Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2003 #1 Del Skrevet 1. juli 2003 Hva har mennesker som velger å vente på sex før ekteskapet pga sin tro, "lov" til å gjøre i senga før ekteskapet ? Hvor går grensen? Dette er vel individuelt, kommer vel an på egne synspunkter & tolkninger, men er det noen som vet hva som er vanligst? En venn av meg vil vente med sex til etter ekteskapet, og jeg har hørt at noen mener man kan gjøre alt utenom å putte den inn... hmmmmmmm det er jo helt absurd!!!! Hvorfor stoppe etter "oppvarmingen" til sex? Og jeg lurer.. For mennesker med et kristent livssyn som vil vente med sex: Det står ikke i Bibelen "Du skal ikke ha sex før ekteskapet"... Men det står "Du skal ikke drive hor" og det står "Du skal ikke bryte ekteskapet". Dette er helt forskjellige ting!! Hor vil jeg definere som utroskap, ikke å ha sex med en du er glad i. Det er umenneskelig å nekte seg dette. Jeg mener, for folk som er ekstremt konservative; tenk å gifte seg uten å ha hatt sex.. det kan by på problemer!! Synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharissa Skrevet 2. juli 2003 #2 Del Skrevet 2. juli 2003 Hvis man kan gjøre alt uten om å putte den inn... da kan man altså onanere/fingre hverandre ha oralsex etc. så syns jeg hele greia blir feil. Helt i orden for min del at noen ønsker å spare seg til de blir gift, men da må man også spare seg mener jeg, og ikke ha noen form for seksuell kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 2. juli 2003 #3 Del Skrevet 2. juli 2003 Helt enig: all or nothing! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lambda Skrevet 2. juli 2003 #4 Del Skrevet 2. juli 2003 Det er forskjellig oppfatning om hva som er lov i de forskjellige religionene. Men generelt er det vel det med å ikke bryte jomfruhinna. Derfor er fingring på klitoris, oralsex lov. Vet også at i noen religioner så er analsex et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #5 Del Skrevet 2. juli 2003 Men fingring på klitoris, oralsex og analsex ER sex. Har noen bestemt seg for å vente, bør de vente med ALT, og ikke tøye grensen på hva som er lov mer & mer. Det er hykleri å gjøre noe annet enn hva man mener.. Har hørt at i ekstreme tilfeller kan de ikke røre det som dekker bikini området.............................. Kjipt! hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lambda Skrevet 2. juli 2003 #6 Del Skrevet 2. juli 2003 slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lambda Skrevet 2. juli 2003 #7 Del Skrevet 2. juli 2003 Men fingring på klitoris, oralsex og analsex ER sex. Ja, visst søren er det sex!!! Jeg har heller ikke påstått noe annet. Men som jeg nevnte, så er det det i enkelte religioner slik at så lenge jomfruhinna er hel, så er alle lykkelig tilfreds med det! Og det er opp til hver enkelt hvordan man tolker de religiøse "reglene". Det ser man jo på kristendomens historie også. Se i middelalderen, der var det utrolig mange biskoper og andre kirkemenn som tolket skriften akkurat slik det passet dem og deres interesser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 2. juli 2003 #8 Del Skrevet 2. juli 2003 Det er nok noe forskjell fra religion til religion men jeg tror at det også er stor forskjell sted til sted og fra menighet til menighet. Noen ganger kan man også ha forskjellige regler innen de forskjellige grupperingene i menighet. F.eks. så kan "Lagsbevegelsen" og "Indremisjonsungdommem" ha mere konservative regler enn "KFUM/KFUK"-ungdommen selv om alle er innen statskirken. Jeg har inntrykk av at det er tre "nivåer" av regler: 1. De som tillater alt som det ikke kan bli barn av d.v.s. samleie. 2. De som tillater alt som man kan gjøre med undertøyet på (fingring i undertøyet er forbudt!) og 3. De som ikke tillater tett kroppskontakt selv med klærne på. Såkalt "tørrpuling" (d.v.s. orgasme oppnådd ved å gnikke mot hverandre med klærne på) er lov i henhold til 1 og 2 men ikke 3. Avhengig av hvilken bibeloversettelese man leser så sier det sjette bud at man "Ikke skal drive hor" eller at man "Ikke skal bryte ekteskapet". Her er det også mange tolkninger. Det virker som om alle er enige i at det betyr at man ikke skal ha sex med andre samtidig som man er gift med en. (D.v.s. å ha avtalt sex med andre regnes som hor selv om mange vil si at det ikke er utroskap). Noen mener også at det betyr at man ikke har lov å skille seg. Noen mener at det betyr at samboerskap er galt. (Her er det en interessant utfordring for Kirken: Samboerskapet har forandret seg enormt fra noe "uansvarlig" for 30år siden til noe som snart har de samme plikter/regler og ansvar som ekteskapet. Så spørsmålet for Kirken blir da om man skal skille på navnet på samlivsformen eller om man skille på reglene/ansvaret/intensjonen i samlivet.) De fleste mener også at det betyr at all sex før ekteskapet et galt. Den kanskje mest konservative er Jesus som sier at enhver mann (!) som ser på en annen kvinne med begjær har gjort noe galt. Det virker veldig konservativt men jeg ser at han har et poeng. Hvis du begynner å fantasere (for mye) om andre kvinner så er det det første skrittet til utroskap/hor. Så man bør passe på at man ikke titter/fantaserer for mye. I dag har vi jo også blitt klar over at kvinner har sin egen seksualitet så det gjelder vel den andre veien også. Og til slutt noen ord om firkantede regler og kristne som blir oppfattet som dømmende selv om de ikke er like prektige selv: Jeg tror at det er sunt og ha firkantede regler og hevde disse selv om en ikke alltid klarer å leve etter de selv. Jeg vil forklare med et eksempel: Hvis fartsgrensen ett sted er 80km/t så er det forbudt å kjøre i 81km/t mens det er tillatt å kjøre i 79km/t. Det kan virke litt latterlig fordi det er ikke stor forskjell i faren om man kjører 2km/t raskere. Og disse reglene gjelder likt for alle og en kan ikke lage sine egne regler. Selv om en trenet rallykjører som kjører i 81km/t nok er en tryggere sjåfør enn gamlemor på 80år som kjører i 79km/t så er det han som kjører ulovelig. Så å lage "undertøysgrenser" o.s.v. kan på en måte virke latterlig men det er en praktisk forenkling som vi bruker i alle deler av livet. Også dobbeltmoralen: Jeg mener helt alvorlig at fartsgrenser skal håndheves av alle...og jeg har brudt de mange ganger selv. Hvis man skulle bruke samme argumentasjon som enkelte bruker mot kristne så skulle jeg slutte og hevde dette etter første gang jeg kjørte for fort. Men på dette feltet tror jeg de fleste er enige: Man kan forsvare og oppmuntre til å følge denne reglen selv om en ikke alltid er like flink selv. Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 2. juli 2003 #9 Del Skrevet 2. juli 2003 Er ikke dette en privatsak? Jeg mener at ethvert par må handle ut fra sin egen overbevisning? Det har da ikke vi andre noe med å synes noe om? Og - bryr vi oss? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 2. juli 2003 #10 Del Skrevet 2. juli 2003 Er ikke dette en privatsak? Jeg mener at ethvert par må handle ut fra sin egen overbevisning? Det har da ikke vi andre noe med å synes noe om? Og - bryr vi oss? Jo i utgangspunktet er det en privatsak og ethvert menneske må bestemme selv. Jeg bryr meg ikke om andre og det er fullstendig likegyldig for meg hva andre gjør. Men hvis man har med ungdom å gjøre så vil man nok kunne få slike spørsmål og det vil være forventet at en har en oppfatning om det. Jeg synes derfor at det er greit at religiøse ledere (inkludert Human-Etisk Forbund) har sine oppfattninger som de forteller til "sine" unge. Når det gjelder meg selv så bør jeg vel jeg ha gjort meg opp en oppfatning når mine barn er store nok. Våre egne private valg på dette området er vel påvirket og fundamentert på oppfatninger til venner, voksne, media og ledere i miljøene vi er i (+KG). Og vi ønsker vel å vite hva andre mener som et grunnlag for egne valg. Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå