Gå til innhold

Venninne stjal- bør jeg ringe foreldrene ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av datteren min stjal noen penger fra rommet til datteren min. Ikke mye, men endel mynter. De er 12 år.

Dette skjedde for en stund tilbake, men en annen venninne sladret idag. Når jeg spurte venninnen om dette var tilfelle bekreftet hun det.

Jeg føler at jeg må ringe foreldrene hennes, men kvier meg litt. Syns ikke det er så veldig behagelig. Hva syns dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
En venninne av datteren min stjal noen penger fra rommet til datteren min. Ikke mye, men endel mynter. De er 12 år.

Dette skjedde for en stund tilbake, men en annen venninne sladret idag. Når jeg spurte venninnen om dette var tilfelle bekreftet hun det.

Jeg føler at jeg må ringe foreldrene hennes, men kvier meg litt. Syns ikke det er så veldig behagelig. Hva syns dere ?

Hvem har ikke gjort den tabben? siden antagelig det er første gangen og det var småmynter,så gjørhenne en tjenste ved å ta henne til side neste gang hun kommer. Ta samtalen alene med henne.

Si at du er klar over at hun har tatt mynter, og få henne til å bekrefte dette.

Fortell hva du synes om dette. Gjør henne oppmerksom på at om du hører fra andre plasser hun har vert, så vil du måtte kontakte foreldrene.

Ved dette vil du gjøre henne flau og redd. Og det er poenget. Samtidig kan dere beholde et forhold til henne.

Dere blir enig om at dere nå har gjort opp (hun må betale tilbake) og at dere er venner, og atdu i fremtiden vil stole på henne

Skrevet

Hva om dette har skjedd før, og foreldrene tror det er et engangstilfelle pga at alle skal være "grei" å ikke ta det opp med foreldrene?

Jeg ville satt pris på å fått vite det hvis det var min datter, slik at vi kunne vært ekstra obs på det, og forebygget at det evt. utviklet seg til noe mer.

Skrevet

Jeg synes du skal ringe foreldrene. Som sagt over aner du ikke om dette har skjedd før, eller om det er et engangstilfelle. Uansett er det en fordel for både foreldrene og jenta selv om dette blir tatt tak i så tidlig som overhodet mulig.

Jeg synes også at det er viktig at foreldre samarbeider om slikt, om det var din datter som hadde gjort noe galt så hadde du vel ment at de skulle ringt deg?

Skrevet
Hva om dette har skjedd før, og foreldrene tror det er et engangstilfelle pga at alle skal være "grei" å ikke ta det opp med foreldrene?

Jeg ville satt pris på å fått vite det hvis det var min datter, slik at vi kunne vært ekstra obs på det, og forebygget at det evt. utviklet seg til noe mer.

Veldig enig.

Ring foreldrene.

Skrevet

Hvis det var min datter, ville jeg satt pris på å få høre det.

Som sakt tidligere her, det trenger jo ikke å være første gangen hun stjeler... Og om du snakker med henne trenger hun ikke å fortelle sannheten.

Jeg har en stesønn som har stjålet fra meg, og det ble tatt opp med han. Han nektet til han ble blå, men ble avslørt til slutt. Straffen hans ble at han måtte ta tilsvarende sum fra bursdagspengene sine, slik at han skulle skjønne at dette ikke var akseptert.

(Det virket imidlertid ikke så bra som vi håpet... Han har stjålet fra mine barn, meg og faren sin igjen etter dette... :frown: )

Skrevet
Hvem har ikke gjort den tabben? siden antagelig det er første gangen og det var småmynter,så gjørhenne en tjenste ved å ta henne til side neste gang hun kommer. Ta samtalen alene med henne.

Vel, jeg har aldri stjålet fra mine venner. Er det en veldig vanlig ting å gjøre?

Og hva vet du om at det "antakelig" var første gang? Kanskje det bare var første gang hun ble tatt. Eller kanskje hun har blitt tatt flere ganger men ingen vet det fordi alle tenker at de vil ta det opp med jenta alene. Mange mulige scenarioer.

Jeg ville definitivt tatt det opp med foreldrene. Å stjele er en alvorlig ting som må tas tak i før det får lov til å utvikle seg. Hvis jenta ser hun slipper unna med ting (selv om hun må betale tilbake når hun blir tatt) så har det lett for å bli en vane. Plutselig har hun stjålet noe av større verdi, eller fra en butikk. Og DA begynner problemene å vokse over hodet på henne. Jeg tror ts gjør jenta en tjeneste ved å si ifra om det til foreldrene hennes.

Skrevet

Jeg er egentlig enig i mye av det første svaret her. Gi jenta en sjanse! Det at hun er oppdaget og konfrontert av deg vil antagelig være nok til at hun ikke gjør dette igjen. Jeg synes det blir helt feil å anta at dette ikke er første gangen.

Jeg synes likevel det er viktig å understreke overfor henne at det vil bli tatt kontakt med foreldrene hvis du hører at det skjer igjen.

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis dette var din datter, hva ville du selv ha foretrukket? Å få vite om det eller at de ordnet opp i det selv?

Skrevet

Hei

Takk for svar. Jeg kommer nok til å ringe i kveld. Jeg ville foretrukket at noen ringte til meg hvis det skjedde, så får heller foreldrene reagere slik de ønsker ovenfor sin datter. Det er tross alt de som har ansvaret for å oppdra henne , ikke jeg.

Takk for svar, fint dere ikke bare svarer kvinner her inne.... :-)

Nils

Skrevet

Jeg ville absolutt foretrukket og få vite om det hvis det gjaldt min datter. Så ja, jeg synes du bør ringe foreldrene. Man vet ikke om det er første gang, det ene er like usansynlig som det andre.

Skrevet

Jeg ville ringt foreldrene.

Har en venninne som fikk den telefonen fra en annen mamma. Og hun var glad hun fikk den, selv om det ikke var noe morsom telefon.

Og det var også "småtteri" ungen hennes hadde tatt.

Jeg hadde vært glad om noen hadde ringt meg om en av mine hadde stjålet noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...