Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Hei! Jeg sitter midt i ett dilemma akkurat nå Har nettopp bestilt sydentur med venninnene mine og kjæresten. Det eneste problemet er at jeg ikke vet om det er så lurt å dra. Har dårlig økonomi (er student), store sjanser for at jeg ikke får sommerjobben jeg vil ha om jeg drar og samtidig må jeg nok skaffe meg en jobb ved siden av studiene, hvis jeg skal dra. Men en annen ting heller meg bort fra disse tingene, vi lever jo bare en gang? Om fem år har jeg antageligvis barn hus og hage. Da kan jeg jo ikke dra på alenetur til syden da? Hva syns dere jeg burde gjøre? Dra eller ikke dra? Har to dager på å bestemme meg (depositumet skal være betalt da.) :klø: Hilsen jente 20
Gjest MåneSkygge Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 Om du har råd men kommer til å må leve litt trangt før turen så kommer det jo helt an på hva du vil prioritere. Jeg reiser til syden i sommer og har ikke så veldig god råd, derfor må jeg spare inn på litt annet før turen men jeg syns det er verdt det. Så lenge det ikke går utover regninger, mat og sånne viktige ting ville jeg dratt på ferie
Gjest TittTitt Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Jeg ville dradd. Hvorfor ikke? Virker jo som du mest sannsynlig har råd, for vis du ikke hadde hatt råd, hadde jo du ikke bestilt turen i første omgang.. Lev billig før turen og litt etter, lev billig i syden, så vil det nok gå bra
Gjest Kråkaa Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 Som du sier selv; du lever bare engang,reis og kos deg!
Pingting Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 Sett opp busjett så du klarer deg, lev på havregrøt og tomatbønner i noen mnd, og dra på tur! Definitivt!
Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Åh, tusen takk for svar alle sammen! Det hjalp mye. Det får vel bli havregrøt og tomatbønner i ukene fremover, så blir det vel penger etterhvert Setter pris på at folk svarer så raskt, tror nesten jeg må bli medlem her inne selv
sixx Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 Reis. Det kommer tidsnok dager da du må tenke mer "fornuftige" tanker. Synes egentlig du burde reise mye lenger både i tid og sted jeg da.
Gjest Hollow Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Den endelege beslutninga tar du jo sjølv. Men eg ville ha droppa turen. Ville heller ha spart ei stund, og tatt det igjen seinare. Syden forsvinner jo ikkje. Og det blir raskt slitsamt om du må jobbe ved sidan av studiene (kjem an på kva du studerer). Og sidan du er berre 20år, så er det ein god sjanse for at du kjem til å leve i ein 30år til og vel så det. Der ville vere flust med moglegheitar. Og sjølv om du får hus og heim, så greier man å ordne ein tur ei veke på eit vis likevel.
sixx Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 Den endelege beslutninga tar du jo sjølv. Men eg ville ha droppa turen. Ville heller ha spart ei stund, og tatt det igjen seinare. Syden forsvinner jo ikkje. Og det blir raskt slitsamt om du må jobbe ved sidan av studiene (kjem an på kva du studerer). Og sidan du er berre 20år, så er det ein god sjanse for at du kjem til å leve i ein 30år til og vel så det. Der ville vere flust med moglegheitar. Og sjølv om du får hus og heim, så greier man å ordne ein tur ei veke på eit vis likevel. Syden når man er 20 er noe helt annet enn når man er 50 da (for de fleste iallefall). Ung er man bare en gang.
Gjest Hollow Skrevet 8. februar 2009 #10 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Man er vel fortsatt ung om man utsetter turen et halvt år- år? det trenger ikkje vere enten eller. Eg las denne tråden i skråblikk. Syns den har eit godt poeng. Endret 8. februar 2009 av Hollow
sixx Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 Man er vel fortsatt ung om man utsetter turen et halvt år- år? det trenger ikkje vere enten eller. Men når det har gått et halvt år eller et år så er det andre ting man mener man må ta hensyn til. Alt er snakk om prioriteringer. Eg las denne tråden i skråblikk. Syns den har eit godt poeng. Nei, uff den tråden så kjedelig ut. Er man 20 så bør man leve som om man er 20 - ikke som om man er 40. ****** Reis, kos dere - fest og ha det moro, men bruk hodet så dere kan leve komfortabelt videre med det dere har gjort. Lev ungdomstida når dere er 20 ikke når dere er 45.
Gjest Hollow Skrevet 8. februar 2009 #12 Skrevet 8. februar 2009 Det er ganske enten- eller med deg. Eg syns det er fornuftig å vente til man har råd til å reise. Sparer man litt kvar månad, så samlar man raskt opp litt pengar. Det betyr ikkje at man må spare til man er 40 ... Det er ikkje krise om man utsetter turen litt.
sixx Skrevet 8. februar 2009 #13 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Det er ganske enten- eller med deg. Neida, men det kunne jo ikke du vite som ikke kjenner meg. Men jeg er "bittelitt" eldre enn 20, så jeg tør påstå jeg har et lite grunnlag for å uttale meg om dette. Eg syns det er fornuftig å vente til man har råd til å reise. Det er du jo selvfølgelig i din fulle rett til å mene, men jeg er uenig. Sparer man litt kvar månad, så samlar man raskt opp litt pengar. Det betyr ikkje at man må spare til man er 40 ... Det er ikkje krise om man utsetter turen litt. Er ikke snakk om krise, men hvis man hele tiden skal dytte det snusfornuftige foran det som er moro, så får man ikke reist på tur før man er pensjonist og blir med på busstur til Tallinn. Så altså: Lev livet og kos dere. Vær unge når dere er det. Endret 8. februar 2009 av sixx
Gjest Hollow Skrevet 8. februar 2009 #14 Skrevet 8. februar 2009 Ein tur er ikkje det same som alt av moro. Kor mykje eldre enn 20 må man vere for å ha godt nok grunnlag til å uttale seg da?
sixx Skrevet 8. februar 2009 #15 Skrevet 8. februar 2009 Ein tur er ikkje det same som alt av moro. Nei, har noen sagt det? Kor mykje eldre enn 20 må man vere for å ha godt nok grunnlag til å uttale seg da? Alle er da frie til å uttale seg, jeg snakket om mitt grunnlag, ikke andres. Skal vi sette strek?
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #18 Skrevet 9. februar 2009 Det er ganske enten- eller med deg. Eg syns det er fornuftig å vente til man har råd til å reise. Sparer man litt kvar månad, så samlar man raskt opp litt pengar. Det betyr ikkje at man må spare til man er 40 ... Det er ikkje krise om man utsetter turen litt. Enig i denne. Jeg har lært - på den harde måten - at det beste er å spare opp først, og kun bruke det man vet man kan unnvære. Det er ikke verdt å risikere å gjøre det dårligere på studiene sine pga en sydentur. Og ja, man gjør det fort dårligere i studiene dersom man må leve på havregrøt og tomatbønner over lengre tid, samtidig som man jobber ved siden av studiene og bekymrer seg for hvordan man skal komme seg gjennom sommeren. Jeg sier ikke at det MÅ gå galt, men jeg ville ikke vært villig til å ta den risken. Jeg ville heller valgt å spare penger så godt jeg kan og se om det heller kunne blitt en tur utpå høsten eller til neste år. Å utsette en tur noen måneder er ikke det samme som å vente med å leve til man er 40. PS: Jeg er selv 30, men jeg kjenner 60-åringer som virkelig vet hvordan de skal oppleve verden. Ikke noen typiske pensjonistturer der i gården nei. Livet er ikke over når man har passert 25, for de fleste av oss. For all del, lev i nuet, men man trenger ikke være nedlatende overfor pensjonisters evne til å leve livet og kose seg.
sixx Skrevet 9. februar 2009 #19 Skrevet 9. februar 2009 PS: Jeg er selv 30, men jeg kjenner 60-åringer som virkelig vet hvordan de skal oppleve verden. Ikke noen typiske pensjonistturer der i gården nei. Livet er ikke over når man har passert 25, for de fleste av oss. For all del, lev i nuet, men man trenger ikke være nedlatende overfor pensjonisters evne til å leve livet og kose seg. Det er noe helt annet å reise når man er 20 fremfor når man er 60. Jeg sier IKKE at 60-åringer (eller 80-åringer for den saks skyld) ikke kan ha supre reiseopplevelser, men turene blir helt annerledes. Jeg tør å påstå jeg har reist rimelig mye, og merker selv at reisene endrer seg etterhvert. Ikke at jeg har tatt så mye hensyn til det til nå, men det er ikke tvil om at det etterhvert kjennes litt mer slitsomt å tilbringe et døgn på hardseat i tog gjennom Kina eller å ligge "sammenbretta" rundt ei girstang på en kondemnerbar buss gjennom natta og forsøke å sove. Ettersom man blir eldre, så endrer reiseopplevelsene seg. Det er ikke snakk om å sette utdannelsen sin på spill, men om prioriteringer. Jeg synes altså at man bør leve og oppleve når man er ung (også). At andre mener noe annet har jeg ikke noe problem med, men et slikt råd ville jeg ikke fulgt. Ikke har jeg helt sansen for dette med å utsette til det passer bedre heller. Kanskje det ikke passer bedre en annen gang, nettopp fordi man velger å prioritere bort alt som ikke er snusfornuftig. Så sitter man der som 40-åring og ikke helt forstår hvor livet har blitt av. Snusfornuftig kan man være som 40-åring (selv om de kan være litt slitsomme), ikke som 20-åring. Reis og kos dere, slå ut håret og ha det gøy (men bruk hue).
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #20 Skrevet 9. februar 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor noen driver og maser om at "man må kose seg før man er 40". Herregud, ts er MANGE år unna 40. Om hun utsetter turen i noen måneder så rekker hun ikke å bli gammel og satt før hun kommer seg ut på reise. TS må gjerne reise på tur for min del altså, det er ikke det. Men jeg skjønner ikke argumentene til enkelte her. Forresten: Da jeg var 20 var jeg på interrail. Vi sov på tog uten sovekupe og vi bodde på lugubre hosteller og vandrerhjem. Vi så store deler av Europa. Vi festet med andre unge reisende. Hva sitter jeg igjen med av gode minner fra denne turen? Jo, det er opplevelsen av å være i Eiffeltårnet i Paris, sitte ved Trevifontena i Roma, se på Gaudis merkelige skulpturpark i Barcelona, rusle over Karlsbroa i Praha. Dette er ting jeg kan oppleve like godt om jeg er 20, 40 eller 60. Festingen, togturene og ryggsekkbæringen gir meg ikke noen gode minner, selv om det var greit nok den gangen. Jeg tror mange her overvurderer gleden av å feste i syden. Man har ikke gått glipp av noe stort om man ikke får oppleve det. TS: Gjør som du vil! Reis om du helst vil det. Bli hjemme om du tror turen vil koste mer enn den smaker. Begge deler er like greit. Ikke ta for alvorlig de som tror du mister ungdomstida di ved å utsette turen noen måneder om du helst vil det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå