Gjest ØHH!!! Skrevet 1. juli 2003 #1 Del Skrevet 1. juli 2003 Så i en diskusjon om kjønnshår(hva annet kunne det være!!!) at seksualitet ble beskrevet som menneskelig innstinkt. Men er det egentlig riktig. Er ikke sex en handling som blir styrt av våre drifter? Og har egentlig menneskene innstinkter? Blir vi ikke lært opp til alt, i motsetning til dyrene som er født med endel egenskaper. Mennesker blir vel egentlig født helt hjelpesløse og innstinktløse. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. juli 2003 #2 Del Skrevet 1. juli 2003 Hva kaller du da at en baby selv kan finne veien til puppen innen kort tid etter den er født. Den kan faktisk "kravle" seg et godt stykke mot puppen. Innstinktsløs, nei! At sex er styrt av våre drifter anser jeg som riktig, men drifter og innstinkter går da hånd i hånd. Det er vel derfor man velger ulike typer partnere alt ettersom hvilken fase man er i under syklusen eller resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. juli 2003 #3 Del Skrevet 1. juli 2003 Er ikke sex en handling som blir styrt av våre drifter?:-? Vel, hvorfor tror du dyr parrer seg, da? Arrangeres vel heller lite "How to get started"-kurs for vordende debutanter i sexlivet også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ØHH!! Skrevet 1. juli 2003 #4 Del Skrevet 1. juli 2003 Jo starfish, det at en baby suger pupp, det kalles en refleks og babyer er ganske gamle før de begynner å kravle. Legg babyen på magen når den er nyfødt så skal du se hvor langt den kommer. Babyen er nødt til å legges med truten helt oppi matfatet. Og det den gjør da kalles en refleks, den begynner automatisk å suge. Ihverfall noen. Dyr har jo et stadig ønske om å forplante seg og dyr kan jo også ha drifter selv om de har instinkter Leo :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. juli 2003 #5 Del Skrevet 1. juli 2003 Eh, nyfødte hundevalper gjør vel ikke så mange ting helt på egenhånd de heller... Og de som sier at mennesket ikke har et stadig ønske om å forplante seg har ikke vært på Lipp i julebordstia'... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. juli 2003 #6 Del Skrevet 1. juli 2003 Vennligst definer forskjellen på instinkt, drift og refleks! Hvis en gutt og en jente vokste opp i et isolerte miljø uten noen seksuell påvirkning/opplæring så tror jeg nok de hadde funnet ut forholdsvis raskt hvordan de ønsket å plassere kjønnsorganene i forhold til hverandre. Er det et instinkt, en drift eller en refleks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GjestM Skrevet 1. juli 2003 #7 Del Skrevet 1. juli 2003 Huff, jeg tror jeg mangler både drifter, instinkter og reflekser (unntatt de jeg har hengende utenpå klærne når jeg går tur i høstmørket)........ Hilsen mannlig gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. juli 2003 #8 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg definerer som følger (Fagfolk må gjerne korrigere meg): Drift = Må ha det, bare må ha det! (Ønsket om å bringe slekten videre er nok en slik indre drift i oss som kommer til uttrykk i større eller mindre grad). Instikt = Har aldri gjort det før, men vet hvordan det skal gjøres. En kvinne vil f.eks. alltid vite hvordan hun skal føde og amme barnet sitt selv om hun aldri har gjort det før og heller ikke blitt det fortalt. Selve forplantingsprosessen ligger også nedfelt i oss på samme måte. (Riktignok uten en del "moderne fiksfakserier :blunke:) Refleks = Vi trekker hånden automatisk til oss når vi kjenner at noe er for varmt til at vi kan ta på det uten å skade oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. juli 2003 #9 Del Skrevet 1. juli 2003 Jo starfish, det at en baby suger pupp, det kalles en refleks og babyer er ganske gamle før de begynner å kravle. Legg babyen på magen når den er nyfødt så skal du se hvor langt den kommer. Babyen er nødt til å legges med truten helt oppi matfatet. Og det den gjør da kalles en refleks, den begynner automatisk å suge. Ihverfall noen. :-? du tar faktisk VELDIG feil! Legg en NYFØDT baby en halvmeter fra puppen og den vil komme seg til puppen på egen hånd. Sett det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ØHH!!! Skrevet 1. juli 2003 #10 Del Skrevet 1. juli 2003 Vennligst definer forskjellen på instinkt, drift og refleks! Hvis en gutt og en jente vokste opp i et isolerte miljø uten noen seksuell påvirkning/opplæring så tror jeg nok de hadde funnet ut forholdsvis raskt hvordan de ønsket å plassere kjønnsorganene i forhold til hverandre. Er det et instinkt, en drift eller en refleks? Vanskelig å definere en forskjell, men jeg kan prøve å forklare. Drift kan ha med lyster å gjøre. Kan sammenlignes med sult følelsen vi får når vi ikke har spist på en stund. Da reagerer kroppen med en sult følelse. Det vil jo kanskje si at vi er litt avhengige av sex for å få tilfredstillt våre seksuelle lyster og at vi nærmest må ha det for å overleve. Kanskje må vi det. Det er jo en grunn til at noen av oss runker. Vet ikke helt hvordan man skal forklare refleks. Men det at babyer suger pupp og at det er en refleks er jo noe de fleste vet. Alle dyr har instinkter. Biologisk nedarvede egenskaper som kjennetegner et dyr. Vet ikke om jeg er helt enig med deg når det gjelder den gutten og jenta. Hadde de vokst opp i et isolert miljø hadde de nok ikke blitt noe særlig. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. juli 2003 #11 Del Skrevet 1. juli 2003 Det stemmer det, Starfish! Nyfødte er langt mer robuste enn vi i vår moderne verden går rundt og tror. De innehar mange av de samme egenskapene og instinktene som andre nyfødte pattedyr. Kaster du en nyfødt baby i vannet vil en refleks lukke luftveiene og instiktet vil gjøre at den kaver med armer og ben for å komme seg til overflaten. Driften i oss sier oss nemlig at vi vil leve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ØHH!!! Skrevet 1. juli 2003 #12 Del Skrevet 1. juli 2003 du tar faktisk VELDIG feil! Legg en NYFØDT baby en halvmeter fra puppen og den vil komme seg til puppen på egen hånd. Sett det selv! Ok innrømmer at det sikkert går an, får se det selv om noen mnd, men er det et instinkt? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. juli 2003 #13 Del Skrevet 1. juli 2003 Hva pokker vil du kalle det da? Erfarte egenskaper? Tillært? HVA? Om ikke det å få i seg næring er et instinkt hos en time gammel baby, så vet ikke jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ØHH!! Skrevet 1. juli 2003 #14 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg definerer som følger (Fagfolk må gjerne korrigere meg): Drift = Må ha det, bare må ha det! (Ønsket om å bringe slekten videre er nok en slik indre drift i oss som kommer til uttrykk i større eller mindre grad). [b]Instikt = Har aldri gjort det før, men vet hvordan det skal gjøres. En kvinne vil f.eks. alltid vite hvordan hun skal føde og amme barnet sitt selv om hun aldri har gjort det før og heller ikke blitt det fortalt. Selve forplantingsprosessen ligger også nedfelt i oss på samme måte. (Riktignok uten en del "moderne fiksfakserier :blunke:) Nei. En kvinne vil ikke det. Det er hele tiden blitt fortalt og lært bort [b]Refleks = Vi trekker hånden automatisk til oss når vi kjenner at noe er for varmt til at vi kan ta på det uten å skade oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ØHH!! Skrevet 1. juli 2003 #15 Del Skrevet 1. juli 2003 Hva pokker vil du kalle det da? Erfarte egenskaper? Tillært? HVA? Om ikke det å få i seg næring er et instinkt hos en time gammel baby, så vet ikke jeg. Du kan spørre en lege eller sosiolog. Men jeg mener fortsatt at et nyfødt barn må legges til en kvinnes bryst for å få i seg føde.( Eller en tåteflaske da) Den er totalt hjelpesløs. Kommer den inntil brystet er det en refleks som gjør at den suger. (Sykt, men har forresten hørt at pedofile utnytter denne refleksfunksjonen hos babyer :evil:) :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 1. juli 2003 #16 Del Skrevet 1. juli 2003 Mennesket er et dyr.. Ergo vi har både driftrer, innstinkter og reflekser som alle andre dyr.. Det er min mening i allefall, selv om jeg ikke kan kalle meg noen ekspert! Hvorfor mener du at mennesket er født helt hjelpesløse og innstinktløse?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ØHH!! Skrevet 1. juli 2003 #17 Del Skrevet 1. juli 2003 Mennesket er et dyr.. Ergo vi har både driftrer, innstinkter og reflekser som alle andre dyr.. Det er min mening i allefall, selv om jeg ikke kan kalle meg noen ekspert! Hvorfor mener du at mennesket er født helt hjelpesløse og innstinktløse?! Er vi ikke helt hjelpesløse når vi detter ned på denne jorda da? Nevn en ting hos mennesket som er et innstinkt som vi ikke har blitt lært opp til? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 1. juli 2003 #18 Del Skrevet 1. juli 2003 Herregud, det er jo allerede blitt nevnt i denne tråden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 1. juli 2003 #19 Del Skrevet 1. juli 2003 Her greier det seg visst ikke med den vanlige teskjea... *løper for å hente pippette* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ØHH!!! Skrevet 1. juli 2003 #20 Del Skrevet 1. juli 2003 Herregud' date=' det er jo allerede blitt nevnt i denne tråden![/quote'] Jeg har jo diskutert det med dere. Ble ikke enig. Boompy spurte. Skal jeg da svare at det er blitt nevnt tidligere. Nei, da svarer jeg Boompy. Jeg hadde ikke trengt å svart dere så mange ganger jeg heller for jeg har jo sagt det noen ganger Men diskuter det med en lege eller sosiolog eller noe sånt, jeg er ikke lege, jeg er noe annet og det er sikkert du også. Da får du sikkert et fornuftig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå