Gå til innhold

En kran til varmt vann, og en til kaldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

På flere hoteller jeg har besøkt i England har de hatt dette systemet. Og da må jeg bare lure; hvordan får de vasket hendene i lunkent vann? Eller må de velge?

Hva er liksom greia med det der? Helt idiotisk spør du meg. Og jeg har sett det på relativt moderne bad. Så at det ikke fantes annen måte å gjøre det på, kjøper jeg ikke.

Flere som har undret seg over dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Jeg synes det er like festlig hver gang jeg er i UK. Man må liksom ta litt vann fra hver kran i hver hånd og så skvette det sammen på midten, og så er det om å gjøre å ikke brenne hånden som tar varmtvann fordervet. :ler:

Gjest Kråkaa
Skrevet

Der jeg bodde før engang i tiden så eksisterte dette fenomenet på vårt toalett. Ganske snodige saker..Glohett! eller brrrrkaldt.

De som produserte/produserer denne typen kraner kunne umulig tenke komfort.

Gjest Gjest_Hm_*
Skrevet

Jeg har bodd i england, i et kollektiv med denne typen kraner. Jeg har aldri hatt så uren hud som da!!

Komplett umulig å få vasket vekk sminke osv. uten å enten skolde ansiktet eller vaske med kaldt vann, som uansett ikke får såpa til å skumme. Håndvask var jo som sagt også et stort problem. Engelskmenn løste enkelt dette ved å ikke vaske hendene!

(Og ja, jeg prøvde å fylle opp vasken med vann, men det var ikke så nice med tanke på hele kollektivet som stod og spytta tannkrem i den vasken der.)

MEN: Dette var ikke det eneste jeg reagerte på. Dusjene! De var jo skrudd fast, slik at det ikke gikk an å ta ned dusjhodet. Hvordan i all verden får man vaska seg da??

Komplett umulig å gå vaska føttene, for ikke å snakke om underlivet, og spesielt ved mensen f.eks.

Og alle bad hadde vagg-til-vegg-teppe! Fy! Så rundt dusj var det muggsopp, og rundt do var det lekkert i alle nyanser fra brunt til gult (gammel tiss/ekskrementer?)

Alt dette var så uhygienisk at trivselen sank flere hakk, synd men sant. Flytta hjemm etter et halvt år jeg.

Skrevet

Ja, det er sikkert meningen at man ska tappe vann i vasken, og blande varmt & kaldt der, men det er jo bare ekkelt. Spesielt på hoteller. Lite praktisk er det iallefall!

Skrevet

Jeg elsker Storbritannia, men jeg hater britiske bad. Både vannkranene i vasken og den fastskrudde dusjen. Usj! Og de hersens vegg-til-vegg-teppene overalt. Kan ikke huske å ha sett det på noen bad der borte, men ellers stort sett over alt.

Det med vannkranene var jo vanlig i Norge også da jeg var lita i hvertfall. Jeg vet ikke helt når blandebatterier ble vanlige, men både vi og mange jeg kjente hadde todelt kransystem. For en luksus da vi fikk moderne kran med blandet vann! Da ble det jo herlig å vaske hender! :)

Gjest hyggelig
Skrevet

Min løsning på det problemet har vært å "fylle" hendene med kaldt vann, før jeg topper opp med varmt vann og splæsjer i ansiktet. Går forsåvidt greit, men et blandebatteri hadde jo ikke vært å forrakte når man er på ferie;)

Skrevet

Jeg var på besøk hos noen i London i høst og der var gulvbelegget på badet bare lagt oppå gulvet. Man kunne lett løfte opp belegget. Jeg har også vært på besøk hos noen med vegg-til-vegg-teppe på badet. Why? Nei, dette med bad og hygiene kan de ikke i England.

Gjest Kråkaa
Skrevet
Nei, dette med bad og hygiene kan de ikke i England.

Er bare å se på How clean is your house (eller hva det heter) så får man bekreftet det utsagnet :gjeiper:

Men fra spøk til revolver; Vegg til vegg teppe på baderomsgulv....uuuuuhuuuuusj!

Skrevet

ja, jeg hater også dette. Ender alltid med at jeg vasker hendene i kaldt vann, også skylder de kjapt under varmvannet- vet ikke om jeg føler meg helt ren etterpå.

Skrevet

:grine: Uææ! Æsj at jeg ble minnet på dette nå, jeg skal til svigers i UK i morra og må leve med dette dumme systemet i to uker. Sist jeg var over så hadde jeg store forventninger, da hadde de pusset opp kjøkkenet og kjøpt alt nytt, så jeg tenkte at nå blir det endelig litt vei i vellinga og jeg kan i hvert fall få vasket hendene på kjøkkenet. Men der tok jeg feil. For blandebatteri - nei det hadde de ikke nei. Men de hadde kjøpt to nye kraner, for kaldt og varmt vann selvfølgelig, og de var sååå fornøyd. :eeeh:

Heldigvis har de dusj som kan justeres opp og ned eller tas ned fra veggen, men det som nesten er verre er at vanntrykket er så utrolig dårlig, vannet sildrer liksom bare litt forsiktig så jeg bruker jo en evighet på å vaske håret, og det kjennes ut som om jeg fortsatt har balsam i etter at jeg er ferdig.

(For ikke å snakke om de tåpelige stuene i britiske hjem, små som bare det men de skal presse inn kjempestore sofaer og stoler, så salongbord har de ikke plass til. Men det er jo en helt annen diskusjon...)

Skrevet (endret)

Uff ja, det der har jeg og lurt no veldig på.

Hadde sånn kran på vasken min på studenthjemmet der jeg bodde. Og det var ganske nye bygninger.

Endte opp med å vaske hendene i kaldt vann, blei jo ei vane til slutt. Så lenge det var såpe tilgjengelig så gikk det jo relativt greit.

Takk og lov at det ikke var teppe på do.

Endret av Cordelia
Skrevet

Vi har sånt kransystem på badet på hytta. Blir som regel til at jeg vasker hendene i dusjen eller på kjøkkenet.

Skrevet (endret)
Jeg elsker Storbritannia, men jeg hater britiske bad. Både vannkranene i vasken og den fastskrudde dusjen. Usj! Og de hersens vegg-til-vegg-teppene overalt. Kan ikke huske å ha sett det på noen bad der borte, men ellers stort sett over alt.

Det med vannkranene var jo vanlig i Norge også da jeg var lita i hvertfall. Jeg vet ikke helt når blandebatterier ble vanlige, men både vi og mange jeg kjente hadde todelt kransystem. For en luksus da vi fikk moderne kran med blandet vann! Da ble det jo herlig å vaske hender! :)

Så enig. Heldigvis er vegg til vegg teppene på badet på tur ut. Syns det er rart at de fremdeles bruker de kranene. Tror det har noe med det ingrodde i britene om at man ikke skal varme opp mer enn man må for det er sløseri. Der går gassfyringen på to ganger om dagen enten men trenger det eller ikke, og så er det bare å kle seg godt ellers. Gjelder for vann også. :) Blir syk hver gang jeg reiser til svigers. Kalde hus, kaldt vann, men så bruker ikke britene huset på samme måte som nordmenn. De har i det minste puben.

Endret av mmmSjokolade
Skrevet

Ja, nå har nå alltid vært litt sært å være engelsk. :fnise:

:ironi:

Gjest strykebrett
Skrevet

Brrr, ja, det er alltid kaldt i England på vinteren. Går rundt og småfryser hele tiden fordi innetemperaturen er så mye lavere enn jeg er vandt med.

Har en sånn oppdelt kranløsning på badet på hytta jeg og (fordi det er gammelt), men det kunne ikke falt meg inn å installere noe slikt nå hvis jeg skulee pusset opp. Skjønner ingenting av det der jeg heller..

Gjest Hænsåm
Skrevet

Til deg som bodde på kollektiv og ikke likte å fylle vasken pga alle som spytta tannkrem der daglig.

En neglebørste eller oppvaskbørste er alt som skulle til for å rengjøre den på 1 min før bruk. En vask blir jo god som ny ved enkel skrubbing med litt såpe og vann.

Gjest Hænsåm
Skrevet

Hvis noen lurer på hvorfor det finnes vaskeservanter med separate kraner så er det nok fordi man før ikke hadde samme behov for rennende vann. Man sparte på vann og spesielt varmtvann. Derfor ble nærmest all vasking gjort med proppen i. Det er bare i dagens sløsesamfunn at vi lar vannet renne uten blygsel (vel, jeg gjør ikke det av gammel vane). Selv ved skylling av tallerkener og kjeler lar jeg vannet renne moderat i verste fall. Fyll stråle bruker jeg bare for å fylle saker å ting.

Skrevet
MEN: Dette var ikke det eneste jeg reagerte på. Dusjene! De var jo skrudd fast, slik at det ikke gikk an å ta ned dusjhodet. Hvordan i all verden får man vaska seg da??

Komplett umulig å gå vaska føttene, for ikke å snakke om underlivet, og spesielt ved mensen f.eks.

En gåte for meg hvorfor det skulle være vanskelig å vaske seg med rennende vann fra en fastmontert dusj. Det eneste jeg forstår er at det kan være vanskelig å vaske håret for høye personer. Må du spyle rett oppi/inni for å få vekk såpe mener du? Til orientering: Jeg pleier aldri ta løs dusjhåndtaket under dusjing. Mann på 190.

Skrevet (endret)
En gåte for meg hvorfor det skulle være vanskelig å vaske seg med rennende vann fra en fastmontert dusj. Det eneste jeg forstår er at det kan være vanskelig å vaske håret for høye personer. Må du spyle rett oppi/inni for å få vekk såpe mener du? Til orientering: Jeg pleier aldri ta løs dusjhåndtaket under dusjing. Mann på 190.

1. Problemer i mitt tilfelle er at det har vært vanskelig å unngå at håret blir vått om dusjhodet er montert veldig høyt opp på veggen. Når dusjodet er festet langt opp på veggen spruter det nemlig over alt. Og nei, jeg vil ikke bruke badehette.

2. Det er en fordel å få spylt vann rett oppi for å få vekk såpe, kroppsvæsker eller blod.

3. Det er helt vanlig å justere dusjhodet eller ta det ned alt etter behov. Skal jeg fylle opp ei bøtte med vann er det logisk å ta ned dusjhodet og legge det ned i bøtta.

Endret av LukaFrost

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...