Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp!

Er det bare meg, eller er det flere som ikke klarer å spise uten å ha noe søt drikke med maten? ..jeg KLARER å spise, men jeg synes det er utrolig kjedelig...så hvis jeg ikke har brus eller saft i huset gidder jeg ofte ikke lage middag!! Det er jo helt snålt...men maten blir så kjedelig med vann til... jeg vet jo at dette er sunnest..noen sier jo til og med at man skal drikke bare litt når man spiser...æsj... hvilke vaner har dere?

Har laget mat nå, men har bare vann i huset...så da må jeg til butikken eller ikke spise :P Hehe...store problemer!! Bare lurer på om noen har noen tips, egentlig..noen som har kommet over problemet eller noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er rett og slett en vanesak. Holder du deg unna lenge nok, vil du etterhvert ikke tenke mer over det.

Skrevet

Har prøvd det, men kanskje ikke lenge nok... men jeg mener virkelig at mat er kjedelig uten søt drikke ved siden av. Hmm..

Skrevet

Det er en vane, ja. Hvis du vil kutte det ut, må du bare gjøre det tvert, og du vil tenke mindre over det etter hvert. Jeg syns drikke med annen mat er forstyrrende faktisk, smaksmessig. Men kanskje du trenger inspirasjon i matveien? Altså, hvis maten er spennende nok, har jeg hvertfall ikke behov for drikke som smaker.

Skrevet

Det er nok definitivt en vane. Prøv å kutte det ut i noen mnd.

Går det an å finne en mellomting? F.eks farris med smak i stedet for rent vann? Det er jo mye sunnere ihvertfall!

Om du ikke klarer å drikke noe annet, burde du ihvertfall prøve å begrense mengden søt drikke. Bare et lite glass.

Skrevet (endret)

Hva med melk? Man får ikke hjerteproblemer og høyt kolesterol av noen få glass lettmelk selv om det kan virke sånn på enkelte "eksperter". Jeg klarer ikke middag uten melk - spesielt ikke om det er litt sterkere mat (noe som ikke er uvanlig på min tallerken).

Tåler du ikke melk, har du prøvd ris-soya-havremelk? Har vel bare smakt soyamelk og den smakte igrunn ganske som vanlig melk, og melk er jo søtt, det er jo ikke syrlig. Det kan ihvertfall være en overgang til vann?

Ang drikke noe som helst til middagen som du også lurer på, jeg får like sjokk hver gang jeg jobber som servitør og folk verken skal ha vann eller brus eller vin til maten. Hvordan klarer man et helt måltid uten væske? Jeg ville tørket ut!!! Og for meg med en trøblete mage, så går det MYE bedre de neste timene om jeg har væske i magen. Det sies jo at man blir fortere mett også ved å drikke væske til, så det kan jo være et slanketips om man sliter med å føle seg skikkelig mett. Vann/melk har uansett færre kalorier enn masse brus eller masse mer middag for å bli like mett. Så jeg, som vet mye om mageproblemer pga jeg både har det og har lest mengder om det, sier at du bør drikke noe til maten, at det er sunnere enn å la være.

Endret av Veronica88
Skrevet
Hei og hopp!

Er det bare meg, eller er det flere som ikke klarer å spise uten å ha noe søt drikke med maten? ..jeg KLARER å spise, men jeg synes det er utrolig kjedelig...så hvis jeg ikke har brus eller saft i huset gidder jeg ofte ikke lage middag!! Det er jo helt snålt...men maten blir så kjedelig med vann til... jeg vet jo at dette er sunnest..noen sier jo til og med at man skal drikke bare litt når man spiser...æsj... hvilke vaner har dere?

Har laget mat nå, men har bare vann i huset...så da må jeg til butikken eller ikke spise :P Hehe...store problemer!! Bare lurer på om noen har noen tips, egentlig..noen som har kommet over problemet eller noe.

Jeg er litt som deg her, pleier å ta meg ett glass fun light eller gøy saft til middagen jeg. Vet mange er skeptiske til alle disse stoffene disse typer safter inneholder, men jeg drikker det nå =)

Skrevet

Høres ut som en uvane, ja.

jeg har aldri tenkt over det.... Jeg drikker jo egentlig bare vann eller vin til mat. Saft og brus liker jeg ikke, synes det er så søtt og kunstig smak, og ødelegger for måltidet. Melk liker jeg heller ikke. De fleste dager drikker jeg kun vann. Til middag i helgene eller ute blir det gjerne vin. Skal jeg kjøre, eller ikke ha alkohol, blir det Farris.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hvis det er vanskelig å kutte tvert, så prøv gradvis. ha et lite glass søt drikke og et stort glass vann til maten. Ta små slurker av den søte og fyll på med vann innimellom. Etterhvert kutter du mengden søt drikke ennå mer.

Du kan også prøve å ha noe søtt i maten for å dekke behovet, f eks rosiner i en gryterett e.l.

Hva med vann m appelsinskiver? da får du litt søtsmak..

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg synes søt drikke ødelegger smaken på maten, og klarer ikke drikke noe annet enn vann og/eller vin til middagen.

Jeg har ikke andre tips enn at det dreier seg om tilvenning og avvenning. Generelt er det beste rådet mot søthunger å kutte alt søtt over lang tid (jeg snakker av erfaring).

Skrevet

Jeg har som ett alternativ tatt å skvist litt sitron i vannglasset mitt enkelte ganger, det sitter litt smak på vannet.. Kan gjøre det samme med en appelsin evt. Bare for smaken sin skyld.. =)

Skrevet

Jeg "må" ha vann... Men du, som lotte her sier, sett vann i kjøleskapet i en mugge, og ha frukt i vannet. Da får du smak, enkelt greit og naturlig.

Eller du kan lage grønn te, og sitte i kjøleskapet, det er jeg veldig glad i.

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Jeg var akkurat som deg før i tiden, men så bestemte jeg meg for å drikke vann og jammen ble jeg vant til det også!Nå elsker jeg vannet her i Norge, du vet vannet her smaker faktisk "spring vann" til forskjell fra flaske vann, altså vannet har faktisk en smak. Så bare prøv en stund så vil du like det og man blir lett hekta også:P Drikker fra vannflaske hele tiden jeg nå:P

Skrevet

Jeg må ærlig talt si at jeg er litt overrasket over at du ikke forstår at dette bare er en vanesak, og at måten å kutte det ut på vil være å slutte. Enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...