Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 ei på jobben betaler omtrent ikke for barnet sitt i barnehagen. Hun fortalte at hun betaler redusert sats fordi hun tjener under 350.000. I tillegg får hun 2/3 dekket i barnetilsyn fra nav. kan dette være riktig? Da får hun jo dobbelt opp?
Erle84 Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Aner ikke hvordan det funker for enslige arbeidende forsørgere jeg. Men vil tro hun ikke har så mye å rutte med i hverdagen som enslig forsørger. Kan godt være dette stemmer... Ei venninne av meg, hun er arbeidsledig og lever kun på NAV (endelig fått jobb nå!! Lang prosess), og hun får mye i støtte - såpass at man skulle tro hun klarer seg greit. Men jeg mener, enslig forsørger med lån og greier - det blir jo aldri fett.
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Aner ikke hvordan det funker for enslige arbeidende forsørgere jeg. Men vil tro hun ikke har så mye å rutte med i hverdagen som enslig forsørger. Kan godt være dette stemmer... Ei venninne av meg, hun er arbeidsledig og lever kun på NAV (endelig fått jobb nå!! Lang prosess), og hun får mye i støtte - såpass at man skulle tro hun klarer seg greit. Men jeg mener, enslig forsørger med lån og greier - det blir jo aldri fett. Det er vel ikke meningen at de skal ha det så fett heller? Skal man ha det fett så må man legge opp livet sånn selv - det er veldig mange ektepar og samboere som heller ikke har det så fett.
Erle84 Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Selvfølgelig, Karen. Mente det ikke sånn. Jeg kommer aldri til å leve fett, men det handler om jobbvalg osv. Men som enslig forsørger har du det gjerne enda vanskeligere økonomisk. Men jeg trodde slike støtteordninger vanligvis var behovsprøvd?
Gjest rebec Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Men jeg trodde slike støtteordninger vanligvis var behovsprøvd? HVor mye du betaler for barnehageplasen er jo behovsprøvd, men jeg tror alle eneforsørgere får dekket 64% barnetilsyn av NAV?
liv Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 eneforsørgere får dekket 64% barnetilsyn av NAV ja. Men her i kommunen får en enten dekket fra nav eller nedsatt takst pga lav inntekt, ikke begge deler.
Gjest Wrangler Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Jeg trodde at man fikk dekket av NAV kun hvis veldig lav inntekt? Er jo derfor man har graderte satser på bhg i utganspunktet.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 Man får dekket 64 % av det man faktisk betaler hvis man tjener under 6G. Hvis man da i tillegg har redusert sats hos kommunen, får man selvsagt ikke dekket mer enn 64 % av det. Man får heller ikke trekke fra mer enn man faktisk betaler i foreldrefradrag.
Gjest Esbo Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Synes stadig vekk jeg hører noen klager over hvor mye økonomisk støtte aleneforsørgere får. Det er så smålig å henge seg opp i og jeg tror nok folk har misforstått hvordan slikt foregår.. Jeg er ikke alene med barnet mitt og takk og lov for det!! Jeg unner dem all økonomisk støtte!
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Man får dekket 64 % av det man faktisk betaler hvis man tjener under 6G. Hvis man da i tillegg har redusert sats hos kommunen, får man selvsagt ikke dekket mer enn 64 % av det. Man får heller ikke trekke fra mer enn man faktisk betaler i foreldrefradrag. Den skjønte jeg ikke. Si at plassen koster 2700. Men at hun bare skal betale 1800 pga lav inntekt. Da kan hun vel be Nav dekke 64% av de 1800, og altså selv betale 600?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 eneforsørgere får dekket 64% barnetilsyn av NAV ja. Men her i kommunen får en enten dekket fra nav eller nedsatt takst pga lav inntekt, ikke begge deler. Hvorfor ikke? Si at det er en familie med to foreldre hvor inntekten er lav, og at de dermed får nedsatt takst. det er jo enda verre for moren som er alene, og da er det jo naturlig at hun i tillegg til å ha lav lønn også får de 64% dekket av nav, som hun har krav på?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 Hva er forresten de aktuelle takstene?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 SLik jeg fortår dette så må aleneforsørgeren velge om hun vil ha redusert sats eller få stønad til barnetilsyn fra nav. redusert sats er, så vidt jeg kan se, inntil 50%, mens nav dekker hele 64%. Da må det jo lønne seg å velge det siste.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #14 Skrevet 9. februar 2009 eneforsørgere får dekket 64% barnetilsyn av NAV ja. Men her i kommunen får en enten dekket fra nav eller nedsatt takst pga lav inntekt, ikke begge deler. Det er attraktivt i en periode. De tre første årene så har man så mye støtte at det er bortkastet å jobbe. når man har mer utbetalt enn hva man har i en full jobb......så er det noen korttenkte som tror dette er livet. Ungene vokser... ja de får dekket bhg, men alikavel så har de mere utb. enn hva en lønnsmottaker får. Ordningen bidrar heller ikke til at folk skal tenke prevansjon. Når barna er 18 er det slutt. Eller hva med andre som har støtte via Nav som ikke har ban? De lever på minimum,men ikke mye hjelp åfå.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #15 Skrevet 9. februar 2009 Den skjønte jeg ikke. Si at plassen koster 2700. Men at hun bare skal betale 1800 pga lav inntekt. Da kan hun vel be Nav dekke 64% av de 1800, og altså selv betale 600? Ja, akkurat. Men Nav dekker ikke 64 % av 2700.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #16 Skrevet 9. februar 2009 Det er attraktivt i en periode. De tre første årene så har man så mye støtte at det er bortkastet å jobbe. når man har mer utbetalt enn hva man har i en full jobb Tøv. Det skal være en rimelig dårlig lønnet jobb før man har mer utbetalt i støtte. Overgangsstønaden er på ca. 11000 i måneden. I tillegg får man diverse annet, for eksempel barnetrygd. Men den får man jo uansett. Ja, til og med samboende foreldre får barnetrygd. Men det er bare hjemmeværende aleneforeldre som får barnetrygden regnet som "inntekt" i debatter av denne typen.
Gjest Zine Skrevet 9. februar 2009 #17 Skrevet 9. februar 2009 Det er attraktivt i en periode. De tre første årene så har man så mye støtte at det er bortkastet å jobbe. når man har mer utbetalt enn hva man har i en full jobb......så er det noen korttenkte som tror dette er livet. Ungene vokser... ja de får dekket bhg, men alikavel så har de mere utb. enn hva en lønnsmottaker får. Ordningen bidrar heller ikke til at folk skal tenke prevansjon. Når barna er 18 er det slutt. Eller hva med andre som har støtte via Nav som ikke har ban? De lever på minimum,men ikke mye hjelp åfå. Jeg har en venninne som er alenemor og hun sier akkurat det samme. Hun har utdannelse på videregående skole nivå og sa rett ut at hun aldri har hatt så god råd som etter at hun ble aleneforsørger, og de tre årene valgte hun å nesten ikke jobbe.
Gjest MåneSkygge Skrevet 9. februar 2009 #18 Skrevet 9. februar 2009 Jeg er alenemor og har langt i fra god råd i alle fall.
Gjest Gjest_trønderrock_* Skrevet 9. februar 2009 #19 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har en venninne som er alenemor og hun sier akkurat det samme. Hun har utdannelse på videregående skole nivå og sa rett ut at hun aldri har hatt så god råd som etter at hun ble aleneforsørger, og de tre årene valgte hun å nesten ikke jobbe. Men det lønner seg sannelig å ha en jobb å gå til den dagen stønaden tar slutt etter tre år!! Greit nok at man får så mye støtte at man klarer seg greit, men er det ikke slik at en skal enten ta utdanning, være aktivt arbeidssøkense eller noe sånt? Har selv mottatt overgangsstønad, men jeg var hjemme i ett år før jeg begynte på skole. Kjenner ikke reglene nå, for dette er jo "hundre" år siden...
Saeria Skrevet 9. februar 2009 #20 Skrevet 9. februar 2009 Det er ikke uten grunn at aleneforsørgere er en av de gruppene som opplever mest relativ fattigdom her i Norge. Det er ikke lønnsomt å være aleneforsørger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå