Gå til innhold

Sivilforsvaret...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Josefine_*
Skrevet

Æsj, det har dumpet en stor konvolutt med innkalling til kurs i sivilforsvaret i postkassa mi! Er det flere som har fått ein slik innkallelse?

Skrevet
Æsj, det har dumpet en stor konvolutt med innkalling til kurs i sivilforsvaret i postkassa mi! Er det flere som har fått ein slik innkallelse?

Har heldigvis ikke fått noe, og håper jeg er for gammel. Hvor gammel er du, og hvor lenge varer kurset?

Skrevet

Jeg fikk det skumle brevet for noen år siden. Skumle greier. Jeg var da rundt 25. Det ville innebære 3 ukers trening på Jæren et sted, og utover det ville det øvelser og annet opplegg flere ganger årlig helt frem til pensjonsalder...

Jeg fikk utsettelse pga studier, men har heldigvis ikke hørt noe fra dem siden. Håper jeg slipper unna. Har virkelig ikke lyst til å bruke hele årets ferie på dette her, og permisjon uten lønn i tre uker har jeg ikke råd til.

Full sympati til deg!

Gjest Gjest_Josefine_*
Skrevet

Du er heldig som har blitt glemt. Det har nemlig ikke jeg. Fikk utsettelse pga studier for tre år siden, men så fikk jeg en ny innkallelse i fjor sommer og fikk utsettelse pga ny jobb. Men nå dumpet det enda en innkallelse i postkassa. Det må virkelig være mangel på folk siden de ikke vil glemme meg, argh! Jeg er forresten 23 år, og kurset varere i tre uker. Men det er tre uker for lenge for meg. Man kan bli innkalt (som kvinne) helt fram til fylte 40 år, men det er bare en viss prosent som er så "heldige"..

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Oi, er det blitt sånn nå :sjenert:

Blir man innkalt om man har små barn?

Skrevet

Jeg trodde det kun var barnløse som fikk innkalling, men det kan godt være jeg tar feil.

Skrevet

Jeg fikk en sånn innkallelse for et par år siden; var på et informasjonsmøte (én kveld), men så glemte de meg.

Nå jobber jeg for meg selv, og det ville vært fullstendig krise om jeg ble kalt inn. Vi snakker personlig konkurs dersom jeg plutselig må være borte i 3 uker. Vet noen hva som skjer i tilfeller som mine? Jeg må kanskje bare ta boten for ikke å møte opp, for da overlever jeg i hvert fall.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg trodde det kun var barnløse som fikk innkalling, men det kan godt være jeg tar feil.

Barn er intet hinder. Men er man i permisjon så får man fritak/utsettelse.

Skrevet

Så teit. Vi med barn stiller jo tross alt i en helt annen situasjon enn barnløse som ikke har noe å tape i en eventuell krisesituasjon.

Skrevet
Så teit. Vi med barn stiller jo tross alt i en helt annen situasjon enn barnløse som ikke har noe å tape i en eventuell krisesituasjon.

:murvegg:

Gjest Gjest_Thomas_*
Skrevet

Hå, hå. Jeg kan knapt vente på en nærmere forklaring på dette utsagnet.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Om man har omsorgen for barnet alene da?

Skrevet

Hentet fra Sivilforsvaret sine sider:

Er det mulig å få utsettelse eller fritak?

Ja, du kan søke fritak blant annet på grunn av utdanning, omsorgsansvar, helse og ulike velferdsårsaker.

Hvor vidt man får det innvilget eller ikke vet jeg ikke, men jeg vil tro at en om man har eneomsorgen for et lite barn vil man få fritak. Evt. utsettelse til barnet blir større. Hvis man har delt omsorg så får vel den andre parten ha barnet i den perioden man er på kurs/øvelse.

Skrevet

Fant forresten en sak til på sivilforsvaret sine sider. Denne saken er fra 2008, endel av det andre man finner hvis man googler temaet er såpass gamle at rutinene har endret seg i ettertid.

Uttalelse om fritak:

Da skal man ha en god grunn, særlig hvis det dreier seg om varig fritak. Studier, svangerskap og omsorg for små barn kan gi fritak, men normalt bare midlertidig. Lov om likestilling gjelder også for Sivilforsvaret, og kvinner og menn ilegges tjenesteplikt på likt grunnlag, poengterer Grete Danielsen Nyland.

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt! DU har valgt å få barn, og da er dette bare en situasjon du må tilpasse i forhold til barna dine. Dessuten har du sannsynligvis en til forelder til barna som kan stille opp og ta seg av dem mens du er på øvelse, og som kan jobbe og tjene penger mens du er på øvelse.

For mange uten barn blir det økonomisk katastrofe om man må være vekke i tre uker, det er ikke kompensert for inntekstap og det er ikke det man bruker oppspart ferie på. Personlig måtte jeg brukt av mastercardet mitt for å overleve dersom en slik innkallelse hadde dumpet ned i min postkasse, og hvorfor i all verden skal det være verre for deg enn for meg å tape penger på en slik innkalling? Jeg har ingen å dele utgifter med, ingen som kan holde hus og hjem mens jeg er vekke, ingen som kan jobe inn litt ekstra til husholdningen som kompensasjon.

Nei du, det er på ingen måte bedre å bli innkalt for barnløse enn for de med barn. Skal jeg ta min tørn med dette greiene, skulle det bare mangele at de som har presset ut et krapyl eller tre også tar sin del av det kollektive ansvar!!!

Skrevet
Hvorfor ikke la profesjonelle ta seg av dette? Amatører lærer seg vel neppe rutinene godt nok i løpet av noen få øvelser. For ikke å snakke om det farlige utstyret: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6184130

For et par brannmenn og politifolk er ikke nok i store krisesituasjoner. Sivilforsvaret skal ikke bistå ved små låvebranner, men store katastrofer som krever mange folk.

Skrevet
Hå, hå. Jeg kan knapt vente på en nærmere forklaring på dette utsagnet.

Forklaring? Enkelte må visst ha inn ting med tskje. :roll:

Det er jo innlysende at folk med barn har mer og tape. Hvis det skulle skje noe vil det sitte et foreldreløst barn igjen i motsetning til barnløse som ikke har familie. Vil DU ha hatt et slikt ansvar på DINE skuldre, kanskje?

Nei, her får barnløse ta sin del av samfunnsansvaret. Jeg vil iallefall glatt overse en slik innkalling.

Skrevet
t de som har presset ut et krapyl eller tre også tar sin del av det kollektive ansvar!!!

Vi tar vår del av det kollektive ansvaret ved å føre befolkningen videre. Andre er desverre for store egoister til å se hvilket ansvar de har for verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...