Gjest Gjest_P_* Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Barnebidrag blir jo beregnet blant annet med utgangspunkt i hvor mange netter samværsforelder har barnet. Betaler man samme beløpet alle måneder, uavhengig av at samværsforelder enkelte måneder har barnet mye mer enn de avtalte netter? F.eks. Samværsforelder har barnet fast åtte netter hver mnd. og betaler bidrag ut fra dette. I mars reiser bostedsforelder på ferie, noe som gjør at samværsforelder skal ha barnet 14 netter. Barnet skal også være hos samværsforelder hele påsken. Det blir også mange ekstra netter. I juni skal samværsforelder ha barnet i tre uker sammenhengende. Skal samværsforelder likevel betale fullt bidrag disse månedene?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Ja. Når man beregner samværsfradrag skal også ferier være med, og man regner gjerne over to år, slik at jul og påske kommer med. Dermed betales vanlig bidrag i ferieperiodene. Ekstrasamvær er det ingen regler for, men det er vel lite å tjene på å ta det opp for bare noen få uker, med tanke på gebyret.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Ja. Når man beregner samværsfradrag skal også ferier være med, og man regner gjerne over to år, slik at jul og påske kommer med. Dermed betales vanlig bidrag i ferieperiodene. Ekstrasamvær er det ingen regler for, men det er vel lite å tjene på å ta det opp for bare noen få uker, med tanke på gebyret. Hvilket gebyr? Når man har en privat ordning så betaler man ikke noe gebyr.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Hvilket gebyr? Når man har en privat ordning så betaler man ikke noe gebyr. Når TS tar opp dette spørsmålet her, og spør om hvordan reglene er, virker det ikke akkurat som det er en privat ordning han har. Private ordninger kan man jo avtale som man vil, uavhengig av reglene. Hvis det er reglene han er opptatt av, tolker jeg det som at han lurer på hvordan nav vil fastsette bidraget. Skal nav fastsette, blir det gebyr.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 Når TS tar opp dette spørsmålet her, og spør om hvordan reglene er, virker det ikke akkurat som det er en privat ordning han har. Private ordninger kan man jo avtale som man vil, uavhengig av reglene. Hvis det er reglene han er opptatt av, tolker jeg det som at han lurer på hvordan nav vil fastsette bidraget. Skal nav fastsette, blir det gebyr. Det var da en underlig antakelse å gjøre seg. Mange vil jo gjerne følge regler selv om de har en privat ordning. Man regner selv ut bidraget på NAV sine nettsider, og følger det som står der. Om bostedsforelder mener samværsforelder skal betale fullt hele tida så er det vel greit for samværsforelder å vite hvordan reglene er sånn at han/hun har noe å argumentere med.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 Reglene sier uansett ikke noe om at bidraget endres i feriemåneder. Når bidraget utregnes, skal ferien være med i årsgjennomsnittet. Dermed er det allerede tatt hensyn til den. Ekstrasamvær finnes det ikke regler for.
Gjest ts Skrevet 10. februar 2009 #7 Skrevet 10. februar 2009 Reglene sier uansett ikke noe om at bidraget endres i feriemåneder. Når bidraget utregnes, skal ferien være med i årsgjennomsnittet. Dermed er det allerede tatt hensyn til den. Ekstrasamvær finnes det ikke regler for. Takker for svar! Når vi har regnet bidrag her har vi kun regnet med nettene annenhver helg. Så da betaler jeg egentlig for mye. Men så spørs det hvordan jeg skal legge dette fram for bostedsforelder da. Denne mener at jeg betaler for lite allerede... Men jeg har dårlig råd, noe som gjør at jeg føler meg som en kjip forelder som aldri tar med barnet på kino/svømmehall/bowling/lekeland osv. Hvis jeg betalte litt mindre barnebidrag kunne jeg brukt mer på aktiviteter sammen med barnet.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #8 Skrevet 10. februar 2009 Takker for svar! Når vi har regnet bidrag her har vi kun regnet med nettene annenhver helg. Så da betaler jeg egentlig for mye. Men så spørs det hvordan jeg skal legge dette fram for bostedsforelder da. Denne mener at jeg betaler for lite allerede... Men jeg har dårlig råd, noe som gjør at jeg føler meg som en kjip forelder som aldri tar med barnet på kino/svømmehall/bowling/lekeland osv. Hvis jeg betalte litt mindre barnebidrag kunne jeg brukt mer på aktiviteter sammen med barnet. Siden dere allerede krangler om dette, vil jeg anbefale å la Nav ta seg av saken. Da er det ikke dine eller hennes vurderinger som gjelder, men reglene. Det gjør det hele mer upersonlig, og istedenfor å krangle om hva som er rimelig, kan dere begge akseptere at reglene er som de er, og at dere skal følge dem. Noe kan være til fordel for deg, noe for henne, men uansett er det utenfor deres påvirkningsmulighet. Betal gebyret og bli ferdig med det. En ting mindre å krangle om.
Gjest ts Skrevet 10. februar 2009 #9 Skrevet 10. februar 2009 Siden dere allerede krangler om dette, vil jeg anbefale å la Nav ta seg av saken. Da er det ikke dine eller hennes vurderinger som gjelder, men reglene. Det gjør det hele mer upersonlig, og istedenfor å krangle om hva som er rimelig, kan dere begge akseptere at reglene er som de er, og at dere skal følge dem. Noe kan være til fordel for deg, noe for henne, men uansett er det utenfor deres påvirkningsmulighet. Betal gebyret og bli ferdig med det. En ting mindre å krangle om. Ja, det er nok en grei løsning det. Hvor mye er gebyret på? Er det et engangsbeløp og så betaler jeg fortsatt direkte til bostedsforelder? Eller er det sånn at jeg da betaler til NAV som så betaler til bostedsforelder?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #10 Skrevet 10. februar 2009 Ja, det er nok en grei løsning det. Hvor mye er gebyret på? Er det et engangsbeløp og så betaler jeg fortsatt direkte til bostedsforelder? Eller er det sånn at jeg da betaler til NAV som så betaler til bostedsforelder? Det er et engangsbeløp på 850 kroner. Deretter betaler du til nav, som viderebetaler til bostedsforelder. Og ikke la deg fortelle at hun ikke får alt, at nav beholder litt. Det stemte i enkelte tilfeller før, men det stemmer ikke mer. Hun får alt du betaler. Det eneste dette koster er engangsgebyret (som hun også må betale).
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #11 Skrevet 10. februar 2009 Det er et engangsbeløp på 850 kroner. Deretter betaler du til nav, som viderebetaler til bostedsforelder. Og ikke la deg fortelle at hun ikke får alt, at nav beholder litt. Det stemte i enkelte tilfeller før, men det stemmer ikke mer. Hun får alt du betaler. Det eneste dette koster er engangsgebyret (som hun også må betale). Og når jeg leser det jeg skrev her, ser jeg at det kanskje kan misforstås. Hun må ikke betale ditt gebyr. Dere får hvert deres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå