Gå til innhold

Copyright, noen spørsmål!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har laget hjemmesider over lengre tid nå, og fikk en mail om at det ikke er noen copyright merker på sidene mine.

Dette er riktignok bare en liten hobby, og sidene er vel mest ment for venner og kjente.

Men en og annen gang kommer jo ukjente folk over den, og da er det kansje greit?

Er ikke helt satt inn i dette med copyright egentlig. Kan noen forklare meg bruken av dette?

Kan jo også legge til at noe (begynner å bli en del) av grafikken er min egen. Vurderer å legge ut sett som folk kan bruke til gjengjeld for å ha en banner fra meg på sin side.

Kansje greit å copyright da?

Er helt grønn på dette! Kan noen opplyse meg?

Takker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kanskje GPL hadde fungert for deg?

http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html

eller

http://www.frittogvilt.no/kopirett/index.htm#dsl

Har ikke peil på hva du må gjøre for å få gyldig kopirett © på det du lager. Mulig du må registrere det du har lagd. Har også hørt at du bare kan slenge ved en © så er det i orden, men er ikke sikker

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lagar noko, så har du automatisk copyright på det. Du treng ikkje bruke det ©-teiknet heller.

Rettnok finst det visse unntak til kva som kan få copyright, men har du laga eit bilete, skrive ein artikkel, dikt, novelle eller noko sånt - vel, så er det ditt. Du har copyright på det, automatisk etter internasjonale lover.

Om du er redd for at andre skal ta æra for det du har laga og påstå det er deira, så kan du registrere arbeidet ditt - der er der ©-teiknet kjem inn, så vidt eg veit; Registreringa gir deg ret til å bruke teiknet. (Akkurat det leste eg i amerikanske kjelder, så om det er nett det same her i landet veit eg ikkje...)

1212[ Dette Innlegg er endret av: Crazee den 2002-04-18 01:15 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...