Gjest Poirot Skrevet 1. juli 2003 #22 Skrevet 1. juli 2003 KOSESAMFUNN. Knallbra! *blir glad og sjenert for at jeg sa noe som tøffe-starfish syntes var gøy*
Gjest Maranna Skrevet 1. juli 2003 #24 Skrevet 1. juli 2003 Et ordentlig KOSESAMFUNN med andre ord.... Se hvor hyggelig det er i Iran og Saudi Arabia, der man må passe seg for prestepolitiet hele tiden. Vel, for det første så tror jeg ikke de som er lovlydige trenger å passe seg så veldig sterkt der heller, og for det andre så har de tross alt helt andre lover enn oss, så å sammenligne der blir litt søkt... Og forresten, så sa jeg IKKE at vi skulle blande inn religion noengang. (Som de jo har gjort, derfor det heter prestepoliti... hadde vi latt prestene bestemme i Norge hadde jo feks homofili og abort vært forbudt her også.. )
Silfen Skrevet 1. juli 2003 #25 Skrevet 1. juli 2003 Og å vise ankler, håndledd, hår, bringe osv osv osv.
Gjest Poirot Skrevet 1. juli 2003 #26 Skrevet 1. juli 2003 I Norge ville du blitt drept umiddelbart, hvis du: pratet med mobil i bilen, ga vin til ditt barn på 17,5 år, ikke betalte tv-lisens, solgte røyk til mindreårige, ikke brukte bilbelte, bygget ulovlig osvosv. Mener ikke at disse tingene er rett, men å dø??? Nei, da har du reflektert lite over sammenhengen i rettssamfunnet vi lever i. Lover er lover, og hvem som passer at de blir fulgt er vel irrelevant i den sammenhengen som her ble presentert.
Gjest Maranna Skrevet 1. juli 2003 #27 Skrevet 1. juli 2003 I Norge ville du blitt drept umiddelbart, hvis du: pratet med mobil i bilen, ga vin til ditt barn på 17,5 år, ikke betalte tv-lisens, solgte røyk til mindreårige, ikke brukte bilbelte, bygget ulovlig osvosv. Mener ikke at disse tingene er rett, men å dø??? Nei, da har du reflektert lite over sammenhengen i rettssamfunnet vi lever i. Lover er lover, og hvem som passer at de blir fulgt er vel irrelevant i den sammenhengen som her ble presentert. NÅR har jeg sagt at disse tingene skulle straffes med døden? Les det jeg har sagt, så ser du at det har jeg aldri gjort.... Jeg listet opp tre ting som jeg syntes det burde være dødsstraff for, og det står jeg for... Alt annet er det dere som har funnet på.
Gjest Turi Skrevet 1. juli 2003 #28 Skrevet 1. juli 2003 Tenkte først at jeg ikke ville endre noen, men nå ruller det på: 1. Enig med endring av lov om dokumentavgift. Tar med veiavgiften også jeg, selv om jeg ikke aner om den er lovregulert (jeg er eg. bare lei av alle avgiftene - syns moms og skatt er nok, jeg). 2. Straffeloven, ved å endre regulering av både minimumsstraff og maksimalstraff. Dvs. feks: Blir du dømt for incest, sier loven MINIMUM 5 år. Maksimalstraffene er jeg ikke så opptatt av - syns det amerikanske systemet der du kan få 534 år, er latterlig, men syns ikke vårt er bedre. 3. Barneloven. Lovfestede rettigheter for mødre fjernes. Lov som regulerer om far kan DNA-teste det som blir hevdet å være hans avkom slik at han ikke lenger trenger mors samtykke for dette. 4. Endre ekteskapsloven, slik at samme regler gjelder for samboere som har bodd sammen i over 2 år. 5. Arveloven - bort med all arveavgift - all arven er betalt inkl. moms og dokavgift av allerede beskattede penger 6. Forenkle avhendingsloven vesentlig, slik at vanlige mennesker skjønner hva den dreier seg om 7. Lov om eiendomsmegling: Pålagte dokumenterte budrunder som skal presenteres for kjøper etter avsluttet handel. ...sikkert mer....
Gjest Poirot Skrevet 1. juli 2003 #29 Skrevet 1. juli 2003 5. Arveloven - bort med all arveavgift - all arven er betalt inkl. moms og dokavgift av allerede beskattede penger Hear Hear!!!! 4. Endre ekteskapsloven, slik at samme regler gjelder for samboere som har bodd sammen i over 2 år. Nay nay!! Har plenty av venner som da måtte skilt seg nå, delt bo osv osv. Til nød 5 år, da.... 6. Forenkle avhendingsloven vesentlig, slik at vanlige mennesker skjønner hva den dreier seg om Ikke så sikker på om det er mulig... (kunne jo vært skrevet på bokmål, da...) Nå til dags tenker lovgiver mye på vanlige folk når de skriver lover som kan være nyttige for folk flest. Lover er kompliserte, dessverre!
Gjest Turi Skrevet 1. juli 2003 #30 Skrevet 1. juli 2003 Det har jeg også, men jeg er allikevel Uenig. Når man har bodd sammen i noen år, uansett gift eller ikke, må man dele bo om man flytter fra hverandre. Man deler det man har kjøpt sammen. Du trenger ikke gjøre noe annet enn å krysse på et skjema "boet er delt " (Ja - jeg er skilt), det er uproblematisk. Ved å ha like regler, vil samboere få arverett, de vil unngå overformynderiet ved dødsfall av ene foreldre, de vil få utbetalt forsikring om noe skjer, og ved "skilsmisse" vil de få megling om barn. Jeg kan ikke se noen ulemper faktisk, bortsett fra moralsk fra de som mener det er synd å leve sammen uten å være gift. Og så ville jeg endret loven slik at homofile kunne gifte seg om de ville - skjønner ikke hvorfor de skal skilles ut ved "partnerskap".
Silfen Skrevet 1. juli 2003 #31 Skrevet 1. juli 2003 Trenger en far mors tillatelse for å DNA-teste nå til dags da? Er det ikke kommet noe nytt der?
Mann 40 Skrevet 1. juli 2003 #32 Skrevet 1. juli 2003 Vel, de som rører ved den oksen/hingsten burde få samme behandlingen selv, Øye for øye, tann for tann-tenkning fører ikke noe godt med seg. Hvis en person som mishandler et dyr (f eks setter fyr på det) skal få samme behandling, trenger du en del mennesker til å få satt dette i system. Først må saken anmeldes av folk som ønsker at den skyldige skal påtennes. Deretter trenger man politifolk som etterforsker saken selv om de kjenner følgene for den som eventuelt blir dømt. Så trenger man domstoler med dommere som er villige til å idømme denne syke straffen og så trenger man noen til å tenne på vedkommende. I hva slags samfunn kunne dette skjedd? Jo, i et meget brutalt samfunn. For faen, du lever i et godt samfunn, men du ønsker deg Saudi-Arabia-tilstander. Jeg tror mange rett og slett ikke forstår at vi lever i et godt(ikke perfekt)samfunn bl a fordi noen har tenkt ut gode og intelligente ordninger samfunnet styres etter, bl a lovverket. Og om alle som gjør noe galt umiddelbart blir straffet med døden' date=' så tror jeg faktisk folk ville tenkt seg litt mer om før de gjorde noe galt. JA, det tror jeg...[/quote'] Ville nok tenkt meg om en gang til før jeg bryter fartsgrensen. Forstår du hva du selv skriver?
