Lyra Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 (endret) Jeg er akkurat ferdig med tredje boken i Eragon-serien etter en "tørkeperiode" fra bøker på noen måneder faktisk... Har nå fått blod på tann igjen, men jeg er så kresen på bøker... Har noen noen anbefalinger til meg? Vil ha en fantasy/eventyrbok, kan gjerne være en serie, men helst ikke lenger enn en triologi. Elsker Harry Potter og er ganske glad i Eragon-serien også og Ringenes Herre. Noen som har et forslag eller flere til meg? Om det er på norsk eller engelsk har ingenting å si, heller ikke om det er voksenbok eller ungdomsbok. Edit: kom på en til, den mørke materien-triologien har jeg også lest og likt:) Endret 8. februar 2009 av Metemor
^^Belle^^ Skrevet 9. februar 2009 #2 Skrevet 9. februar 2009 Dersom du likte Den Mørke Materien, kan jeg anbefale Twilight-bøkene. Selv om forfatteren ikke er på langt nær så flink til å skrive som f.eks. J.K. Rowling eller Christopher Paolini, klarer hun på merkelig vis å dra deg inn i historien slik at du så vidt klarer å legge bøkene fra deg. Der er det 4 bøker, og de må leses på engelsk! Ellers leser jeg Tidshjulet-serien nå, der er det vel 12 bøker som er kommet ut. Ganske mye lengre enn en trilogi ( ), men bøkene er veldig bra. Hobbiten må også leses dersom du ikke har lest den allerede.
Nemesis Skrevet 9. februar 2009 #3 Skrevet 9. februar 2009 (endret) De fire og han som gjør galt verre er en fantasy triologi som er skrevet av en norsk forfatter. Veldig morsomme! Her er en link til noen anmeldelser av den første boken i triologien http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....roduktId=137944 Endret 9. februar 2009 av Nemesis
Lyra Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2009 Hobbiten har jeg lest ja. Twilight, hmmm, vampyrer? Er ikke heeelt overbevist egentlig, dessuten har skrivemåte utrolig mye å si for meg, nesten mer enn selve handlingen. Hva handler Tidshjulet-serien om da? Og hvor lange er bøkene? Hvis serien er veldig bra så er nok 12 bøker overkommelig, jeg sluker bøker jeg liker godt. Rekorden er Harry Potter and the deathly hallows på en kveld/natt De fire og han som gjør galt verre har jeg faktisk lurt litt på, så tror jeg skal prøve meg på dem Takk for anbefalinger, noen som har noen flere?
^^Belle^^ Skrevet 10. februar 2009 #5 Skrevet 10. februar 2009 (endret) Hobbiten har jeg lest ja. Twilight, hmmm, vampyrer? Er ikke heeelt overbevist egentlig, dessuten har skrivemåte utrolig mye å si for meg, nesten mer enn selve handlingen. Hva handler Tidshjulet-serien om da? Og hvor lange er bøkene? Hvis serien er veldig bra så er nok 12 bøker overkommelig, jeg sluker bøker jeg liker godt. Rekorden er Harry Potter and the deathly hallows på en kveld/natt De fire og han som gjør galt verre har jeg faktisk lurt litt på, så tror jeg skal prøve meg på dem Takk for anbefalinger, noen som har noen flere? Vampyrer er gøy! Neida, de er ikke for alle de bøkene. Men jeg synes Twilight-bøkene er bedre skrevet enn Den Mørke Materien altså, ikke at det skal så veldig mye til da, i mine øyne. Men dersom du ikke liker vampyrer og varulver er det nok ikke bøkene for deg uansett. Huff, det var vanskelig å si hva Tidshjulet handler om uten å avsløre noe... Idéen bak er jo at Tiden er som et hjul som kommer igjen og igjen. Den første boka begynner med ødeleggelsen av verden, noe som skjer igjen og igjen (over en periode på mange aldre da). Det er alltid den samme fyren som ødelegger verden (han blir gal av kreftene han har), men han er et forskjellig menneske fra gang til gang. Denne ødeleggelsen av verden MÅ skje, for samtidig som dette skjer, blir Den Mørkeste også fanget. Dersom dette ikke hadde skjedd, hadde verden blitt lagt under ''evig mørke'' og alt det der. Historien handler om denne fyren da, som kalles Den Gjenfødte Dragen, og hans kamp mot Den Mørkeste. Det er også mange andre historier som flettes inn: historien om vennene til Den Gjenfødte Dragen. Så kort fortalt, Tidshjulet handler om vennskap, ondskap og mye magi. Endret 10. februar 2009 av ^^Belle^^
Gjest Bond Skrevet 10. februar 2009 #6 Skrevet 10. februar 2009 Etter en liten runde med å prøve å finne noe fantasy for samboeren (som en del av julegave) kjøpte jeg ham Feist's Riftwar-serien. Det er flere trilogier der, som handler om den samme 'verden' og til dels de samme karakterene. Fy fader - jeg kan bare si at ikke les disse hvis ikke du har tid overs. Både jeg og samboer har lest flere av bøkene i løpet av veldig kort tid (og da sitter jeg med nesen i boka hele natten!). Det er veldig lettlest, til dels litt enkel (jeg liker gjerne litt 'vanskelig' litterattur også), men absolutt fangende og spennende! Det høres kanskje litt rart ut med en liten 'kombinasjon' av sci-fi elementer i fantasy, men det fungerer faktisk utrolig bra! Jeg har lest 2x3 bøker nå, og neste trilogi venter nå (samboeren leser nå). Det er rett og slett en avhengighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå