Gå til innhold

Lån når man er student?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_studenten_*
Skrevet

Jeg og kjæresten min er studenter og jobber 20 % ved siden av studiene. Vi er 21 og 22 år gammel, forlovet og vært sammen i 4 år. Nå har vi snakket en del om at v har lyst til å kjøpe leilighet istedet for å leie. Har vi lov til å ta opp lån å kjøpe en leilighet da? Jeg har hørt noe om at man får ca 3 ganger så mye lån som man har i inntekt i året, gjelder det studenter også eller? Vi tjener kanskje 100 tusen i året hver når vi jobber 20 % og en god del i ferier. Vi får da kanskje til sammen 6-700 tusen i lån til sammen? vi tenker at det kunne vært ålreit å fått oss leilighet, pusset litt opp underveis..dette vil kanskje lønne seg i stedet for å leie over lengere tid. hvis vi kan kjøpe så vil vi prøve å få større prosent i jobben ved siden av studiene.

Jeg tenker litt på det at hvis det hadde vært mulig å gjøre det så er det jo nesten bedre enn å leie. For når man leier så bruker man studentlånet på å betale husleie til en leilighet man leier, når man bor et eget sted så vil vi da betale på huslånet vårt i mnd og en liten husleie (hvis det er noen).. men dette er altså penger vi vil få igjen når vi seinere skal selge leilugheten.. det skal også sies at vi bor et sted hvor det IKKe er så dyrt å bo.. Det er ikke som å bo i Oslo for å si det slik.

Høres det dumt ut?

Mulig kjæresten min skal slutte å studere til våren og heller ut som prasksiskandidat/ta kurs.. å jobbe ved siden av..

håper noen har en viss anelse om slikt og kan hjelpe meg litt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For at man skal være sikker på at investeringen er god så kan man regne på om man hadde klart seg godt med 1 person som betaler. Husk at det er mye småtterier i tillegg.

Alle argumentene du kommer med som at "man betaler ned til seg selv, istedet for å leie" ja, det er sant, men når du først har lån på 2,5 x årsinntekt så sitter du der med mye penger og være student.

Tror eller VET du at dere hadde klart å overleve på denne inntekten ? Det er ofte husleie i tillegg til å betale tilbake lån, + internett, tlf, mat ...

Hvis man ikke er sikker så hadde jeg ikke gått for det.

Skrevet (endret)
Jeg og kjæresten min er studenter og jobber 20 % ved siden av studiene. Vi er 21 og 22 år gammel, forlovet og vært sammen i 4 år. Nå har vi snakket en del om at v har lyst til å kjøpe leilighet istedet for å leie. Har vi lov til å ta opp lån å kjøpe en leilighet da? Jeg har hørt noe om at man får ca 3 ganger så mye lån som man har i inntekt i året, gjelder det studenter også eller? Vi tjener kanskje 100 tusen i året hver når vi jobber 20 % og en god del i ferier. Vi får da kanskje til sammen 6-700 tusen i lån til sammen? vi tenker at det kunne vært ålreit å fått oss leilighet, pusset litt opp underveis..dette vil kanskje lønne seg i stedet for å leie over lengere tid. hvis vi kan kjøpe så vil vi prøve å få større prosent i jobben ved siden av studiene.

Jeg tenker litt på det at hvis det hadde vært mulig å gjøre det så er det jo nesten bedre enn å leie. For når man leier så bruker man studentlånet på å betale husleie til en leilighet man leier, når man bor et eget sted så vil vi da betale på huslånet vårt i mnd og en liten husleie (hvis det er noen).. men dette er altså penger vi vil få igjen når vi seinere skal selge leilugheten.. det skal også sies at vi bor et sted hvor det IKKe er så dyrt å bo.. Det er ikke som å bo i Oslo for å si det slik.

Høres det dumt ut?

Mulig kjæresten min skal slutte å studere til våren og heller ut som prasksiskandidat/ta kurs.. å jobbe ved siden av..

håper noen har en viss anelse om slikt og kan hjelpe meg litt

Her er det nok for mange usikkerhetsfaktorer til at dere vil få lån i disse dager. Dere er begge studenter og har kun deltidsstillinger. Er det kort tid til dere er ferdig med studiene, og minst en av dere har undertegnet ansettelsespapirer, kan det være muligheter. Arbeidsledigheten er på vei oppover og det blir for usikkert for bankene å gi boliglån til studenter uten fast jobb. Dere har ingen garanti for at dere får full jobb etter studiene.

Det er heller ikke lett å finne en bolig til 6-700.000,- inkl. fellesgjeld. Da har det nok lett for å være et oppussingsobjekt, og hvordan skal dere i tilfelle finansiere oppussingen?

Tenk også gjennom hva som skjer hvis en eller begge står uten jobb. Flere og flere blir arbeidsløse i disse dager. Har dere tjent nok til å få arbeidsledighetstrygd? Dere vil i tilfelle ikke ha rett på mer enn 66% av tidligere lønn. Hvordan skal dere klare å betale lånet da?

Dere bør vite at dere har mulighet til å kunne bli boende i en boligen over tid. Boligprisene har falt 10-20 % det siste året. Ingen vet hvordan boligmarkedet vil være i tiden fremover. Det kan tenkes at boligprisene skal videre nedover, og dere risikerer å måtte selge boligen med tap. Da sitter dere med et restlån, ingen bolig og har i tillegg brukt opp muligheten til å få førstehjemslån. Ved neste boligkjøp må dere stille med 20% egenkapital, noe som vil bli veldig tøft.

En annen ting; vil dere virkelig bruke opp førstehjemslånbetingelsene på et så lite lån som 6-700.000,-? Det kan bli vanskelig å sitte igjen med nok egenkapital etter salg av en slik bolig til å dekke egenkapitalbehovet på 20% ved neste boligkjøp.

Mitt råd blir å vente til dere er ferdig med utdannelsen og har fått dere jobb. Spar så mye som mulig i mellomtiden. Skaff dere BSU-kontoer hvis dere ikke allerede har det i dag.

Endret av Alison

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...