Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Var så dum å komme i kontakt med en fyr for en mnd siden gjennom en kontaktannonse. Han virket helt grei når jeg leste kontaktannonsen (hvem gjør ikke det?), og jeg skrev brev til ham. Det tok bare en knapp uke, så sendte han meg en sms. Og da var skaden skjedd.. Jeg burde skjønt hintet da det stod i kontaktannonsen at han søker ny vennekrets i tillegg til en kjæreste.. Jeg er 26, han er 32, så det er ikke snakk om noen ungdomskrangel. Han sendte meg sms hvert 5 minutt, jeg svarte ham, men ble til slutt lei. Det ble for intenst, det rett og slett haglet meldinger inn på mobilen min. I løpet av et kvarter hadde han sendt meg 4 meldinger, og da jeg ikke svarte med en gang, kom spørsmålet om han hadde gjort noe galt. Jeg svarte nei, og da fortsatte han å sende meldinger. Til slutt fikk jeg nok og sa at jeg ikke ønsket å ha kontakt, jeg ba ham la meg være i fred. Forklarte situasjonen til ham helt rolig, at det ble for mye og at ting gikk for fort frem. Han på sin side mente det var helt normalt å sende så mange sms for å bli kjent med hverandre.. I tillegg skrev han 2-3 ganger i en melding der han ba om å få bilde® av meg, sendte et, men det fikk han ikke åpnet, som han sa.. Jeg ymtet frempå at det ville bli vanskelig med avstandene mellom oss, på hver sin kant av landet. Han mente det var på sin plass at jeg skulle flytte ned til ham, siden han hadde to barn og jeg ingen. Jeg sa at det var uaktuelt fordi jeg har en familie rundt meg som betyr alt for meg. Dette sa jeg med viten og vilje fordi jeg da hadde skjønt at han umulig kan være normal. Dette var ganske sent på kvelden, jeg skulle tidlig opp neste dag. Jeg husker han skrev i en melding der han spurte om han kunne ringe meg. Jeg sa nei, jeg skulle legge meg å sove og minnet han igjen på at jeg ikke ønsket å ha kontakt med ham lengre. Likevel ringte han meg, jeg tok ikke telefonen, men han la igjen en beskjed på mobilsvar. Deretter haglet meldingene inn på mobilen min, han ble sint. Det var som å rippe opp en fyrstikk. Til slutt måtte jeg slå av mobilen, men slo den på igjen en stund etter for å sjekke om han fortsatt sendte sms. Jo da, det hadde kommet noen inn. Jeg svarte ikke på meldingene hans, men jeg husker i den ene meldingen at han kalte meg en hore og at jeg kunne holde meg her jeg bor nå hos familien min. Deretter skrev han at jeg skulle gi meg f.. i å si noe om barna hans (noe jeg ikke hadde gjort, skrev at jeg så det kom til å bli vanskelig for ham å flytte siden han har barn). Dagen etter sendte han meg en melding om at han hadde slettet alle meldinger fra meg og slettet meg fra telefonlisten. Det kan han umulig ha gjort fordi han ringer meg, sender stygge meldinger (stiller spørsmål om sex) som ikke foreldrene mine en gang vil lese. Han sender meldinger med jevne mellomrom. Han ringte meg i går og i dag, på akkurat samme tidspunkt. Jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut, har fått beskjed fra foreldrene mine om ikke å svare på noen av hans tilnærmelser. Har ikke svart ham siden første dagen vi hadde kontakt, men likevel er jeg redd for hva han kan gjøre. Det gir meg ikke akkurat en trygghet å vite at han er på andre siden av landet. Han kan hoppe på et tog og finne meg. Jeg kan ikke bytte nummer heller, fordi når han ikke respekterer at jeg ikke vil ha kontakt, kommer han garantert til å ringe meg på nytt nummer. Har ikke råd til å skaffe meg skjult nummer, men slik som han er, finner han meg garantert, han greier det meste. Når skal jeg få fred fra ham? Sitter han og venter på at jeg skal gi opp, og ta kontakt med ham? Har jeg på noen måte sjanse å vinne frem med en anmeldelse? Spørsmålene er mange, vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvem jeg skal kontakte. Hadde trodd at han tok et hint, men han bare fortsetter.
Gjest Gjest_brb_* Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Jeg har en eks samboer som er slik. Bytt nummer. Det kostet mellom 200-300 kr. tror jeg å få hemmelig nummer. Det er i allefall ikke allverdens dyrt. Ps. Ikke svar han. Ikke i det hele tatt. ALDRI! Svarer du gir du han vann på mølla.
sebra Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 det koster ikke noe å ha skjult nr.ordn deg ett nytt nr hos netcom så kan du velge å skjule nr ditt på minside på netcom.no
Gjest Bond Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Er ikke dette trakassering og kan ikke sånt meldes til politiet? Mulig jeg er på bærtur nå, men hvis du beholder meldingene, kan du bare vise fram hva som skjer? Om han har en truende tone i tillegg, kan det jo være like greit?
Hilde Christina Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Jeg ville definitivt kontaktet politiet og bedt om hjelp. Ofte kan en henvendelse fra dem være nok til at han tar hintet (som ikke er et hint egentlig...) om at han må holde seg unna. Mener at jeg betalte 150,- da jeg fikk meg nytt hemmelig nummer og jeg betaler kun noen kroner i måneden for å ha det hemmelig. Absolutt verdt det!
Gjest Mirriam Skrevet 11. februar 2009 #6 Skrevet 11. februar 2009 Moren min ble trakassert. Sparte på meldingene, og de fant jo ut hvem det var, politiet snakket med han osv.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #7 Skrevet 11. februar 2009 Henger meg på det de andre har skrevet her. Bytt nummer med en gang og gå til anskaffelse av skjult nummer. Vet han hvor du bor? Altså, adressen din? Ta isåfall kontakt med politiet evt krisesenter og forklar de situasjonen. En slik type er det jo godt mulig at har noe dritt på seg fra førav.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #8 Skrevet 11. februar 2009 Henger meg på det de andre har skrevet her. Bytt nummer med en gang og gå til anskaffelse av skjult nummer. Vet han hvor du bor? Altså, adressen din? Ta isåfall kontakt med politiet evt krisesenter og forklar de situasjonen. En slik type er det jo godt mulig at har noe dritt på seg fra førav. Det han sa til meg da vi først fikk kontakt var at det var feil med datamaskinen hans, sånn at han ikke kunne sende mail eller ha kontakt med meg på internett. Jeg tenkte å sende bilde til ham på mail, heldigvis kom det ikke så langt. Men det forundrer meg overhodet ikke om han har noen svin på skogen, at han skjuler noe. Han sa at samboern hans var utro, men den tror jeg ikke på. At folk kan være så stokke tett oppi nøtta at de ikke skjønner et nei..
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #9 Skrevet 11. februar 2009 Det han sa til meg da vi først fikk kontakt var at det var feil med datamaskinen hans, sånn at han ikke kunne sende mail eller ha kontakt med meg på internett. Jeg tenkte å sende bilde til ham på mail, heldigvis kom det ikke så langt. Men det forundrer meg overhodet ikke om han har noen svin på skogen, at han skjuler noe. Han sa at samboern hans var utro, men den tror jeg ikke på. At folk kan være så stokke tett oppi nøtta at de ikke skjønner et nei.. Ja, han vet adressen min, og jeg går hver dag og håper at han aldri finner meg. Han har adressen min, men han har aldri vært her, så jeg aner ikke om han kan finne meg.
Leo Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 Hvis det du skriver her er riktig, så anmeld ham med så fort du har anledning! Det er utvilsomt trakassering. Selv om han ikke har foretatt seg noe konkret, så er en anmeldelse nok til at politiet på hjemstedet hans vil innkalle ham til et avhør og det stopper de fleste! Min erfaring er at politiet tar slike ting veldig seriøst, spesielt hvis du ikke har noe på "rullebladet" selv, og kan du dessuten vise frem truende/støtende SMS'er så står du sterkt!
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #11 Skrevet 11. februar 2009 Hvis det du skriver her er riktig, så anmeld ham med så fort du har anledning! Det er utvilsomt trakassering. Selv om han ikke har foretatt seg noe konkret, så er en anmeldelse nok til at politiet på hjemstedet hans vil innkalle ham til et avhør og det stopper de fleste! Min erfaring er at politiet tar slike ting veldig seriøst, spesielt hvis du ikke har noe på "rullebladet" selv, og kan du dessuten vise frem truende/støtende SMS'er så står du sterkt! I god tro om at han sikkert kom til å la meg være i fred, slettet jeg alle meldingene fra ham den kvelden jeg kuttet kontakten. Jeg har en melding liggende inne på telefonen fra ham, resten har jeg slettet. Den meldingen jeg har nå, har han skrevet: "liker du anal sex". Den fikk jeg for en uke siden. Dette sendte han meg i en sms helt uten sammenheng med noe annet. Bare sånn ut av det blå, og sent på kvelden, klokken var nesten midnatt. Jeg svarte selvfølgelig ikke, så nå driver han og ringer meg hver dag, han har ikke ringt ennå, men det kommer garantert et anrop ganske straks. Det kan gå en uke, eller en dag mellom hver gang han ringer meg. Må bare begynne å samle opp sms og holde ut litt til. Det holder vel ikke med den ene sms jeg har. Angrer bittert på at jeg ikke beholdt meldingene fra ham. Men er det ikke mulig å spore disse opp på en annen måte, som når politi/myndigheter etterforsker saker?
Leo Skrevet 11. februar 2009 #12 Skrevet 11. februar 2009 Men er det ikke mulig å spore disse opp på en annen måte, som når politi/myndigheter etterforsker saker? Jo, men å ha noe konkret å vise til styrker troverdigheten din når du anmelder. Når du anmelder vil du bli bedt om å forklare etter beste evne, så noter alt du husker, tidspunkter etc. Selv om de, altså politet, ikke later til å bry seg så mye akkurat når du anmelder, så vil du kanskje bli innkalt til avhør senere. (De som holder på slik som du beskriver er gjerne kjent av politiet selv om de aldri er dømt for noe...). Får du mistanke om at han nærmer seg der du bor, så ring politiet og be om å få notert i loggen at du er redd og at du kanskje vil trenge hjelp fort. Må du da ringe for å få hjelp, gjør det alt så mye lettere når du bare kan si "sjekk loggen" når du får svar hos politiet. Du blir også tatt veldig alvorlig! (Dette er naturligvis ikke noe man gjør hvis man føler at noe er bare litt ubehagelig bare så det er sagt). Henvender han seg til deg nå, så kan du i hvert fall begynne med å svare at "Videre hendvendelser vil bli politianmeldt". Lykke til!
Pingting Skrevet 11. februar 2009 #13 Skrevet 11. februar 2009 Herlighet! Jeg kan bare si meg enig med de andre som har svart: skaff deg hemmelig nummer, og anmeld fyren! Gjør hva som skal til for at du føler deg trygg. Forhåpentligvis er han bare en sånn som har det i kjeften men aldri kommer til å gjøre noe ut av truslene sine.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #14 Skrevet 11. februar 2009 Jo, men å ha noe konkret å vise til styrker troverdigheten din når du anmelder. Når du anmelder vil du bli bedt om å forklare etter beste evne, så noter alt du husker, tidspunkter etc. Selv om de, altså politet, ikke later til å bry seg så mye akkurat når du anmelder, så vil du kanskje bli innkalt til avhør senere. (De som holder på slik som du beskriver er gjerne kjent av politiet selv om de aldri er dømt for noe...). Får du mistanke om at han nærmer seg der du bor, så ring politiet og be om å få notert i loggen at du er redd og at du kanskje vil trenge hjelp fort. Må du da ringe for å få hjelp, gjør det alt så mye lettere når du bare kan si "sjekk loggen" når du får svar hos politiet. Du blir også tatt veldig alvorlig! (Dette er naturligvis ikke noe man gjør hvis man føler at noe er bare litt ubehagelig bare så det er sagt). Henvender han seg til deg nå, så kan du i hvert fall begynne med å svare at "Videre hendvendelser vil bli politianmeldt". Lykke til! Fikk et tips her tidligere om at jeg ALDRI må svare ham i noen form. Føler ikke ennå at han kommer til å ta turen oppover til meg for å oppsøke meg. Men man vet jo aldri. Det jeg er usikker på er om han, når han ikke får svar på mobilen, da kan finne på å spore meg opp. Jeg har aldri møtt ham, men han er så pågående nå at jeg vet ikke hvor jeg har ham. Når en mann sender meg grove sexmeldinger, er det ikke bare litt ubehagelig. Jeg sa til ham at jeg ikke ville ha kontakt, at jeg ikke er villig til å forlate familien min for å flytte til en fremmed mann. Da fikk jeg i retur: "Din jævla brev hore. Hold deg hjemme hos moren din der du hører til." (Regner med at dette blir sensurert pga ordbruken). Hadde jeg husket alle meldingene jeg har fått skulle jeg ha skrevet de ned her, så du fikk se i hvilken grad han holder på. Grunnen til at han kalte meg brev hore, er fordi jeg skrev et brev til han da jeg svarte på kontaktannonsen hans. Han tåler med andre ord ikke at jeg avviste ham. Ser på nyhetene på TVNorge at det ikke nytter å skaffe seg ny identitet for å skjule seg fra folk. Da nytter det nok ikke med hemmelig nummer heller. Han tror sikkert at jeg er så dum at jeg gir opp til slutt og dermed svarer ham. Har fått forslag om å slå av mobilen når jeg kommer hjem fra jobb, men jeg kan jo ikke kutte all kontakt med omverdenen heller..
Leo Skrevet 11. februar 2009 #15 Skrevet 11. februar 2009 Fikk et tips her tidligere om at jeg ALDRI må svare ham i noen form. Føler ikke ennå at han kommer til å ta turen oppover til meg for å oppsøke meg. Men man vet jo aldri. Det jeg er usikker på er om han, når han ikke får svar på mobilen, da kan finne på å spore meg opp. Jeg har aldri møtt ham, men han er så pågående nå at jeg vet ikke hvor jeg har ham. Når en mann sender meg grove sexmeldinger, er det ikke bare litt ubehagelig. Jeg sa til ham at jeg ikke ville ha kontakt, at jeg ikke er villig til å forlate familien min for å flytte til en fremmed mann. Da fikk jeg i retur: "Din jævla brev hore. Hold deg hjemme hos moren din der du hører til." (Regner med at dette blir sensurert pga ordbruken). Hadde jeg husket alle meldingene jeg har fått skulle jeg ha skrevet de ned her, så du fikk se i hvilken grad han holder på. Grunnen til at han kalte meg brev hore, er fordi jeg skrev et brev til han da jeg svarte på kontaktannonsen hans. Han tåler med andre ord ikke at jeg avviste ham. Ser på nyhetene på TVNorge at det ikke nytter å skaffe seg ny identitet for å skjule seg fra folk. Da nytter det nok ikke med hemmelig nummer heller. Han tror sikkert at jeg er så dum at jeg gir opp til slutt og dermed svarer ham. Har fått forslag om å slå av mobilen når jeg kommer hjem fra jobb, men jeg kan jo ikke kutte all kontakt med omverdenen heller.. Poenget med å svare ham slik jeg foreslår er at du da kan dokumentere at du har vært svært tydelig i din avvisning. Du skal imidlertid ikke svare mer enn akkurat det og i så måte er rådet du allerede har fått om å ikke svare ett godt råd! Å prøve å gjemme seg med hemmelig nummer etc. er ganske riktig ingen god løsning og kanskje spesielt ikke i lille Norge. Hvis du virkelig er redd, bør du i stedet snakke med venner og naboer og sørge for at de vet hva som foregår og evt. raskt kan være på pletten hvis det skjer noe. Det høres sikkert litt rart ut, men hvis du er åpen om at du føler deg truet og det virker plausibelt på omgivelsene, så reduserer du den makten han føler ved å true deg. Mange søker kontakt via f.eks. internett i våre dager og du har jo ikke gjort noe galt! Begynner han å ringe/sende meldinger igjen i natt og du blir virkelig redd fordi du f.eks. leser de meldingene han sender, kan du ringe ditt politidistrikt og du får da, i hvert fall nå på en hverdag, snakke med noen som kan råde deg videre.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #16 Skrevet 11. februar 2009 Poenget med å svare ham slik jeg foreslår er at du da kan dokumentere at du har vært svært tydelig i din avvisning. Du skal imidlertid ikke svare mer enn akkurat det og i så måte er rådet du allerede har fått om å ikke svare ett godt råd! Å prøve å gjemme seg med hemmelig nummer etc. er ganske riktig ingen god løsning og kanskje spesielt ikke i lille Norge. Hvis du virkelig er redd, bør du i stedet snakke med venner og naboer og sørge for at de vet hva som foregår og evt. raskt kan være på pletten hvis det skjer noe. Det høres sikkert litt rart ut, men hvis du er åpen om at du føler deg truet og det virker plausibelt på omgivelsene, så reduserer du den makten han føler ved å true deg. Mange søker kontakt via f.eks. internett i våre dager og du har jo ikke gjort noe galt! Begynner han å ringe/sende meldinger igjen i natt og du blir virkelig redd fordi du f.eks. leser de meldingene han sender, kan du ringe ditt politidistrikt og du får da, i hvert fall nå på en hverdag, snakke med noen som kan råde deg videre. Ja, skjønner poenget ditt. Jeg gir ham en pekepinn og bare ennå flere hentydninger om at jeg ikke ønsker kontakt. Da står jeg ennå sterkere i min sak på at han terroriserer meg. For er han dum nok sender han helt sikkert en melding når jeg sier at videre kontaktforsøk blir anmeldt. Han har slengt dritt før, og han kommer til å gjøre det igjen om han blir avvist en gang til. Da får jeg bare ennå flere meldinger å vise til politiet.
Aurora M. Skrevet 12. februar 2009 #17 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ser ikke om du har svart noen som spurte over her om du vet hvem han er. Ringer han fra skjult nummer? Finner du mobilnummeret hans på opplysningen? Jeg var borti en sånn en engang. Heldigvis bodde han på andre kanten av landet. Han kunne ringe 30 ganger iløpet av en dag, og fylle innboksen på mobilen min iløpet av noen timer. Jeg hadde allerede i første samtale gitt beskjed om at jeg ikke ønsket mer kontakt. Jeg hadde både navn og adresse, så jeg ringte politiet bare for å høre hva de event. kunne gjøre om det fortsatte. For å kunne gjøre noe, måtte de koble på et eller annet på fasttelefonen min (er så lenge siden at jeg ikke husker hva det var, men det var et eller annet som skulle registrere samtalen). Jeg slapp å gå til det skrittet for jeg byttet til hemmelig nummer. Jeg fikk faktisk gratis bytte av nummer etter å ha forklart grunnen til at jeg måtte gjøre det. Men siden han hadde det gamle nummeret mitt, og dermed også adressen min, begynte han å ringe ALLE som var registrert på samme adresse. Og det var ganske mange, siden jeg bodde i en stor blokk... Den ene stakkars naboen etter den andre kom på døra med beskjed om at det var telefon til meg fra kjæresten min (!!) som var bekymret fordi han ikke nådde meg på telefonen.. Jeg forklarte situasjonen, og sa at de bare skulle legge på røret. Heldigvis ringte han aldri samme person 2 ganger. Etter 1 uke på denne måten mottok jeg en konvolutt med særdeles grove bilder av han selv samt et brev jeg ikke engang orker å gjengi innholdet i. Vil bare si at det var egnet til å skremme vannet av selv den mest hardhudede.. Jeg bestemte meg for å gå for ignoreringsmetoden i 2 uker til før jeg gikk til anmeldelse, både fordi jeg hadde grunn til å frykte at en henvendelse fra politiet ville trigge han enda mer, og også fordi dette skjedde på en tid da politiet hadde en lei tendens til å ikke ta slike saker på alvor (han hadde mest sannsynlig kun fått en muntlig advarsel). Ca en uke til tok det før han ga seg helt, og jeg har gudsjelov aldri hørt fra vedkommende igjen. Nå sier jeg ikke at du skal være like tålmodig som meg (jeg er usikker på om jeg hadde klart å holde ut så lenge om det samme skulle skje meg nå), men faktum er at ignoreringmetoden virker i de aller aller fleste tilfellene på slike personer. De må som oftest ha NOE for å holde seg "varm" og gidde å fortsette. Du får veie det opp i mot hverandre, om du kan holde ut å ignorere han en tid til, eller om du vil ta den belastingen det er (for det er det) å gå til det skrittet å anmelde han.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #18 Skrevet 12. februar 2009 Jeg ser ikke om du har svart noen som spurte over her om du vet hvem han er. Ringer han fra skjult nummer? Finner du mobilnummeret hans på opplysningen? Jeg var borti en sånn en engang. Heldigvis bodde han på andre kanten av landet. Han kunne ringe 30 ganger iløpet av en dag, og fylle innboksen på mobilen min iløpet av noen timer. Jeg hadde allerede i første samtale gitt beskjed om at jeg ikke ønsket mer kontakt. Jeg hadde både navn og adresse, så jeg ringte politiet bare for å høre hva de event. kunne gjøre om det fortsatte. For å kunne gjøre noe, måtte de koble på et eller annet på fasttelefonen min (er så lenge siden at jeg ikke husker hva det var, men det var et eller annet som skulle registrere samtalen). Jeg slapp å gå til det skrittet for jeg byttet til hemmelig nummer. Jeg fikk faktisk gratis bytte av nummer etter å ha forklart grunnen til at jeg måtte gjøre det. Men siden han hadde det gamle nummeret mitt, og dermed også adressen min, begynte han å ringe ALLE som var registrert på samme adresse. Og det var ganske mange, siden jeg bodde i en stor blokk... Den ene stakkars naboen etter den andre kom på døra med beskjed om at det var telefon til meg fra kjæresten min (!!) som var bekymret fordi han ikke nådde meg på telefonen.. Jeg forklarte situasjonen, og sa at de bare skulle legge på røret. Heldigvis ringte han aldri samme person 2 ganger. Etter 1 uke på denne måten mottok jeg en konvolutt med særdeles grove bilder av han selv samt et brev jeg ikke engang orker å gjengi innholdet i. Vil bare si at det var egnet til å skremme vannet av selv den mest hardhudede.. Jeg bestemte meg for å gå for ignoreringsmetoden i 2 uker til før jeg gikk til anmeldelse, både fordi jeg hadde grunn til å frykte at en henvendelse fra politiet ville trigge han enda mer, og også fordi dette skjedde på en tid da politiet hadde en lei tendens til å ikke ta slike saker på alvor (han hadde mest sannsynlig kun fått en muntlig advarsel). Ca en uke til tok det før han ga seg helt, og jeg har gudsjelov aldri hørt fra vedkommende igjen. Nå sier jeg ikke at du skal være like tålmodig som meg (jeg er usikker på om jeg hadde klart å holde ut så lenge om det samme skulle skje meg nå), men faktum er at ignoreringmetoden virker i de aller aller fleste tilfellene på slike personer. De må som oftest ha NOE for å holde seg "varm" og gidde å fortsette. Du får veie det opp i mot hverandre, om du kan holde ut å ignorere han en tid til, eller om du vil ta den belastingen det er (for det er det) å gå til det skrittet å anmelde han. Ja, jeg vet hvem han er, han ringer aldri fra skjult nummer. Jeg på den annen side har derimot lagret mobilnr hans på mobilen min, under navn "Terroristen". Så vet jeg til skrekk og advarsel at jeg aldri skal ta den telefonen. Holdt på å ta telefonen en gang jeg ikke hadde lagret nr. hans. Pratet med foreldrene mine i går, og jeg fant ut at jeg skal prøve å holde ut en mnd til. Har han ikke gitt seg til da... Hadde først tenkt å skrive en mld til ham neste gang han ringer der jeg sier at hver henvendelse han gjør heretter blir politianmeldt. Men da hagler det sikkert inn meldinger som burde vært sensurert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå