Gjest amu Skrevet 10. februar 2009 #21 Skrevet 10. februar 2009 Jeg råder deg til å ikke bli venner med sjefen. Du skriver han nettopp har begynt, så du vet jo ikke mye om ham. Når han i tillegg betror seg til deg, kan du fort havne i ubehagelige situasjoner i forhold til dine kollegaer. Dersom det viser seg at han vil ha en flørt, og du ikke er med på dette, hvem vet hva han kan finne på da? En tidligere sjef av meg, kvinnelig, ville bli venner. Hun betrodde seg til meg om de andre, og ville jeg skulle fortelle om de andre til henne. Det hele ble tilslutt så ekkelt at jeg sa opp jobben. Da var vi ikke lenger "venner" for å si det slik. Nå er jeg paranoid, men har hørt om lignende situasjoner, der sjefen skaffer seg en venn, som skal fungere som en slags spion og rapportere om de andre ansatte. Det er absolutt ikke sikkert din sjef er slik, men vær forsiktig. Kommer du for tett innpå, og det viser seg han ikke er slik du tror, er det letter sagt enn gjort å trekke seg unna.
Gjest Jente38 Skrevet 10. februar 2009 #22 Skrevet 10. februar 2009 Jeg ville styrt unna. Problemer som kan oppstå: - misunnelige kollegaer vil anklage deg for smisking. Om sjefen gir noe til deg som de andre ville ha, så kommer alle til å baksnakke om at du bare fikk det fordi du har smisket med sjefen. - kollegaer blir redde for deg, siden du kan "sladre" til sjefen. - sjefen kan komme i et dilemma. Gir han jobben til deg fordi du er best til å gjøre den, eller fordi han er vennen din? Og slik vil kollegaer tenke også. Dermed kan du risikere at sjefen er hardere mot deg enn mot de andre, for å unngå slike ting. - dere blir uvenner. Og ingen vil være uvenner med sjefen... Flott skrevet. Oppsumerer ting her perfekt. SPESIELT setningen jeg satt i fet skrift. Fordi vi har nettopp hatt en lignende situasjon på min egen arbeidsplass med ei ung jente og sjefen...
Gjest Ansatt Skrevet 10. februar 2009 #23 Skrevet 10. februar 2009 Uff ja, den der er ukul... Utrolig kjedelig egentlig, at en ikke uten videre kan være venner opp og ned i et jobbhierarki. Og spesielt mellom mann og kvinne hvor det er litt aldersforskjell. Det ble liksom totalt klisjetreff her Jaja, vi får se hvordan det går. Tviler uansett på at det blir noe mer enn et godt arbeidsforhold, men ettersom vi kommer så godt overens så måtte jeg jo filosofere litt på saken.
Gjest Ansatt Skrevet 10. februar 2009 #24 Skrevet 10. februar 2009 Jeg råder deg til å ikke bli venner med sjefen. Du skriver han nettopp har begynt, så du vet jo ikke mye om ham. Når han i tillegg betror seg til deg, kan du fort havne i ubehagelige situasjoner i forhold til dine kollegaer. Dersom det viser seg at han vil ha en flørt, og du ikke er med på dette, hvem vet hva han kan finne på da? En tidligere sjef av meg, kvinnelig, ville bli venner. Hun betrodde seg til meg om de andre, og ville jeg skulle fortelle om de andre til henne. Det hele ble tilslutt så ekkelt at jeg sa opp jobben. Da var vi ikke lenger "venner" for å si det slik. Nå er jeg paranoid, men har hørt om lignende situasjoner, der sjefen skaffer seg en venn, som skal fungere som en slags spion og rapportere om de andre ansatte. Det er absolutt ikke sikkert din sjef er slik, men vær forsiktig. Kommer du for tett innpå, og det viser seg han ikke er slik du tror, er det letter sagt enn gjort å trekke seg unna. Hei Amu, jeg så ikke ditt innlegg jeg. Det er ikke den typen betroelser det er snakk om, heldigvis. Hverken fra ham eller at han ber meg om å fortelle liksom. Da hadde jeg skygget banen kjapt. Kan ikke fordra slik sladring. Han er ikke så ny at jeg ikke kjenner ham i det hele tatt altså: det er bare det at vi ikke er sånn kjempegodt kjent alle sammen ennå, hvis du forstår Veldig glad for innleggene. Føler jeg går tilbake på jobb med litt mer åpne øyne nå
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #25 Skrevet 10. februar 2009 Kommer vel litt ann på arbeidsmiljøet også, men i de fleste tilfeller må sjefen ha litt distanse til de ansatte. At han var hyggelig på en firmatur er vel ganske naturlig, da er han ute av sjefsrollen, men er han proffesjonel vil nok distansen være på plass på arbeidstedet igjen..som den bør være. Er sikkert helt greit for ansatte å være venn med sjefen, men verre for sjefen å være venn med de ansatte. Kan ikke tenke meg at dere skulle bli kompiser alikevel..og hvorfor skulle du i det hele tatt ønske det da.. Kan godt tenke meg at sjefen som er nyansatt ønsker å bli " kjent" med sine ansatte, men handler ikke om å bli venn det.
Gjest Ansatt Skrevet 10. februar 2009 #26 Skrevet 10. februar 2009 Fullt mulig det du sier gjest. Hvorfor jeg skulle ønske å bli venner med ham? Fordi han er en ålreit fyr. Trodde da det var obvious Hvorfor han skulle ønske å bli venner med meg er kanskje et bedre spm, så jeg har ikke akkurat spesielt store forventninger til å bli bestevenner her Spørsmålet kom kanskje som en følge av en god tone og dermed ramlet en tanke om dette ned i hodet på meg. Mulig saken er mer generelt basert her enn jeg egentlig var klar over selv. Er nok som du sier: verre for sjefen å være venn enn den andre veien. Men vi snakker jo ikke akkurat om et forhold her. Hvorfor skal vennskapeligheter være så problematisk så lenge man ikke forskjellsbehandler? Det er jo et klart kriterium. Jeg mener; mennesker en ser mandag-fredag, til tider mer enn familien sin - er det så rart om en ender opp med å se på noen av dem som venner? Om det blir sjefen eller vaktmesteren(som forøvrig er svært så hyggelig og vennskapelig) går jo heller på kjemi og felles interesser; slikt bestemmer man jo ikke helt over. Synes dette med forholdet mellom sjefer og ansatte er spennende; og litt trist, også i og med at jeg selv ønsker en lederrolle etter hvert og da tydeligvis må holde avstand til de "under meg". Forstår alle de potensielle problemene, men en ser jo at noen får bedre kontakt enn andre, og mange som har sin "beste venn" fra jobb. Dette gjelder nok også for en del sjefer og ansatte, tror dere ikke?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå