Gjest Eurydike Skrevet 15. februar 2009 #41 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er forskjell på skriftspråk og talespråk. En av forskjellene er blant annet at man i talespråket som regel vil tilpasse måten man snakker på til den man snakker med. Når man feks har bodd borte i mange år, og er på besøk på hjemstedet sitt, begynner man gjerne å snakke bredere dialekt enn ellers, under påvirkning av dem man snakker med. Eller omvendt - har man en særpreget dialekt og snakker med noen fra et annet sted (eller feks noen som ikke har norsk som morsmål) legger man lett om til mer standardisert norsk. Sistnevnte tendens kalles ofte nedsettende for knoting, noe jeg er sterkt uenig i. Smidigheten i talespråket som gjør at vi tilpasser oss samtalepartneren, er for meg noe positivt, og noe som faktisk ofte skjer helt ubevisst. Det kan sees på som et uttrykk for at vi ønsker å komme samtalepartneren vår i møte, og som et (bevisst eller ubevisst) ønske om å kommunisere best mulig. Fordi samtalepartneren ikke er tilstede på samme måte når vi skriver (sms/msn kommer i en mellomposisjon, antakelig), har ikke skriftspråket den samme umiddelbare smidigheten. Innlegg skrevet på et forum er i tillegg rettet til hvem som helst, eller til alle som leser norsk. Derfor er det greiest å bruke minste felles multiplum - bokmål eller nynorsk. Og dermed oppfatter jeg rett og slett dialektinnlegg på et forum som utrolig selvsentrerte, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #42 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg leser aldri innlegg som er skrevet på dialekt, uansett dialekt type. Det er fryktelig slitsomt, føler meg som en førsteklassing som strever med lesingen. Det kun "lov" til å skrive bokmål eller nynorsk her i landet, skjønner ikke folk som absolutt skal skrive fonetisk. Jeg liker heller ikke sms språk, så jeg er vel egentlig litt sær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
susanne_89 Skrevet 15. februar 2009 #43 Del Skrevet 15. februar 2009 Hehe, nei, er sunnfjording;) Så det er fleire her inne som er Sunnfjordingar? Eg skriv dialekt når eg skriv sms, på Nettby, Facebook og private e-postar og sånt, men i jobben min må eg nemleg passe litt på korleis eg skriv. Der er det enten konsekvent bokmål eller nynorsk.. Men på eit forum skriv eg som regel ikkje dialekt med tanke på at andre faktisk skal forstå kva eg lurer på eller kva eg svarar.. Det med å berre skrive med små bokstavar kan vere litt irriterande, ikkje alltid eg hugsar på å skrive med stor bokstav først sjølv, men prøver å hugse på det. Litt off-topic: Men eg er ein sånn person som rettar på det folk skriv, når eg var liten retta eg til og med på mor mi når ho skreiv på handlelista.. Har alltid vore veldig pirkete på det området, men det har kanskje med at eg alltid har vore flink på det med rettskriving i tillegg til at mor mi, lillesøstra mi og bror min har lese og skrivevanskar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 15. februar 2009 #44 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er forskjell på skriftspråk og talespråk. En av forskjellene er blant annet at man i talespråket som regel vil tilpasse måten man snakker på til den man snakker med. Når man feks har bodd borte i mange år, og er på besøk på hjemstedet sitt, begynner man gjerne å snakke bredere dialekt enn ellers, under påvirkning av dem man snakker med. Eller omvendt - har man en særpreget dialekt og snakker med noen fra et annet sted (eller feks noen som ikke har norsk som morsmål) legger man lett om til mer standardisert norsk. Sistnevnte tendens kalles ofte nedsettende for knoting, noe jeg er sterkt uenig i. Smidigheten i talespråket som gjør at vi tilpasser oss samtalepartneren, er for meg noe positivt, og noe som faktisk ofte skjer helt ubevisst. Det kan sees på som et uttrykk for at vi ønsker å komme samtalepartneren vår i møte, og som et (bevisst eller ubevisst) ønske om å kommunisere best mulig. Fordi samtalepartneren ikke er tilstede på samme måte når vi skriver (sms/msn kommer i en mellomposisjon, antakelig), har ikke skriftspråket den samme umiddelbare smidigheten. Innlegg skrevet på et forum er i tillegg rettet til hvem som helst, eller til alle som leser norsk. Derfor er det greiest å bruke minste felles multiplum - bokmål eller nynorsk. Og dermed oppfatter jeg rett og slett dialektinnlegg på et forum som utrolig selvsentrerte, dessverre. Enig i alt dette. Jeg vil dessuten legge til et par ting til: Talespråk og skriftspråk er to forskjellige ting. Når folk snakker, hjelper intonasjon, kroppspråk og annen ikke-verbal kommunikasjon til at budskapet blir forstått. Dette er nesten fraværende når man skriver, idet smileyer bare kan kompensere for en ørliten del av dette. Dessuten har man større muligheter til å be folk forklare om det er noe man ikke forstår. Voksne med normale leseferdigheter dekoder ikke ord ved å ta for seg bokstav for bokstav og sette disse sammen til et ord. Man har derimot et bilde i hodet av hvordan ordet ser ut. Det er derfor skrivefeil og dialektord virker forstyrrende på lesningen; når man ser noe på papiret eller på skjermen som ikke stemmer med noen av "ordbildene" man har i hodet, blir man tvunget til å endre lesestrategi og nettopp dekode alle ordene. Dette tar lengre tid enn å gjenkjenne "ordbilder". Og blant annet derfor blir mange irriterte når de kommer over innlegg skrevet på dialekt. Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig å forstå hvorfor enkelte ikke er opptatt av å kommunisere på best mulig måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 15. februar 2009 #45 Del Skrevet 15. februar 2009 Når mange sliter med å skrive vanlig bokmål, kunne det vært lurt å droppe å skrive på dialekt, og ta til seg all den treningen man kan få. Tror jobbsøknader skrevet på dialekt signaliserer at denne søkeren har tilpasningsproblemer, eller begrenset mental kapasitet. Sannsynligheten for at de havner i papirkurven ulest er overhengende. Det er ufattelig slitsomt å lese et innlegg på dialekt. Og dialektbrukeren tvinger oss til å bruke lenger tid på deres ene innlegg, enn på hele den øvrige siden. Det er uhøflig og lite hensynsfullt, i et land hvor alle har fått lære et av to standard skriftsspråk. Det er imidlertid helt ok å bruke dialektuttrykk og enkeltsetninger. De markeres vanligvis med anførselstegn. Forkortelser som ble laget for å utnytte SMS-meldingers begrensede tegnkapasitet, er grei til det bruket, men har ingenting i et forum å gjøre. Da er det latskap. -Hvor mange millisekunder ekstra bruker du på å tilføye "et" etter "d"? I et forum er det meningene som teller. Dialekt og overdrevne forkortelser blir bare forstyrrende elementer, og tidstyver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 15. februar 2009 #46 Del Skrevet 15. februar 2009 Ludovie satt ord på hva som egentlig har provosert meg over skriving på dialekt men som jeg aldri helt har skjønt selv, nettopp at det tar lenger tid å dekode teksten. Skriving på dialekt gjør det vanskeligere for meg å skumlese tekst, noe som er forferdelig irriterende, spesielt siden jeg er vant til å kunne lese veldig fort fra før. Hva folk gjør seg imellom på msn eller sms får være deres sak, men på et nettforum er dialekt forferdelig slitsomt og irriterende å forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 15. februar 2009 #47 Del Skrevet 15. februar 2009 Ludovie satt ord på hva som egentlig har provosert meg over skriving på dialekt men som jeg aldri helt har skjønt selv, nettopp at det tar lenger tid å dekode teksten. Hva folk gjør seg imellom på msn eller sms får være deres sak, men på et nettforum er dialekt forferdelig slitsomt og irriterende å forholde seg til. Veldig enig! Hjelper jo ikke å ha ordbilder når det skrives fonologisk. Da må man bruke en helt annen lesestrategi som tar mye lengre tid og er mye mer krevende. Irriterende og nesten litt dårlig gjort å skrive utilgjengelig med vilje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå