Gå til innhold

Klebersteinsovn eller vanlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en peis som vi skal ha ut. Den varmer egentlig 11,5kwh men det tar ca 2 timer før det blir varme av den. Jeg har lyst på vanlig vedovn med størrelse på, eller klebersteinsovn Octo pluss som er ca 190 høy. Er litt redd at det vil ta lang tid å få varme av kleberstein ettersom det er stein som skal bli varm? Noen som vet. De som selger sier selvfølgelig at det ikke er noe problem, men det sa de som seolgt peis til oss også. Trenger derfor noen med erfaring.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet
Vi har en peis som vi skal ha ut. Den varmer egentlig 11,5kwh men det tar ca 2 timer før det blir varme av den. Jeg har lyst på vanlig vedovn med størrelse på, eller klebersteinsovn Octo pluss som er ca 190 høy. Er litt redd at det vil ta lang tid å få varme av kleberstein ettersom det er stein som skal bli varm? Noen som vet. De som selger sier selvfølgelig at det ikke er noe problem, men det sa de som seolgt peis til oss også. Trenger derfor noen med erfaring.

Jeg sitter nå foran vår elskede klebersteinsovn.

Jeg kom inn hit for en time siden og fyrte opp (noe som tok meg 2 min fraingenting til full fyr).

Rommet varmes ikke like fort opp som med vanlig ovn, MEN! En ovn som du trenger å fyre i 2-3 ganger for dagen og som holder seg varm i 5-12 timer? Da blir det jo aldri kaldt!

Det beste med ovnen er at den brenner HELT reint, nesten INGEN aske, lett å fyre opp (om du bruker tennbriketter istedenfor avispapir), dessuten tar (iallefall vår) lite plass i forhold til den forrige, og den ser sabla fin ut:P

Om du er iskald og trenger akutt varme (slik som jeg nå) så er det bare å sette seg foran glassdøren i ovnen, den spyr ut deilig varme frem til steinen er helt varm.

Når ovnen først er varm, så er den varm!

Jeg har prøvd begge deler, og med tanken på det å "holde fyr i ovnen" hele tiden, mengden ved og alt så er svaret mitt klart.

Kleberstein er LETT å fyre opp i (iallefall vår) og den bruker svært lite ved til å gi mye varme lenge.

Lykke til! Det er ikke lett:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...