Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som er forferdelig masete og skal alltid ta kontakt med meg på daglig basis. Enten for å drikke kaffe eller litt vin om kvelden osv. Hun er hjemmeværende husmor (minus unger) og ser på meg som den som skal underholde henne fordi hun "kjeder seg". Jeg kommer sliten hjem fra jobb og kommer så vidt innenfor døra, før maset hennes begynner via telefon eller facebook (når hun ser jeg er pålogget). Hun er ikke interessert å høre om mine evt problemer eller ting som interesserer meg, men tuter meg ørene fulle med hennes bagateller og meningsløs pjatt. Hun prater om de samme kjedelige greier hver gang.

Hvordan gjør jeg det klart at jeg orker ikke en slik invaderende, intens daglig kontakt? Hun drenerer meg for krefter.

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Du får vel bare si det til henne som det er.. Hun skjønner sikkert ikke selv at hun maser på degm hun synes sikkert dere har det hyggelig og ser ikke at det er noe problem. Derfor må du fortelle henne hvis hun skal skjønnne det.

Skrevet

det er egentlig enkelt og greit. har hatt slike venninner selv. men tapet av slike egoister er egentlig ikke noe tap. de har bare behov for å snakke om seg selv og sine problemer. det gir meg ingenting.

jeg har sagt at når jeg er ferdig på jobb, skal jeg lage mat og slappe av med min kjære. da er det ikke mye igjen av dagen. jeg har også planleggingstid hver dag, så det tar også mye tid.

og si det som du er, at du er sliten og trenger å slappe av. og jeg sluttet å ta tlf tilslutt.. men fordi jeg orket ikke mer i det hele tatt... men hvis du vil beholde litt av vennskapet, må du sette grensene for deg selv. ellers spiser hun deg hel.

også kobler du deg av på facebook. jeg har gjort dette selv. man kan være på facebook uten å være påkoblet. det er bare å trykke på en liten grønn knapp nede i høyre hjørne. vips- frakoblet.

Skrevet

Det er lov å si at det ikke passer. At du er sliten, har lyst å slappe av, eller rett og slett ikke har lyst, er mer enn gyldige grunner :)

Er selv avlogget på facebook. På MSN er jeg alltid online uansett, så ingen kan se når jeg setter meg ned på dataen :) Det er kjekt å chatte, men ikke alltid jeg har tid. Og svarer jeg, så blir jeg bare sittende.

Skrevet

Som Gjest sier, logg deg av facebook. TROR ikke det er som med msn at du kan skrive til andre, men om du vil si noe til noen på FB, så sender du dem et brev heller. Bruker du MSN, blokk henne der, og ta heller av blokken når DU gidder å høre på henne, ikke når du bare er foran pcen.

Jeg og hadde ei venninne som var sånn: bare masse små bagateller hele tida, og fikk jeg et ord inn: "ååjaaa sånn har jeg det også!!" og så havnet alt over på henne og hennes "vanskeligheter".

Ser du noe som helst positivt i venninna di?

Jeg så ingen til slutt: Manglende evne til å lytte, manglende evne til å løse egne problemer/ta i mot konstruktiv kritikk og dermed slutte og klage over dem hele tida, pratet bare om seg selv, såret meg når jeg sa på forhånd jeg ikke ville noe hun lurte meg med på, og jeg skulle flytte fra byen.

Avstandsvennskap fungerer jo helt fint når man prater sammen på tlf/msn ofte, men jeg så ikke helt behovet for å jobbe for å holde kontakten med henne...

Ser du noe positivt, det er jo koselig å møtes for en kopp noe og prate om løst og fast, men jeg vil tippe du har flere du kan gjøre det med? Da må du gjøre som Gjest sier, SI STOPP. Ja hun blir sur. Ja hun tar det personlig og blir såret og tror det er HENNE du ikke liker, ikke maset hennes. Om du bryr deg - så jatt med og skyld på deg selv:" Jeg blir så sliten av å møte folk etter jobb/middag osv, vi må kutte ned på antall besøk. " og ikke "du maser sånn!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...