Kiyo Skrevet 10. februar 2009 #1 Skrevet 10. februar 2009 For et par dager siden var jeg en liten tur ut på kvelden og la merke til at det sto en bil parkert med to hunder innelåst ved nabobygget mitt. Det var flere minusgrader ute og jeg vet ikke hvor lenge bilen hadde stått der. Jeg kjente på panseret om bilen fortsatt var varm, noe den ikke var. Om alle biler blir varme på panseret vet jeg ikke, har null kunnskap om biler men tenkte det ville være verdt et forsøk. Jeg ble urolig for hundene, ingen har godt av å sitte i en kald bil over ukjent tid. Tenkte først på å kontakte eieren men det var lettere sagt en gjort da det var snakk om rundt 12 leiligheter i det bygget og å ringe på til alle de ville vært til stor bry for alle som ikke har noe å gjøre med hundene. Så jeg gikk hjem for å hente mobilen min og tenkte jeg kunne ringe politiet for å få høre om det var noe de/jeg kunne gjøre for hundene. Jeg gikk ut igjen og så at bilen hadde kjørt mens jeg var borte (tok vel rundt 2 min siden jeg spurte samboeren min om han viste noe om hva man skal gjøre i slike situasjoner) Så det ble ikke noe av det å ringe til politiet. Jeg er usikker på hva jeg kunne ha gjort i denne situasjonen. Vet at det er flere ting man kan/skal gjøre når man kommer over hund innelåst i bil på sommeren, men gjelder det samme på vinteren?? Hunder tåler kulde bedre enn varme men kan man etterlate en hund innelåst i en bil uansett årstid? Har sjekket på nett men finner kun svar ang hund i bil om sommeren. Noen av dere som vet hva som gjelder og hva som er rett og galt i situasjoner som dette?
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. februar 2009 #2 Skrevet 10. februar 2009 Vanskelig det her, fordi det er så avhengig av hunden. Og ikke minst hvor lenge den har vært låst inne. Når det er kaldt ute blir metall veldig fort kaldt, så jeg tviler på at du kan vurdere hvor lenge bilen har stått der basert på hvor varmt panseret er. Uansett kan enkelte hunder trives godt ute i mange minusgrader, hunden vår ligger gjerne ute hele dagen uansett hvor kaldt det er. Han er vandt til det, andre er det ikke. Han er også av typen som blir veldig stresset av å komme inn på nye steder, så ofte er det bedre at han blir liggende i bilen som han slapper av i, istedet for å bli dratt med inn på nytt sted for en kort stund. Jeg ville nok sjekket bilen igjen etter en stund for å se om den fortsatt var der, for så å eventuelt ringe politiet. Om ikke annet kan det jo hende at de kan spore opp bilnummeret og ringe eieren, ikke sikkert de rykker ut for en hund i bil så lenge hunden ser ut til å være i god stand.
Gjest gjest_html Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Dette er en av de situasjonene hvor jeg skulle ønske vi hadde en Norsk versjon av SPCA, de har autoritet til å fjerne dyr fra situasjoner de syes er uakseptable, og eieren må betale for oppholdet i hundegården etterpå, i enkelte situasjoner kan de anmelde eiere eller krever at eierne ikke får anskaffe seg dyr igjen. Om du ser på National Geographics Channel kan du se arbeidet deres, på varme dager kan det være nok med 10 minutter i en lukket bil for å drepe en hund, så det har verdt situasjoner hvor vinduene har blitt knust og bilen brutt opp for å redde dyret. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men om jeg hadde bodd i England hadde jeg ringt til SPCA.
Gjest Wind Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Nå er det litt forskjell på varme og kulde, da, da mange hunder fint kan sitte ute i 20 minus i timesvis, og bare storkose seg. Svært få hunder trives like godt ute i 30 grader, eller innelåst i en varm bil uten lufting.
pusla Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Det kommer nok veldig an på hunden og hva den er vant til/tåler av kulde. Vår hund (golden) ligger gjerne lenge ute nå i kulda og han trives godt i bilen. Så nå om vinteren tar vi han gjerne med og lar han ligge i buret mens vi er i butikken el.l. Ingenting som tyder på at han tar noen skade av det. På sommren derimot, er vi mye mer påpasselige og tar han ikke med oss i bilen når det er varmt.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2009 #6 Skrevet 12. februar 2009 Jeg vet min tanke når jeg ser slikt er å ringe Falken. Hvor jeg har det fra, aner jeg ikke. Alt jeg vet sikkert, er at de henter opp "løshunder" som har stukket fra hjemmefra e.l. De gjorde iallefall det før, og så måtte eieren betale hunden ut. 1500 kr eller noe i den duren. Og mener jeg har plukket opp en plass at de kan ta ut hunder av bilen dersom de mener hunden har vært der uforsvarlig lenge. Så det kan jo muligens være en idè å ringe dem. Jeg kan ta helt feil, men verste som skjer er at de fniser litt av deg. Mener også å ha hørt at man selv, ifølge en lov en plass, kan gjøre det som du ser nødvendig om hunden er i fare. Ser du en hund som nesten kveles i varmen i en bil, har du loven på din side til å f.eks knuse bilvinduet å få den ut. Men alt jeg skrev nå er bare ting jeg har i hodet, har ikke sjekket opp noen av dem. Kanskje lurt å gjøre det før du knuser vinduer, selv om jeg ikke hadde nølt.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Mener man hunden er i far har man rett til å knue vindue på bilen for å berge hunden. Jeg er en ivrig hunde eier og utstiller og mange jeg kjenner har nød hammer i bila i tilfelle det oppstår noe som dette
Gjest Wind Skrevet 12. februar 2009 #8 Skrevet 12. februar 2009 Mener man hunden er i far har man rett til å knue vindue på bilen for å berge hunden. Jeg er en ivrig hunde eier og utstiller og mange jeg kjenner har nød hammer i bila i tilfelle det oppstår noe som dette Tenkte ikke over hva du skrev, først, så lurte på om folk trente hundene opp til å slå seg ut med hammer hvis de ville ut av bilen. Men skjønner jo selvsagt hva du mente, nå når hjernen min har kommet tilbake. Smart! Ellers finner man vel alltids en stein eller lignende.
Hilde Christina Skrevet 13. februar 2009 #9 Skrevet 13. februar 2009 Jeg vet min tanke når jeg ser slikt er å ringe Falken. Hvor jeg har det fra, aner jeg ikke. Alt jeg vet sikkert, er at de henter opp "løshunder" som har stukket fra hjemmefra e.l. De gjorde iallefall det før, og så måtte eieren betale hunden ut. 1500 kr eller noe i den duren. Og mener jeg har plukket opp en plass at de kan ta ut hunder av bilen dersom de mener hunden har vært der uforsvarlig lenge. Så det kan jo muligens være en idè å ringe dem. Jeg kan ta helt feil, men verste som skjer er at de fniser litt av deg. Jobbet i Falck og om det er i Oslo er det Viking du skal ringe. Om de gjør noe med det når huden er innelåst tviler jeg veldig sterkt på, hørte aldri noe om det. Jeg ville ringt motorvognregisteret og ringt eieren. først, før jeg evt. ringte politi.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #10 Skrevet 13. februar 2009 Vanskelig det her, fordi det er så avhengig av hunden. Og ikke minst hvor lenge den har vært låst inne. Når det er kaldt ute blir metall veldig fort kaldt, så jeg tviler på at du kan vurdere hvor lenge bilen har stått der basert på hvor varmt panseret er. Uansett kan enkelte hunder trives godt ute i mange minusgrader, hunden vår ligger gjerne ute hele dagen uansett hvor kaldt det er. Han er vandt til det, andre er det ikke. Han er også av typen som blir veldig stresset av å komme inn på nye steder, så ofte er det bedre at han blir liggende i bilen som han slapper av i, istedet for å bli dratt med inn på nytt sted for en kort stund. Jeg ville nok sjekket bilen igjen etter en stund for å se om den fortsatt var der, for så å eventuelt ringe politiet. Om ikke annet kan det jo hende at de kan spore opp bilnummeret og ringe eieren, ikke sikkert de rykker ut for en hund i bil så lenge hunden ser ut til å være i god stand. Spørs hvilken rase det er. Noen hunder sover ute om vinteren.
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. februar 2009 #11 Skrevet 13. februar 2009 Det er selvfølgelig sant. Allikevel ville jeg nok ha sjekket igjen, spesielt hvis dette var i et trafikert område. Ikke bare kulde som kan skade hunder alene i en bil.
Gjest Revenka Skrevet 13. februar 2009 #12 Skrevet 13. februar 2009 Vår hund (berner sennen) koser seg i bilen om han får være med. Han vil heller være med og vente i bil enn å være alene hjemme. Han har ikke noe problem med å være flere timer i bil, selv på vinteren. Om sommeren trener vi en uke i skogen, og da bor han i bilen. Nå må jeg føye til at jeg har vett i hodet og sørger for at hunden har det bra både sommer som vinter.
Mari Y Skrevet 19. juli 2018 #13 Skrevet 19. juli 2018 Gammelt innlegg, men her boer man rett og slett foelge Mattilsynets oppfordringer: https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/rad_om_dyrevelferd/ikke_etterlat_hunden_i_varm_bil.5028
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå