Gå til innhold

Sønn skulle ligge over hos en kamerat, foreldre dro på fest

Anbefalte innlegg

Gjest hønemor?
Skrevet

Guttene er 10 år, går i femte trinn.

Vi har ofte en kamarat av gutten vår på overnatting i helgen. Både hele helgen eller kun en natt. Dette er det guttene som selv spør oss om,og avtaler seg imellom. Jeg ringer alltid moren og sier at det er greit for oss, eller om det ikke går så forteller jeg hvorfor.

Denne helgen spurte guttene igjen, men denne gangen skulle de sove hos kameraten. Jeg ringte moren og spurte om det var ok, og at jeg kom ned med overnattingstøy siden de dro dit rett etter skolen. Helt ok så moren.

Lørdagen kom guttene tidlig hjem til oss. Jeg tenkte at de syntes det var mere ok å leke her, så greit nok.

Merket på dem at de var trøtte. Spurte gutten vår senere om når de la seg og han dro på det. Men så kom det frem at de hadde ikke sovnet før to. På spørsmål om hva foreldrene sa til det , så svarte han at de ikke hadde vært hjemme. De hadde dratt å fest rundt 20-21 tiden på fredagen og hadde ikke kommet hjem da han hadde sovnet.

Dette liker hverken jeg eller mannen min. Vi lar ennå ikke barna våre være alene hjemme om vi skal på fest /kino. Og siden moren sa det var ok at han sov over så regnet jeg med at de var hjemme.

For vår del kunne guttene gjerne ha sovet hos oss denne natten, og det vet både foreldrene til kameraten og sønnen vår.

Hva synes dere?

Er det ok å la 10 åriner være alene hjemme når man drar på fest?

Er det ok å ikke spørre/informere foreldre til overnattingsgjester?

bør jeg nevne dette for foreldrene til kameraten eller skal jeg bare si til gutten vår at skjer det igjen så får han ringe hjem og så henter vi dem.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mathilda_*
Skrevet
Guttene er 10 år, går i femte trinn.

Vi har ofte en kamarat av gutten vår på overnatting i helgen. Både hele helgen eller kun en natt. Dette er det guttene som selv spør oss om,og avtaler seg imellom. Jeg ringer alltid moren og sier at det er greit for oss, eller om det ikke går så forteller jeg hvorfor.

Denne helgen spurte guttene igjen, men denne gangen skulle de sove hos kameraten. Jeg ringte moren og spurte om det var ok, og at jeg kom ned med overnattingstøy siden de dro dit rett etter skolen. Helt ok så moren.

Lørdagen kom guttene tidlig hjem til oss. Jeg tenkte at de syntes det var mere ok å leke her, så greit nok.

Merket på dem at de var trøtte. Spurte gutten vår senere om når de la seg og han dro på det. Men så kom det frem at de hadde ikke sovnet før to. På spørsmål om hva foreldrene sa til det , så svarte han at de ikke hadde vært hjemme. De hadde dratt å fest rundt 20-21 tiden på fredagen og hadde ikke kommet hjem da han hadde sovnet.

Dette liker hverken jeg eller mannen min. Vi lar ennå ikke barna våre være alene hjemme om vi skal på fest /kino. Og siden moren sa det var ok at han sov over så regnet jeg med at de var hjemme.

For vår del kunne guttene gjerne ha sovet hos oss denne natten, og det vet både foreldrene til kameraten og sønnen vår.

Hva synes dere?

bør jeg nevne dette for foreldrene til kameraten eller skal jeg bare si til gutten vår at skjer det igjen så får han ringe hjem og så henter vi dem.

Nei - det er ikke greit. Faktisk så er det helt horribelt at de tør gjøre noe sånt uten spør dere om det er greit.

Gjest ekstremhønemor
Skrevet

Er du hønemor så er jeg ekstremhønemor og mannen min er ekstremhønefar. Vi ringer også og sjekker at det er greit med de andre foreldrene når datteren skal overnatte borte, og vi forsikrer oss om at det skal være voksne til stede på natta. Datteren her er 16...

Å la 10-åringer være alene på natta, og særlig en gutt som ikke er deres sønn, det er dårlig. Skjer dette ofte, vet du?

Skrevet

Dette bør du ta opp med de foreldrene, og du bør si at du ikke aksepterer at noe slikt hender igjen. Om de velger å la sitt eget barn være alene hjemme, så skal du være den som bestemmer slikt når det gjelder din egen sønn.

10 åringer burde ikke være hjemme alene så seint på natten

Skrevet

Jeg ville ikke likt det - guttungen vår på ni år hadde tre kompiser på overnatting når vi var over hos naboen på middag. Men dette var avklart med alle foreldrene og vi var nede flere ganger i løpet av kvelden, og sørget for at de komme seg i seng osv.

Men - situasjonen du beskriver ville jeg ikke likt!

Skrevet

Det hadde jeg ikke likt! 10-åringer er ikke så store om det skulle skje noe. En ting er om de satt hos naboen og hadde jevnlig kontakt med guttene, en annen er at de var helt alene og foreldrene sannsynligvis ikke hadde vært istand til å ta seg av dem om det skjedde noe.

Men, skjer det ofte at foreldrene er på fest mens 10-åringen er hjemme alene?

Skrevet

Her var datteren alene hjemme mens vi var på fest fra hun var 10 år.

Eller fest og fest, det var arrangement gjennom mannens jobb, og foregikk 3 km unna. Hun ville ikke ha barnevakt eller ligge over hos noen, men heller gjerne være alene. Hun var godt vant til å være alene noen timer den gangen.

Familie har vi ikke her vi bor.

Vi hadde jevnlig kontakt med henne via mobiltlf, ingen av oss drakk noe særlig, og vi dro hjem før kl 1 på natta.

Er det helt uvanlig å la barn i den alderen være hjemme alene?

Hadde hun hatt en venninne på overnatting, ville vi avklart med foreldrene at vi skulle bort, og om det var greit for dem at jentene ble alene noen timer.

Forsåvidt synes jeg ikke det har noe å si at unger er våkne til kl 2, og er trøtte dagen etter når det er helg. Dessuten er det stas å overnatte, og de vil vel også prøve å holde våkne lengst mulig.

Skrevet

Jeg tror det er ganske uvanlig å la 10-åringer være alene hjemme til utpå natta ja. Ingen jeg kjenner vedgår at de har gjort det i hvertfall. Og jeg ville ikke gjort det. Jeg synes 12-13 er en ok alder til å være alene til litt etter midnatt, men kun dersom foreldrene er lett tilgjengelige ikke altfor langt unna (eventuelt noen andre man har avtalt med) og dersom barnet er modent for det. En 10-åring alene til etter leggetid er uaktuelt hos oss, uansett hvor modent barnet er for alderen. Og det samme er holdningen hos venner og familie.

Skrevet

Hvis 10åringen føler seg komfortabel med å være alene om natta synes jeg det er greit. Det jeg ikke synes er greit er at foreldrene ikke informerte om at de kom til å la barna være alene.

Skrevet

Dettte synes jeg er helt uforsvarlig :nei:

Skrevet
Jeg tror det er ganske uvanlig å la 10-åringer være alene hjemme til utpå natta ja. Ingen jeg kjenner vedgår at de har gjort det i hvertfall. Og jeg ville ikke gjort det. Jeg synes 12-13 er en ok alder til å være alene til litt etter midnatt, men kun dersom foreldrene er lett tilgjengelige ikke altfor langt unna (eventuelt noen andre man har avtalt med) og dersom barnet er modent for det. En 10-åring alene til etter leggetid er uaktuelt hos oss, uansett hvor modent barnet er for alderen. Og det samme er holdningen hos venner og familie.

Hvorfor er det verre etter leggetid enn før, hvis barnet likevel er modent nok for alderen?

Hva er den store forskjellen?

Skrevet

Nei dette synes jeg ikke er akseptabelt..

Skrevet (endret)

Her skal min 10 åring og 15 åring være alene hjemme to netter denne uken, mannen er bortreist og jeg skal på jobb. Sikkert noen som syntes det er uansvarlig og..dessuten skal 15 åringen være alene fra fredag til søndag, selv om storebror har lovet å se innom noen ganger..

Jeg hadde ikke syntes det hadde vært et problem, men jeg hadde likt å vite om det på forhånd

Endret av ToveM
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg synes en 10 åring er i minste laget. Her i huset har eldstemann vært hjemme alene fra hun var 13 år, og passet broren på 11 år. Vi er aldri langt unna (maks 5 min unna med bil) og har kontakt via mobiltelefon.

Eldstemann hadde forøvrig en venninne til overnatting sist vi var på fest (yngstemann overnattet hos en kamerat) og da spurte vi moren om det var greit, hvilket det var.

Skrevet
Hvorfor er det verre etter leggetid enn før, hvis barnet likevel er modent nok for alderen?

Hva er den store forskjellen?

Det kan begynne å brenne og barnet våkner ikke av røykvarsleren. I tillegg kan barnet være så forvirret av å våkne opp til en hylende alarm at barnet får panikk og ikke finner veien ut.

En tiåring kan være alene når han/hun er våken, men leggetid skal en 10-åring slippe å gjennomføre alene.

Innbrudd skjer ofte om natta når det er stille i huset. Hva skal en 10-åring hjemme alene foreta seg om noen bryter seg inn?

Om natta blir alt mer skummelt for barn flest. Sånn at selv om barnet er modent for alderen er det fortsatt et barn vi snakker om, som kan bli redd og engstelig av å være alene om natta. En som er "tøff i trynet" på dagtid kan bli vettskremt av å høre noen banke på døra midt på natta mens han/hun er alene hjemme.

Mest sannsynlig vil det gå greit, men det er ikke en sjanse jeg vil ta med en 10-åring. I tenårene er det mer rom for individuelt skjønn, synest nå jeg da.

Skrevet (endret)
Her var datteren alene hjemme mens vi var på fest fra hun var 10 år.

Eller fest og fest, det var arrangement gjennom mannens jobb, og foregikk 3 km unna. Hun ville ikke ha barnevakt eller ligge over hos noen, men heller gjerne være alene. Hun var godt vant til å være alene noen timer den gangen.

Familie har vi ikke her vi bor.

Vi hadde jevnlig kontakt med henne via mobiltlf, ingen av oss drakk noe særlig, og vi dro hjem før kl 1 på natta.

Hadde hun hatt en venninne på overnatting, ville vi avklart med foreldrene at vi skulle bort, og om det var greit for dem at jentene ble alene noen timer.

Forsåvidt synes jeg ikke det har noe å si at unger er våkne til kl 2, og er trøtte dagen etter når det er helg. Dessuten er det stas å overnatte, og de vil vel også prøve å holde våkne lengst mulig.

Jeg kjenner ikke noen som har vært hjemme alene på kveldene/nettene fra de var 10 år, og mine hadde heller ikke fått lov til det i den alderen. Mine fikk valgene mellom å overnatte hos en kamerat, hos mormor eller ha barnevakt hjemme. Det var aldri snakk om at de skulle være hjemme alene når de var så unge, for jeg syns ikke en 10 åring er moden nok til å takle et sånt ansvar.

Endret av Piper
Skrevet
Det kan begynne å brenne og barnet våkner ikke av røykvarsleren. I tillegg kan barnet være så forvirret av å våkne opp til en hylende alarm at barnet får panikk og ikke finner veien ut.

En tiåring kan være alene når han/hun er våken, men leggetid skal en 10-åring slippe å gjennomføre alene.

Innbrudd skjer ofte om natta når det er stille i huset. Hva skal en 10-åring hjemme alene foreta seg om noen bryter seg inn?

Om natta blir alt mer skummelt for barn flest. Sånn at selv om barnet er modent for alderen er det fortsatt et barn vi snakker om, som kan bli redd og engstelig av å være alene om natta. En som er "tøff i trynet" på dagtid kan bli vettskremt av å høre noen banke på døra midt på natta mens han/hun er alene hjemme.

Mest sannsynlig vil det gå greit, men det er ikke en sjanse jeg vil ta med en 10-åring. I tenårene er det mer rom for individuelt skjønn, synest nå jeg da.

Joda, jeg ser poengene dine.

Vår 10-åring var heller ikke ofte alene hjemme på kvelden, det skjedde unntaksvis.

Når det gjelder leggetid, tror jeg nok den tøyes litt når barnet er hjemme alene. Vår 10-åring koste seg, og syntes det var topp at hun fikk være alene, og kunne være oppe lenge.

Vi kunne heller ikke tenkt oss å være borte utover natta, men vi drøyde det til litt over midnatt den gangen.

Det syntes både vi og hun var helt greit.

Når en i tillegg har jevnlig kontakt via mobil, så vet en jo hvordan barnet har det også.

Gjest Molly84
Skrevet

Dattera mi er 10 til sommeren, og jeg har aldri latt henne være hjemme etter ni på kvelden. Jeg syns det høres helt sprøtt ut at de lot guttene være hjemme mens de gikk på fest, og ville sagt ifra til foreldrene at det ikke var ok..

Skrevet

Synes dette høres helt uansvarlig ut jeg, og ville nok ha snakket litt med foreldrene til gutten. Kanskje ikke sagt noe mer enn at dere hadde satt pris på å få vite det dersom de ikke ville være hjemme, fordi dere synes deres sønn er litt ung til å være alene, men noe ville jeg sagt. Ellers synes jeg også det er utrolig tidlig å la en tiåring være alene hjemme utover kvelden/natten. Jeg tenker på større ting som kan skje, som en postet tidligere i tråden, men også små ting som hvilke filmer som blir sendt på tv på kvelden? Er det alltid noe du ønsker at din tiåring skal se? Dersom noe skulle skje- er tiåringen stor nok til å ringe politi/sykebil? Uff, nei, jeg synes det er altfor, altfor tidlig kjenner jeg!

Gjest TS   hønemor?
Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet ikke om det er vanlig for denne kameraten å være alene hjemme. Men han sover en god del overhos oss i helgene, og det er guttene som planlegger så det kan jo hende..men jeg vet ikke. Det er ikke et slikt inntrykk jeg har av foreldrene. Så jeg ble veldig overrasket.

Men når jeg tenker meg om er det alltid jeg som ringer når de skal overnatte her og sier det er ok, aldri hun som ringer og spør om det er ok for oss.

Godt å vite at vi ikke er alene om å synes at dette ikke var greit.

Vet ikke om jeg vil ta det opp med foreldrene, men heller si til sønnen vår at om det skjer igjen så ringer han oss, og så henter vi dem.

Selvfølgelig vil de tøye tiden når de overnatter og det er helg. Vi har satt denne "tidsdrøyingen" til at det skal være stille klokken tolv. Dette fordi de blir så ekstremt trøtte og små-grinete. Og med så hyppig overnatting som dt er her må vi sette grenser på dette. De vekker hverandre også tidlig om morgenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...