Gå til innhold

Mishandling av mor med barna som vitner = mishandling av barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom parets to mindreårige barn var vitne til volden mot moren, er faren siktet for mishandling av dem også. Ifølge Catrine Thiis-Evensen har imidlertid ikke politiet noen opplysninger som tilsier at mannen har gått til fysiske angrep på ungene også.

http://dt.no/article/20090209/NYHET/431304902/1063/NYHET

Faren er siktet for mishandling av barna fordi de var vitne til at han mishandlet moren. Er det ny praksis at man kan siktes for mishandling av barna hvis barna "bare" har vært vitner til volden, når de ikke har blitt fysisk mishandlet selv?

Jeg synes det er riktig. For det er svært skadelig psykisk å være vitne til slik vold. Men jeg tror ikke det har vært vanlig før?

Vil en slik siktelse bli tatt hensyn til hvis det f.eks blir en sak om samvær? Tidligere har det bare fått konsekvenser hvis bara har blitt mishandlet fysisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykisk mishandling er like ille som fysisk mishandling. Jeg er absolutt enig i at barn som er vitner til at mor blir mishandlet også selv er mishandlet. En far som mishandler mor bør ikke få samværsrett med barna uten at visse kriterier opprettholdes: Barna bør selv ønske å møte far (vil de ikke så bør de slippe), og det bør være samvær under oppsyn, altså kun noen timer under trygge rammer.

Skrevet

Jeg er veldig glad psykisk vold nå taes på alvor.

Praksis før? Tror dette er ganske nytt. Har i alle fall ikke hørt om det før.

Skrevet

Jeg vokste selv opp i et hjem der far slo mor mens vi var til stede.

Er glad sånner ting taes mer på alvor nå enn d gjore da..... Er utrolig hvor stor innvirkning sånner ting kan ha på livet...

Skrevet

Jeg synes også det er flott at voldsutøver tiltales for "psykisk mishandling" av barna. Håper dette gjelder uavhengig av hvem som mishandler hvem.

Skrevet
Jeg synes også det er flott at voldsutøver tiltales for "psykisk mishandling" av barna. Håper dette gjelder uavhengig av hvem som mishandler hvem.

Selvsagt.

Skrevet

Ja jeg også stemmer i at psykisk mishandling er minst like ille! Så flott man begynner å få det ordet ut i "verden" for å vise at det finnes også.

At man ser mor og far krangle, er forferdelig vondt, om de så ikke SLÅSS eller TRUER. Bare at man skjønner at de ikke er venner og roper og skriker og er sinte, det er nok.

Barn tar fort litt skade av å se sånt, så at han blir dømt for å da "ødelegge" deres oppvekst også, det støtter jeg fullt ut. Barn skal verken trenge å se (mye) krangling eller vold. Det er helt unødvending.

Skrevet

Forskning viser vel at det å være vitne til at en av foreldrene utøver vold mot den andre, gjør mer skade på barnet enn om barnet selv blir slått av forelderen. Sånn sett er det vel på sin plass å inkludere skaden mot barna i siktelsen.

Skrevet

Nå er det vel slik at kvinner oftere bruker psykisk vold enn fysisk. Hvordan skal det da være om mor utøver psykisk vold ovenfor far i nærvær av barna; skal hun da også siktes for vold mot dem?

Skrevet
Nå er det vel slik at kvinner oftere bruker psykisk vold enn fysisk. Hvordan skal det da være om mor utøver psykisk vold ovenfor far i nærvær av barna; skal hun da også siktes for vold mot dem?

JA !!!

Om hun utøver fysisk eller psykisk vold mot barna eller far skal hun naturligvis straffes på lik linje med fedre. Det kan ikke være slik at det gjelder en lov for mødre og en annen, strenger, lov for fedre.

Skrevet
JA !!!

Om hun utøver fysisk eller psykisk vold mot barna eller far skal hun naturligvis straffes på lik linje med fedre. Det kan ikke være slik at det gjelder en lov for mødre og en annen, strenger, lov for fedre.

Nei, det skal ikke gjøres forskjell på om det er en kvinne eller mann som utøver volden, enten den er psykisk eller fysisk. Det som imidlertid er et problem er at psykisk mishandling er mye, mye vanskeligere å bevise enn fysisk. Derfor vil man sjelden bli dømt for psykisk mishandling, dessverre. Det er vanskelig nok å bevise fysisk vold, selv med brukne ben og blåmerker over hele kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...