Gå til innhold

levering oh henting i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som jobber i barnehage her, eller noen med erfaring fra barnehage som kan si meg hvordan det skal være/er når barn blir levert og hentet i barnehagen. Jeg har selv jobbet i 3 forskjellige barnehager og noe som vi syntes var viktig var å møte barnet når det ble levert og også prøve så langt det var mulig å være der i hentesituasjone også.

Saken er at når jeg leverer barnet mitt i barnehagen blir vi ikke møtt i garderoben. ingen som sier god morgen osv. Jeg ser at de voksne er inne på avdelingen, og at de har sett at vi kommer, men de reiser seg ikke for å komme ut i garderoben å møte oss. Jeg kler av barnet og henger opp jakke osv. og så følger jeg barnet inn på avdelingen og da er det noen som av og til sier hei eller bare smiler til han.

Nå har heldigvis ikke jeg ett "vanskelig" barn. Tror ikke han reagerer¨på dette, han bare går og leker. Jeg tenker at det kanskje er derfor de gjør det på denne måten. Siden mitt barn ikke "trenger" denne kontakten for å komme igang.

Vet fra mine dager i barnehage at det er tidligvakten som har denne oppgaven om morgenen, men hvis tidligvakten er opptatt, er det noen annen som går for å møte barnet. Har tenkt å si fra, men ville bare høre her inne først hvilke erfaringer andre har. Om dette kanskje er vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det i bhgen der min datter går også.

Damene er mer opptatt av og fikse sin egen frokost og drikke sin kaffe.

Og jeg er den som sier "god morgen" når vi kommer inn på avd.

Og sjelden er det noen som oppsøker en ved henting, for å fortelle om dagen. Den kontakten må vi også selv oppsøke..

Men min datter trives, og damene er hyggelige. Så det får bare være.. :sjenert:

Skrevet

Vi blir alltid møtt av personalet, både ved henting og levering. Når vi henter ham får vi en liten rapport fra dagen som har gått.

Det hender noen få ganger at vi ikke blir møtt ved levering, men da er det fordi de er opptatt med å trøste barn som gråter osv.

Gjest Wrangler
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og vil si at det som Umuriel beskriver er "sånn det bør være".

Håper og tror vi er flinke til å møte barnet i garderoben og hvertfall sier ordentlig hei og sånt.

Skrevet

Vi foreldre har ansvaret for å kle av og følge inn på basen, men de ansatte kommer alltid ut for å ønske velkommen, prate med barna og gi dem oppmerksomhet.

Skrevet

Når barnet leveres i barnehagen, har personalet en mulighet til å vie sin oppmerksomhet til dette barnet, ved å ønske det velkommen osv. Slik blir barnet virkelig sett. Det samme når barnet hentes.

I løpet av dagen er det mange barn som skal ha oppmerksomhet, og det blir sjelden likt fordelt (vanskelig å stå med stoppeklokke på slikt...), men man sikrer i alle fall at hvert barn hver dag får voksenkontakt som er 100% viet det barnet om man har gode rutiner ved levering og henting...

Dessuten er det noe med det at barnet skal føle at "åh, her var jeg ønsket" - det er viktig for dagen. Dagen blir bedre for ALLE om man møtes med et smil og god morgen og litt småprat!

Man skal alltid møte barnet, da har man også en gylden mulighet til å snakke med den som leverer (og henter) og finne ut av ting som har hendt, skal skje, rutiner osv - for kommunikasjonen er ikke alltid på topp hele tiden.

Det er nå det jeg mener. Men det er visst fryktelig forskjellige måter å gjøre det på..

Skrevet

Nå har ikke jeg barn i barnehagen lenger, men jeg har hatt, og da var det bestandig noen av de voksne som kom ut i garderoben og tok imot barnet. Foreldrene kledde selv av barnet, men de voksne hilste og snakket med barnet. Synes dette er en fin måte og starte dagen på. Noen barn kan jo synes det er litt utrygt i starten også, så å bli tatt imot av en voksen er fint! Da blir jo kontakten mellom foreldrene og barnehagen veldig god også, og det blir lett å gi eventuelle beskjeder osv.

Det jeg imidlertid er mer betenkt over, er at det skorter på rutinene ved henting. Dette er i mine øyne enda viktigere! Barnehagen skal jo ha full kontroll på hvilke barn som er tilstede til enhver tid, og også hvem det er som henter barnet! Dette kan man jo ikke være sikker på hvis det ikke er sikert at man treffer noen voksne når man henter barnet sitt. "Hvem som helst" kan jo hente barnet da, og vi har vel hørt om episoder med kidnapping av barn...

Jeg synes godt du kan ta opp dette med barnehagen på en saklig måte, eventuelt på et foreldremøte for å høre om andre foreldre er enige om at det bør være sånn?

Skrevet (endret)

Der jeg jobbet sist var vi bare en voksen frem til kvart over åtte og da er det vanskelig å gå fra 10 barn bare for å si hei til et. MEN vi sier selvsagt hei og hilser og skravler litt når de kommer inn på avdelingen

Endret av liv
Skrevet

Vår barnehage har ganske dårlige rutiner rundt henting og levering.

Men de dagene de tar seg tid til å møte oss i garderoben, og snakker litt med oss mens vi kler av, så får de mye mer info fra meg om dagens form, og om han har spist frokost hjemme eller ikke, o.l.

Når de bare sier "hei" inne fra avdelingen, så får de ingen/lite info.

Når vi henter, så blir som regel lillegutten hentet inne på avdelingen av en voksen, og så er jeg og han alene i garderoben til vi går. Ingen som forteller noe som helst fra dagen, med mindre det er noe VELDIG spesielt, som at han ikke har spist eller noe.

Savner generelt info fra barnehagen, og de lovte å forbedre seg på foreldremøte. Men det har ikke skjedd noe.

Skrevet

Leser og ser at dersverre er min barnehage også slik. de ansatte er oftest opptatt med kaffen sin om morgenen, og om ettermiddagen så må man lete opp de som har vært i lag med ditt barn den dagen.

Barna blir mer sjenerte når man leverer hvis de ikke blir hilst og ønsket velkommen. Dette er tydelig ved at de dagene noen kommer oss i møte, så stråler ungene opp og begynner å fortelle hva de har opplevd siden i går. Mens de ellers gjømmer seg bak ryggen min.

Skulle vært gøy å fått noen andre/totalt ukejnte for barnehagen til å hentet en dag, for å se om de ansatte reagerte. Det tviler jeg på. Da ville det nok ha blitt oppvask etter på skulle jeg tro.

Skrevet

Dere som ikke er fornøyde, gir dere barnehagen noe tilbakemedling på at dere ikke er fornøyd med situasjonen?

Ikke sikkert personalet er klar over misnøyen, og da er det jo vanskelig å gjøre noe med fra barnehagens sin side.

Men, nå mener nå jeg at å bli tatt ordentlig i mot burde være en selvfølge- så lang det er mulig.

Skrevet

Desverre er min barnehage på samme viset. Om morgenen er de ansatte tilsynelatende kun opptatte av å skravle. Det har vært dager da vi har blitt totalt oversett da vi har levert mens en 2-3 ansatte har sittet og fnist over hver sin kaffekopp.

På ettermiddagen er det likedan. Da kan man kanskje se en ansatt som er borte i akebakken eller noe sånt, men man blir like fullt totalt oversett.

Dette har vært tatt opp på møter mang en gang, men de ansatte skylder alltid på at de er bare er 2 på vakt om ettermiddagen.

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

I vår barnehage er det også slik ts skriver, men det er ikke sløvhet eller noe. Det er et bevisst valg de har gjort. Da vi startet i barnehagen var det alltid en som hadde ansvar for å møte ungene i garderoben, men nå har det blitt prøvd ut at foreldrene heller skal kle av og følge ungene inn på sin avdeling. Der blir de selvsagt tatt vel imot og hilst på og absolutt sett, men ingen kommer altså ut i garderoben.

Dette er fordi de ville sjekke om ungene kunne ha bedre av å bli fulgt inn av foreldrene. -Om avskjeden ble mindre voldsom. Siden de har fortsatt med ordningen kan det faktisk virke slik. Vår jente liker i alle fall at en av oss foreldrene kler av og snakker litt om dagen på vegen inn, og så springer hun avgårde når vi kommer inn på avdelingen og ser alle lekene/vennene/de voksne. Hun har nesten ikke tid til å si adjø.

Hvis du synes dette virker rart, ville jeg spurt hvorfor de har det slik, om det er en bevisst tanke bak. For det kan godt hende at dette er noe de gjør for at avskjeden skal bli bedre for barna sin del - ikke for at de er late.

Gjest kaffedama
Skrevet

I barnehagen til sønnen er personalet svært flinke til å møte oss i garderoben både ved henting og bringing. Sønnen min er mye blidere ved levering når det skjer på denne måten. Vi setter stor pris på dette.

Skrevet

Jeg tror at både ungene og vi voksne liker at personalet viser at de ser oss, og spesielt at ungene føler seg sett. I stede for at de selv må oppsøke personalet når de sitter og sladdrer over en kopp kaffe. :kaffekopp: jeg selv føler det er mye lettere å gi beskjeder når personalet er åpent.

vi har gitt beskjed om at de må bli flinkere og i perioder er de det. Men så sklir det ut.

Skrevet

I vår barnehage kommer både voksne og barn og møter oss når vi kommer inn døra om morgenen. Det er veldig koselig, og lillemann kan knapt sitte i ro for å få av seg klær :)

Skrevet

Vi blir også møtt i garderoben ved levering. Jeg kler av og sånn, men personalet møter oss og hilser og får klem osv. Og ved henting kommer de oss i møte og forteller hvordan dagen har vært. Det hører til sjeldenhetene at vi må lete for å finne noen som kan fortelle oss hvordan dagen til de små har vært.

Gjest Purple Haze
Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber, har vi som policy at alle skal møtes i garderoben på morgenen. Det er viktig for barna å bli sett og føle seg velkommen når de kommer i barnehagen.

Foreldrene får også mulighet til å gi beskjeder om det skulle være noe spesielt.

Ved henting har seinvakta ansvar for å ta en liten prat med foreldrene. Da kan vi fortelle litt om hva vi har gjort om dagen, og gi en liten rapport om hva akkurat deres barn har gjort.

For oss er foreldresamarbeid kjempeviktig. Og for å få til et godt samarbeid, er det viktig å kommunisere godt med hverandre. Helst hver eneste dag.

Skrevet

I bhg jeg jobber har det blitt gitt klar beskjed til foreldre at personalet ikke kommer i garderoben og møter barn og foreldre. Dette pga de andre barna som er tilstede da de trenger en voksen hos seg rundt frokostbordet. Hovedgrunnen til at det er valgt å gjøre det sånn er pga måten bhg er bygget på, den er veldig stor og det er større avstander mellom avd og garderobe og da blir de barna som sitter på avd veldig alene når en voksen forsvinner i garderoben. Foreldrene godtar dette og er veldig forståelsesfulle. Vi har ikke fått noen klager enda=) Selvfølgelig møter vi barn i garderoben hvis noen kommer litt seinere og vi er alle voksne tilstede på avd, eller hvis et barn blir veldig lei seg ved avskjed.

Ang hentesituasjonene er det like mye foreldres oppgave å oppsøke personalet. Hvis et barn feks blir hentet litt over kl 16.00 er vi ofte bare en voksen igjen på avd, og da er det ikke lett å holde oversikt på hvem som blir hentet når man samtidig leker med 5 andre barn. Opplever ofte et barn som bare blir hentet uten at foreldre sier ifra, og det er ikke alltid vi har sett at foreldrene har kommet for kanskje vi har vært opptatt med bleieskift, konfliktløsing, gråting etc. Da er det leit når vi teller opp ant barn og ikke finner dette barnet fordi mor/far ikke sa ifra at det har blitt hentet. Så til dere foreldre, er dere misfornøyde si ifra eller godta at det er sånn det er. jeg prøver så godt jeg kan å følge opp barn og foreldre med hvordan dagen har vært o.l i hente situasjoner, men jeg har også ansvar for de barna som enda ikke har blitt hentet.

Skrevet

Vi går gjennom selve barnehagen for å komme i garderoben (litt dum planløsning) og hilser alltid på minst en voksen på veien. På de andre barnehagene vi har hatt barna har det variert noe om vi blir møtt i gangen eller om de hilser skikkelig på barna når vi kommer inn. Men vi har alltid blitt tatt imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...