Gå til innhold

Jeg vurderer å kjøpe nybygd bolig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i et prosjekt de skal starte med her.

De skal bygge leiligheter i 4-mannsboliger som er forhåndsgodkjente for lån i Husbanken, 80 %.

Jeg skal i et møte med utbygger om ca en uke, men lurer på om noen av dere kan gi meg tips til ting jeg bør spørre om, passe på og vurdere..

Jeg er HELT ny på boligmarkedet selv, så jeg føler meg ikke helt informert;)

Alle tips og råd mottas med takk!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan nevne at det er 5 års avdragsfrihet.

Det er en dårlig løsning.

Skrevet

Hvorfor det? dette er Husbanken, ikke privat...trodde det hadde noe å si? man kan jo betale som man vil uansett.

Begrunne det litt? ;-)

Skrevet

Om lånet er i Husbanken eller andre steder spiller jo ingen rolle. Renter er renter og avdrag er avdrag uansett.

Jeg syns ikke avdragsfrihet er så dumt. Men det betinger at man er bevisst på at man skyver problemene (utbetalingene) frem tid. Men jeg lurer på hva Husbanken gjør hvis boligprisene synker mer enn 20%, når man har lånt 80% av pengene. De har jo ikke sikkerhet for hele lånet lenger.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Jeg synes det er en god løsning med avdragsfrihet så lenge en er bevisst på hva som ligger bak.

Vi har valgt 2års avdragsfrihet på lånet vårt. Vi er begge studenter så har ikke overflod med penger, og vi kan nå styre litt selv hvor mye og når vi vil betale ned. I måneder med lite penger kan vi la være å betale - å betale mer andre måneder. Spesielt når rentene var veldig høye var det godt å slippe avdragene.

Men så klart; dersom en bruker avdragsfriheten til å tilegne seg et større forbruk begynner det å bli skummelt.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Mitt beste tips er å bruke penger på å få gjort ting som kommer til å koste mye dersom det skal gjøres senere. Eksempler på dette er å få lagt inn ekstra elekstriske punkt til kontakter og lamper, alt som har med vann å gjøre (feks opplegg til vaskekar, ekstra bad/toalett) og alt annet som bør legges før gipsplatene kommer på plass.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Å oppgradere kjøkkenet er heller ikke dumt.

Skrevet

IKKE kjøp bolig med høy fellesgjeld. Det bør være sameie siden mange kvier seg for å kjøpe andelsleilighet. Husbanken ligger mye over bankene akkurat nå, så innhent noen tilbud fra banker i tillegg.

Husk å spør om pris på absolutt alt du endrer på ellers kan du få deg en uhyggelig overraskelse.

Skrevet
Jeg er interessert i et prosjekt de skal starte med her.

De skal bygge leiligheter i 4-mannsboliger som er forhåndsgodkjente for lån i Husbanken, 80 %.

Jeg skal i et møte med utbygger om ca en uke, men lurer på om noen av dere kan gi meg tips til ting jeg bør spørre om, passe på og vurdere..

Jeg er HELT ny på boligmarkedet selv, så jeg føler meg ikke helt informert;)

Alle tips og råd mottas med takk!:)

Vi hadde 5 år avdragsfrihet. Vi så i ettertid at det var lurt. Det var mye å gjøre tenfor. tenker da på tomt.

Sjekk om du må beise selv. Det er mye arbeide og kostnad.

Sjekk ut hva de skal bruke av lister og dører. det er sllike ting du kan få endret før de bestiller. I verste fall kan du risikere å sitte med furudører og furu listverk i hele huset.

Sjekk om det er innstalert dusjkabinett. Ofte henges kun en dusj på veggen.

Muligheter til å sette inn vedovn.

Parkeringsmuligheter,eller om det er plass til garage.

Om de asfalterer på utsiden da de er ferdig.

Hvor mange punkter du har til strømuttak, husk du får det minste antall som er påkrevd. det blir dyrt i ettertid å bestille elektrker.

At du får mulighet til å få lagt opp til tv,nett der du vil, og ikke der arkitekten har tegnet inn. Det må endres tidlig.Blir dyrt å få folk til å lege opp nytt senere.

Om det er flislagt over benker på kjøkken, hvis ikke, få de til å gjøre det mens de har folk der. Flis kan du kjøpe billig selv.

Er terasse med i prisen, kan bli dyrt om du må sette opp selv i ettertid.

Skrevet
Vi hadde 5 år avdragsfrihet. Vi så i ettertid at det var lurt. Det var mye å gjøre tenfor. tenker da på tomt.

Sjekk om du må beise selv. Det er mye arbeide og kostnad.

Sjekk ut hva de skal bruke av lister og dører. det er sllike ting du kan få endret før de bestiller. I verste fall kan du risikere å sitte med furudører og furu listverk i hele huset.

Sjekk om det er innstalert dusjkabinett. Ofte henges kun en dusj på veggen.

Muligheter til å sette inn vedovn.

Parkeringsmuligheter,eller om det er plass til garage.

Om de asfalterer på utsiden da de er ferdig.

Hvor mange punkter du har til strømuttak, husk du får det minste antall som er påkrevd. det blir dyrt i ettertid å bestille elektrker.

At du får mulighet til å få lagt opp til tv,nett der du vil, og ikke der arkitekten har tegnet inn. Det må endres tidlig.Blir dyrt å få folk til å lege opp nytt senere.

Om det er flislagt over benker på kjøkken, hvis ikke, få de til å gjøre det mens de har folk der. Flis kan du kjøpe billig selv.

Er terasse med i prisen, kan bli dyrt om du må sette opp selv i ettertid.

ps. sjekk om baderomsinnredning er med i prisen også. Om det er, så kansje du vil ha en som er større.

Er det åpen kjøkkenløsning, så sørg for at du får lukket den med en gang. Dette er in nå, innført av boligbyggere som skal bygge billig og selge dyrt. Ofte kan du stille krav om at du skal ha vegg\dør. Vet flere som har fått det med i prisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...