Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Jeg vurderer å begynne med temping, men er det en sikker måte å finne EL på før EL har funnet sted? Har hørt at tempen først stiger etter EL og da er det vel for sent med hensyn til sengekosen
Gjest Gjest_lina_* Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Dersom du har stabile sykluser og har tempet litt så kjenner du igjen mønsteret mtp når eggløsning skjer. Dermed kan du "nesten vite" på forhånd når eggløsning er.
Strix Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Det er rett det gjest skriver over. Har du tempet noen sykluser og har noenlunde stabil syklus vil du se et mønster og kjenne igjen den dalende temperaturen før EL. Men nei, du kan egentlgi ikke vite når EL er før et par dager etter når temperaturen har steget. Samtidig må jeg legge til at jeg har tempet i snart 2 år og i følge temperatursvingningene så har jeg EL hver syklus. Men i virkeligheten har jeg ikke det. Noen sykluser har jeg ikke EL, andre har jeg dårlig EL, og sannsynligvis har jeg faktisk EL noen ganger også. Men kroppen forbereder seg uansett og de hormonene som blir skilt ut fører til temperatursvingningene..., det betyr ikke nødvendigvis at kroppen din faktisk slipper ett egg. Så det er vel egentlig en veldig usikker metode. Jeg bruker det mest fordi jeg vil vite når mensen kommer Til det fungerer det utmerket for meg
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Hvordan vet du at du ikke har EL noen ganger? Har hørt om folk som trodde de ikke hadde EL, pga EL tester men som har blitt gravide på de syklusene de trodde de ikke hadde EL. Eller har du da tatt UL? Tror tydelige temp endringer er sikre tegn på EL. Spørs egentlig på temp mønsteret ditt, om den går mye opp og ned hele tiden er det kanskje vanskeligere å se, men om den endrer seg lite fra dag til dag så er det vel lettere.
Strix Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Hvordan vet du at du ikke har EL noen ganger? Har hørt om folk som trodde de ikke hadde EL, pga EL tester men som har blitt gravide på de syklusene de trodde de ikke hadde EL. Eller har du da tatt UL? Tror tydelige temp endringer er sikre tegn på EL. Spørs egentlig på temp mønsteret ditt, om den går mye opp og ned hele tiden er det kanskje vanskeligere å se, men om den endrer seg lite fra dag til dag så er det vel lettere. jeg har tatt blodprøver i mange sykluser som en del av utredningen og i noen hadde jeg i følge blodprøvene absolutt ikke, men tempingen viste at jeg hadde det. I noen sykluser ble det på vist el, mao. så ver jeg at jeg ikke alltid har el. El-tester har aldri slått ut positivt på meg så de gidder jeg ikke bruke. El-tester og temping er også to forskjellige ting da. Jeg har veldig tydelig tempekurve, helt "etter boka" for å si det sånn, går ikke å feiltolke. Men min gyn. sa at temping bare var en indikasjon på hormonnivået i kroppen og at en ikke er garantert noe eggslipp selv om kroppen forbereder seg og tror den slipper et sånn at hormonnivået stiger. Han var ikke interessert i temping nettopp fordi det sier så lite. Har tempet ganske lenge og tatt masse prøver og jeg forholder meg til den infoen jeg har fått av de legene jeg har brukt.
Prada Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Du merker på sekretet og livmortappen om det nærmer seg el. Noen kan også få et fall i temp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå