Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 Har problemer med utleier i Spania Jeg og en annen jente, begge 19 år flyttet i august inn i kjellerleilighet. Utleiren er norsk og bor i huset. Vi betalte hver inn kr 5000 kr i depositum. Husleien var på 700 Euro i måneden og vi lagde avtale på 100 euro i måneden for strøm Vi fikk beskjed om å betale inn husleie på forskudd frem til jul, noe vi gjorde. Vi fikk videre beskjed om at vi kunne betale i norske penger. På den TIDEN var euroen 7,9. Vi betalte inn 14 ooo kr hver. totalt 28 000. I november bestemte jente 1 seg for å flytte ut og dermed kunne jeg ikke bholde leiligheten alene. Vi ga muntlig oppsigelse, noe han godtok. Vi flyttet inn 18 august og 18 desember ble da utflytningsdatoen. Dagen før vi flyttet ut var jeg oppe og snakket med utleieren. Han sa da at han kom til å betale tilbake depositumet med en gang vi hadde vasket ut. I tillegg la han til at vi var de roligste leietagerene han hadde hatt i de ti årene han hadde drevet utleie! 18 desember sier han at han har pengeproblemer, og depositumet kommer i romjula... Depositumet har fortsatt ikke kommet.... Jeg har beholdt alle mailer skrevet med han, og har bevis for avtalen og depositumet og for innbetalingen av depositumet. 5000 kr er mye for en student.. Til slutt ga han svar på mail, at han kunne møte meg og diskutere utbetaling, men at jeg allerede nå måtte være klare over at han IKKE kom til å betale tilbake hele depositumet. I følge han var det fordi euroen hadde steget i kurs... Jeg har tatt en kjapp utregning ved å se på DNB nor sin kurs 18 aug, sep,okt,nov. Til tross for at euroen var over ni i slutten, skulle jeg faktisk bare betalt 13 663 i husleie sammelagt.. Jeg sa at selvfølgelig skulle jeg ha tilbake hele depositumet, og siden det har han vært umulig å få kontakt med... Jeg skrev kontrakt, men denne kontrakten var skrevet på norsk og er nok ikke juridisk gyldig i spania, sånn jeg har forstått det i ettertid?? Vet ikke om dette har relevanse, men mannen var politimann i Norge og er forøvrig kjent i lokalsamfunnet som en "skikkelig ordentlig fyr" Jeg har ikke så stor greie på lover og slikt, men for min del er det da krystall klart at jeg skal ha tilbake depositumet.
hufsa! Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Heia,dep skal jo stå på en sperra konto, som begge har tillgang til men ingen av dere kan ta ut penger utenatt dere begge er tillstede.Så hver gang jeg har flyttet MÅ vi begge gå i banken for å få ut pengene jeg skal ha tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Hei ts det er bra du har alt skriftlig. fyren er tydeligvis fullstendig upålitelig. du skal forlange å få depositumet innen en gitt frist, og fortell ham at du kommer til å ta denne saken videre dersom han ikke ordner opp. Kjenner du en advokat? Det finnes flere advokater som gratis foretar en kjapp vurdering av saken din, søk på nettet.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #4 Skrevet 10. februar 2009 dette er forresten en veldig god sak for tv2 hjelper deg, og i en slik sak kommer han til å bli navngitt. det ønsker han vel neppe dersom han er en respektert mann i lokalsamfunnet her hjemme, og særlig med den bakgrunnen han har... men hvis det går i stå, så er jeg helt sikker på at tv2 tar saken din
Rosalie Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 Husk at norsk husleielov ikke gjelder i Spania...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 Husk at norsk husleielov ikke gjelder i Spania... husk at spansk lov kan være strengere... og dessuten har hun en kontrakt. den er gyldig uansett hvor de oppholder seg, vet du
Gjest Gjest_Kiara_* Skrevet 10. februar 2009 #7 Skrevet 10. februar 2009 husk at spansk lov kan være strengere... og dessuten har hun en kontrakt. den er gyldig uansett hvor de oppholder seg, vet du Nedlatende tone du hadde da! Husk at det som er gyldig etter nosk lov på ingen måte trenger å være gyldig etter spansk lov, og det er spansk lovgivning som gjelder i dette tilfelle. Så en kontrakt trenger dermed ikke å være gyldig dersom de spanske vilkårene for gyldighet ikke er fulgt.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #8 Skrevet 10. februar 2009 Nedlatende tone du hadde da! Husk at det som er gyldig etter nosk lov på ingen måte trenger å være gyldig etter spansk lov, og det er spansk lovgivning som gjelder i dette tilfelle. Så en kontrakt trenger dermed ikke å være gyldig dersom de spanske vilkårene for gyldighet ikke er fulgt. husk at det om er gyldig etter norsk lov fint kan være gyldig etter spansk lov, ogå. En kontrakt er gyldig uansett hvilket land den er utformet i, det skjønner du vel EFTA-domstolen regulerer det du så enkelt kaller "vilkår for gyldighet", og hvor vidt de er fulgt, er det EFTAs regler som avgjør. En kontrakt er uansett en kontrakt. Du trenger ikke gjøre denne saken vanskeligere enn den er, og det du må huske på, dette gjelder ikke spanske statsborgere, men norske...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #9 Skrevet 10. februar 2009 ps: wadjet, skriv heller under ditt eget nick, kiara blir litt.....dumt....
Gjest ts Skrevet 10. februar 2009 #10 Skrevet 10. februar 2009 ps: wadjet, skriv heller under ditt eget nick, kiara blir litt.....dumt.... Jeg har nå sendt mail til forbrukerådet i Norge om saken. Da det her foregår i Spania vet jeg ikke om de kan gi noe svar, men jeg vil prøve å utforske alle mulighetene. Jeg fikk mail av utleier ; dette var det han sa Du får lese gjennom det jeg skrev til deg 20. januar. Det er utgangspunktet. Jeg diskuterer ikke dette på mail. Du kan om du ønsker det ta et møte med meg i morgen,-så kan du få avklart om jeg betaler og evt sum. Du kan også få vite at jeg IKKE kommer til å betale tilbake hele depositumet. Så kan du selv medvirke til å komme til en sum som jeg kan akseptere og du kan akseptere. Og når du da som voksen jente ser på hva dette har ført til for meg og min økonomi så kan du få en liten orientering på det og vurdere hva du vile gjort i min situasjon..... 1) Fikk ikke utleie på sokkelleiligheten før fra midten av mars ( januar +februar+mars ) 3mnd x 700 euro = 2100 euro og omregnet til nok med kurs på 9,00 blir det kr. 18900 i rent tap 2) p.g.a. diverse så få jeg 200 euro mindre pr mnd 3) Jeg sa nei til andre som ville leie på åremål og kunne betale forskudd for 12 mnd ,-p.g.a. at jeg lovet dere leiligheten 4) nye annonser på finn.no med dokumenterte utgifter Vær også ob på at endring av forventede inntekter førte til diverse KOMPLISERTE forhold for oss. Hva det var vedgår deg ikke,-men det var på ingen måte enkelt Noe mer enn det kan jeg ha inntil videre, Det er ikke alt som egner seg å ha nedskrevet..... Hvis du nå vet at du ikke akspeterer mine synspunkter kan du om ønskelig gå til en advokat. Han kan skrive brev til meg i Norge så kan vi evt få det avklart i forliksrådet. det har du som utgangspunkt ikke anledning til men du vil få anledning til det idet jeg kan akseptere en slik avgjørelse. Jeg er forøvrig akkurat kommet tilbake til Spania etter å ha vært hjemme en periode. Jeg skal hjem igjen om mindre enn ca 2 uker og ikke tilbake før i midten av april. Utleier sin økonomi er hans økonomi! Jeg har da på ingen måte noe med å gjøre om han sliter med å finne andre til å leie ut leiligheten. Både juridisk og fair sett har jeg da ikke noe med hans pengeproblemer? Jeg forstår ikke at dette er mulig?
Gjest Gjest_Kiara_* Skrevet 10. februar 2009 #11 Skrevet 10. februar 2009 Først; jeg er ikke Wadjet Nå sliter jeg litt med å forstå sammenhengen ts, du skriver at dere flyttet inn i august og ut i desember, men mail fra huseier henviser på leie i jan/feb/mars? Har dere oppsigelsestid som ikke er fullført, og at det er derfor dere må betale husleie?
Gjest TittTitt Skrevet 10. februar 2009 #12 Skrevet 10. februar 2009 Åh herregud, høresjo helt sykt ut. Har du ingen voksne som kan hjelpe deg med dette? Jeg hadde gått videre med dette for lenge siden jeg. Jeg hadde gått til en advokat eller noe. Du skal jo ha mulighet til å henvende deg til advokater som har med slike ting og gjøre - gratis!
Gjest ts Skrevet 10. februar 2009 #13 Skrevet 10. februar 2009 Først; jeg er ikke Wadjet Nå sliter jeg litt med å forstå sammenhengen ts, du skriver at dere flyttet inn i august og ut i desember, men mail fra huseier henviser på leie i jan/feb/mars? Har dere oppsigelsestid som ikke er fullført, og at det er derfor dere må betale husleie? Jeg og jente 1 betalte husleie fra 18 august til 18 desmember på forskudd. Begynnelsen av november ga vi muntlig oppsigelse, han sa at 18 desmember da ble utflyttningsdatoen. Jeg HAR fullført oppsigelse tiden og oppfyller kravene for å få tilbake depositumet. Jeg er like forvirret som deg, når det gjelder at han mener jeg IKKE har rett på depositum. Han begrunner det med de punktene han skrev i mailen.
Toffee Skrevet 10. februar 2009 #14 Skrevet 10. februar 2009 huff, har vært borti noe lignende. Skulle flytte ut siden jeg og kjæresten ville flytte inn i egen leilighet. Kontrakten var bindende i 1 år, men tilbød meg å betale for annonse på finn og dekke utgiftene det ville koste. Det var helt greit for huseier. Etterhvert begynner hun å sende meg mail, hun hadde sett annonsen på finn, og syntes det var helt forkastelig at det var dobbeltseng i rommet jeg leide, det ville jo få folk til å tro at 2 stykker kunne på på rommet! (Det er et kollektiv det er snakk om, med fire soverom totalt). Hun sa også at hun var nødt til å godkjenne den nye leietakeren, noe jeg selvfølgelig viste forståelse for. Da jeg hadde funnet en potensiell leietaker som virket som en kjekk jente, sendte jeg mail til huseier og spurte om jeg skulle sette opp et møte for dem i leiligheten. Fikk da svar tilbake om at hun ville møte MINST tre kandidater før hun bestemte seg. All mailingen frem og tilbake tok tid, og det var tilsutt bare tre uker igjen før jeg skulle flytte inn i ny leilighet. Hun fikk møte den første kandidaten jeg fant, og jommen klaffet det ikke. Jeg slapp å finne to til, så avtalen var nesten i boks. Det eneste som manglet var å skrive under på kontrakten, slik at jeg ikke lenger sto som leietaker. Jeg fikk på ny mail av henne, der hun skrev at alt dette "styret" hadde kostet henne masse penger. Hun bodde nemlig i Sverige og fikk litt reisevei, leiligheten var i Oslo. Jeg tilbød meg å betale reisekostnadene, og det var greit. Etterhvert tok hun kontakt på ny, denne gangen for mer penger. Etter å ha bodd på rommet i et halvt år, mente hun at det var såpass slitasje at jeg måtte betale for det og. Rommet var helt nyoppusset, og jeg var veldig forsiktig mens jeg bodde på det. Hang ingenting opp på veggene, og var obs på å ikke lage riper i parkett eller på murvegg. Jeg sa at det ikke var snakk om å betale for "naturlig" svinn, etter et halvt år er det begrenset hvor mye et rom taper seg. Hennes argument da var at jeg hadde laget HULL i veggen da jeg hang opp feste til gardin. Rommet hadde gjenboeret, og det fantes ikke noe oppheng fra før av da rommet var nyopppusset. Hullene var nesten ikke synlige, og rullgardinfestet hadde jeg tenkt til å la henge igjen. Hun la igjen en beskjed på telefonsvareren min der hun sa at hun syntes det var merkelig at jeg ville flytte ut, rommet var jo helt nyoppusset og at jeg i bunn og grunn var utakknemmelig. Hun var sterkt følelsesmessig bundet til leiligheten, og ikke helt "riktig" i hodet. Flere ganger kom venninner og familie av henne innom leiligheten, bare for å "se" hvor fin den hadde blitt, men det var tydelig at det ikke var den eneste grunnen til at de kom innom. Tiden rant ut, og da det bare var en uke igjen måtte jeg bare bli ferdig med den gamle leiligheten. Huseier nektet fortsatt å skrive under på kontrakten, så det endte med at jeg måtte betale meg ut. Det endte med at jeg måtte betale reisekostnader, hotellopphold ett døgn, 1000 kr i smøring og la rullgardinen (2700,- siden jeg måtte få en fire m lang spesialsydd) henge igjen... Det skal legges til at dette var den eneste muligheten jeg hadde der og da, da det var jeg som brøt kontrakten og det ikke var noe oppsigelsestid.
Varsia Skrevet 10. februar 2009 #15 Skrevet 10. februar 2009 Jeg og jente 1 betalte husleie fra 18 august til 18 desmember på forskudd. Begynnelsen av november ga vi muntlig oppsigelse, han sa at 18 desmember da ble utflyttningsdatoen. Jeg HAR fullført oppsigelse tiden og oppfyller kravene for å få tilbake depositumet. Jeg er like forvirret som deg, når det gjelder at han mener jeg IKKE har rett på depositum. Han begrunner det med de punktene han skrev i mailen. Ja men kjære deg, få rævva i gir. Denne mannen sier svart på hvitt at han ikke akter å gjøre noe som helst med mindre du tilbyr deg å godta mindre enn depositumet, og at du får gå via advokat hvis du ikke er med på det. Så da gjør du det, går via advokat! Men vær effektiv, nytter ikke å klage over hvor teit utleieren er, ja, han er enormt teit, men å si det gir deg ikke pengene tilbake. Gå til advokat, forbrukerrådet i Norge kan vel neppe hjelpe deg i det hele tatt. Vil tro du har rett på fri rettshjelp. Det nytter ikke om du så har hele loven på din side - du må få HJELP fra noen som kan dette, og ikke meningsløse råd fra oss kjerringer her inne. Vi kan ikke overtale utleieren noe mer enn du kan. Forøvrig en utrolig mail du fikk fra han. Hans økonomiske problemer er da søren meg ikke ditt ansvar! At han har havnet i et økonomisk uføre og syns det er økonomisk vanskelig å leie ut denne leiligheta i hytt og gevær er nå hans egen sak, og greier han ikke å håndtere det, får han selge leiligheta si. Makan!
Gjest ts Skrevet 10. februar 2009 #16 Skrevet 10. februar 2009 Han sa selv i mailen, at godtok jeg ikke dette fikk jeg gå til advokat.. Å gå til advokat og få en vurdering av saken min er lett, å betale for advokat derimot...Tror ikke jeg kan få fri rettshjelp i Norge akkurat, da denne saken forgår i Spania, men den foregår i en av de "norske koloniene" der nede. Hvis jeg bare kunne betalt for advokat... Jeg har tatt kontakt med forbukerådet, så jeg får vente på svar.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #17 Skrevet 10. februar 2009 Du har krav på depositum tilbake også etter spansk lov forutsatt at leiligheten var i ok stand da du flyttet ut i forhold til inn. Utleier kan heller ikke trekke husleie fra, selv om han mener du burde ha betalt mer (jeg ser at du har regnet ut at det ikke er tilfelle).
Frey Skrevet 10. februar 2009 #18 Skrevet 10. februar 2009 Det er mulig dette kan avgjøres i Norge hvis dere begge er norske statsborgere med folkeregistrert adresse her.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 10. februar 2009 #19 Skrevet 10. februar 2009 Uansett hva slags land dere begge kommer fra, bor i eller lignende er det avtalen dere i mellom som dere i utgangspunktet var enig i som gjelder. Han godtok utflyttelsesdato etter muntlig oppsigelse den 18.12. Dermed er ethvert husleiekrav etter denne dato helt usaklig. Han lovet å betale ut depositumet ved utflytting, at han senere kommer på alt mulig rart mellom himmel og jord er brudd på hans egen avtale. Dersom han ønsket å reservere seg mot kurssvingninger burde han ikke godtatt verken husleie eller depositum innbetalt i norske kroner. Slik det er nå har han gitt fra seg all sikkerhet for risiko på dette feltet til dere, dermed må han også bære dette tapet. Hvis denne mannen hadde vært i nærheten av seriøs hadde han FOR LENGE SIDEN betalt ut den delen av depositumet som ingen av dere er uenig om, nemlig det han ønsker å betale. Dermed hadde han gitt dere muligheten til å se om det var verdt å gå til krig for resten. Mest sannsynnlig har han ikke fem flate øre å betale depositum med og nå dikter han opp utlegg til å trekke i depositumsbeløpet. Han sier selv at det eneste han vil godta er dom i forliksrådet - så forbrukerråd og annet mildere er bare uthaling av tiden. Skriv et brev til han der du vedlegger en faktura (utfyllt giro) for depositumbeløpet med forfall på og gjør han oppmerksom på at etter forfall vil det påløpe rente og andre kostnader ved inndrivelse. Dersom han fortsatt ikke har betalt innen fristen (7 dager er passe) så kontakter du namsmannen og ber han hjelpe deg med resten. Det bør ikke være nødvendig med advokat når du gjør det på denne måten.
Rosalie Skrevet 10. februar 2009 #20 Skrevet 10. februar 2009 Har dere noe skriftlig på at oppsigelsen er godtatt med utflyttelsesdato 18. desember?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå