Gjest Gjest_nysgjerrig_* Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 På en hjemmeside med gjestebok som jeg leser jevnlig er det enkelte som sprer rundt seg med edder og galle (bare usakligheter, men ikke noe ulovlig). De som har hjemmesiden skriver stadig at de kan se ip adressen til de som skriver, og fremstiller det omtrent som en trussel. Men, så begynner jeg å lure. Hva forteller egentlig IP adressen? Hvor mye kan en privatperson/bedrift finne ut med bakgrunn i IP? At de vet hvem disse folka sin IP adresse er, hva så? Kan de spore det tilbake til en person? En bolig? Eller bare område? Jeg går ut i fra at politiet f.eks. kan finne ut av slikt, men her er det jo ikke snakk om lovbrudd og da kan vel ikke de involveres.
feuerstein Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Normalt skal man ikke kunne se mer enn hvilken nettleverandør brukeren har, muligens også geografisk område hvis leverandøren tildeler IP basert på geografi. Det man kan brenne seg på er om de som har nettsiden kjenner noen hos den aktuelle nettleverandøren som er villig til å slå opp hvilken bruker som hadde hvilken IP og utlevere dette navnet. Vet ikke hvordan rutinene er på slikt hos de forskjellige leverandørene nå, jeg regner med det er noe man kan miste jobben for hvis det blir oppdaget.
Veronica88 Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Blir ikke IP-en logget hos noen leverandører av hjemmesider da, nettopp for at man skal kunne sjekke dette selv? Det finnes jo sider hvor man kan se hvor i verden en IPaddresse kommer fra, MEN: Vit at alle Get-kunder "bor i Oslo" i følge sånne sider, pga IP-en går ut derfor, ikke fra byen man egentlig bor i. Så om du da kjenner noen i Oslo du antar er den som står bak all dritten, så er det ikke sikkert at det er han i Oslo likevel! Hjemmesideselskapet har ihvertfall muligheten til å gå inn i sine systemer og se hvem som har kommentert og hva IP-en er. Og blir det politisak pga trusler osv, så skal de levere ut hvilke addresse de har logget. Og da kan politiet gå videre til f eks Get og kreve å få vite hvem som bruker den, eller brukte den der og da. Man kan endre IP selv, ved å restarte modemet (er det ikke noe så enkelt tro?) men nettleverandørene skal logge IP-ene for en periode. Så om du skrev noe dritt forrige uke, trodde du var lur og endret addresse, så blir du fortsatt avslørt. Man kan også tukle med programmer som gjør at man har "feil" IP ut. Dette brukes både til å komme seg inn på sider som ikke er tilgjengelige i visse land (f eks NRK sender bare ut nett-tv til nordmenn, sitter man i utlandet så får man ikke sett. Da må man "bo i Norge" via et sånt program), og så klart til å spre eder og galle for å ikke bli avslørt. For da vil vel ikke hjemmesideselskapet kunne få sporet andre addresser enn den falske. Og da er man like langt - viser den at man bor i Kazakstan så tror jeg politiet dropper saken gitt!
Gjest pastablasta Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 Man kan også tukle med programmer som gjør at man har "feil" IP ut. Dette brukes både til å komme seg inn på sider som ikke er tilgjengelige i visse land (f eks NRK sender bare ut nett-tv til nordmenn, sitter man i utlandet så får man ikke sett. Da må man "bo i Norge" via et sånt program), og så klart til å spre eder og galle for å ikke bli avslørt. For da vil vel ikke hjemmesideselskapet kunne få sporet andre addresser enn den falske. Og da er man like langt - viser den at man bor i Kazakstan så tror jeg politiet dropper saken gitt! Stemmer, da snakker man om en proxy, eller aller helst en anonymizing proxy, ofte kalt en web proxy. Funker rett og slett som en ekstra "gateway" som skjuler din egentlige offentlige IPadresse (den ISPen gir deg), og viser en annen IP adresse til f.eks forumet til kg!
Gjest ts Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Takk for svar feuerstein Forsåvidt takk til dere andre også, selv om det ikke hadde noe med mitt spørsmål å gjøre. Jeg har intet behov for å skjule min ip, endre den eller noe sånt. Jeg bare lurte på hva en privatperson/privat bedrift kan finne ut ved hjelp av en ip-adresse når det ikke er snakk om noe som er i nærheten av en politisak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå