Gjest *Mim* Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Hvordan kopierer jeg skjermbildet slik at jeg får limt det inn i et dokument eller en mail? Har fått det forklart, men får det pokker ikke til!
Fat Sally Lee Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Går ut i fra at du bruker pc? Trykk Print screen (oppi høyre hjørne), og lim det inn i paint eller annet redigeringsprogram. Klipp til bildet ditt, og lagre filen som .jpg. Bruker du Mac vil jeg anbefale det geniale Skitch (som også tilfeldigvis er gratis). Håper det ga mening!
Veronica88 Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Noen har jeg hørt forklarer det som at "du bare trykker print screen", for noen har greid å legge inn et program eller noe som limer det inn av seg selv. Og dette blir jo da feil. Du MÅ åpne et bildeprogram, før gikk det an i noen avansert tekstprogrammer også, men sats på et bildeprogram du. Paint ligger i Startmenyen et sted under Programmer - Tilbehør. Trykk enten CTRL - V på tasturet eller velg LIM INN i en meny et sted. Da skal det du nettopp tok "bilde" av med print screen, dukke opp. Hvis ikke så er kanskje knappen død? Har du laptop/bærbar? Da kanskje du må trykke på F-knappen din! Står det noe mer enn Print Screen/PrtScrn på knappen? Da deler den funksjonen med noe annet, så finn ut hva som er F-knapp, trykk på den, sånn at du skifter funksjon. For da er det andre som ligger der, aktivert. Da vil du ikke få tatt noe bilde uansett hvor mye du limer inn!
Bomull Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Så vanskelig dette skulle være: ctrl + alt + print screen/prt scr ---> gir kopi av kun det øverste bildet. Deretter kan du trykke ctrl + v der du skal lime inn bildet ctrl + print screen/prt screen gir kopi av hele bildet du ser på skjermen din. Samme prosedyre med å lime inn i dokument. Man trenger ikke bruke et bilderedigeringsprogram til dette. Alle officeprogrammer og de fleste mailprogrammer skal takle å få det limt rett inn i dokumentet. Bildestørrelsen kan man redigere i office etterpå.
Gjest *Mim* Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Så vanskelig dette skulle være: ctrl + alt + print screen/prt scr ---> gir kopi av kun det øverste bildet. Deretter kan du trykke ctrl + v der du skal lime inn bildet ctrl + print screen/prt screen gir kopi av hele bildet du ser på skjermen din. Samme prosedyre med å lime inn i dokument. Man trenger ikke bruke et bilderedigeringsprogram til dette. Alle officeprogrammer og de fleste mailprogrammer skal takle å få det limt rett inn i dokumentet. Bildestørrelsen kan man redigere i office etterpå. Ikke noe av dette funker. Finner heller ikke Paint i menyen min - ligger ikke under tilbehør heller. Trodde det fulgte med alle pc-er. For de er pc jeg har, ja.
feuerstein Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Ikke noe av dette funker. Finner heller ikke Paint i menyen min - ligger ikke under tilbehør heller. Trodde det fulgte med alle pc-er. For de er pc jeg har, ja. Rart, fungerer hos meg. Hva står på print screen knappen din? Er den delt med en annen funksjon? På min bærbare er det PrtSc og SysRq på samme knapp. Paint og andre standardapplikasjoner kan plukkes vekk i tilpasset installasjon, men jeg har ennå til gode å se noen som gidder for pcer til privat bruk, det er mest aktuelt for offentlige institusjoner hvor man ønsker å begrense pcen til f.eks. kun nettlesing. Jeg limer forøvrig inn i OpenOffice uten å gå via noe bildeprogram.
Gjest *Mim* Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Det står bare Print screen på knappen. Lurer på om den kan være ødelagt, rett og slett? Litt rart det også... Er det noen annen måte enn å bruke den knappen?
Gjest Elfrida Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 (endret) Det skjer ingenting som du kan se når du trykker på Print Screen-knappen. Det skjer ingenting før du åpner et program, Paint, Open Office eller Word feks, og så trykker på Lim Inn/Paste-funksjonen. Da skal bildet av skjermen limes inn. Har du prøvd dette? Var litt vanskelig å forstå hva du hadde prøvd og ikke... Endret 9. februar 2009 av Elfrida
Gjest *Mim* Skrevet 9. februar 2009 #9 Skrevet 9. februar 2009 Det skjer ingenting som du kan se når du trykker på Print Screen-knappen. Det skjer ingenting før du åpner et program, Paint, Open Office eller Word feks, og så trykker på Lim Inn/Paste-funksjonen. Da skal bildet av skjermen limes inn. Har du prøvd dette? Var litt vanskelig å forstå hva du hadde prøvd og ikke... Det skjønner jeg. Trykker på ctr + print screen, prøver å lime det inn i en mail. Men det er ingenting å lime inn...
Gjest *Mim* Skrevet 9. februar 2009 #10 Skrevet 9. februar 2009 Klarte å lime det inn i Word! Fantastisk!
Gjest Elfrida Skrevet 9. februar 2009 #11 Skrevet 9. februar 2009 (endret) Ser at du har fikset det - flott!! Endret 9. februar 2009 av Elfrida
feuerstein Skrevet 9. februar 2009 #12 Skrevet 9. februar 2009 Hvis mailen kun støtter ren tekst + vedlegg kan det forklare hvorfor du ikke får lime bildedata inn i tekstfeltet.
Gjest Lommerusk Skrevet 9. februar 2009 #13 Skrevet 9. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå