Gå til innhold

Langrennsski

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet

For 3 år siden kjøpte jeg nye langrennsski. Før det hadde jeg ikke hatt ski på bena på drøye 20 år.

Jeg kjøpte den lengden på skiene som de anbefalte i butikken -noe som nok er riktig lengde for meg-, men synes de er altfor lange. Føler at jeg ikke har noe kontroll.

Ja, jeg er Bambi på glattisen når jeg får på meg skiene, å at jegføler at de er for lange for meg gjør ikke saken noe bedre. Vurderer nå å kjøpe kortere ski, men lurer på om lengden på skiene er så viktige i forhold til min kroppslengde. Skjønner jo at jeg ikke kan bruke juniorski, men jeg må vel kunne bruke av de korteste damelangrennsskiene som er 175 cm. Selv er jeg 165 cm høy.

Jeg vil så gjerne ut å gå på ski, men gleden blir liksom borte når jeg føler at utstyret ikke passer meg.

Skrevet

Jeg ville ikke ha byttet til ski som kun er 10 cm lenger enn meg. Korte ski "flyter" dårligere.

Tror du ikke heller det er det at det er litt uvant for deg som gjør at du føler problem med lengden sånn den er nå?

Kan du ikke øve deg litt et sted hvor det er noen småbakker, så får du styrket musklaturen rundt ankelen og vil kunne mestre skiene på en helt annen måte - og Bambi på isen blir borte.

Skrevet

Det var i "gamle dager" skiene skulle være veldig mye lenger enn oss.

Nå har vekt mye å si.

Jeg har ski som er 185, er selv 172, og kunne ikke tenke meg noe lavere.

Bambi tror jeg du vil være i begynnelsen uansett om du får 10 cm kortere ski, så jeg ville prøvd litt til jeg, men på "nybegynnersteder", det er som å sykle skal du se :)

Skrevet

Det er faktisk mer og mer vanlig at man går på kortere klassiskski enn for bare et par år siden.... Men dette er nok mer noe de seriøse utøverene driver å prøver ut :)

Hva er det du føler er feil? Føler du at du ikke får du ikke ploget? Klarer du ikke å "løfte" de når du går -> Du vet at man skal gli på ski, ikke gå?

Kan også nevne at korte ski kan bli for myke for deg (i forhold til vekt) og du vil da ikke få den naturlige spennen i de du trener i smøresonen...

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet

Ja, jeg vet at jeg skal gli å ikke gå =)

Problemet mitt er at de er så lange at jeg ikke klarer å håndtere de, klarer ikke svingene siden de er så lange. Vet jo at jeg må løfte bena litt i svinger, å det er der problemet ligger.

De skiene jeg har er ikke så gamle, men de blir jo ikke brukt når jeg ikke klarer å bruke de.

Lengden på skiene var det første jeg la merke til den første gangen jeg brukte de. Synes de var forferdelig lange og uhåndterlige.

Får kanskje slå fra meg tanken på å gå på ski.

Til den som sa at vekta hadde noe å si på lengden. Det er vel feil. Vekta avgjør vel hvor på skien bindingene skal sitte?

Tenk da hvor lange ski en som er liten og tung må ha da :o

Skrevet
Får kanskje slå fra meg tanken på å gå på ski.

Vil du ikke en gang vurdere å trene deg opp? :klø:

Hvor lange er skia da?

Skrevet
Til den som sa at vekta hadde noe å si på lengden. Det er vel feil. Vekta avgjør vel hvor på skien bindingene skal sitte?

Tenk da hvor lange ski en som er liten og tung må ha da :o

Mener du meg? Det var jo ikke det jeg skrev....

Les innlegget en gang til du!

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet

Nå har vekt mye å si.

Bambi tror jeg du vil være i begynnelsen uansett om du får 10 cm kortere ski, så jeg ville prøvd litt til jeg, men på "nybegynnersteder", det er som å sykle skal du se :)

Å stå på ski er absolutt ikke det samme som å sykle ;) Ikke hvis man ikke har hatt ski på beina i noenogtjueår...

Vil du ikke en gang vurdere å trene deg opp? :klø:

Hvor lange er skia da?

Vet ikke eksakt hvor lange skia er, men samboer sier at de er nesten like lange som hans, å han er nesten 20 cm høyere enn meg, å godt vant til ski, så han ville ha lengst mulig ski når han kjøpte sine.

Du spør om jeg ikke engang vil vurdere å trene meg opp. Til det vil jeg si at motivasjonen er ikke på topp når skiene er uhåndterlige for meg + at jeg da må øve på flatmark, å det er ikke enkelt å finne flate områder med oppkjørte løyper.

Mener du meg? Det var jo ikke det jeg skrev....

Les innlegget en gang til du!

Nei, mente ikke deg. Les lenger den første jeg har sitert ;)

Skrevet

:lete: Jeg som nevnte det med vekt, trodde det hadde noe med lengden på skia å gjøre også :sjenert:

Tja, det er som å sykle i mitt og flere jeg kjenner sitt tilfelle, det gjelder selvfølgelig bare hvis du har gått mye på ski før da :)

Har du gått mye på ski før, tar en pause "noen år" og prøver igjen, tar det ikke lange tiden før du er inne i det igjen, etter min og andres erfaring.

(Det finnes selvfølgelig unntak, noen er bare håpløse ;) )

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet
:lete: Jeg som nevnte det med vekt, trodde det hadde noe med lengden på skia å gjøre også :sjenert:

Tja, det er som å sykle i mitt og flere jeg kjenner sitt tilfelle, det gjelder selvfølgelig bare hvis du har gått mye på ski før da :)

Har du gått mye på ski før, tar en pause "noen år" og prøver igjen, tar det ikke lange tiden før du er inne i det igjen, etter min og andres erfaring.

Jeg har også hørt at vekten har noe med lengde på skiene å gjøre, men sånn logisk sett så vil da de som er tunge og kanskje i tillegg lave, måtte ha kjempelange ski :/

Jeg var veldig vant til å gå på ski når jeg var yngre. Bodde vel med ski på bena da... men pausen min ble ikke liten, men ganske lang. Tror nok det er lettere å sette seg på en sykkel etter 20 år enn å få ski på beina... men det er meg da :)

Gjest skiglad
Skrevet
For 3 år siden kjøpte jeg nye langrennsski. Før det hadde jeg ikke hatt ski på bena på drøye 20 år.

Jeg kjøpte den lengden på skiene som de anbefalte i butikken -noe som nok er riktig lengde for meg-, men synes de er altfor lange. Føler at jeg ikke har noe kontroll.

Ja, jeg er Bambi på glattisen når jeg får på meg skiene, å at jegføler at de er for lange for meg gjør ikke saken noe bedre. Vurderer nå å kjøpe kortere ski, men lurer på om lengden på skiene er så viktige i forhold til min kroppslengde. Skjønner jo at jeg ikke kan bruke juniorski, men jeg må vel kunne bruke av de korteste damelangrennsskiene som er 175 cm. Selv er jeg 165 cm høy.

Jeg vil så gjerne ut å gå på ski, men gleden blir liksom borte når jeg føler at utstyret ikke passer meg.

Skrevet

Dette ble jeg også fortalt da jeg var innom en sportsbutikk for å kjøpe ski.

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet
Dette ble jeg også fortalt da jeg var innom en sportsbutikk for å kjøpe ski.

Høres jo egentlig helt ulogisk ut. Tenker da på personer som er korte av vekst, men tunge. De vil jo da ende opp med kjempelange ski... Det samme motsatt vei, som at de som kanskje er lange, men lette vil ende opp med korte ski... hvis jeg har forstått det rett.

Vekta kan ikke ha med hvor på skiene bindingene skal plasseres da?

Gjest Gjest_*M*_*
Skrevet

Fant noen tips her (butikk hvor de er svært dyktige på alt av skiutstyr til bortoverbruk:

Bjørn Myhre Sport

Langrennski

Egner seg best til trim og konkurranse i oppkjørte spor. De klassiske bør være ca 25 cm lengre enn kroppshøyden, mens skøyteski er ca 10 cm kortere enn klasissk lengde. Klassiske ski kan velges til forskjellige fører avhengig av spenn. Mykere spenn passer til tørrsmørning (finkornet snø), og stivere spenn til klister (grovkornet snø) p.g.a. smørningstykkelse. Skøyteski kan også velges til forskjellige fører og løypeforhold. Generelt kan en si at mykere spenn tas til løsere løyper, og stivere ski til hardere faste løyper. Yngre aktive løpere kan velge såkalte kombiski, som i prinsippet er en klassisk ski, men noe kortere i lengde, og kan brukes til skøyting og klassisk.

Skrevet

Jeg vil nok heller tro du har feil skitype, enn feil lengde, med mindre skia er 30 cm lengre enn deg. Opplever selv at mine klassiskski kan være forferdelig på noe føre, og topp på annet føre. Mine klassiskski er vel ca 20 cm lengre enn meg og kortere ville jeg ikke hatt.

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet

Nå har vekt mye å si.

Skiene mine er 198 cm (merkelig lengde), mens jeg er 165 cm. Jeg er da lavere enn deg, å jeg har endel lengere ski enn deg. Er jo kanskje ikke så rart at jeg føler at de er altfor lange da, å at jeg ikke klarer å gå på de :)

Jeg vil nok heller tro du har feil skitype, enn feil lengde, med mindre skia er 30 cm lengre enn deg. Opplever selv at mine klassiskski kan være forferdelig på noe føre, og topp på annet føre. Mine klassiskski er vel ca 20 cm lengre enn meg og kortere ville jeg ikke hatt.

Jeg er 165 cm, å skiene er 198 cm. Det blir 33 cm lenger enn meg det.

Gjest Siste gjest
Skrevet
Skiene mine er 198 cm (merkelig lengde), mens jeg er 165 cm. Jeg er da lavere enn deg, å jeg har endel lengere ski enn deg. Er jo kanskje ikke så rart at jeg føler at de er altfor lange da, å at jeg ikke klarer å gå på de :)

Men da er jo saken klar, du har for lange ski, likevel anbefaler jeg deg å ikke kjøpe for korte ski heller. Ca. 185 cm lange ski burde være kurant, i alle fall ikke kortere enn 180 cm, og se i tidligere innlegg hvilket spenn som passer deg best. Hadde du sagt med en gang at skiene er så lange hadde du nok fått andre svar.

Jeg veier selv ganske mye og har ski med mykere spenn, men føler at det er greit. Bruker andre ski på veldig hardt og isete føre.

Skrevet

Det finnes sånne short-cut ski - de går på vekt og ikke på lengde og er du lita og tynn kan du ha ganske så korte ski.

Hvis du ønsker å trene deg opp til å gå bra på ski, gjør som man gjør med de minste, fjerne stavene og lær deg balanse og å bruke beina, da kommer det fort :-)

God tur!

Gjest Gjest_Bambi_*
Skrevet
Men da er jo saken klar, du har for lange ski, likevel anbefaler jeg deg å ikke kjøpe for korte ski heller. Ca. 185 cm lange ski burde være kurant, i alle fall ikke kortere enn 180 cm, og se i tidligere innlegg hvilket spenn som passer deg best. Hadde du sagt med en gang at skiene er så lange hadde du nok fått andre svar.

Jeg veier selv ganske mye og har ski med mykere spenn, men føler at det er greit. Bruker andre ski på veldig hardt og isete føre.

180 - 185 høres jo bedre ut enn de jeg har nå ja :)

Jeg vet jo at man ikke skal ha for korte ski heller, men har jo reagert på lengden på mine ski.

Men nå vet jeg bedre når jeg skal kjøpe nye ski. Jeg skal ikke stole blindt på skiselgerne... de regner jo kanskje med at de fleste kan gå på ski også, å tar derfor ikke spesielle hensyn til det.

Skrevet (endret)

Oj, da er det ikke rart du reagerer på at de er lange. 3 år er jo ikke så lenge siden, kanskje det er da det var "in" med lange ski.

(Slik at var før skulle man strekke armen rett opp over hodet, skien skulle rekke til hånda, mens nå skal den rekke til ca midt på underarmen.)

Hvis jeg var deg ville jeg spandert på meg nye ski, 180 er sikkert perfekt høyde på ski for deg :)

(Huff, kan ikke forestille meg å skulle ploge og å gå fiskeben med så lange ski)

Men noen liker lange ski, faren min har ski som er mye lenger enn de "skal være" (etter dagens mål), men han foretrekker det. Jeg ville ikke hatt lengre ski enn de jeg har.

Edit: Leif

Endret av Megana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...