Gjest 10na Skrevet 2. juli 2003 #33 Skrevet 2. juli 2003 Når det gjelder straffeloven skjønner jeg ikke hva dere mener. Er det for lave straffer? (Isåfall er det ikke lovens feil, men domstolene som ikke bruker de strafferammene som faktisk finnes i loven) Ja, strafferammene er for lave etter min mening. For meg blir det helt tullete at nedre strafferame for voldtekt er LAVERE enn nedre strafferamme for å kopiere en 100-lapp. Forøvrig så hilser jeg paragrafen i straffeloven som omhandler forvaring hjertelig velkommen.
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #34 Skrevet 2. juli 2003 En lov? Da ville jeg fjernet dødsstraff
Gjest 10na Skrevet 2. juli 2003 #35 Skrevet 2. juli 2003 En lov? Da ville jeg fjernet dødsstraff Vi har ikke dødsstraff i Norge - jeg regner med at det er Norge vi snakker om i denne debatten? Vel, nå det er sagt - det finnes en "lov" jeg kunne tenkt meg å innført i Norge, nemlig Dødsstraff!!
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #36 Skrevet 2. juli 2003 Norges viktigste "lover"; nemlig kvinneguidens regler...og så ville jeg sørget for en opplæring i "lovtolking".. Vennlist ikke trykk på knappen.
SuperNova Skrevet 2. juli 2003 #37 Skrevet 2. juli 2003 Det har jeg også, men jeg er allikevel Uenig. Når man har bodd sammen i noen år, uansett gift eller ikke, må man dele bo om man flytter fra hverandre. Man deler det man har kjøpt sammen. Du trenger ikke gjøre noe annet enn å krysse på et skjema "boet er delt " (Ja - jeg er skilt), det er uproblematisk. Ved å ha like regler, vil samboere få arverett, de vil unngå overformynderiet ved dødsfall av ene foreldre, de vil få utbetalt forsikring om noe skjer, og ved "skilsmisse" vil de få megling om barn. Jeg kan ikke se noen ulemper faktisk, bortsett fra moralsk fra de som mener det er synd å leve sammen uten å være gift. Og så ville jeg endret loven slik at homofile kunne gifte seg om de ville - skjønner ikke hvorfor de skal skilles ut ved "partnerskap". I dag er det mange som bor i kollektiv - skal for venner få arverett dersom de har bodd i kollktiv i mer enn to år sammen? Tror denne regelen kan bli vanskelig å gjennomføre. Hvis jeg får endre én lov, vil jeg tillate at homofile får lov til å stebarnsadoptere.
Gjest Turi Skrevet 2. juli 2003 #38 Skrevet 2. juli 2003 I dag er det mange som bor i kollektiv - skal for venner få arverett dersom de har bodd i kollktiv i mer enn to år sammen? Tror denne regelen kan bli vanskelig å gjennomføre. Så får man kreve at samboerne registrerer seg, f.eks. ved å tinglyse en samboeravtale e.l. Slike problemer er til for å løses.
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2003 #39 Skrevet 2. juli 2003 Så får man kreve at samboerne registrerer seg, f.eks. ved å tinglyse en samboeravtale e.l. Slike problemer er til for å løses. Er man ikke tilbake der vi er i dag da mht giftemål? mange ØNSKER jo at samboerskap skal være papirløst og "lettvint" (mener ikke med dette useriøst og uten forpliktelser)
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2003 #40 Skrevet 2. juli 2003 Hvis jeg får endre én lov, vil jeg tillate at homofile får lov til å stebarnsadoptere. Enig. Men trodde dette i prinsippet var lov nå, men at søknadene aldri blir godkejnt? Mener jeg leste om dette i avisen en dag. Noen som vet? Når det gjelder straff for voldtekt og forfalskning er jeg helt enig at det høres rart ut, og at minstestraff for voldtekt bør økes. allikevel mener jeg hoveproblemet mht voldtekt er at få blir anmeldt, og få blir dømt (dette er det igjen en rekke årsaker til, som kan være vanskelig å gjøre noe med) legger ved link til der jeg har forklart hvorfor strafferammene er ulike: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...der=asc&start=0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå