Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiser til bra sil om litt uner to uker, men har begynnt å tenke på - må jeg vaksineres????

Skal ringe legekontoret også, men lurte på om kanskje noen av dere vet?

*klem*

Gjest Poirot
Skrevet

For kortere opphold på bedre hoteller i storbyer som Rio og São Paulo er det liten helserisiko. Vaksine mot gulfeber kreves ved innreise fra mange afrikanske land og fra enkelte andre land i Latin-Amerika.

Malaria er utbredt i Amazonasregionen. Det er risiko for å få amøber og dysentri. Det kan også være aktuelt med vaksiner mot tyfoid, tetanus, polio samt hepatitt A/B.

Fra http://www.ferieguiden.no/kontinent/sorame...hovedpunkt9.asp

Se også http://www.lommelegen.no/reisemedisin/

Ikke sikkert du trenger malaria hvis du skla være bare i by.

Stivkrampe ville jeg hatt i orden...

Skrevet

ok, tusen takk.

Jeg skal oppholde meg i en storby hele tiden, ja, så den er i orden.

Jeg skal bo privat hos noen jeg kjenner.

Da slipper jeg vel unna det meste da, håper jeg.

Venter på at legekontoret skal åpne nå.

*klem*

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Du bør ta hepatitt-vaksine, mot gulsott. Og gul feber ja, og så bør du ha alle de vanlige vaksinene "up to date". Men bare kontakt vaksinasjonskontoret så får du infoen du trenger. Dessverre koster vaksiner ganske mye...

Skrevet

Ett gulsotvaccin är bra att ta ändå, det finns även en liten möjlighet att bli smittad både i Sverige och Norge. Störst i storstäder.

Jag har tagit ett vaccin som heter Havrix och med två sprutor (med ca 12-18 månaders mellanrum) ger ett fullständigt skydd i 20 år. Det kostade lite mer, men den summan är försummbar eftersom jag nu slipper nytt vaccin tills jag fyller 47 eller så.

Ett vanligt gulsot vaccin tror jag bara ger skydd upp till ett år.

Skrevet

På legekontoret kunne de ikke svare meg på dette. Så jeg måtte kontakte helsestasjonen.

DET orker jeg ikke, så jeg sendte Bananmannen ivei.

Det verste er at jeg har lest at vaksinene BØR tas minst 3 uker i forveien for at en skal ha tilstrekkelig tid til å danne antistoffer, men så lang tid har vi ikke.

det er jo "bare" 12 dager til vi reiser.....

Vel, får høre hva Bananmannen får til svar

*klem*

Skrevet

Vi reiser til brasil om 5 dager, og vi har tatt maaaange vaksiner: gul feber, tyfoid, difteri/stivkrampe, twinrix x2, polio og dukoral. I tillegg må vi spise malariatabletter (vi skal til amazonas). Men det må nok ikke du, siden du skal kun til storby.

Skrevet

Har fått svar, og i morgen skal vi ivei for å ta stivkrampe, difteri, polio og Hepatitt A-vaksiner.

Først må jeg se om jeg finner igjen vaksinasjonskortet mitt, for jeg mener det er noen av disse jeg har tatt for under 10 år siden (og når de varer i 10 år noen av dem, så trenger jeg ikke ta dem = Penger spart)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...