Gå til innhold

Norske artister

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mojito_*
Skrevet

Jeg har ei venninne i et Europeisk land. Hun er veldig opptatt av norsk natur og norsk kultur, men hun vet lite/ingenting om norsk musikk utover A-ha og hardingfele. ;)

Jeg tenkte å samle litt norsk musikk for henne, helst på engelsk, for å vise hva som rører seg her i landet. Ikke for å vise henne den norske kulturarven (altså er hardingfela lagt bort for denne anledningen), men vise litt av hva nordmenn flest hører på i dag (og noen år tilbake i tid).

Jeg har kommet fram til at jeg vil ha noe med av Madcon, Espen Lind, Lene Marlin, Haddy N'Jie (har hun gitt ut plate? Finner ikke noe av henne jeg...), og så sa det brått stopp. Hvor i all verden ble det av alle de norske artistene? Jeg vet jo om mange, mange flere, men jeg kommer ikke på noen! Fullstendig jernteppe...

Hvilke norske artister/sanger ville DU tatt med på lista? Trenger IKKE være listepop!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Madrugada

Morten Abel

Hilde Louise Asbjørnsen

Skrevet
Madrugada

Morten Abel

Hilde Louise Asbjørnsen

Ah, selvfølgelig! Takk! :)

Kom gjerne med flere forslag!

Skrevet

Jeg kom visst på flere:

Bertine Zetlitz (Girl Like You)

Mira Craig

Elvira Nicolaisen

Susanne Sundfør (Walls)

Tommy Tokyo and Starving for my Gravy (Derail and Demise)

Ane Brun (eventuelt duetten med Madrugada)

Marit Larsen (Under the Surface)

Savoy (Velvet)

Weld (Crown Imperial Song)

Aggie Frost (Clouds Across The Moon)

Sondre Lerche

Paal Flaata

The Monroes

Kings of Convenience

Unni Wilhelmsen

Jeg synes at de fleste av disse artistene har en låt eller to som er gode nok til å deles, selv om jeg faktisk ikke hører på noen av dem. Men det er mye å ta av!

:)

Skrevet

Susanna and the magical orchestra

Bel Canto

Flunk

Skrevet

Katzenjammer! Sangen "a bar in Amsterdam" er supertøff! :)

Skrevet

Åh, tusen takk dere! Jeg burde jo ha kommet på de fleste her selv, men jernteppet slo meg helt ut. :sjenert:

Og så er det noen navn her jeg aldri har hørt om. Skal sjekke dem ut! :)

Fikk forresten et tips fra ei venninne i Tromsø: Ska Patrol. Tromsøband som høres ut som de kommer fra litt sørligere breddegrader.

Skrevet
Gåte

Helt klart!

Og Kaizer Orchestra, ikke minst :D

Skrevet (endret)

Katzenjammer er utrolig bra!

Big Bang

Minor Majority

William Hut

Seigmen

Jokke og Valentinerne

Endret av cilipili
Skrevet

Haddy N'Jie har gitt ut plate, ja.

Nå husker jeg ikke hvilke som er nevnt så langt, men Tommy Tokyos "Smear Your Smiles Back On" er jo en god plate, og en av de norske som selger best for tiden. Det samme gjelder Ane Bruns "Changing of the Seasons".

Selv ville jeg kanskje slengt med den nye til Bugge Wesseltoft. Ellers er det mye annen bra norsk jazz for tiden også, som også selger vanvittig godt for tiden.

Det er lagt ut to ganske nye gratis-EP-er på How Is Annie?-hjemmesiden som også er verdt å ta en titt på. Kråkesølv har norske tekster, mens Little Hands of Asphalt har engelske. Nå er kanskje ikke de blant de mest allmennt populære bandene her til lands, men de er i alle fall mye, mye bedre enn Kurt Nilsen og alle disse andre skrotingene folk bruker penger på for tiden.

Skrevet

Ååå Crown imperial song som noen nevnte er superfin! Vibeke Saugestad har jo en fantastisk stemme.

Noen fine poplåter jeg hadde med da jeg lagde en CD med norsk musikk på engelsk til en utenlandsk venn:

Pogo pops: Crash

Babel fish:

Secret mission: Silent spring (Vokalist i dette bandet var Kjersti Bergesen, kjent fra TV2!)

The September when: Cries like a baby

Dance with a stranger: Everyone needs a friend

The Tuesdays: It's up to you

Gjest mermaid blues
Skrevet

Monomen - Drum of glass (myspace)

Uten tvil den beste låta som noensinne er laget av et norsk band, evt en artig gjeng med 17åringer fra Sørumsand. Nydelige er de uansett =)

Ellers: Motorpsycho, Bigbang, Datarock og Madrugada. Kings of convenience, Minor Majority, Whitest boy alive, Petter Carlsen, Lorraine (noe fra The Perfect Cure), Thomas Dybdahl, Magnet og National Bank kan jo forsåvidt også være koselige.

• 1 år senere...
Gjest hogwash
Skrevet (endret)
Helt klart!

Og Kaizer Orchestra, ikke minst :D

Sterkt uenig, kan jo bare si: We have a band called kaizers that try to be like tom waits but fail miserably.

Jeg ville tatt med Motorpsycho, PelbO, Röyksopp, datarock(?), Madrugada, Arve Tellefsen og Sissel Kyrkjebøe.

EDIT: Glemte Kings of convinience :O

Endret av hogwash
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Maria Mena,Venke Knutson,Maria Arredondo,Sivert Høyem.

Skrevet

Hvis du virkelig vil vise henne norsk musikk bør du jo nesten introdusere henne for noe svartmetall/ekstrem metall. Forslag: Dimmu Borgir, Satyricon, Gorgoroth og Keep of Kalessin. :)

Skrevet

Susanne Sundfør

KaizersOrchestra

Big Bang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...