Rafi Skrevet 8. februar 2009 #1 Skrevet 8. februar 2009 Hvordan går det med elg og rådyr nå, med halvannen meter snø og så kaldt som det er meldt fremover?
Drua Skrevet 8. februar 2009 #2 Skrevet 8. februar 2009 Det går vel i mange tilfeller dårlig, hvis de ikke finner mat
Rafi Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2009 Det går vel i mange tilfeller dårlig, hvis de ikke finner mat Vi har lagt ut mat! Men usikker på om de klarer å ta seg frem...
Drua Skrevet 8. februar 2009 #4 Skrevet 8. februar 2009 http://www.op.no/nyheter/article1950413.ece http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...emark/1.6350649
Rafi Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2009 (endret) ja, vi har felt noen busker vi. Og vi bor på gård, og har et stort jorde inntil en skog der det alltid er rådyr. Så nå har vi prøvd å brøyte en vei og lagt ut busker der. (vi bor ikke i nærheten av boligstrøk...) Endret 8. februar 2009 av Rafi
Drua Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Det hørtes jo ikke dumt ut da.. Jeg skal ikke påberope meg å ha så veldig peiling på rådyr, bare googlet litt jeg Men jeg synes synd på dem, har jo sett bilder av rådyr som har frosset fast i dypsnøen på grunn av utmattelse og for lite mat.
Kamikatze Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 De fleste som skal greie seg gjennom en normal norsk mild vinter, greier seg. Men da forutsettes det at folk ikke flyr etter dem ute i naturen, og holder bikkjer i bånd, og på avstand. En flukt fra hund, kan ta så mye energi fra et rådyr, at det bukker under, fordi den aldri greier å ta igjen for kaloritapet.
Rafi Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. februar 2009 Det hørtes jo ikke dumt ut da.. Jeg skal ikke påberope meg å ha så veldig peiling på rådyr, bare googlet litt jeg Men jeg synes synd på dem, har jo sett bilder av rådyr som har frosset fast i dypsnøen på grunn av utmattelse og for lite mat. Huff
Gjest Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 I hurum og utover der er det vel inført ekstra båndtvang pga mye snø.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #10 Skrevet 8. februar 2009 Rådyr og Elg klarer seg bra så lenge det er tilgang på mat, og de ikke jages opp av hunder og folk som nevnt her oppe. De forsøker jo selvfølgelig å ferdes der det er mindre snø, og det er derfor vi ser flere påkjørsler i slike tider. Dette er slik livets gang er for disse dyrene, og å begynne å fore dem syns jeg er dumt så lenge det ikke er helt nødvendig og de som forer er klar over at de må fortsette med dette da rådyrene blir vant til det fort. Men det er også viktig å fore med kjent for. SOm kvister som en forer med over her...
Gjest Emera Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 Er det snøfallet på Østlandet som bekymrer dere? For, det er jo både snø og rådyr andre steder i landet også. Uten at det skaper noen oppstandelse. Ellers er jeg helt enig i påminnelsen om å overholde båndtvang.
Rafi Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 8. februar 2009 Nabogården har foringsautomat hele året vet jeg. Synes det er et bra tiltak.
Varsia Skrevet 8. februar 2009 #13 Skrevet 8. februar 2009 Mulig jeg er ganske dum og uvitende, men klarer virkelig ikke elg og rådyr å finne seg mat bare pga snø?? Det er da vitterlig snø store deler av året i Nord-Norge, og vi har da elg vi og?? At de får problemer når det er is forstår jeg, det er jo et stort problem for reinen og, når den ikke greier å grave seg gjennom snøen, men bare snø?? Nei, her må noen belære (kan man si belære?) meg litt altså...
skrue Skrevet 9. februar 2009 #14 Skrevet 9. februar 2009 Mulig jeg er ganske dum og uvitende, men klarer virkelig ikke elg og rådyr å finne seg mat bare pga snø?? Det er da vitterlig snø store deler av året i Nord-Norge, og vi har da elg vi og?? Alle dyr som naturlig lever i Norge klarer å finne mat selv. Iallefall så mange at arten overlever. De svakeste klarer det i mange tilfeller ikke.
Kamikatze Skrevet 11. februar 2009 #15 Skrevet 11. februar 2009 Alle dyr som naturlig lever i Norge klarer å finne mat selv. Iallefall så mange at arten overlever. De svakeste klarer det i mange tilfeller ikke. - Så lenge jegerne viser måtehold med å ta ut de sterkeste og friskeste individene, før de får sloss seg frem til såpass status at de får paret seg. Slik at det ikke bare blir skrotgener rundtom i skog og knatt.
Møffi Skrevet 11. februar 2009 #16 Skrevet 11. februar 2009 - Så lenge jegerne viser måtehold med å ta ut de sterkeste og friskeste individene, før de får sloss seg frem til såpass status at de får paret seg. Slik at det ikke bare blir skrotgener rundtom i skog og knatt. Det er vel ikke akkurat fare for at hverken rådyr eller elg blir utryddet pga dårlige gener når det kommer til overlevelse i snø
Rafi Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 11. februar 2009 I dag var det en artikkel i lokalavisen der det sto at flere rådyr hadde bukket under pga mye snø.
Rosalie Skrevet 11. februar 2009 #18 Skrevet 11. februar 2009 Livets gang, og naturens egen måte å regulere bestanden på. For SÅ mye snø er det tross alt ikke på Østlandet for tiden.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #19 Skrevet 11. februar 2009 Hvordan går det med elg og rådyr nå, med halvannen meter snø og så kaldt som det er meldt fremover? sånn er naturen. Blir uttynning av stamen, noe som er sunt,men ikke på den måten at dyra skal lide
Cordelia Skrevet 11. februar 2009 #20 Skrevet 11. februar 2009 Elgen greier seg vel stort sett ganske greit . Så lenge det ikke er overpopulasjon( hvis elgjegerne har gjort jobben sin), har de nok mat vil jeg tro. Problemet er at de har en tendens til å trekke ned i lavlandet med mye snø. Da blir det desverre en del påkjørsler. Misunner ikke togførerne for tida. Syns mer synd på rådyra. De er ikke så godt bygd for vinteren som elgen. Derfor er de vel og mer utsatt for angrep fra rovdyr som gaupe og jerv etc. Håper virkelig folk har fornuft nok til ikke å la hundene løpe fritt i utmarka.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå