Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #1 Skrevet 9. februar 2009 Hei, håper noen har kunnskap om borettslag og forsikringer..: dersom en borettslagsleilighet blir totalskadd og ubeboelig, hvilken forsikring kommer da til bruk? mulig jeg ordlegger meg vanskelig, men jeg skjønner ikke helt.. Innboforsikring sikrer innbo opp til forsikringssummen, så langt er jeg med Mens "skallet" av boligen går på borettslagets "fellesforsikring"? Hvordan blir en eventuell utmåling ved skade da? Hvis utmålingen skjer på bakgrunn av størrelse (f.eks. 1-roms får x kroner, 2-roms får y kroner etc), hvordan blir da forholdet mellom 2-roms nr 1 som er nedbetalt og 2-roms nr 2 som er fullfinansiert? Bør man ta opp en ekstra forsikring dersom man fullfinansierer borettslagsbolig, slik at man får dekket lånet ved f.eks. brann eller uvær? Skjønner ikke helt dette her jeg......
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Hei, håper noen har kunnskap om borettslag og forsikringer..: dersom en borettslagsleilighet blir totalskadd og ubeboelig, hvilken forsikring kommer da til bruk? mulig jeg ordlegger meg vanskelig, men jeg skjønner ikke helt.. Innboforsikring sikrer innbo opp til forsikringssummen, så langt er jeg med Mens "skallet" av boligen går på borettslagets "fellesforsikring"? Hvordan blir en eventuell utmåling ved skade da? Hvis utmålingen skjer på bakgrunn av størrelse (f.eks. 1-roms får x kroner, 2-roms får y kroner etc), hvordan blir da forholdet mellom 2-roms nr 1 som er nedbetalt og 2-roms nr 2 som er fullfinansiert? Bør man ta opp en ekstra forsikring dersom man fullfinansierer borettslagsbolig, slik at man får dekket lånet ved f.eks. brann eller uvær? Skjønner ikke helt dette her jeg......
Susan Sto Helit Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 Hvis boligen blir ubeboelig, så går dette på borettslagets forsikring. Det er kun det tapte innboet som dekkes av din egen innboforsikring. Med mindre det er din feil at boligen er ubeboelig da, da kan du stilles til ansvar for skaden. Men det er uavhengig av om det er din egen eller borettslagets forsikring som dekker skadene.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #4 Skrevet 9. februar 2009 Hvis boligen blir ubeboelig, så går dette på borettslagets forsikring. Det er kun det tapte innboet som dekkes av din egen innboforsikring. Med mindre det er din feil at boligen er ubeboelig da, da kan du stilles til ansvar for skaden. Men det er uavhengig av om det er din egen eller borettslagets forsikring som dekker skadene. Takk for svar! =) Men hvor mye dekkes av borettslagets forsikring?? (Hvordan foregår beregningeng?) Markedspris i dagens marked? Takst ved kjøp? Gjenstående lånesum? Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det er nødvendig å ta opp "ekstraforsikring" for å sikre seg dersom man har stort lån på borettslagsleilighet?
Susan Sto Helit Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Takk for svar! =) Men hvor mye dekkes av borettslagets forsikring?? (Hvordan foregår beregningeng?) Markedspris i dagens marked? Takst ved kjøp? Gjenstående lånesum? Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det er nødvendig å ta opp "ekstraforsikring" for å sikre seg dersom man har stort lån på borettslagsleilighet? Dette er sikkert individuelt pr borettslag, og du bør ta dette med borettslaget ditt. Men jeg ville hvertfall anta at nye borettslag er forsikret slik at de får dekket totalverdien på samtlige enheter.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Men hvor mye dekkes av borettslagets forsikring?? (Hvordan foregår beregningeng?) Markedspris i dagens marked? Takst ved kjøp? Gjenstående lånesum? Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det er nødvendig å ta opp "ekstraforsikring" for å sikre seg dersom man har stort lån på borettslagsleilighet? Dette har jeg også lurt på! Er jo store forskjeller innad i borettslag, sånn med tanke på standard, opppussing og sånt. Innboforsikring dekker jo ikke nyopppusset bad, hvordan skal dette regnes med i verdiøkning hvis det skulle skje noe fælt og boligen bli totalskadd?
Leo Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Men hvor mye dekkes av borettslagets forsikring?? (Hvordan foregår beregningeng?) Markedspris i dagens marked? Takst ved kjøp? Gjenstående lånesum? Ingen av delene. De fleste norske beboelseshus inkludert borettslag og sameier er dekket av en såkalt fullverdiforsikring. Dette innebærer, enkelt forklart, at forsikringen dekker det det koster å få satt huset tilbake til den stand det var i før skaden inntraff. Hva den enkelte har betalt for sin andel har ingenting å si verken for forsikringssummen eller premien. I de fleste tilfeller vil det derfor være undødvendig for den enkelte sameier/andelseier å tegne noen tilleggsforsikring. (Unntaket må i så fall være i de tilfellene hvor man vet at man har langt høyere standard i sin leilighet enn naboene, f.eks. hvor man har en kjøkkeninndredning til 500' mens naboenes kanskje koster 50' i snitt. Da kan man evt. vurdere å tegne en tilleggsforsikring som dekker bygningsmessig innredning). I ett tenkt tilfelle hvor en hel bygård brenner ned, vil det ha liten eller ingen betydning om en nabo har et nyoppusset bad mens en annen ikke har det fordi begge badene uansett vil bli bygget opp igjen etter dagens standard fordi det ikke lenger er tillatt å bygge bad (Eller hele hus for den del) slik man f.eks. gjorde på 50-/60-tallet. Dette tar naturligvis forsikringsselskapene høyde for når de beregner premien samt eventuelle andre pålegg fra myndighetene, som f.eks. at huset står i et rasfarlig område og ikke blir tillatt gjenoppbygget på samme sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå