Gå til innhold

Hvis du kunne endre en lov..

Fremhevede innlegg

Skrevet

-Et samfunn som opptrer som "bøddel" - jfr. dødstraff- er et meeeget brutalt samfunn.

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

Nå skal jeg være litt barnslig.....

Hvis jeg får endre én lov én gang. Jeg sparer min gang og venter til 10na har innført dødsstraff, da endrer loven tilbake til ikke dødsstraff med en gang.

Skrevet
Nå skal jeg være litt barnslig.....  

Hvis jeg får endre én lov én gang. Jeg sparer min gang og venter til 10na har innført dødsstraff, da endrer loven tilbake til ikke dødsstraff med en gang.

Æddabædda...... :ler:

Gjest Vanessa
Skrevet

Jeg ville endret den loven som sier at foreldre har full råderett over barnet sitt inntil det har fylt 18! (Litt bitter ja.) :evil:

Jeg mener 18 år er en helt grei myndighetsalder, men det finnes dessverre altfor mange komplett uegnede foreldre rundt omkring. Og at man skal være prisgitt disse helt til man er 18, er for drøyt. Det er mye som kan ødelegges på den tiden...

Gjest Solskinn
Skrevet

Jeg lever omgitt av graviditeter, spebarn og ønsker om barn - på alle kanter.

I lys av dette ønsker jeg at retten til å få hjelp skal være lik for alle, uansett årsak til ufrivillig barnløshet. Dvs at eggdonasjon skal være lov på lik linje med sæddonasjon og uttak av sæd lov på samme måte som uttak av egg.

Så fikk vi litt balanse her, også! 8)

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Det er ganske mange ting jeg kunne hatt lyst til å forandre

* For noen få år siden kunne man ta sin egen bil så og si avgiftsfritt inn til Norge etter å ha bodd i utlandet mer enn to år. Denne er fjernet, og jeg vil ha den tilbake. Samtidig ville jeg lempet på en del lover som omhandler inførsel av bil og flørste gangs typegodkjenning av bil som fra før av ikke finnes i landet. Og så ville jeg ha redusert avgift, i alle fall endret avgiftsberegningen.

Senket veteranbilstatus fra 30 år til 25 år, og gitt mulighet for samme lovgivning for dokumenterte og spesielle hobbybiler uansett årsmodell.

* Begrensning i førerkort hvor personer under feks 23 år ikke får benytte kjøretøy over 200 hk.

* Forby såkalte lystgassanlegg i biler uten en slik hobbybil-status jeg nevnte tidligere.

* Strengere narkotikadommer, og ville gitt mulighet til høyere etterforskning for å ta de såkalte "hovedmennene".

* Strengere straffer for trafikkbøller. Jeg ville gitt mulighet til å beslaglegge bilen til mennesker som igjen og igjen opptrer uforsvarlig i trafikken. Jeg ville også gitt vitnestatus til personer som befinner seg som passasjer i biler innblandet i ulykker, før det hele trekker til rettsal.

* Tvungen oppfølging av kriminelle under 25 år, hvor de respektive kommunene har pliktige kvalitetskrav med påfølgende streng kontroll fra et annet organ.

* Lavere terskel for anmeldelse og dom ved vold i familie - strengere straffer.

* Lempet en hel del på den nye hundeloven.

* Innført strengere regler for røykelovgivningen. Det burde være straffbart å røyke i nærheten av barn!

Gjest Poirot
Skrevet
Jeg ville endret den loven som sier at foreldre har full råderett over barnet sitt inntil det har fylt 18! (Litt bitter ja.)  :evil:  

Jeg mener 18 år er en helt grei myndighetsalder, men det finnes dessverre altfor mange komplett uegnede foreldre rundt omkring. Og at man skal være prisgitt disse helt til man er 18, er for drøyt. Det er mye som kan ødelegges på den tiden...

Foreldre har ikke full råderett i følge barneloven:

§ 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd.

Etter kvart som barnet utviklast og mognast, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 12 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, herunder i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Det skal leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

§ 32. Utdanning, medlemskap i foreiningar.

Barn som er fylt 15 år, avgjer sjølv spørsmål om val av utdanning og om å melde seg inn i eller ut av foreiningar.

§ 33. Barnet sin sjølvråderett.

Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig.

Gjest Solskinn
Skrevet
* For noen få år siden kunne man ta sin egen bil så og si avgiftsfritt inn til Norge etter å ha bodd i utlandet mer enn to år. Denne er fjernet, og jeg vil ha den tilbake.

Den vil jeg også ha bort. Hadde store planer...

Men det var 5 år for å få den inn avgiftsfritt da, etter 2 år kunne du søke om reduksjon...

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Den vil jeg også ha bort. Hadde store planer...

Men det var 5 år for å få den inn avgiftsfritt da, etter 2 år kunne du søke om reduksjon...

2 år for såkalte milestones, dvs spesielle biler, 30 år gamle eller med produksjonsantall lavere enn 2500 for gjeldende årsmodell.

Men du har rett, fem år stemmer det - var bare at mine planer gikk i vasken for en milestone ;) 1968 Oldsmobile 442 Hurst - en av TO sorte som ble produsert. Prisen var fet, men så lenge jeg hadde sluppet toll og møkk, så hadde det vært forsvarlig. Skuffelsen var stor da fakta om norsk stupiditet kom på bordet.

Gjest Solskinn
Skrevet

og mine for en fin familie-volvo

:cry: :evil:

Skrevet

Er man ikke tilbake der vi er i dag da mht giftemål?

mange ØNSKER jo at samboerskap skal være papirløst og "lettvint" (mener ikke med dette useriøst og uten forpliktelser)

Jeg syns ikke det. Har både testamente, begunstigelse av forsikring og samboeravtale. Har betalt masse i dokavgift for å kjøpe meg inn i sambos hus, og brukt advokatpenger. Det er iKKE det samme som å stå foran prest eller offentligheten og love evig troskap og kjærlighet. Har prøvd den varianten også - men det ble bare rot.

Skrevet

Du och jag, Solskinn. :)

Gjest Achmed
Skrevet
Visste dere at en fjerdel av alt dere kjøper er avgift til staten?

Strengt tatt er det vel en femtedel? Og på de fleste matvarer er det en tiendedel.

Pirke, pirke, pirke.

Skrevet
Det er ganske mange ting jeg kunne hatt lyst til å forandre

* Begrensning i førerkort hvor personer under feks 23 år ikke får benytte kjøretøy over 200 hk.

- Noen spesiell grunn til at du vil nekte toogtyve år gamle jagerpilotgutter å kjøre traktor?

* Forby såkalte lystgassanlegg i biler uten en slik hobbybil-status jeg nevnte tidligere.

Lystgassanlegg er ikke det for å sprøyte-et-eller-annet-i-bensinen slik at det går fortere?

* Strengere narkotikadommer, og ville gitt mulighet til høyere etterforskning for å ta de såkalte "hovedmennene".

I danmark er maksimumsstraffen 10 år, i sverige er maksimumsstraffen 10 år, i norge er den 21 år, kanskje det er andre løsninger enn strengere straffer som bare gjør det mer lønnsomt å være kriminell?

* Strengere straffer for trafikkbøller. Jeg ville gitt mulighet til å beslaglegge bilen til mennesker som igjen og igjen opptrer uforsvarlig i trafikken. Jeg ville også gitt vitnestatus til personer som befinner seg som passasjer i biler innblandet i ulykker, før det hele trekker til rettsal.

Bilen blir beslagtlagt av trafikken som biloffer, ellers blir man svartelistet av samtlige forsikringsselskap.

* Tvungen oppfølging av kriminelle under 25 år, hvor de respektive kommunene har pliktige kvalitetskrav med påfølgende streng kontroll fra et annet organ.

- Hva med andre metoder som f eks plassere femten år gamle barn i glattceller?

Skrevet

achmed.. jeg synes 24 % ligger nærmere 25 % som er en fjerdedel, enn 20 % som er en femtedel..... du kan pirke med høygaffel om du vil...... forresten har matvarer andre avgifter som f eks kjøtt fra botswana, brus, ost og sjokalade... tollavgifter, sjokaldeavgift, sukkeravgift og meieriavgift...

Skrevet
achmed.. jeg synes 24 % ligger nærmere 25 % som er en fjerdedel, enn 20 % som er en femtedel.

Du har en vare som du vil ha 100 kroner for, legger på 24 % moms, og selger den for 124 kroner. Du har betalt 24 kroner i moms, og 24 av 124 tilsvarer 19,4 %. Pretty close to 20, spørr du meg.

Poenget er at du legger til 24 %, ikke at momsen er 24% av totalsummen.

Når det gjelder botswanske giraffer, svett ost, brus og sjokolade er mine kunnskaper fraværende, men momsen på dette uggjør ikke mer enn 12 %, eller 11 % av totalsummen. Jeg har ingenting imot litt innføring i meieriavgift, sukkeravgift og toll, så fyr løs.

At de norske avgiftene ligger høyt i forhold til andre land er det vel neppe noen tvil om, men det er ikke sånn at hvis du får en krone, så lopper staten deg for 1,50. Og hvem er staten? Er han et slemt troll, eller er han en liten bit av deg og en liten bit av meg?

Gjest Vanessa
Skrevet

Foreldre har ikke full råderett i følge barneloven:

§ 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd.

Etter kvart som barnet utviklast og mognast, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 12 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, herunder i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Det skal leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

§ 32. Utdanning, medlemskap i foreiningar.

Barn som er fylt 15 år, avgjer sjølv spørsmål om val av utdanning og om å melde seg inn i eller ut av foreiningar.

§ 33. Barnet sin sjølvråderett.

Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig.

I praksis er det dessverre noe helt annet som gjelder.

Gjest Poirot
Skrevet

Men isåfall er det jo foreldrene det er noe feil med, ikke loven....

Hvis saen er at du føler deg for strenft behandlet, kan du jo enten vise dem loven, eller tenke igjennom hvorvidt de faktisk bestemmer for mye eller ei.

Gjest Vanessa
Skrevet
Men isåfall er det jo foreldrene det er noe feil med, ikke loven....

Hvis saen er at du føler deg for strenft behandlet, kan du jo enten vise dem loven, eller tenke igjennom hvorvidt de faktisk bestemmer for mye eller ei.

Dette ble ikke helt relevant...

Jeg er over 18 og har ingen problemer i så måte lenger. Men kun måneder før fylte 18 ble jeg nødt til å kontakte barnevernet for hjelp. De kunne ikke hjelpe meg med noen verdens ting uten samtykke fra foresatte. Og tro meg -når man frivillig oppsøker barnevernet rett før man fyller 18, da har allerede foresatte sviktet på det groveste...

Det er disse reglene jeg er imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...