Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst, til vanlig har jeg og samboeren min et utrolig godt forhold, og vi vet begge at det skal bli oss to. Men vi har endel kneiker å komme oss over først tror jeg.

Han er veldig usikker på meg, og føler at han må holde oversikt og kontroll over alt jeg foretar meg. Går gjennom mobilen min og krevde å få passordet slik at han kunne sjekke både mailen min og facebook.

Jeg gjør ingenting galt,verken flørter med andre eller noe sånt. Og har ingen planer om å gjøre noe sånt heller. Men føler meg kvalt og overvåket.

Situasjonen som var ikvell, var den at jeg hadde endret passordet, så da jeg skulle legge meg på sofaen for å sove middagshvil ble han i hundre borti sofaen, krevde at jeg skulle våkne for å endre passordet slik at han kom seg inn.

Dette orket jeg ikke, men da jeg våknet noen timer senere endret jeg det, da våknet han og ble helt vill, han trodde jeg drev å slettet noe han ikke burde se (noe jeg ikke gjorde.)

Så satt han igang med en hel etterforskning av facebook`en min, og på utboksen fant han en melding som jeg hadde svart på av en kollega.

Helt vanlig daglidags a`la når er du tilbake på jobb? (jeg har vært sykemeldt).

Da tiltet det for samboeren min, pga at jeg har lovet å ikke ha kontakt med denne mannen siden jeg har rotet med ham på en jobbfest for et år siden (før jeg og sambo møttes).

Jeg har prøvd å forklare ham at jeg synes han er urimelig som mener at jeg ikke kan ha en daglidags kontakt med kollegaer av meg. Og venner av det mannlige kjønn og for den saks skyld. Men det siste han gjorde nå før han slamra igjen romdøra og la seg var at "om jeg fortsatte med sånt så kunne jeg vente meg konsekvenser.."

er så frustrert, vet ikke hva jeg skal gjøre?? :tristbla:

Er jeg urimelig? burde jeg la ham gjøre alt dette? eller skal jeg ha "baller" nok til å ikke finne meg i det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke finn deg i det!

Lar du ham holde på sånn blir det bare verre. Han må lære seg å stole på deg. Du kan jo ikke bestemme hva andre skal skrive til deg?

Et forhold består bl.a. av gjensidig tillit. Du har ikke gjort noe som gir han grunn til ikke å ha tillit til deg?

Han sliter antagelig med dårlig selvbilde. At han truer deg kan være et tegn på det. At han er sjalu på noe du gjorde før du møtte ham bør han jo ikke være!

Spør ham om han sliter med dårlig selvtillit, og hva dere kan gjøre for at det skal bli bedre. Men du finner deg ikke i å bli overvåket og mistenkeliggjort.

Lykke til!

:hug:

Skrevet
Ikke finn deg i det!

Lar du ham holde på sånn blir det bare verre. Han må lære seg å stole på deg. Du kan jo ikke bestemme hva andre skal skrive til deg?

Et forhold består bl.a. av gjensidig tillit. Du har ikke gjort noe som gir han grunn til ikke å ha tillit til deg?

Han sliter antagelig med dårlig selvbilde. At han truer deg kan være et tegn på det. At han er sjalu på noe du gjorde før du møtte ham bør han jo ikke være!

Spør ham om han sliter med dårlig selvtillit, og hva dere kan gjøre for at det skal bli bedre. Men du finner deg ikke i å bli overvåket og mistenkeliggjort.

Lykke til!

:hug:

Det var ikke det at han ble sint pga at han hadde skrevet til meg, men dèt at jeg hadde svart. Jeg svarte av ren høflighet.

Har aldri gjort noe som skulle tilsi at han skulle ha grunn til å mistro meg så inderlig.

Har prøvd å snakke med ham om det, og forklaringen han gir er at han aldri hadde trodd at en "mann som han" skulle få ei så "nydelig og fantastisk dame som meg". Han mener at jeg er langt over hans "klasse" og klarer ikke å se at jeg ikke mener det samme.

Får jo litt vondt i meg pga at han skal slite med så vonde følelser, men kjenner at jeg begynner å bli sliten av å bli mistenkeliggjort og overvåket til enhver tid..

Nå kan jeg ikke engang legge meg i senga mi å sove pga at han har låst romdøra...

Skal på jobb imorgen klokken 08 og... :forvirret:

Skrevet

Ærlig talt, finner du deg i at samboeren din krever å sjekke mail, facebook og mobilen din? Hadde typen min så mye som nevnt det hadde jeg eksplodert, jeg hadde ALDRI godtatt dette. Hadde jeg tatt han i sjekke mobilen min så hadde det blitt månelyst, det er total krenkelse av privatlivet og, og det at han krever å ha tilgang til alt dette er faktisk psykisk mishandling.

Varselslampene mine ringer her TS, slike kontrollerende menn blir ofte mye mer kontrollerende enn å "bare" sjekke eposten din :(

Skrevet
Det var ikke det at han ble sint pga at han hadde skrevet til meg, men dèt at jeg hadde svart. Jeg svarte av ren høflighet.

Har aldri gjort noe som skulle tilsi at han skulle ha grunn til å mistro meg så inderlig.

Har prøvd å snakke med ham om det, og forklaringen han gir er at han aldri hadde trodd at en "mann som han" skulle få ei så "nydelig og fantastisk dame som meg". Han mener at jeg er langt over hans "klasse" og klarer ikke å se at jeg ikke mener det samme.

Får jo litt vondt i meg pga at han skal slite med så vonde følelser, men kjenner at jeg begynner å bli sliten av å bli mistenkeliggjort og overvåket til enhver tid..

Nå kan jeg ikke engang legge meg i senga mi å sove pga at han har låst romdøra...

Skal på jobb imorgen klokken 08 og... :forvirret:

Du må jo få lov til å svare når noen har sendt deg melding!

Og det med at han tror du er for bra for ham, er jo et typisk tegn på at han har dårlig selvtillit!

Ikke la sjalusien hans styre forholdet!

Skrevet

Desverre er jeg helt enig i dette, og sørgelig nok vet jeg det av erfaring..:

Varselslampene mine ringer her TS, slike kontrollerende menn blir ofte mye mer kontrollerende enn å "bare" sjekke eposten din

Skrevet
Varselslampene mine ringer her TS, slike kontrollerende menn blir ofte mye mer kontrollerende enn å "bare" sjekke eposten din

Hey, du stjeler innlegget mitt :skratte:

Skrevet

Var tidligere sammen med èn som var like kontrollerende.. det endte med fysisk mishandling tilslutt...Gikk med voldsalarm i et år etterpå.

Men tror ikke min nåværende samboer er kapabel til å gjøre meg noe vondt på den måten.

Egentlig _hater_ jeg at han går inn og sjekker alt mulig, vil på en måte ha "mitt" som han ikke trenger å snoke i. Jeg gjør jo ingenting galt uansett. Nettet er mitt fristed føler jeg, og nå ødelegger han det.

I tillegg har han ødelagt natta mi òg.. har måttet tilbringe natta på sofaen jeg..

Noen ideer på hva jeg kan si til han for at han skal forstå uten å ta det ille opp?

Skrevet

Nei her er det ikke du som er urimelig.

[quote name='LitaPia' date='10.02.2009 (07:28) ' post='6551942'

Noen ideer på hva jeg kan si til han for at han skal forstå uten å ta det ille opp?

Skrevet
Var tidligere sammen med èn som var like kontrollerende.. det endte med fysisk mishandling tilslutt...Gikk med voldsalarm i et år etterpå.

Men tror ikke min nåværende samboer er kapabel til å gjøre meg noe vondt på den måten.

Nei det er godt mulig at dette ikke ender med fysisk mishandling, men tar du virkelig sjansen på å vente å se? Uansett er psykisk mishandling like ille. Samboeren din har et stort problem, og det må han få hjelp med. Han kommer nok til å ta det ille opp uansett hvordan du tar det opp, det viktigste er at du viser at du mener alvor.

Du kan ikke fortsette la han holde på sånn her, du gir han jo faktisk lov til å kontrollere livet ditt ved å ikke sette ned foten. Jeg ville gardert meg med ei venninne og tatt en prat med sambo. Hvis det ender med urimelig oppførsel, så tar du med bagen og drar til venninna di. Det er viktig at man viser både med ord OG handling at man mener alvor.

:klem:

Skrevet

One word:

LØP!!!!!

I og med at du har vært i et dysfunkjonelt forhold før, tror jeg at du ikke helt klarer å forstå hvor urimelig det er at man skal ha passordene til kjæresten. En ting er hvis det er delt pc og sånn, men han OVERVÅKER deg jo!!!

Dette er ikke, tro meg, et forhold du ønsker å være i.. Det finnes så mye bedre der ute.. Han kommer ALDRI til å slutte å kontrollere deg!!

Skrevet
Først og fremst, til vanlig har jeg og samboeren min et utrolig godt forhold, og vi vet begge at det skal bli oss to. Men vi har endel kneiker å komme oss over først tror jeg.

Han er veldig usikker på meg, og føler at han må holde oversikt og kontroll over alt jeg foretar meg. Går gjennom mobilen min og krevde å få passordet slik at han kunne sjekke både mailen min og facebook.

Jeg gjør ingenting galt,verken flørter med andre eller noe sånt. Og har ingen planer om å gjøre noe sånt heller. Men føler meg kvalt og overvåket.

Situasjonen som var ikvell, var den at jeg hadde endret passordet, så da jeg skulle legge meg på sofaen for å sove middagshvil ble han i hundre borti sofaen, krevde at jeg skulle våkne for å endre passordet slik at han kom seg inn.

Dette orket jeg ikke, men da jeg våknet noen timer senere endret jeg det, da våknet han og ble helt vill, han trodde jeg drev å slettet noe han ikke burde se (noe jeg ikke gjorde.)

Så satt han igang med en hel etterforskning av facebook`en min, og på utboksen fant han en melding som jeg hadde svart på av en kollega.

Helt vanlig daglidags a`la når er du tilbake på jobb? (jeg har vært sykemeldt).

Da tiltet det for samboeren min, pga at jeg har lovet å ikke ha kontakt med denne mannen siden jeg har rotet med ham på en jobbfest for et år siden (før jeg og sambo møttes).

Jeg har prøvd å forklare ham at jeg synes han er urimelig som mener at jeg ikke kan ha en daglidags kontakt med kollegaer av meg. Og venner av det mannlige kjønn og for den saks skyld. Men det siste han gjorde nå før han slamra igjen romdøra og la seg var at "om jeg fortsatte med sånt så kunne jeg vente meg konsekvenser.."

er så frustrert, vet ikke hva jeg skal gjøre?? :tristbla:

Er jeg urimelig? burde jeg la ham gjøre alt dette? eller skal jeg ha "baller" nok til å ikke finne meg i det?

Huff og huff! Se varseltrekanten!!!

Jeg er på vei nå til å forlate min mann som jeg har vært gift med i mange år. Vi har barn sammen også. Han er som din sambo. Bare at det tilta helt for han og han ble innlagt på psykiatrisk med paranoid psykose. Samboeren din høres ikke frisk ut! Man kan bare ikke oppføre seg sånn! Hvis han ikke UMIDDELBART endres seg, må du tenke deg om GODT. Ikke kom i min situasjon, der du er gift og har barn med en amnn som skal kontrollere deg 24/7.

Vi damer finner oss i alt formye. Jeg har i hvert fall ikke vært flink til å sette grenser for meg selv. Husk at du også skal leve et godt liv. Det gjør man ikke når man blir overvåket.

Jeg ønsker deg masse lykke til. Tenk deg om!

Skrevet
One word:

LØP!!!!!

I og med at du har vært i et dysfunkjonelt forhold før, tror jeg at du ikke helt klarer å forstå hvor urimelig det er at man skal ha passordene til kjæresten.

Dette er ikke, tro meg, et forhold du ønsker å være i.. Det finnes så mye bedre der ute.. Han kommer ALDRI til å slutte å kontrollere deg!!

:enig: Jeg har vært i et slikt forhold selv, og det ble i grunn bare værre og værre. Jeg var psykisk nedbrutt og null begrep om hva som var rett og galt, for han var da en mester i å få alt til å føles som min feil. Når man er i slike forhold så mister man seg selv, selvbildet forsvinner og man prøver å rettferdiggjøre oppførselen til mannen. Du tenker sikkert at så lenge han ikke slår, så er det "greit". Du har blitt slått før og tenker kanskje at ALT er bedre enn å bli fysisk mishandlet, og glemmer at psykisk mishandling er minst like farlig.

Skrevet

Har ikke erfaring fra slikt forhold selv, med dette skal du ikke finne deg i!!

Du bør skifte passord på alt du har og ikke legge fra deg mobilden slik at han bare kakn ta den og sjekke den. ALLE har rett til privatliv, også for samboeren, og dette er ikke normalt!

Hvis han ikke takler dette, er det et tydelig tegn på hvilken framtid du går i møte ved å fortsette forholdet med han,

Hører du ikke selv hvor urimelig det er at HAN låser ut DEG fra soverrommet fordi han ikke får lese dine PRIVATE meldinger, og kontrollere deg??

Det er IKKE du som har gjort noe galt!!!

:klemmer:

Lykke til!

Gjest Gjest_Nemo_*
Skrevet

Har lyst å sitere Kosemose, som skrev følgende i en annen tråd:

Ting som "du er altfor god for meg" er bare koketteri og en simpel måte å la deg ta støyten for hans manglende ryggrad.

Eksen min hadde de samme 'vonde' tankene, og brukte dette som et av mange midler til å rettferdiggjøre sin sykelige kontrolltrang. Enkelte er mestre til å utnytte andres medlidenhet, og det kan virke som om du desverre har møtt en av dem.

Det henger ikke på greip, gjør det vel? At han skal behandle deg respektløst på grunn av at du er 'bedre' enn han? Det er nok heller motsatt, mennesker som føler de har rett til å kontrollere og overstyre andre mener de er overordnet den de kontrollerer.

Ønsker du å ha en overordnet kjæreste?

Skrevet

Nei, du er ikke urimelig, det er det han som er. Og ikke fordi han reagerte på at u svarte, men fordi han i utgangspunktet krever å ha tilgang på å sjekke.

Som alle andre sier, dette er IKKE normalt.

Jeg kan sånnsett passordet på min manns profil på pc'n, og han kan min, det er bare blitt sånn etter noen år, og telefon hjem "kan du sjekke en gammel mail for meg, jeg trenger et telefonnummer..." men vi sjekker da ikke! Mobilens hans og min ligger rundtom i huset, men det er da ikke neo vi blar gjennom! Hadde han krevd det, så hadde jeg reagert ja.

Det er ikke normalt å kontrollere partneren på den måten, og han behandler deg nedlatende og som en mindreverdig person. Det fortjener du ikke.

Sier som andre har sagt: LØP!

Skrevet

Hva blir det neste? Sms'er og telefoner hele tiden mens du er hos venninner. Tar tiden på deg fra du går fra jobb og til du er hjemme, med kryssforhør hvis du er forsinket. Forhør om hvorfor du snakket så lenge med gutten i kassa på Rimi osv. samt at han er sikker på at du flørtet med trikkeføreren.

Dere har sikkert et godt forhold i de periodene hvor han føler at du ikke har noe å skjule for han. Og husk, dette går kun på hva han føler, du trenger ikke å ha skjult noe som helst - det holder at han føler at du gjør det. Han må ha kontroll over deg, og jeg tror dessverre det samme som i sitatet fra Kosemose at det med "du er alt for god for meg" er noe tillært for å ta brodden av det han gjør mot deg. Tenk deg å leve sånn i maange år fremover da, når og hvor lang tid skal han bruke på å bli sikker på deg og hvor lenge skal du finne deg i å bli mistenkeliggjort før HAN føler seg trygg på deg.

been there, og fløy rimelig fort derfra men ikke fort nok...

Skrevet

Dette må du ta tak i, hvis du skal ha et trygt og respektfullt forhold med denne mannen. Men det er ingenting du kan gjøre for å unngå at han tar det ille opp. Han kommer garantert til å ta det ille opp, for han VIL ha kontroll over deg, med alle tenkelige midler.

Allerede driver han med:

Manipulering - "Jeg har blitt såret, du må ha medfølelse med meg og slutte å forvente å bli respektert og vist tillit."

Trusler - "det kommer til å få konsekvenser..."

Avvisning - låser deg ute fra soverommet

Sinne

Fremtidig vold når disse teknikkene ikke fungerer, er en reell fare. Jo lenger han får holde på med sine forvridde meninger om hva han har rett til i forholdet, jo større er nok sjansen for at det går så langt. Det blir mer og mer inntrodd i ham at dette er en normal måte å leve på.

Fortell ham at en nydelig og fantastisk dame som deg ikke trenger å finne seg i å bli behandlet med mistenksomhet, kontroll og frihetsberøring. Du har ikke gjort noe galt det året han har sjekket deg, og det får han ta som nok bevis, for du vil ikke ha det slik i fortsettelsen. Gjør det klart at han mister deg hvis han ikke lærer seg å håndtere sjalusien og mistenksomheten sin på en bedre måte.

At du har falt for en sjalu og voldelig fyr før, er dessverre et faretegn for deg, det kan bety at du ikke har så gode instinkter på å oppdage slikt i tide, kanskje har menn med slike egenskaper noe til felles med menn som har vært forbilder for deg fra tidligere? Uansett er dine grenser for hva man skal finne seg i flyttet. Du bør diskutere dette med noen som står deg nær, som du har tillit til, og som ikke lever med samme problemstilling, så de kan hjelpe deg å stå stødig mot hans forsøk på å gjenvinne herredømme over deg, og lære deg hva som er mer normal hensyntagen til partner.

Lykke til, du fortjener å bli behandlet ordentlig!

Skrevet

Jeg tror kjæresten din heller skal ta å bli sammen med hun er inne i en annen tråd som også ønsker å kontrollere kjærestens fb.

Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt kan mene at de har rett til å kontrollere partneren sin på denne måten. Så bare fordi du er pen så er du mindre til å stole på altså? Det er jo faktisk en konklusjon man kan trekke ut i fra hans begrunnelse.

Mannen min har faktisk alle mine passord og kan teoretisk sett logge seg inn hvor og når han vil. Men jeg vet også at han ikke gjør det, fordi han stoler på meg og ønsker ikke å ha noen man må kontrollere, men heller å ha en likestillt partner.

Skrevet
Ærlig talt, finner du deg i at samboeren din krever å sjekke mail, facebook og mobilen din? Hadde typen min så mye som nevnt det hadde jeg eksplodert, jeg hadde ALDRI godtatt dette. Hadde jeg tatt han i sjekke mobilen min så hadde det blitt månelyst, det er total krenkelse av privatlivet og, og det at han krever å ha tilgang til alt dette er faktisk psykisk mishandling.

Varselslampene mine ringer her TS, slike kontrollerende menn blir ofte mye mer kontrollerende enn å "bare" sjekke eposten din :(

Signerer denne!

Og, kom deg bort før det er for sent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...