Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #21 Del Skrevet 11. februar 2009 Æ syns det e koselig med litt dialekt blanda inn i bokmål (blanding for at det ikke ska bli helt uforståelig). Men så e æ kanskje mer enn gjennomsnittlig opptatt av dialekta. Men æ skriv kun dialekt i private sammenhenga te folk som sjøl bruke dialekt. Aldri i offentligheta, som f.eks. på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaz Skrevet 11. februar 2009 #22 Del Skrevet 11. februar 2009 Skriver ikke på dialekt, og pleier å hoppe over innlegg som skrives på dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eske Skrevet 11. februar 2009 #23 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg skriver ofte dialekt når det er kommunikasjon med venner (nettby, msn, sms) fordi det faller naturlig for meg og gjør samtalen mer muntlig, mens det går kun i bokmål i andre sammenhenger. Jeg synes ikke noe om dialektbruk i mer "offentlige" arenaer, slik som på forum f.eks, da det kan være svært vanskelig, ofte nærmere umulig, å tolke fremmede dialekter. Det er vel strengt tatt en grunn til at landet vårt har to fastsatte skriftspråk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 11. februar 2009 #24 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg skriver ofte dialekt når det er kommunikasjon med venner (nettby, msn, sms) fordi det faller naturlig for meg og gjør samtalen mer muntlig, mens det går kun i bokmål i andre sammenhenger. Jeg synes ikke noe om dialektbruk i mer "offentlige" arenaer, slik som på forum f.eks, da det kan være svært vanskelig, ofte nærmere umulig, å tolke fremmede dialekter. Det er vel strengt tatt en grunn til at landet vårt har to fastsatte skriftspråk? Samme her. Men det med sms osv., kommer også an på hvordan de selv skriver. Skriver de bokmål, så får de også svar på bokmål. Skal ikke påtvinge noen dialekten min i skriftlig form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. februar 2009 #25 Del Skrevet 11. februar 2009 Nei, jeg skriver aldri på dialekt, dvs. jeg kan skrive en og annen setning eller et og annet ord for spøk en gang i blant. I mitt hode er det slik at skriftspråk er skriftspråk og talespråk er talespråk og jeg ser ikke hensikten med å blande de to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utlogget bruker Skrevet 12. februar 2009 #26 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg har sterkere dialektbruk enn de fleste på min alder, og er mer enn gjennomsnittlig opptatt av dialektbruk, men skriver aldri på dialekt. Når jeg skriver bokmål holder jeg meg relativt konservativ. De gangene jeg skriver nynorsk velger jeg et litt radikalt og dialekttilpasset språk innenfor de rammene som gjelder. Jeg hopper glatt over innlegg skrevet på dialekt, da de er tunge å lese. For meg fremstår innlegg på dialekt som litt mindre begavede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jertesukka i.i. Skrevet 12. februar 2009 #27 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg skriver ikke dialekt såsant det ikke er til noen jeg kjenner veldig godt eller til mine barn. Knapt nok da. Men bare hvis vi er i det morsomme hjørnet. En gang ble en viktig beskjed på dialekt misforstått mellom oss. Aldri mer viktige beskjeder på "tøysedialekt". Ellers skriver jeg både bokmål og nynorsk. Dagboka mi er på nynorsk, forresten. Og i likhet med andre her, så hopper jeg over innlegg som starter med "Æ veit itj æ" og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronica88 Skrevet 12. februar 2009 #28 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg nekter å skrive på dialekt. For meg er to ting viktigst når jeg kommuniser på nett: At jeg forstår hva andre skriver uten å tvile, og andre kan forstå MEG. Jeg skriver kun på dialekt på msn og sms til de som er fra samme kanten som meg (Rogaland). Folk som skriver på trøndersk og det som verre er på nettby og msn til meg, de ber jeg ta det på bokmål. Jeg vil gjerne være 100% sikker på at jeg forstår dem, og skriftlig dialekt er utrolig mye verre en muntlig. Jeg har ingen lesevansker, men jeg måtte lese et par ord høyt når jeg pratet med noen på msn engang. For de stavet ordene "helt feil", men når man leste det høyt så hørte man jo hva de mente.. bare skrevet på en såpass vrien måte at jeg ikke så det. Og dette var folk fra samme kanten jeg bodde på da.. Av respekt for de med lesevansker og de som ikke nødvendigvis prater en dialekt selv , og for de som prater samme dialekt men som ikke nødvendigvis klarer å lese den, og de fra andre landsdeler. Vet om flere med lesevansker som verken klarer selv å skrive eller å lese på dialekt, for ordene er ikke de ordene de leser i bøker eller andre steder! Så de skriver jeg på bokmål til, for da vet jeg de får med seg alt! Idag på jobbsøkerkurset så sa faktisk lederne at "i en åpen søknad er det viktig å være litt personlig, og vise hvem DU er! Skriv gjerne på dialekt!" Finnmarkingen gjorde det. Jeg nekter. Hadde jeg vært arbeidsgiver og fått en nordlendingsøknad, så ville jeg nok dessverre krevd tolk. Og da skiller ikke den søknaden seg positivt ut for min del... Hadde jeg fått en god søknad og personen kom og pratet forståelig nordlandsk, så ville jobbet vært i boks. Muntlig forstår man så mye bedre, ihvertfall om man prater litt sakte og tenker over hva man sier! Har møtt folk som prater i vei og ikke stopper for å "se" om de faktisk bli forstått. Ei fra Stavangerområdet var her, og hun pratet skikkelig bredt. Jeg så folkene rundt var litt "eh hæ hva sier hun nå egentlig?" men hun la tydeligvis ikke merke til dette selv. Hun ble sittende ganske alene utover kvelden... Jeg hadde faktisk litt problemer med å forstå henne.. Det passer bedre med dialekt på sånne ting der man bor selv tror jeg, at noen ser at "åh hun er så trygg på sin egen dialekt og nasjonalfølelse at hun skriver på dialekt". Det tror jeg ville vært positivt der. Når en Rogalending kommer hit og skribler ivei på dialekt, nei jeg ser ikke at jeg kan få noe pluss for det. Med mindre sjefen er det selv. Og da har jeg flaks.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 13. februar 2009 #29 Del Skrevet 13. februar 2009 Eg skrive som regel på dialekt når eg snakke med folk på msn, sms og facebook. Men her inne på KG skrive eg bokmål, bortsett fra akkurat nå. Eg skrive på dialekt for d e naturlig for meg når eg snakke med familie og venner på sms/msn og lignande. D blir rett og slett dumt å skriva på bokmål då, for d e ikke sånn eg snakke ellers. Når det gjelde her inne så skrive eg bokmål for at d eg skrive ska ver lettare å forstå. D kan ver tungt å lesa dialekt. Dialekten eg har e Karmøy dialekt med litt stavangersk innimellom fordi eg har budd i stavanger i ein del år. Eg forkorte og ord som "det" og "til", her seie me ikkje "til", me seie barra "t" og me seie jo og barra "e" og ikkje "er". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 13. februar 2009 #30 Del Skrevet 13. februar 2009 Skriving på dialekt har ikke noe å gjøre på et forum som dette! Vil ikke folk gjøre seg forstått? Jeg har faktisk problemer med å lese noe som er skrevet på min egen dialekt. Jeg kan til nød skrive dialekt en og annen gang på sms, men helst ikke da heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Philbin Skrevet 13. februar 2009 #31 Del Skrevet 13. februar 2009 Spørsmålan mine e: Skriv du ofte på dialekt? I kas sammenhenga? Koffer gjør du det? Eventuelt koffer ikkje? I skriv oftest på samme "språk" som den i skriv til. Skriv dem på dialekt te me, skriv i på dialekt tebake. Det e med mindre dem skriv på ei dialekt som vike veldig fra mi ega, da skriv i bokmål/nynorsk, avgengig av ka dem skriv te me. Dialekt forekjem på privat mail til venna, nettsteda som Facebook, msn, sms o.l. Når i skriv dialekt fordi det fell se naturlig når det i skriv ska være muntlig. Når i lar være for å være tydeligere og fordi det for den andre parten e lettere å lese nåkka en e vant te. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 13. februar 2009 #32 Del Skrevet 13. februar 2009 Dialekt er helt greit, så lenge man ikke bruker bokstaver for ord osv. Det irriterer meg helt ufattelig når man bytter ut hele ord med bokstaver på bokmål, og det er enda værre når man gjør dette i dialekt. Da henger jeg ikke med i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nika_83 Skrevet 15. februar 2009 #33 Del Skrevet 15. februar 2009 Æ skriv konsenkvent dialekt! Er stolt av den dialekta æ har, så koffer ska æ ikke skrive den!?! Når æ skriv private maila å sms me venna er vel de gangan æ bruke det mest, men har å funne ut at æ vil gjøre det her på KG. Er jo MÆ den her dialekta! Men har allikevel moderert mæ litt. Skriv egentlig bare d når æ mene det, kje når æ mene ikke, mn når æ mene men... men de her forkortelsan er nåkka æ har valgt å ikke bruker her inne, sia nån kanskje ikke vil skjønne ka æ meine. Såh... til dokker som ikke les innlegg som er skreven på dialekt...: det kan være masse bra innlegg dokker går glipp av... skjærp dokker! ingen som har ondt av å bli utfordra litt på å lese dialekta... e jo d som e sjarmen me Norge! Mange forskjellige dialekta å velge å vrake i å kje minst lære å tyde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. februar 2009 #34 Del Skrevet 15. februar 2009 Æ skriv konsenkvent dialekt! Er stolt av den dialekta æ har, så koffer ska æ ikke skrive den!?! Når æ skriv private maila å sms me venna er vel de gangan æ bruke det mest, men har å funne ut at æ vil gjøre det her på KG. Er jo MÆ den her dialekta! Men har allikevel moderert mæ litt. Skriv egentlig bare d når æ mene det, kje når æ mene ikke, mn når æ mene men... men de her forkortelsan er nåkka æ har valgt å ikke bruker her inne, sia nån kanskje ikke vil skjønne ka æ meine. Såh... til dokker som ikke les innlegg som er skreven på dialekt...: det kan være masse bra innlegg dokker går glipp av... skjærp dokker! ingen som har ondt av å bli utfordra litt på å lese dialekta... e jo d som e sjarmen me Norge! Mange forskjellige dialekta å velge å vrake i å kje minst lære å tyde! Det er da ingen som nekter deg å skrive på dialekt. Det jeg og andre her sier er at vi ikke orker å lese innlegg skrevet på dialekt. Du kan be oss skjerpe oss alt du orker, men det er tross alt vi som bestemmer hva vi vil lese. Om du ønsker å delta i debatter på KG, men etter hvert innser at få leser dine innlegg, så er det bare ditt eget problem. De offisielle skriftspråkene her i landet er faktisk bokmål og nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nika_83 Skrevet 15. februar 2009 #35 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er da ingen som nekter deg å skrive på dialekt. Det jeg og andre her sier er at vi ikke orker å lese innlegg skrevet på dialekt. Du kan be oss skjerpe oss alt du orker, men det er tross alt vi som bestemmer hva vi vil lese. Om du ønsker å delta i debatter på KG, men etter hvert innser at få leser dine innlegg, så er det bare ditt eget problem. De offisielle skriftspråkene her i landet er faktisk bokmål og nynorsk. Har da aldri påstådd at det er nån som har nekta mæ å skrive dialekt! Æ stusse bare over koffer dokker velge å hoppe over innlegg som e skreven på dialekt hvis dokker allerede e inne å les på et tema som interessere dokker. Hehe.. å uansett.. dokker sitt jo tross alt å les alle innleggan her nu.. så d kan da virkelig ikke være så alt før stort "problem" eller irritasjonsmoment før dokker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 15. februar 2009 #36 Del Skrevet 15. februar 2009 Har da aldri påstådd at det er nån som har nekta mæ å skrive dialekt! Æ stusse bare over koffer dokker velge å hoppe over innlegg som e skreven på dialekt hvis dokker allerede e inne å les på et tema som interessere dokker. Hehe.. å uansett.. dokker sitt jo tross alt å les alle innleggan her nu.. så d kan da virkelig ikke være så alt før stort "problem" eller irritasjonsmoment før dokker... Fordi det er sykt tungvint og slitsomt å lese dialekter som ligger langt unna sin egen dialekt, for eksempel. Den eneste grunnen til at jeg leser innleggene dine nå, er fordi den minner om min egen, som jeg ikke har problemer med å lese og forstå. Likevel hadde det tatt mye kortere tid å skumme igjennom innleggene dine hvis de var skrevet på bokmål eller nynorsk, og mange flere andre ville også "forstått" hva du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 15. februar 2009 #37 Del Skrevet 15. februar 2009 nei aldri. jeg leste heller ikke hele innlegget må jeg innrømme man blir gal av mindre! så har jeg min fine uvane med å kun skrive med små bokstaver da. irriterer sikkert vettet av noen det også hehe, ja tenkte jeg det ikke det er jo rett og slett en uvane! jeg burde skjerpe meg.. nyttårsforsett til neste år kanskje? :gjeiper: Okei, jeg hadde godt av å nevne det i forbifarten ser jeg Jeg skal prøve å skjerpe meg - også for min egen del Flinke du! Har da aldri påstådd at det er nån som har nekta mæ å skrive dialekt! Æ stusse bare over koffer dokker velge å hoppe over innlegg som e skreven på dialekt hvis dokker allerede e inne å les på et tema som interessere dokker. Hehe.. å uansett.. dokker sitt jo tross alt å les alle innleggan her nu.. så d kan da virkelig ikke være så alt før stort "problem" eller irritasjonsmoment før dokker... Jeg leste innleggene her fordi tråden handler om dialet, i ethvert annet forum ville jeg glatt hoppet over innlegget ditt fordi jeg ikke gidder lese dialekt. Går jeg glipp av noe stort? Neppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. februar 2009 #38 Del Skrevet 15. februar 2009 Har da aldri påstådd at det er nån som har nekta mæ å skrive dialekt! Æ stusse bare over koffer dokker velge å hoppe over innlegg som e skreven på dialekt hvis dokker allerede e inne å les på et tema som interessere dokker. Hehe.. å uansett.. dokker sitt jo tross alt å les alle innleggan her nu.. så d kan da virkelig ikke være så alt før stort "problem" eller irritasjonsmoment før dokker... Jeg vet ikke om jeg ser på det som et problem, ettersom jeg vanligvis bare hopper over dialekt-innleggene. Det var derfor helt tilfeldig at jeg leste ditt. Og det var både litt slitsomt og irriterende å lese det. Du kan selv velge om du skal ta hensyn til akkurat det, men det er nå sånn jeg opplever det å lese dialekt. Det er også sånn at jeg ikke alltid finleser absolutt alle innlegg i en tråd. Jeg skummer litt gjennom, og fester meg ved det som ser interessant ut. Derfor er det veldig lett å bare hoppe over innlegg som ser uinteressante (av andre grunner enn dialektbruk) eller slitsomme ut å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. februar 2009 #39 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg vil forresten legge til at jeg syns det er veldig flott med folk som er stolte av dialekten sin, og er bevisste på å beholde den selv om de flytter til andre landsdeler. Men skrift og tale er to veldig forskjellige ting. Målet må jo være å kommunisere enklest mulig, og det er en grunn til at vi har skriftspråk i det hele tatt. Jeg ser for meg et Norge hvor alle skriver som de føler for, og jeg grøsser på ryggen ved tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 15. februar 2009 #40 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Veldi eni me di andre i denne trå'ån. En a'an ting er at hvis man først skal skrive som man snakker så bør man vel bruke lydskrift? Di vanli'e bokstavlydene dekker ikke mitt behov hvis jæi skal skrive som jæi snakker. Forøvri helt på jore å si at man ikke har dialekt fordi man kommer fra Oslo... Og "ikke en gang Oslofolk" snakker bokmål. Det nærmeste man kommer folk som snakker bokmål mener jeg er ett eller annet sted i Finnmark. Endret 15. februar 2009 av Kosemose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå