AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #81 Del Skrevet 26. september 2011 Jeg er far og har følgende historikk.. Betaler nå 14960,00 pr mnd. Som har bakgrunn i følgende. 3 barn, 2 forskjellige mødre. Samvær ca 2 netter i måneden - variere noe. Secenario 1: Gutt, 12 år, Jente 10 år, Mor tjener 139000 (alminnelig inntekt), jeg tjener 532000 (alminnelig inntekt) Scenario 2: Gutt, 5 år, Mor tjener 212000 (alminnelig inntekt), jeg tjener 532000 (alminnelig inntekt) Jeg har gjordt det jeg kan for å få dette mindre, noen mener kanskje det er feil av meg, men nesten 15000 i måneden utgjør ca 230000 brutto årslønn. Det sier seg selv at dette skaper store problemer for meg... Urettferdig mener jeg...... Kan aldri tenke meg at noen må betale nesten 15000 i bidrag med dagens ordning. Du får be nav regne det ut for deg, for selv de som tjener over en million må ikek betale så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #82 Del Skrevet 26. september 2011 Hei dette er en vanlig problemsstilling. Når mor blier skilt gjør hun det noen ganger. Har hun utdannlese fra før kan du protestere på dette. Hennes inntekt kan du kreve satt til 80 prosent av det hun elles ville ha tjent om hun hadde jobbet som før. Har hun ikke noen særlig utdannelse får hun også støtte fra nav og du må betale bidrag etter det hun faktisk har i inntekt. For å se det positive i dette vil hun helst bidra med skatt og inntekt slik du får mindre barnebidrag når hun er ferdig med utdannelsen. Legg merke til ferdig med utdannelsen. Har hun fått støtte fra nav til f.eks høyskole skal det være en plan tidsforbruket. Eks 3 år. Da skal hun i jobb og det må du ikke gi deg på. Gjør hun ikke det krev at hun regnes for 80 prosent av det hun ville tjent med den nye utdannelsen. Dette for et kan hende hun forsetter skole utover det hun har fått av nav.Nav stopper støtten men sier ikke noe til deg om at hun skulel vært i jobb og betaler du bidrag som om hun var godkjent student av nav. Du kan også gå ned til 80 prosent jobb og ha mer samvær med barna,dette kan ikke nav eller mor nekte deg. Da blir din inntekt 80 prosent. Dette du skriver er typisk og spes når x får seg ny mann. Henens nye manns inntekt virker ikke inn på bidrag men om du skulle betale bidrag maks av hav du er bidragsykitg blir din nye kone,samboers inntekt lagt til grunn slik at du får mere bidrag å betale. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+4+(Inntekt)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148208.cms ”Departementet mener at inntekten bør kunne skjønnsfastsettes ved deltidsstilling på under 80 % av full tid. Dette vil innebære at både bidragsmottaker og bidragspliktige kan arbeide 80 % stilling uten at inntekten blir fastsatt etter skjønn. I tillegg vil større inntektsreduksjoner godtas der det godtgjøres at det foreligger rimelig grunn. En slik regel vil også medføre at en inntektsreduksjon på 20 % uten stillingsreduksjon, godtas uten nærmere begrunnelse når vedkommende i utgangspunktet arbeider full tid. En slik inntektsreduksjon bør imidlertid ikke godtas uten en nærmere vurdering der foreldrene jobber 80 % eller mindre før reduksjonen.” Det ovenstående er generelle utgangspunkter for vurderingen om skjønnsforutsetningene er oppfylt. For å belyse dette ytterligere er det praktisk å foreta en inndeling på bakgrunn av tidligere praksis og typiske tilfeller. Det er ikke meningen å gi en tilnærmet uttømmende kategorisering, men det kan med grunnlag i tidligere praksis trekkes visse prinsipielle slutninger for den totalvurderingen som må foretas i hvert enkelt tilfelle. Det følgende må derfor oppfattes som generelle retningslinjer som er belyst med bakgrunn i ulike typetilfeller. De prinsipielle betraktningene vil derfor i stor grad ha betydning også i andre situasjoner enn i de typetilfellene som er omtalt du er vel klar over at barnebidraget går til å dekke livets opphold for BARNET? ikke mor. bb er ikke mange kronene, og slettes ikke noe man spekulerer i for å gjøre seg rik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #83 Del Skrevet 26. september 2011 Hei. 2 barn 0-5 år. Mors inntekt 400000. Fars inntekt 1000000. Noen som har noe formening om hvor mye jeg må betale i bidrag? bruk bidragskalkulatoren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2011 #84 Del Skrevet 26. september 2011 Skrevet i dag, 09:45 Gjest skrev 31 mai 2010 - 11:24: Jeg er far og har følgende historikk.. Betaler nå 14960,00 pr mnd. Som har bakgrunn i følgende. 3 barn, 2 forskjellige mødre. Samvær ca 2 netter i måneden - variere noe. Secenario 1: Gutt, 12 år, Jente 10 år, Mor tjener 139000 (alminnelig inntekt), jeg tjener 532000 (alminnelig inntekt) Scenario 2: Gutt, 5 år, Mor tjener 212000 (alminnelig inntekt), jeg tjener 532000 (alminnelig inntekt) Jeg har gjordt det jeg kan for å få dette mindre, noen mener kanskje det er feil av meg, men nesten 15000 i måneden utgjør ca 230000 brutto årslønn. Det sier seg selv at dette skaper store problemer for meg... Urettferdig mener jeg...... Hei. du burde kontakte advokat å få hjelp siden du ikke får hjelp av NAV. Det kan gjøre er å få mer samvær, du kan også kreve mor jobber 80 prosent eller får regnet lønn som 80 prosent av det hun kunne tjent.Dermed går bidraget ned. Her betales det for mye. Null samvær får jeg til 12349 kr uten barnepass og 2 dager samvær 11541 kr. Medbarnepass på minst får jeg 12484 og 11681 , uten og med 2 dager samvær. 532000 ganger 25 delt på 100 er 133000 kr. Ingen skal betale mer enn 25 prosent av bruttolønn i bidrag. Har NAV regnet ut for deg? 133000 delt 12 er 11083 kr. Du betaler klart for mye i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #85 Del Skrevet 26. september 2011 Hei dette er en vanlig problemsstilling. Når mor blier skilt gjør hun det noen ganger. Har hun utdannlese fra før kan du protestere på dette. Hennes inntekt kan du kreve satt til 80 prosent av det hun elles ville ha tjent om hun hadde jobbet som før. Har hun ikke noen særlig utdannelse får hun også støtte fra nav og du må betale bidrag etter det hun faktisk har i inntekt. For å se det positive i dette vil hun helst bidra med skatt og inntekt slik du får mindre barnebidrag når hun er ferdig med utdannelsen. Legg merke til ferdig med utdannelsen. Har hun fått støtte fra nav til f.eks høyskole skal det være en plan tidsforbruket. Eks 3 år. Da skal hun i jobb og det må du ikke gi deg på. Gjør hun ikke det krev at hun regnes for 80 prosent av det hun ville tjent med den nye utdannelsen. Dette for et kan hende hun forsetter skole utover det hun har fått av nav.Nav stopper støtten men sier ikke noe til deg om at hun skulel vært i jobb og betaler du bidrag som om hun var godkjent student av nav. Du kan også gå ned til 80 prosent jobb og ha mer samvær med barna,dette kan ikke nav eller mor nekte deg. Da blir din inntekt 80 prosent. Dette du skriver er typisk og spes når x får seg ny mann. Henens nye manns inntekt virker ikke inn på bidrag men om du skulle betale bidrag maks av hav du er bidragsykitg blir din nye kone,samboers inntekt lagt til grunn slik at du får mere bidrag å betale. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+4+(Inntekt)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148208.cms ”Departementet mener at inntekten bør kunne skjønnsfastsettes ved deltidsstilling på under 80 % av full tid. Dette vil innebære at både bidragsmottaker og bidragspliktige kan arbeide 80 % stilling uten at inntekten blir fastsatt etter skjønn. I tillegg vil større inntektsreduksjoner godtas der det godtgjøres at det foreligger rimelig grunn. En slik regel vil også medføre at en inntektsreduksjon på 20 % uten stillingsreduksjon, godtas uten nærmere begrunnelse når vedkommende i utgangspunktet arbeider full tid. En slik inntektsreduksjon bør imidlertid ikke godtas uten en nærmere vurdering der foreldrene jobber 80 % eller mindre før reduksjonen.” Det ovenstående er generelle utgangspunkter for vurderingen om skjønnsforutsetningene er oppfylt. For å belyse dette ytterligere er det praktisk å foreta en inndeling på bakgrunn av tidligere praksis og typiske tilfeller. Det er ikke meningen å gi en tilnærmet uttømmende kategorisering, men det kan med grunnlag i tidligere praksis trekkes visse prinsipielle slutninger for den totalvurderingen som må foretas i hvert enkelt tilfelle. Det følgende må derfor oppfattes som generelle retningslinjer som er belyst med bakgrunn i ulike typetilfeller. De prinsipielle betraktningene vil derfor i stor grad ha betydning også i andre situasjoner enn i de typetilfellene som er omtalt Litt av en måte å tenke på, og så totalt feil som det bare kan bli. Nav kan ikke kreve at noen skal jobbe, for hun kan sitte seg på skolebenken igjen om hun føler for det eller hun kan være hjemmeværende. Det er ingen som blir pålagt å sitte med en 80 % inntekt, bare fordi de allerede har en utdannelse. Hvor tar du slike opplysinger i fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2011 #86 Del Skrevet 26. september 2011 Hei. 2 barn 0-5 år. Mors inntekt 400000. Fars inntekt 1000000. Noen som har noe formening om hvor mye jeg må betale i bidrag? Det mangler opplysninger om samvær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2011 #87 Del Skrevet 26. september 2011 Litt av en måte å tenke på, og så totalt feil som det bare kan bli. Nav kan ikke kreve at noen skal jobbe, for hun kan sitte seg på skolebenken igjen om hun føler for det eller hun kan være hjemmeværende. Det er ingen som blir pålagt å sitte med en 80 % inntekt, bare fordi de allerede har en utdannelse. Hvor tar du slike opplysinger i fra? Hvis en ikke går på skole eller er ufør kan BF og nav (men nav gjør det ikke) kreve det legges til grunn 80 proesnt tenkt inntekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2011 #88 Del Skrevet 26. september 2011 Litt av en måte å tenke på, og så totalt feil som det bare kan bli. Nav kan ikke kreve at noen skal jobbe, for hun kan sitte seg på skolebenken igjen om hun føler for det eller hun kan være hjemmeværende. Det er ingen som blir pålagt å sitte med en 80 % inntekt, bare fordi de allerede har en utdannelse. Hvor tar du slike opplysinger i fra? Her har du det: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+4+(Inntekt)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148208.cms Departementet foreslår derfor at en bidragspliktig eller bidragsmottaker som velger å være hjemme med nye barn, må bære de økonomiske konsekvensene av dette valget. Dette innebærer at det å være hjemme med barn under tre år ikke i seg selv vil være en rimelig grunn til å være uten inntekt, og vedkommendes inntekt vil bli gjenstand for skjønnsfastsettelse.” Det vil dermed ikke være noe skille mellom de tilfellene der bidragsmottakeren eller den bidragspliktige er hjemme med barn under tre år og over tre år. Dersom det ikke foreligger andre forhold som kan anses som rimelig grunn til ikke å ha inntekt skal inntekten skjønnsfastsettes ut fra hva vedkommende ville hatt i arbeid opp mot full stilling (80 %). Damer kom dere i jobb før noen tvinger dere til det. Denne regelen må skjerpes inn. Det er TUSENVIS av fedre sombetaler for mye i bidrag pga.dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2011 #89 Del Skrevet 26. september 2011 Hvis en ikke går på skole eller er ufør kan BF og nav (men nav gjør det ikke) kreve det legges til grunn 80 proesnt tenkt inntekt Er akkuart det som står der. Mor slipper 80 inntekt når hun utdanner seg selv om hun har god jobb. Far får ikek dette selv om har ok, jobb. Da må det stå dårlig til med han. Dette er de mange eksempler på der far får avslag på utdanning nang.dette mens mor får innvilget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest .-L-. Skrevet 20. juli 2012 #90 Del Skrevet 20. juli 2012 Jeg betaler 4000 pr mnd for 2 barn. Vi har samvær 50%. Jeg tjener 800 000, X tjener 400 000. Ingen barnehageutgifter. Ellers deler vi 50/50 på alt av utstyr til fritidsaktiviteter, sykler, ski osv. Jeg tror beløpet ligger noe over det NAV ville ha regnet ut, men jeg er fornøyd med denne ordningen. For det første har jeg råd og for det andre trenger X disse pengene for å opprettholde livsstandaren for seg og barna. Må man betale barnebidrag dersom man har 50/50 samvær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2012 #91 Del Skrevet 20. juli 2012 Må man betale barnebidrag dersom man har 50/50 samvær? ja - hvis det er stor forskjell på inntekten mellom foreldrene. Bruk NAVs bidragskalkulator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far Skrevet 20. juli 2012 #92 Del Skrevet 20. juli 2012 Så det er derfor fedre vil ha barna mer, slik at de kan betale mindre... Så det er derfor at ikke mor vil at far skal ha barna mer....mindre bidrag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2012 #93 Del Skrevet 21. juli 2012 far betaler 1015,- pr barn ( 3 barn) tjener 500 000 mor tjener litt under 400 000.samver 2 kvar helg hos far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå