Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #1 Del Skrevet 11. februar 2009 Noen som vet hva som er veldig mye eller veldig lite senkning? Var hos legen i dag, og hadde 160 i senkning, noe som tydeligvis var kjempe mye.. Blir jo litt bekymret, da.. Hvor høyt kan det bli? Hva er normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 11. februar 2009 #2 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Trodde de var sluttet å ta senkning, kan jeg spørre hvorfor de gjorde det? Det vanlige er jo nå Crp. Her står det om normalområdet edit: glemte linken Endret 11. februar 2009 av Miley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 11. februar 2009 #3 Del Skrevet 11. februar 2009 Crp og senkning er to ord, som jeg vil anta, blir litt brukt om hverandre. Selv om de fleste ikke lenger bruker ordet senkning. En crp på 160 tilsier at du har en infeksjon i kroppen. Regner med at du ikke føler deg helt i toppform? Men ingen grunn til bekymring. Mange "ufarlige" sykdommer gir seg utslag i høy crp. God bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 11. februar 2009 #4 Del Skrevet 11. februar 2009 Crp og senkning er to ord, som jeg vil anta, blir litt brukt om hverandre. Selv om de fleste ikke lenger bruker ordet senkning. En crp på 160 tilsier at du har en infeksjon i kroppen. Regner med at du ikke føler deg helt i toppform? Men ingen grunn til bekymring. Mange "ufarlige" sykdommer gir seg utslag i høy crp. God bedring Nei, crp og senkning er to forskjellige prøver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 11. februar 2009 #5 Del Skrevet 11. februar 2009 Hva er det som er best da, - lite eller mye senking? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 11. februar 2009 #6 Del Skrevet 11. februar 2009 Hva er det som er best da, - lite eller mye senking? Lite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 11. februar 2009 #7 Del Skrevet 11. februar 2009 Så da er 160 ganske mye? Hehe. Nei, er ikke helt i toppform.. Synes det er like greit å spørre om ting her jeg, enn å søke rundt på internett. Mange smarte kvinner der ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 11. februar 2009 #8 Del Skrevet 11. februar 2009 Nei, crp og senkning er to forskjellige prøver Jaja, så feil kan man ta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #9 Del Skrevet 11. februar 2009 crp måler vel mest bakterieinfeksjoner, mens sr/senkning måler indikasjoner på virusinfeksjoner, betennelser og enkelte andre sykelige tilstander. Det har jo litt å si om du målte crp eller sr når man skal vurdere tallet, og uansett er dette bare en indikasjon, du trenger ikke være dødssyk eller kronisk syk. Om du har vært syk nylig av en virusinfeksjon - fra forkjølelse til mer alvorlige ting - ville du også hatt forhøyet sr, men jeg vet ikke hvor mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :) Skrevet 11. februar 2009 #10 Del Skrevet 11. februar 2009 Senkning brukes i screening på organsik sykdom. For kvinne under 50 år (vet ikke hva du er?) skal senkningen vere < 20 mm. Mer en 30 mm betyr oftest organsik sykdom. CRP brukes ved mistanke om inflammatorisk prosess. Og differensiere bakteriell- og virusinfeksjon. Håper det hjalp deg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #11 Del Skrevet 11. februar 2009 Noen som vet hva som er veldig mye eller veldig lite senkning? Var hos legen i dag, og hadde 160 i senkning, noe som tydeligvis var kjempe mye.. Blir jo litt bekymret, da.. Hvor høyt kan det bli? Hva er normalt? SR som er over 100, er en indikasjon på at noe er veldig galt i kroppen din. Med mindre du vet at du har en inflamasjon i kroppen din, reumatisme el, så kan så høy senkning indikere alvorlig sykdom. Dette funnet SKAL ALLTID følges opp med videre utredning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #12 Del Skrevet 11. februar 2009 Noen som vet hva som er veldig mye eller veldig lite senkning? Var hos legen i dag, og hadde 160 i senkning, noe som tydeligvis var kjempe mye.. Blir jo litt bekymret, da.. Hvor høyt kan det bli? Hva er normalt? Og nei, virusinfeksjon gir svært sjelden så høy senkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 11. februar 2009 #13 Del Skrevet 11. februar 2009 Har lungebetennelse.. og er 20 år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #14 Del Skrevet 11. februar 2009 CRP brukes ved mistanke om inflammatorisk prosess. Og differensiere bakteriell- og virusinfeksjon. Litt på siden, men måler man virusinfeksjon eller "senkningsting" rutinemessig ved CRP? Jeg var hos lege i dag og tok en blodprøve pga skikkelig ille magesmerter. Har også en hevelse og vondt i skulderen. Legen sa at prøvene var helt fine (blodprosent og infeksjonsmål), men det virket egentlig ikke som det ble sjekket etter betennelse eller virus (jeg spurte om kyssesyken blant annet.. men det er kanskje ikke et virus engang?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :) Skrevet 11. februar 2009 #15 Del Skrevet 11. februar 2009 Litt på siden, men måler man virusinfeksjon eller "senkningsting" rutinemessig ved CRP? Jeg var hos lege i dag og tok en blodprøve pga skikkelig ille magesmerter. Har også en hevelse og vondt i skulderen. Legen sa at prøvene var helt fine (blodprosent og infeksjonsmål), men det virket egentlig ikke som det ble sjekket etter betennelse eller virus (jeg spurte om kyssesyken blant annet.. men det er kanskje ikke et virus engang?). Kyssesyken er en virusinfeksjon, men blir utredet med egne "kyssesyketester", og leververdier blir også sjekket. Regner med legen hadde utført desse testene om h*n hadde mistenkt dette. Sjønner ikke heilt ka du mener med rutinemessig CRP, men den intikerer, som sagt, inflammatorisk prosess. Ved bakteriell vil verdien vere høyere enn ved virusinfeksjoner (begge har dog forhøyet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :) Skrevet 11. februar 2009 #16 Del Skrevet 11. februar 2009 (Gikk litt fort her, så jeg retter alle feilene:p) Kyssesyken er en virusinfeksjon, men blir utredet med egne "kyssesyketester", og leververdier blir også sjekket. Regner med legen hadde utført desse testene om h*n hadde mistenkt dette. Sjønner ikke helt hva du mener med rutinemessig CRP, men den indikerer, som sagt, inflammatorisk prosess. Ved bakteriell vil verdien vere høyere enn ved virusinfeksjoner (begge har dog forhøyet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jenta_* Skrevet 11. februar 2009 #17 Del Skrevet 11. februar 2009 Noen som vet hva som er veldig mye eller veldig lite senkning? Var hos legen i dag, og hadde 160 i senkning, noe som tydeligvis var kjempe mye.. Blir jo litt bekymret, da.. Hvor høyt kan det bli? Hva er normalt? Senkning og CRP (også kalt hurtigsenkning) er to forskjellige prøver, men brukes begge som indikator på infeksjon. CRP=c-reaktivt protein, og er et akutt-fase protein som øker ved infeksjon i kroppen. Generelt sett sier man at verdier over 100 indikerer en bakteriell infeksjon, mens lavere normalt sett forårsakes av virus. Da vil jeg samtidig understreke at det er viktig å ta kontrollprøver for å se hvilken retning verdiene tar. Senkning kan som tidligere sagt indikere infeksjon, men også andre tilstander kan forårsake høye verdier: lav blodprosent, giktsykdommer osv. Jeg regner med at det i ditt tilfelle er snakk om hurtigsenkning = crp. Fastlegen din har sikkert tatt urinprøve av deg og lett etter andre infeksjonsfokus og vil nok ta en kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #18 Del Skrevet 11. februar 2009 Sjønner ikke heilt ka du mener med rutinemessig CRP, men den intikerer, som sagt, inflammatorisk prosess. Ved bakteriell vil verdien vere høyere enn ved virusinfeksjoner (begge har dog forhøyet). Ok men en betennelse i et ledd eller lymfe (?) eller noe (vet ikke helt, men har vært øm i noe i skulderen i lang tid, noe som plutselig eksploderte litt her om dagen), det vil ikke vises på crp? Det er en organisk sykdom :klø: Egentlig mistenker jeg vel at det er en senebetennelse eller noe fordi jeg kompenserer for magesmertene ved det. Legen var ikke interessert i skulderen min i det hele tatt, så jeg lurer på alt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #19 Del Skrevet 12. februar 2009 Ok men en betennelse i et ledd eller lymfe (?) eller noe (vet ikke helt, men har vært øm i noe i skulderen i lang tid, noe som plutselig eksploderte litt her om dagen), det vil ikke vises på crp? Det er en organisk sykdom :klø: Egentlig mistenker jeg vel at det er en senebetennelse eller noe fordi jeg kompenserer for magesmertene ved det. Legen var ikke interessert i skulderen min i det hele tatt, så jeg lurer på alt En betennelse i en skulder vil vanligvis ikke gi forhøyet crp, fordi det nesten aldri skyldes en bakteriell infeksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #20 Del Skrevet 12. februar 2009 Har lungebetennelse.. og er 20 år! Tror nesten helt sikkert du har tatt en crp her, og ikke senkning. CRP blir gjerne 160 av en lungebetennelse som skylden bakteriell infeksjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå