Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde du da flyttet etter? Hvis du ikke hadde noen særlige forpliktelser på ditt nåværende bosted, så klart.

Det ser ut til at jeg kanskje blir nødt til å flytte til en annen by for å studere, men gruer meg til å ta det opp med kjæresten min. Jeg er så redd for at han skal si at han ikke blir med meg. Han jobber "bare" i butikk i byen vi bor i nå, og har ingen andre forpliktelser så sånn sett vil det ikke ha noe å si for ham. Vi har vært sammen i et år.

Er jeg kravstor hvis jeg vil at han skal slippe alt han har i hendene (som forsåvidt ikke er så veldig mye) og starte et nytt liv i en annen by, bare fordi at jeg skal studere, eller er dette noe som er vanlig å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hadde du da flyttet etter? Hvis du ikke hadde noen særlige forpliktelser på ditt nåværende bosted, så klart.

Det ser ut til at jeg kanskje blir nødt til å flytte til en annen by for å studere, men gruer meg til å ta det opp med kjæresten min. Jeg er så redd for at han skal si at han ikke blir med meg. Han jobber "bare" i butikk i byen vi bor i nå, og har ingen andre forpliktelser så sånn sett vil det ikke ha noe å si for ham. Vi har vært sammen i et år.

Er jeg kravstor hvis jeg vil at han skal slippe alt han har i hendene (som forsåvidt ikke er så veldig mye) og starte et nytt liv i en annen by, bare fordi at jeg skal studere, eller er dette noe som er vanlig å gjøre?

Nå har jeg riktignok ingen bedre halvdel, men hvis jeg ikke hadde hatt studier eller jobb som hindret meg (samt vært rimelig sikker på at jeg kunne få jobb der vi havnet) så hadde jeg naturligvis flyttet med.

Gjest Methuselah
Skrevet

Om man deles i 2 så dør man. Så det er jo en ikke eksisterende problemstilling

Skrevet

Gubben min bor i et annet land. Hadde jeg hatt mulighet og forholdet hadde hatt litt mindre utfordringer så hadde jeg flyttet til han uten å nøle. Men det er ikke bare bare for den andre part å flytte heller, noen er ekstremt vare for forandringer, og forholdet vil nesten ha bedre overlevelsessjaner hvis man har avstandsforhold en liten stund.

Hvis han sier nei, lar du vær å flytte da Haris?

Skrevet
Gubben min bor i et annet land. Hadde jeg hatt mulighet og forholdet hadde hatt litt mindre utfordringer så hadde jeg flyttet til han uten å nøle. Men det er ikke bare bare for den andre part å flytte heller, noen er ekstremt vare for forandringer, og forholdet vil nesten ha bedre overlevelsessjaner hvis man har avstandsforhold en liten stund.

Hvis han sier nei, lar du vær å flytte da Haris?

Jeg vet ikke :(

Nå prøver jeg i første omgang å tilpasse det første studieåret sånn at jeg kan studere her, og han slipper å flytte. Men det er jo sånn at det er ikke jeg som bestemmer om jeg får komme inn på studiet eller ikke :P

Men skulle alt gå galt med den planen, og jeg kun kommer inn i andre byer kommer jeg garantert til å få superpanikk og enten reise fra ham eller bare bli igjen og kanskje forbedre vitnemålet. Er bare synd å bruke penger på å forbedre vitnemålet når jeg kunne begynt rett på studiene hvis jeg flytter :/

Skrevet

Hvor lenge er det snakk om da Haris? Det er veldig viktig å følge sin egen vei selv om man er i et forhold, selv om det kan innebære avstand og savn. Er det veldig langt unna det er snakk om?

Gjest KatarinaD
Skrevet

Kjæresten og jeg hadde avstandsforhold i 8 måneder, og da ble jeg ferdig med vgs og "slapp alt jeg hadde i hendene" og flyttet til et annet land for å være med han :) Neste år gjør han det samme for å bli med meg tilbake til Norge. :rødme:

Skrevet
Hvor lenge er det snakk om da Haris? Det er veldig viktig å følge sin egen vei selv om man er i et forhold, selv om det kan innebære avstand og savn. Er det veldig langt unna det er snakk om?

Ja, det blir jo sannsynligvis oslo jeg må flytte til da. Og jeg tror ikke det hadde funket for oss, rett og slett. Jeg tror faktisk at bare skuffelsen over at han ikke ville blitt med hadde gjort at jeg ikke ville fortsatt forholdet... det har en sammenheng med at dette allerede er et mønster i forholdet.

Det blir litt enten eller i dette tilfellet, er jeg redd.

I utgangspunktet er det snakk om 1 år, men det kan fort bli 3 ettersom jeg må ha bachelorgrad.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt ordentlig tro på forholdet, så hadde jeg nok gjort det ja:)

Hadde gjort ganske mye for min samboer :)

Skrevet

Akkurat nå ville ikke jeg ha gjort det. Men det er så mange faktorer som spiller inn. Hva man har der man bor - venner, yrke, fritid og slikt. Og hvor lang avstanden er, og hvor lenge det blir. Og hvor gamle man er. For eksempel.

Skrevet

Mye spiller inn om man flytter med eller ikke.

Hvordan nettverket er der man bor

Hvor skal man flytte til, ikke alle stedene er like aktuelle. For min del så hadde jeg aldri flyttet med til Oslo, for det er en by jeg aldri kunne tenkt meg å bo i.

Er personen avhengig av å ha nettverket rundt seg

Blir det en stor belasting for forholdet om den ene må flytte uten å ville det, eller blir det en større belastning fordi den ene ikke ønsekr å flytte med.

Er det lett å få jobb i den byen. Selv om man selv ikke ahr verdens beste jobb, så er arbeidsledigheten ganske stor nå.

Så det er ikke bare å flytte, selv om man skulle ønske at det var så enkelt. Du har bestemt deg for å studere der, da må du la han bestemme om han ønsker å følge med deg eller ikke. Kanskje du burde snakket med han før du søkte der, for å finne ut om han eventuelt kunne tenkt seg å følge med deg. Er Oslo det eneste stedet du kan studere det du skal studere?

Skrevet
Kjæresten og jeg hadde avstandsforhold i 8 måneder, og da ble jeg ferdig med vgs og "slapp alt jeg hadde i hendene" og flyttet til et annet land for å være med han :) Neste år gjør han det samme for å bli med meg tilbake til Norge. :rødme:

Oi! Romantisk :rødme:

Hvor bor han? :mrgreen:

Gjest KatarinaD
Skrevet
Oi! Romantisk :rødme:

Hvor bor han? :mrgreen:

Island, bodd her sammen i ett halvt år nå! :jepp:

Skrevet (endret)
Mye spiller inn om man flytter med eller ikke.

Hvordan nettverket er der man bor

Hvor skal man flytte til, ikke alle stedene er like aktuelle. For min del så hadde jeg aldri flyttet med til Oslo, for det er en by jeg aldri kunne tenkt meg å bo i.

Er personen avhengig av å ha nettverket rundt seg

Blir det en stor belasting for forholdet om den ene må flytte uten å ville det, eller blir det en større belastning fordi den ene ikke ønsekr å flytte med.

Er det lett å få jobb i den byen. Selv om man selv ikke ahr verdens beste jobb, så er arbeidsledigheten ganske stor nå.

Så det er ikke bare å flytte, selv om man skulle ønske at det var så enkelt. Du har bestemt deg for å studere der, da må du la han bestemme om han ønsker å følge med deg eller ikke. Kanskje du burde snakket med han før du søkte der, for å finne ut om han eventuelt kunne tenkt seg å følge med deg. Er Oslo det eneste stedet du kan studere det du skal studere?

Han vet om det. Og han vet at jeg var på rådgivningskontoret på universitetet her i byen i dag for å prøve å tilrettelegge det sånn at vi slipper å flytte. Så vi har snakket om det, men jeg har ikke spurt ham rett ut om han blir med hvis jeg flytter, og han har ikke gitt et klart svar på om han vil det.

Jeg kan faktisk studerere det i hvilken som helst annen by enn her (snittet er veldig høyt her), men Oslo er det jeg vet er mest aktuelt for både meg og ham. Vi snakket litt om det i fjor, og da virket det ikke problematisk for ham å flytte. Men jeg har merket på holdningen hans mer og mer nå som det nærmer seg at han ikke har særlig lyst. "Jeg er ikke helt der akkurat nå, med nettverksbygging og sånn", sa han for noen dager siden når vi snakket litt løst om det.

Han jobber i en butikk nå hvor han trives sånn passe, og han er ikke på karrierestadiet, for å si det sånn. Og han har bare én nær venn her i byen nå ettersom de fleste vennene hans har flyttet til utlandet for å studere, så det blir ikke sånn at han må flytte fra et kjempestort nettverk heller.

Ikke har han familien sin heller her i byen, bortsett fra faren. Moren bor faktisk i oslo. Så det står liksom litt på om han "gidder" eller ikke.

Selv har jeg veldig, veldig mange venner som bor i Oslo, og har allerede et stort nettverk der som han kan bli en del av.

Endret av Haris Pilton
Skrevet
Island, bodd her sammen i ett halvt år nå! :jepp:

Ååå... Island! Hvordan er det å bo der! Så heldig du er!

Går du på noe skole? :vinke:

Skrevet

Tja, det spørs hvor. Jeg hadde nok ikke blitt med ham til Alta, men har flyttet til Stavanger for han. Nå har jeg et nettverk jeg virkelig liker her, så har ikke videre lyst til å flytte herfra med det første.

Skrevet
For min del så hadde jeg aldri flyttet med til Oslo, for det er en by jeg aldri kunne tenkt meg å bo i.

Hva er galt med Oslo?

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde noen særlige forpliktelser på mitt nåværende bosted og vi hadde et seriøst forhold ville jeg ha blitt med, ja. Jeg lot være å reise til utlandet og lære et språk for noen år siden (hm, ti år siden allerede...) fordi jeg møtte en fyr. Noen (som ikke engang kjente meg) ga den gangen tydelig uttrykk for at de syntes at jeg var helt sprø, men jeg har aldri angret, selv om det også har blitt slutt mellom oss.

Jeg har også venner som har/har hatt avstandsforhold, de sier det er grusomt... :-P For meg høres det ikke ut som om han typen din har tenkt å satse på forholdet deres, og det høres ut som om du har mye mer "go" i deg enn ham, så det spørs om det holder i lengden uansett...

Gjest KatarinaD
Skrevet
Ååå... Island! Hvordan er det å bo der! Så heldig du er!

Går du på noe skole? :vinke:

Jeg har det veldig bra egentlig! :rødme: Litt slit med språket i starten, men jeg jobber fulltid i barnehage så jeg lærer med barna :fnise: Jeg begynte å studere over nettet i desember, så nå er det studie og fulltidsjobbing det går i :)

Skrevet

Jeg hadde blitt med uten problem :) Men jeg vil tro det er forskjell på folk på det området. Hadde en eks som synes det var fryktelig skummelt å flytte på seg, det tok et halvt år før han ga etter da jeg flyttet pga jobb. Nå har han ny kjæreste som skal utenlands for å studere, og han sliter skikkelig nå også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...