer å leve opp til. Det er menneskelig. Hun bør ikke dømme andre men andre bør ikke dømme henne heller. Det jeg reagerte mest på her inne var den som skrev "og kjæresten øver selvsagt et visst press på henne til sex".. ?? Jaha. Hva slags kjæreste er det da som ikke respekterer henne så de kan ha en dialog? Og evt vente hvis det er viktig for henne? Det er ingenting selvsagt over at en gutt skal presse en jente til sex. Da må vi ta et ansvar for at guttene vi har rundt oss ikke gjør dette. Og det er det debatten burde handle om ikke hennes dobbeltmoral for det kan vi alle ha iblandt. Kanskje hun burde finne seg en ny kjæreste i stedet? inne har ingenting med religion å gjøre. Hvis hun har en mening om at man bør vente med sex må kjæresten hennes respektere det.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #11 Skrevet 15. august 2013 Hvordan i alle dager finner du fram en ti år gammel tråd? Anonymous poster hash: a79d5...a82 1
Cathrine88 Skrevet 15. august 2013 #12 Skrevet 15. august 2013 Kanskje hun burde finne seg en ny kjæreste i stedet? Hun har sikkert rukket å finne fire nye kjærester, giftet seg og blitt skilt siden tråden ble startet. 3
Gjest Petra Skrevet 15. august 2013 #13 Skrevet 15. august 2013 Forelskelse gjør blind er det noe som heter.. hvis hun vil det selv er det en ting, hvis hun vil det litt men helst vente og han presser på er det noe heelt annet. I tenårene kan det være mange ulike følelser på en gang. Ingen skal i allefall gå på akkord med seg selv fordi de føler seg presset. Heller vente og slippe dårlig samvittighet
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2013 #14 Skrevet 15. august 2013 Hei Catrine. Siden tråden ikke er stengt regner jeg med den kan leses av flere enn oss. Ja det var en gammel tråd så det nå men det er vel moderatorene her inne sitt ansvar og denne problemstillingen kan fortsatt være aktuell. Dessuten ser jeg du også fant tråden etter ti år
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #15 Skrevet 15. august 2013 Hei Catrine. Siden tråden ikke er stengt regner jeg med den kan leses av flere enn oss. Ja det var en gammel tråd så det nå men det er vel moderatorene her inne sitt ansvar og denne problemstillingen kan fortsatt være aktuell. Dessuten ser jeg du også fant tråden etter ti år Hallo? Hun "fant" ikke tråden. Tråden havnet på forsiden og under nytt innhold når du dro den frem. Det er sykt irriterende å skrive et langt svar til trådstarter før du oppdager at tråden er gammel! Anonymous poster hash: 0dfa7...6d3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå