Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 Har arvet en eiendom sammen med noen familiemedlemmer. Denne eiendommen hadde ifjor en veri på i underkant av 100 000 kr, men nå har vi plutselig fått melding om ny verdi som nå er på ca 15 000 000 kr. I et øyeblikk så syntes jeg det var stas å være millionær på papiret, men så begynte jeg å tenke... vi skal betale ca 10 000 kr i eiendomsskatt i året. Den er jo grei nok, men på ligningen til hver enkelt av oss eiere vil vi nå stå med formue på noen millioner, å da fikk jeg hetta. Hvordan vil det gi utslag for oss økonomisk? Vil vi bli ruinert på skatt når vi har så mye i verdier på papiret?
Gjest ts Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Er det ingen som har greie på eiendom og skatt her?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Er det ingen som har greie på eiendom og skatt her? Kontakt ligningskontoret. Forøvrig er skatt et av de juridiske områder hvor rådgiver kan holdes økonomisk ansvarlig for svar, dersom det skulle være feil... Så jeg anbefaler deg å heller høre med ligningskontoret
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Har arvet en eiendom sammen med noen familiemedlemmer. Denne eiendommen hadde ifjor en veri på i underkant av 100 000 kr, men nå har vi plutselig fått melding om ny verdi som nå er på ca 15 000 000 kr. I et øyeblikk så syntes jeg det var stas å være millionær på papiret, men så begynte jeg å tenke... vi skal betale ca 10 000 kr i eiendomsskatt i året. Den er jo grei nok, men på ligningen til hver enkelt av oss eiere vil vi nå stå med formue på noen millioner, å da fikk jeg hetta. Hvordan vil det gi utslag for oss økonomisk? Vil vi bli ruinert på skatt når vi har så mye i verdier på papiret? Er det et gårdsbruk/gårdseiendom? bygningsmasser? tomter?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Har arvet en eiendom sammen med noen familiemedlemmer. Denne eiendommen hadde ifjor en veri på i underkant av 100 000 kr, men nå har vi plutselig fått melding om ny verdi som nå er på ca 15 000 000 kr. I et øyeblikk så syntes jeg det var stas å være millionær på papiret, men så begynte jeg å tenke... vi skal betale ca 10 000 kr i eiendomsskatt i året. Den er jo grei nok, men på ligningen til hver enkelt av oss eiere vil vi nå stå med formue på noen millioner, å da fikk jeg hetta. Hvordan vil det gi utslag for oss økonomisk? Vil vi bli ruinert på skatt når vi har så mye i verdier på papiret? Du blir vel ikke ruinert når du kan selge eiendommen når du vil? Om det er vanskelig å selge så kan du låne til skatten "på eiendommen".
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Likningsverdien på en bolig er en helt annen enn markedsverdien. Det varierer fra eiendom til endom, men ofte er likningsverdi bare 1/10 av markedsverdi. Men dere må vel uansett lage dere en plan for hva dere skal gjøre med eiendommen. Selge? Leie ut? En av dere overtar? Splitte den opp? Det kommer jo helt an på hva slags eiendom det er snakk om.
Gjest ts Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Er det et gårdsbruk/gårdseiendom? bygningsmasser? tomter? Det står ingen bygninger på eiendommen - som forøvrig er ganske stor i areal. Eiendommen passer ypperlig til bebyggelse, men er pr. idag regulert til friluftsområde, så det er ikke bare å selge den siden ev. kjøper ikke er garantert å få noe ut av den. Du blir vel ikke ruinert når du kan selge eiendommen når du vil? Om det er vanskelig å selge så kan du låne til skatten "på eiendommen". Det er ikke bare å selge når markedet for eiendomssalg ikke er det helt store. Likningsverdien på en bolig er en helt annen enn markedsverdien. Det varierer fra eiendom til endom, men ofte er likningsverdi bare 1/10 av markedsverdi. Men dere må vel uansett lage dere en plan for hva dere skal gjøre med eiendommen. Selge? Leie ut? En av dere overtar? Splitte den opp? Det kommer jo helt an på hva slags eiendom det er snakk om. Så hvis likningsverdien er på ca 15 000 000, vil det si at salgsverdien kan ganges med 10?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Det står ingen bygninger på eiendommen - som forøvrig er ganske stor i areal. Eiendommen passer ypperlig til bebyggelse, men er pr. idag regulert til friluftsområde, så det er ikke bare å selge den siden ev. kjøper ikke er garantert å få noe ut av den. Det er ikke bare å selge når markedet for eiendomssalg ikke er det helt store. Så hvis likningsverdien er på ca 15 000 000, vil det si at salgsverdien kan ganges med 10? Nei, det er ikke så lett å selge i dagens marked, men en kan låne på eiendom. Ellers skal tomteverdier som de fleste andre verdier skattemessig verdsettes til salgsverdi. Det er unntak i loven vedr boligeiendommer slik at denne kan settes lavere. For øvrig er salgsverdien det som andre er villige til å betale for eiendommen. Skal en tomt ha en verdi på 15 millioner "må" det foreligge byggeplaner, reguleringsplaner eller lignende
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 http://www.skatteetaten.no/Templates/Emne....;epslanguage=NO les siden + ta kontakt med en økonom.
Gjest ts Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 Nei, det er ikke så lett å selge i dagens marked, men en kan låne på eiendom. Ellers skal tomteverdier som de fleste andre verdier skattemessig verdsettes til salgsverdi. Det er unntak i loven vedr boligeiendommer slik at denne kan settes lavere. For øvrig er salgsverdien det som andre er villige til å betale for eiendommen. Skal en tomt ha en verdi på 15 millioner "må" det foreligge byggeplaner, reguleringsplaner eller lignende Selvsagt må det foreligge reguleringsplaner når en så stor eiendom skal selges. Men det er jo også en lang og kostbar prosess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå